Citat:
Ursprungligen postat av
Annisen85
Vad kul att höra att du äntligen har fått beslut

Blir orolig att det kommer ta så lång tid för oss att få beslut. Tror du att det var särskilda omständigheter i erat fall som gjorde att de tog så lång tid eller är det för att ansökningarna nu kommer ta 23 månader?
De räknar, helt utan lagstöd, på två sätt. Om man byter referent (sambo/maka) kan och skall man lämna in en ny ansökan med de nya förhållandena. Sedan anser de att ansökan är inkommen det datum det gamla tillståndet går ut. Så är det givetvis inte eftersom man är skyldig att ha ett tillstånd med rätt uppgifter. Om man inte lämnar in frivilligt kan den gamle referenten anmäla avslutat förhållande och det kommer ett utvisningsbeslut ganska snart. Har man inte lämnat in innan dess är det bara att packa väskorna och ansöka från hemlandet.
Min gissning är att alla har en behandlingstid på minst 15 månader just nu. Det var deras egna uppgifter från i höstas. JO hade synpunkter på att webansöknigar och papper behandlades olika. I stället för att jämna ut och ta i turordning gör man enligt svenska oskrivna rättviselagar. Ingen får behandlas bättre än någon annan, därför ska alla behandlas som den sämsta gemensamma nämnaren. Kanske hellre dricka kaffe än ta beslut. Så var det för mig förra gången. När 9 månader närmade sig frågade jag varför. Handläggaren svarade att alla får vänta minst 9 månader. Helt fel för vänner som sökt långt efter för samma land som frun fått klart efter 2 månader. Min ansökan skulle ligga 9 månader för att man kunde.