Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Om det stämmer betyder det sannolikt framförallt att en höjning över 20 kr är helt omöjlig. Kan man inte höja från 17 till 18 med positiv effekt är 21 kr nog en utopi. Taket för lösnummerpriset är i så fall snart nått.
Man ska nog inte utesluta att de kommer höja mer om de blir desperata, men jag tror det är väldigt psykologiskt med att gå över 20 kronor. Kvällspressen har alltid varit billig, det är deras grej. Tidningen ska impulsköpas genom lockrubriker utan att kunde reflekterar så mycket över det. Och detta går förstås utmärkt när den kostar 10 eller 12 kronor, vilket är mynt.
Men när tidningen kostar över 20 kronor så blir det inte samma grej. Jag minns till exempel när jag åkte en lång sträcka med tåg en gång och man är helt uttråkad och vill ha något att läsa - vad som helst. Det enda som finns i restaurangvagnen i tidningsväg är SvD och den kostar 30 kronor! Trettio kronor för det anorexiafallet till tidning, fylld av skit och dåligt språk. Man känner ju spontant: aldrig i hela livet, och så blev det ingen tidning.
Det handlar ju någonstans om vad man tycker saker och ting är värt och då spelar det ingen roll om man är Bill Gates, jag hade inte köpt den där skiten ändå. Samma sak händer kvällspressen om de går över 20 kronor, och folk börjar tänka: "ska de verkligen ha mer än 20 kr för en tunn tidning som för några år sedan kostade hälften, och nu är fyllt av gamla nyheter som man kan läsa gratis på nätet?" Det är inte värt det helt enkelt. Så intressant är det inte att läsa om Steffos skandalnatt på Stockholmskrogen. Och detta kan man dessutom läsa om hur mycket man vill på nätet.