2015-04-13, 23:03
Medlem
Man lär ju få ha sin cykel i fred iallafall. Jag tror dock mer på att man gaddar ihop sig inom grannskapet och håller utkik åt varandra istället för att bygga murar. Murarna är ju en falsk trygghet och det kan nog även påverka barn att växa upp innanför murar, oavsett anledning.
Citera
2015-04-13, 23:14
Medlem
Fast detta kan ju knappast jämföras med gated communities som i USA (helt annan nivå på säkerheten). Fast å andra sidan är ju redan idag princip alla flerfamiljsbostäder "gated communities" med portlås och i många fall grindar med lås till innergårdarna.
Citera
2015-04-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Man lär ju få ha sin cykel i fred iallafall. Jag tror dock mer på att man gaddar ihop sig inom grannskapet och håller utkik åt varandra istället för att bygga murar. Murarna är ju en falsk trygghet och det kan nog även påverka barn att växa upp innanför murar, oavsett anledning.

Fast dessa "murar" är ju inte direkt Johannesburgstyle (3 m höga med 1 m taggtråd, övervakningskameror, beväpnad vaktpersonal och bestialiska schäfrar). De är tydligen bara 1 m höga, så visst är de en "falsk trygghet" om man nu tror att de är där för brottsprevention (snarare att de är till för att slippa random fotgängare i kvarteret)
Citera
2015-04-14, 01:09
Medlem
frdks avatar
Vi kollade faktiskt på att flytta in där före media fick nys om den.. komiskt nog.
Tror värdet kommer stå sig, det här med GC har hög attraktionsvärde. De dyker snart upp i 100-tal i varje stad.
Citera
2015-04-14, 01:14
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Vilket trams, vänstern försöker sig på att ge den vita medelklassen dåligt samvete.

Dessutom är en meter hög mur (behövs inte bygglov) en otrolig svenskt mesig variant av en Gated community. Finns massor av bostadsrätter som helst har gunnebostängsel runt tomten.

Professorn borde först av allt fråga sig om det verkligen är en Gated community.
Sen borde han fråga sig om det är stadsbyggande eller förortsbyggande som försigår där.
Sist är frågan om alla kvarter med innergård i städer också är Gated community.
Citera
2015-04-14, 05:52
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numangas
Tror du på det du skriver? Att de avhåller sig från att springa runt med automatvapen och skjuta vilt för att de får dansa i skolan? Vilken märklig människosyn. I övrigt har jag aldrig begripit det där kulturargumentet du och många andra framför. Vi är nog en stor majoritet som inte gick på teater, dansade nationaldanser eller satsade på musikkarriärer och liknande i vår ungdom, som fortfarande lyckades avhålla oss från att skjuta ihjäl varandra. Vi är nog många som växte upp under ganska risiga förhållanden utan att för den sakens skull gått med i ett gäng eller våldtar försvarslösa kvinnor. Hur förklarar du den utvecklingen?
Lönlöst då jag redan påpekat detta för personen som dessutom sitter och gnäller på denna typ av boende istället för att fundera på anledningen till att folk vill bo så....
Citera
2015-04-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vi kollade faktiskt på att flytta in där före media fick nys om den.. komiskt nog.
Tror värdet kommer stå sig, det här med GC har hög attraktionsvärde. De dyker snart upp i 100-tal i varje stad.

Jag är i funderingarna kring att köpa hus och föredrar alla dagar i veckan ett tryggt område med höga murar och taggtråd runt om. Betalar gärna för dygnet-runt bevakning med väktare....
Citera
2015-04-14, 08:30
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Lönlöst då jag redan påpekat detta för personen som dessutom sitter och gnäller på denna typ av boende istället för att fundera på anledningen till att folk vill bo så....

Jaha, så att man redan har provat detta i angered och att det har fungerat ignorerar du då alltså? Som jag sa innan, vad är det som är naivt med att vilja provat något i en ort som har fungerat i en annan?

Och som sagt, tråden handlar om gated communitys. Har jag inte rätt till en åsikt bara för att jag är negativt inställd till det? Är det jobbigt med mothugg tycker du?
Och jag förstår helt och hållet anledningen till att folk vill bo så, men jag är fortfarande vid åsikten att det hade blivit värre för folket på utsidan. Man gör det bättre för dem som har råd att bo innanför men sämre för dem som inte har råd.

Segregerar man fattiga och rika mer än vad man redan gör så finns chansen att kriminella kan bli en majoritet i vissa städer. Då ökar chansen att alla som växer upp där också blir kriminella. Du växer upp i en miljö präglad av fattigdom och kriminalitet. Det blir som ett recept för att misslyckas. Medan folk innanför muren sitter och äter fina middagar och inte bryr sig.
Tycker du att detta låter som en bra framtid? Där det är som ett lotteri, beroende på vart du föds om du kommer lyckas som människa eller inte.

Tror mer på att bygga billiga lägenheter i stan. Så man blandar fattiga och rika, på det sättet så växer folk upp med mer positivt inflytande och chansen att någon blir kriminell minskar. Dessutom som jag sagt innan att satsa mer på kultur och kreativitet i tidig ålder. Vilket motiverar folk att satsa på något annat än att hänga på gatan.
Att segregera fattiga och rika ser du ju i varje "ghetto" i Sverige hur det fungerar. Går åt helvete med kriminalitet och gäng. Varför tror ni att det då skulle bli bättre med ännu mer segregation? Ni fattar väl att det bara hade blivit värre?
Citera
2015-04-14, 11:28
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Jaha, så att man redan har provat detta i angered och att det har fungerat ignorerar du då alltså? Som jag sa innan, vad är det som är naivt med att vilja provat något i en ort som har fungerat i en annan?

Och som sagt, tråden handlar om gated communitys. Har jag inte rätt till en åsikt bara för att jag är negativt inställd till det? Är det jobbigt med mothugg tycker du?
Och jag förstår helt och hållet anledningen till att folk vill bo så, men jag är fortfarande vid åsikten att det hade blivit värre för folket på utsidan. Man gör det bättre för dem som har råd att bo innanför men sämre för dem som inte har råd.

Segregerar man fattiga och rika mer än vad man redan gör så finns chansen att kriminella kan bli en majoritet i vissa städer. Då ökar chansen att alla som växer upp där också blir kriminella. Du växer upp i en miljö präglad av fattigdom och kriminalitet. Det blir som ett recept för att misslyckas. Medan folk innanför muren sitter och äter fina middagar och inte bryr sig.
Tycker du att detta låter som en bra framtid? Där det är som ett lotteri, beroende på vart du föds om du kommer lyckas som människa eller inte.

Tror mer på att bygga billiga lägenheter i stan. Så man blandar fattiga och rika, på det sättet så växer folk upp med mer positivt inflytande och chansen att någon blir kriminell minskar. Dessutom som jag sagt innan att satsa mer på kultur och kreativitet i tidig ålder. Vilket motiverar folk att satsa på något annat än att hänga på gatan.
Att segregera fattiga och rika ser du ju i varje "ghetto" i Sverige hur det fungerar. Går åt helvete med kriminalitet och gäng. Varför tror ni att det då skulle bli bättre med ännu mer segregation? Ni fattar väl att det bara hade blivit värre?

Tolkar jag dig rätt om jag säger att du tycker de som har råd ska offra en del av sin trygghet för att de som inte har råd ska få det lite tryggare? Alltså avstå från att köpa sig trygghet av någon form av ideologisk eller moralisk orsak och bosätta sig där det inte är riktigt tryggt?
Citera
2015-04-14, 11:43
Moderator
Siegfrids avatar
Kraftigt med OT raderat och varningar utdelade. Avpixlat, varför gängkrig uppstår, dans i förorten o d är inte topic.
/Mod.
Citera
2015-04-14, 11:44
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Tolkar jag dig rätt om jag säger att du tycker de som har råd ska offra en del av sin trygghet för att de som inte har råd ska få det lite tryggare? Alltså avstå från att köpa sig trygghet av någon form av ideologisk eller moralisk orsak och bosätta sig där det inte är riktigt tryggt?

Nee man får ju bo vart man vill tycker jag. Men det jag försöker säga är att Sverige inte borde satsa på fler gated communitys. Om det finns så förstår jag ju om vissa vill bo där, men det är precis därför jag inte tycker vi borde satsa på det och bygga mer sådana ställen.
Citera
2015-04-14, 12:01
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Nee man får ju bo vart man vill tycker jag. Men det jag försöker säga är att Sverige inte borde satsa på fler gated communitys. Om det finns så förstår jag ju om vissa vill bo där, men det är precis därför jag inte tycker vi borde satsa på det och bygga mer sådana ställen.

Förstår hur du menar men det är inte "vi" eller Sverige som satsar på detta. Endast de som faktiskt ska bo där.

Fastigheterna måste vara sålda innan byggstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in