Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Precis, men som vanligt när fan tolkar bibeln så blir det annorlunda. Det står i Koranen att muslimer har rätt att ta till vapen för att ta tillbaka allt land som någonsin varit muslimskt. Så det handlar inte bara om Israel utan hela Spanien, Portugal, Balkan och sydligaste Frankrike som muslimerna anser sig ha gudomlig rätt till.
Fast det är väl ingen, inte ens IS, som driver den frågan. Judarna har däremot gjort slag i saken och utropat en stat på det området de anser sig ha rätt till.
Citat:
Visst, men bosättarna kommer ofta från sekulära hem i USA. Inte alla men kärnan handlar inte om vilka bosättarna är så mycket som vilka det är som låter dem hållas vilket sedan Begin varit det sekulära Likud.
Var de kommer från är knappast relevant. Det finns en halv miljon bosättare på ockuperad mark. Bosättarnas motiv är religiösa, det är som sagt inte rationellt av andra skäl att bosätta sig nära fienden där det dessutom saknas infrastruktur. Staten godkänner bosättningarna och har kontinuerligt gjort så sedan 1967. Israel är dessutom demokratiskt vilket innebär att besluten generellt har förankring hos en majoritet av befolkningen, oavsett om majoriteten är religiösa extremister eller inte.
Citat:
Kanske för att Hamas varit med vid spelbordet.
Bosättningarna har funnits åtminstone sedan 1967 men Hamas har inte suttit vid makten så länge. Resten av världen ser med avsmak på bosättarrörelsen, men inte USA. Vad kan det bero på tror du?
Citat:
Varför skulle Tyskland göra det och varför skulle judar som precis kommit ut från dödslägren vilja bo kvar i Tyskland efter vad de gjorde?
För att Tyskland startade kriget förstås. Det vore en rimlig eftergift av det land som var skyldigt till förintelsen, mycket bättre än att skapa en konflikthärd i mellanöstern. Inga av dödslägren fanns i Tyskland. Dessutom har Tyskland sedan kriget haft mycket goda relationer till Israel.
Citat:
För att det handlar om en fördrivning av personer som INTE VILL ACCEPTERA ANDRA, inte en fördrivning av personer som tillhör en annan tro. Det är oerhört intressant att du inte fattar skillnaden. Det handlar inte om att jag tycker att samerna skall fördriva alla svenskar som bor i Lappland, det handlar om att fördriva de svenskar som inte vill att samerna skall få självstyre. Handlar det om samer, kurder, assyrier eller judar spelar ingen roll. Muslimerna äger redan omkring hälfen av den beboliga delen av det vi kallar "den gamla världen" vilket innefattar Euroasien och Afrika. Ibland får man ta en smäll för laget.
Varför skulle de redan bofasta acceptera att någon annan kommer dit och fördriver dem? Om en samisk stat skulle utropas i ett visst område måste naturligtvis icke-samer boende i sagda område ha precis lika mycket makt över åtgärden som samerna. En folkomröstning hos de redan bofasta är det enda rimliga i en sådan situation, och ett utropande av en stat måste i så fall inkludera alla som redan bor där.
Citat:
Det är en primitiv lösning för en primitiv konflikt. Jag säger faktiskt varken bu eller bä om det då jag vet hur primitiv den palestinska kulturen kan vara. Jag menar inte det i rasistisk mening utan i etnocentrisk bemärkelse då jag tycker att det är primitivt att skaffa barn i syfte att få ekonomisk ersättning för att de spränger upp sig själva. Jag är helt övertygad om att Gaza skulle kunna bli ett ekonomiskt powerhouse om muslimerna gav upp sin åsnementalitet vilket de de facto gjort tidigare när arabvärlden var den mest avancerade vetenskapliga kulturen som vår planet någonsin skådat (inkl. dagens samhälle). Jag är också helt övertygad om att både judar och araber kan leva i samexistens och jag är helt övertygad om att de flesta inte vill ha krig. Tyvärr blir majoriteten formad av de mörka krafter som vill ha krig och då är åsnementaliteten bättre.
Det fetmarkerade får du gärna utveckla. Att israels karaktär som judisk stat skulle hotas av återvändande araber har, vad jag vet, inte med att de är just araber att göra utan det faktum att de inte är judar. Om jag, som är etniskt svensk och icke-jude, skulle invandra till israel försvagar jag denna "judiska karaktär".