Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
De bilmodeller där man måste montera av en skärm eller liknande för att byta glödlampa, där tänktes det väl inte så mycket vid ritbordet.
Detta retar mig på min Honda Accord -99. Visserligen gäller det bara framblinkersen, men ändå. Jag ska byta till LED, men det får bli i samband med bytet till sommardäck för med hjulen på plats är det mycket krångligt.
En annan sak är att oljefiltret sitter på insidan av motorn, nedanför insprutningen, och därmed bara kan nås med upplyft bil. När man skruvar ut det rinner det olja på ens arm eller verktyg.
Jag skulle byta motorvärmaren (blockvärmare), men den satt ännu sämre till (ovanför oljefiltret, så det måste ut först) och det var så mycket grejer ivägen, inklusive utstickande kanaler i blocket, så jag fick ge upp. Det gick helt enkelt inte att få bra nog moment för att lossa den.
Skruvarna som håller plåten till övre spindelled sitter bakom fjäderbenet, och måste dras ut precis där fjädern går. Man skulle kunna fälla ner nedre spindelled och vicka ut fjäderbenet, men innan denna har kommit långt nog ner tar en del av denna mot benet. Man måste därför tvinga ihop fjädern rejält för att få benet ut och in igen. Hade mekanismen för nedre spindelled designats med lite tanke (det hade inte gjort den svagare eller gett några andra problem, och hade ändrat en enda klarning med 3-5 millimeter) hade hela operationen varit jätteenkel.
Eller om man kunde ta ut övre spindelledbleckets skruvar från inuti motorrummet istället, som man tydligen kan på en del andra Hondor.
Sen att en massa saker som ligger fritt och öppet lite överallt är gjort i vanligt järn och rostar fast och/eller sönder hela tiden är ganska irritrande.