2015-04-14, 11:59
Medlem
zoombos avatar
När det blev krav på avgasrening på slutet av 70-talet så mätte man bara total mängd utsläpp per tidsenhet på avgasröret.
VAG kom då på att om man sätter in en luftpump som trycker in friskluft i avgasröret så späder man ut avgaserna så mycket att man klarade uppsatta värden (vet inte om andra biltillverkare också gjorde detta).
Precis som om det skulle hjälpa och förbättra utsläppen.

Fullständigt hjärndöd produkt och konstruktion. Snabbt som ögat plockade man bort remmen som drev denna menlösa manick och fick då säkert ett par hästar till.
Citera
2015-04-14, 11:59
Medlem
416.5hps avatar
Saab 92, Saabs första personbil, hade på första modellen ingen baklucka. För att komma åt bagageutrymmet fick man fälla fram baksätet.
Citera
2015-04-14, 12:09
Medlem
LillePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
När det blev krav på avgasrening på slutet av 70-talet så mätte man bara total mängd utsläpp per tidsenhet på avgasröret.
VAG kom då på att om man sätter in en luftpump som trycker in friskluft i avgasröret så späder man ut avgaserna så mycket att man klarade uppsatta värden (vet inte om andra biltillverkare också gjorde detta).
Precis som om det skulle hjälpa och förbättra utsläppen.

Fullständigt hjärndöd produkt och konstruktion. Snabbt som ögat plockade man bort remmen som drev denna menlösa manick och fick då säkert ett par hästar till.

Har för mig att Mercedes också lekt med friskluft till avgassystemet, inte på vilka modeller dock!
Citera
2015-04-14, 12:21
Medlem
Min förra saab 93a
När man fällde bakstolarna så satt fästkrokarna i sätet och låset i "hatthyllan" så skulle man frakta saker från ikea eller liknande så skadades de pga krokarna. Var tvungen att lägga hård isolering runt om dom för att frakta saker.
Citera
2015-04-14, 12:40
Medlem
Citroën Cactus!
Inga individuella framsäten, i reklamen undrar en astronaut varför bilar har individuella framsäten.
Tjaaa, för att någon som är 2m och någon som är 1.5m ska kunna sitta bredvid varandra?

Sen Säljs bilen krockad(?) Med fula plastbumpers på sidorna, vilket kanske är briljant där folk kör som idioter (frankrike) men i Sverige där alla (de flesta) kör som rimliga människor är det helt onödigt.
Senast redigerad av Otranadtill1000 2015-04-14 kl. 12:48.
Citera
2015-04-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Motor och kupévärmare är ett måste i Scandinavien!

Nja. Motorvärmare ja - kupé... många har haft problem med golf V (A5) där vatten tagit sig in längs A stolpen...

VW lösning - använd inte kupévärmare....

Kan inte komma på något annat just nu men jag har haft en del bilar själv och alltid stört mig på något.

Rent spontant tänker jag på att spaken på volvos hel/halvljus är annorlunda än övriga märken.

Jo men vänta nu - i min impreza -99 sitter det ju en "bright" knapp för att göra klockan lite mer belyst.... jag menar kom igen knappt ens märkbar skillnad.
Citera
2015-04-14, 12:50
Medlem
streisands avatar
Farsan har berättat att det fanns en Volvo tror jag det var som hade dörrarna i motsatt riktning. Så skulle man öppna dörren i farten ifall den inte stängt sig ordentligt fanns risken att den slets upp.
Citera
2015-04-14, 12:51
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De bilmodeller där man måste montera av en skärm eller liknande för att byta glödlampa, där tänktes det väl inte så mycket vid ritbordet.
Detta retar mig på min Honda Accord -99. Visserligen gäller det bara framblinkersen, men ändå. Jag ska byta till LED, men det får bli i samband med bytet till sommardäck för med hjulen på plats är det mycket krångligt.
En annan sak är att oljefiltret sitter på insidan av motorn, nedanför insprutningen, och därmed bara kan nås med upplyft bil. När man skruvar ut det rinner det olja på ens arm eller verktyg.
Jag skulle byta motorvärmaren (blockvärmare), men den satt ännu sämre till (ovanför oljefiltret, så det måste ut först) och det var så mycket grejer ivägen, inklusive utstickande kanaler i blocket, så jag fick ge upp. Det gick helt enkelt inte att få bra nog moment för att lossa den.
Skruvarna som håller plåten till övre spindelled sitter bakom fjäderbenet, och måste dras ut precis där fjädern går. Man skulle kunna fälla ner nedre spindelled och vicka ut fjäderbenet, men innan denna har kommit långt nog ner tar en del av denna mot benet. Man måste därför tvinga ihop fjädern rejält för att få benet ut och in igen. Hade mekanismen för nedre spindelled designats med lite tanke (det hade inte gjort den svagare eller gett några andra problem, och hade ändrat en enda klarning med 3-5 millimeter) hade hela operationen varit jätteenkel.
Eller om man kunde ta ut övre spindelledbleckets skruvar från inuti motorrummet istället, som man tydligen kan på en del andra Hondor.

Sen att en massa saker som ligger fritt och öppet lite överallt är gjort i vanligt järn och rostar fast och/eller sönder hela tiden är ganska irritrande.
Citera
2015-04-14, 12:56
Medlem
Enzymes avatar
SAAB la väl en massa resurser på ett styrsystem där man tog bort ratten och skulle styra bilen med en joystick i stället. Blev naturligtvis en flopp och sattes aldrig i produktion. Hur fan tänkte man?
Citera
2015-04-14, 13:03
Medlem
mercedes hade luftpumpen på äldre 250 bensinare vill jag minnas, så har även vissa pajero och liknande bilar haft in på 90 talet, för att undgå avgaskraven
Citera
2015-04-14, 13:07
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streisand
Farsan har berättat att det fanns en Volvo tror jag det var som hade dörrarna i motsatt riktning. Så skulle man öppna dörren i farten ifall den inte stängt sig ordentligt fanns risken att den slets upp.
Saab hade så kallade självmordsdörrar, även kallade flickfångar/kidnappardörrar, många andra bilar har också haft såna men inte volvo vad jag vet. Inte så idiotiska i praktiken, lätt att kliva ur. Då är måsvingedörrar en sämre idé, dom är bara designmässigt okej, inget för trånga parkeringsplatser.
Citera
2015-04-14, 13:07
Medlem
von_Ss avatar
Har inte varit med om några större idiotlösningar på mina bilar men det mest störiga var när jag hade en SAAB 900 och tändningslåset satt nere vid handbromsen. Att lägga vantarna där på vintern och låta snön smälta för att sedan frysa till stenhård is är ej att rekommendera. Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in