Citat:
Ursprungligen postat av
svensken77
Lönlöst då jag redan påpekat detta för personen som dessutom sitter och gnäller på denna typ av boende istället för att fundera på anledningen till att folk vill bo så....
Jaha, så att man redan har provat detta i angered och att det har fungerat ignorerar du då alltså? Som jag sa innan, vad är det som är naivt med att vilja provat något i en ort som har fungerat i en annan?
Och som sagt, tråden handlar om gated communitys. Har jag inte rätt till en åsikt bara för att jag är negativt inställd till det? Är det jobbigt med mothugg tycker du?
Och jag förstår helt och hållet anledningen till att folk vill bo så, men jag är fortfarande vid åsikten att det hade blivit värre för folket på utsidan. Man gör det bättre för dem som har råd att bo innanför men sämre för dem som inte har råd.
Segregerar man fattiga och rika mer än vad man redan gör så finns chansen att kriminella kan bli en majoritet i vissa städer. Då ökar chansen att alla som växer upp där också blir kriminella. Du växer upp i en miljö präglad av fattigdom och kriminalitet. Det blir som ett recept för att misslyckas. Medan folk innanför muren sitter och äter fina middagar och inte bryr sig.
Tycker du att detta låter som en bra framtid? Där det är som ett lotteri, beroende på vart du föds om du kommer lyckas som människa eller inte.
Tror mer på att bygga billiga lägenheter i stan. Så man blandar fattiga och rika, på det sättet så växer folk upp med mer positivt inflytande och chansen att någon blir kriminell minskar. Dessutom som jag sagt innan att satsa mer på kultur och kreativitet i tidig ålder. Vilket motiverar folk att satsa på något annat än att hänga på gatan.
Att segregera fattiga och rika ser du ju i varje "ghetto" i Sverige hur det fungerar. Går åt helvete med kriminalitet och gäng. Varför tror ni att det då skulle bli bättre med ännu mer segregation? Ni fattar väl att det bara hade blivit värre?