2015-04-13, 04:52
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Besökte Pressbyrån på Centralstationen i Göteborg idag och noterade då en ommöblering mot när jag sist var där. Numera står kvällstidningarna samt GP instuvade i ett hörn. På deras förra plats precis vid kassan finns nu istället godis, Snickers, äpplen och barntidningar (Barbie och Spider-Man).

Har kvällstidningarna börjat bli utkonkurrerade av mer populära impulsköp?
Kvällstidningar lockar äldre kunder. Majoriteten av kunder lockas av annat; ska de impulsköpa något så blir det snarare det som nämns ovan (godis etc). Därav ommöbleringen, om jag nu får gissa.
Citera
2015-04-13, 05:27
Medlem
falsk_mekanikers avatar
För några månader sedan, om jag minns rätt,så kostade både expressen och aftonbladet 18 kr.

För några dagar sedan när jag stog i matkön så sneglade jag lite på tidningsstället och upptäckte att Expressen nu "BARA" kostar 17 kr

Jag gillar verkligen hur de skriver "Bara 17 kr" . Deras mål med att använda ordet bara är ju för att framställa priset som lågt trots att det är högt. Samtidigt som expressen skryter om sitt låga pris så skriver Aftonbladet brevid sitt pris, att de är störst på nyheter och att de når ut till över 3 miljoner läsare.

http://share.pho.to/9F2bH
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2015-04-13 kl. 05:31.
Citera
2015-04-13, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
På deras förra plats precis vid kassan finns nu istället [...] barntidningar (Barbie och Spider-Man).

Har kvällstidningarna börjat bli utkonkurrerade av mer populära impulsköp?

Nej, det är Pressbyrån som vill gå över till lite tyngre, seriös journalistik.
Citera
2015-04-13, 09:51
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
För några månader sedan, om jag minns rätt,så kostade både expressen och aftonbladet 18 kr.

För några dagar sedan när jag stog i matkön så sneglade jag lite på tidningsstället och upptäckte att Expressen nu "BARA" kostar 17 kr

Jag gillar verkligen hur de skriver "Bara 17 kr" . Deras mål med att använda ordet bara är ju för att framställa priset som lågt trots att det är högt. Samtidigt som expressen skryter om sitt låga pris så skriver Aftonbladet brevid sitt pris, att de är störst på nyheter och att de når ut till över 3 miljoner läsare.

http://share.pho.to/9F2bH

Ja, dom experimenterade med en höjning från 17 till 18 kr i höstas. Höjningen varade i en månad - känner inte till anledningen till varför höjningen var temporär. Det är dock möjligt att dom ville testa marginaleffekten av ytterligare prishöjningar och kom fram till att dom helt enkelt inte tjänar på att höja priset mer. Om 1 kronas prishöjning leder till att ett visst antal slutar köpa tidningen, leder höjningen t.o.m till minskade intäkter. Jag misstänker att marginalnyttan helt enkelt var alltför låg.

Om detta stämmer, kan inte kvällspressen kompensera sig mer för upplageras genom att höja priset. Detta är rätt allvarligt och gör att upplageraset framledes verkligen kommer att påverka rörelseresultatet. Det enda som återstår är då att fortsätta kapa på utgiftssidan, vilket leder till ännu sämre innehåll (ja det KAN faktiskt bli ännu sämre).
Citera
2015-04-13, 10:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Ja, dom experimenterade med en höjning från 17 till 18 kr i höstas. Höjningen varade i en månad - känner inte till anledningen till varför höjningen var temporär. Det är dock möjligt att dom ville testa marginaleffekten av ytterligare prishöjningar och kom fram till att dom helt enkelt inte tjänar på att höja priset mer. Om 1 kronas prishöjning leder till att ett visst antal slutar köpa tidningen, leder höjningen t.o.m till minskade intäkter. Jag misstänker att marginalnyttan helt enkelt var alltför låg.

Om detta stämmer, kan inte kvällspressen kompensera sig mer för upplageras genom att höja priset.
Detta är rätt allvarligt och gör att upplageraset framledes verkligen kommer att påverka rörelseresultatet. Det enda som återstår är då att fortsätta kapa på utgiftssidan, vilket leder till ännu sämre innehåll (ja det KAN faktiskt bli ännu sämre).
Om det stämmer betyder det sannolikt framförallt att en höjning över 20 kr är helt omöjlig. Kan man inte höja från 17 till 18 med positiv effekt är 21 kr nog en utopi. Taket för lösnummerpriset är i så fall snart nått.
Citera
2015-04-13, 12:48
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Om det stämmer betyder det sannolikt framförallt att en höjning över 20 kr är helt omöjlig. Kan man inte höja från 17 till 18 med positiv effekt är 21 kr nog en utopi. Taket för lösnummerpriset är i så fall snart nått.

Man ska nog inte utesluta att de kommer höja mer om de blir desperata, men jag tror det är väldigt psykologiskt med att gå över 20 kronor. Kvällspressen har alltid varit billig, det är deras grej. Tidningen ska impulsköpas genom lockrubriker utan att kunde reflekterar så mycket över det. Och detta går förstås utmärkt när den kostar 10 eller 12 kronor, vilket är mynt.

Men när tidningen kostar över 20 kronor så blir det inte samma grej. Jag minns till exempel när jag åkte en lång sträcka med tåg en gång och man är helt uttråkad och vill ha något att läsa - vad som helst. Det enda som finns i restaurangvagnen i tidningsväg är SvD och den kostar 30 kronor! Trettio kronor för det anorexiafallet till tidning, fylld av skit och dåligt språk. Man känner ju spontant: aldrig i hela livet, och så blev det ingen tidning.

Det handlar ju någonstans om vad man tycker saker och ting är värt och då spelar det ingen roll om man är Bill Gates, jag hade inte köpt den där skiten ändå. Samma sak händer kvällspressen om de går över 20 kronor, och folk börjar tänka: "ska de verkligen ha mer än 20 kr för en tunn tidning som för några år sedan kostade hälften, och nu är fyllt av gamla nyheter som man kan läsa gratis på nätet?" Det är inte värt det helt enkelt. Så intressant är det inte att läsa om Steffos skandalnatt på Stockholmskrogen. Och detta kan man dessutom läsa om hur mycket man vill på nätet.
Citera
2015-04-14, 07:38
Medlem
1001PSs avatar
Läsningen flyttar till mobilen – men inte pengarna

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6140263
Citera
2015-04-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Läsningen flyttar till mobilen – men inte pengarna

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6140263

Länk funkar ej.
Citera
2015-04-14, 09:23
Medlem
Mikojans avatar
Också ett sätt att visa upp mediadöden. Facktidningen Journalisten toppar i dag med att Dalslänningen öppnar en lokalredaktion i Färgelanda. Så stort och annorlunda är det alltså när nån gör tvärtom.

http://www.journalisten.se/nyheter/dalslanningen-oppnar-lokalredaktion

”Redaktionen - - - kommer inte vara bemannad jämt”, heter det. Det betyder egentligen ”mycket sällan”.

NWT-tidningen dumgör dessutom sina läsare med att erbjuda hjälp med hur man läser tidningar på dator, platta och mobil. Eller tror blaskan att Färgelandaborna inte kunde det sen tidigare…
Citera
2015-04-14, 09:33
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Också ett sätt att visa upp mediadöden. Facktidningen Journalisten toppar i dag med att Dalslänningen öppnar en lokalredaktion i Färgelanda. Så stort och annorlunda är det alltså när nån gör tvärtom.

http://www.journalisten.se/nyheter/dalslanningen-oppnar-lokalredaktion

”Redaktionen - - - kommer inte vara bemannad jämt”, heter det. Det betyder egentligen ”mycket sällan”.

NWT-tidningen dumgör dessutom sina läsare med att erbjuda hjälp med hur man läser tidningar på dator, platta och mobil. Eller tror blaskan att Färgelandaborna inte kunde det sen tidigare…

Tidningarna borde egentligen göra ALLT för att göra det så svårt som möjligt för gamlingarna att lära sig den nya elektroniken. Det är ju i stort sett bara dom som fortfarande köper papperstidningar.
Citera
2015-04-14, 10:56
Medlem
Gyrks avatar
Tja, vad ska man säja om journalisters självbild. De fattar fortfarande inte.

Citat:
Man ska naturligtvis inte ALLTID ge läsarna allt de vill ha. Vi måste följa de pressetiska reglerna och göra en bedömning kring allmänintresset
.

http://www.journalisten.se/debatt/vi-ska-visst-ge-lasarna-vad-de-vill-ha

Tanken har aldrig slagit dem att det är just precis därför som det går som det går. Så gott som alla nyheter tappar i värde när de passerar svenskt mediafilter. Detta inser konsumenterna mer och mer, men inte journalisterna.
Citera
2015-04-14, 11:23
Medlem
blowns avatar
Jag gör mitt vanliga experiment och skriver en kritisk men saklig kommentar och ser om de publicerar. Lyckades göra ett nytt urklipp så jag kan inte återge exakt vad det stod, men jag ifrågasätter varför journalister undviker att rapportera vissa ämnen, och påpekar att det sätts bilar i brand i Sverige varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in