2015-04-13, 12:19
  #2089
Medlem
Bongomans avatar
Det var visst inte attraktivt att få en statslös minderårig in i systemet så nu kom de till skott. Det tog bara 360 dagar! Nu ska det bara råddas med namnbyte, svenskt medborgarskap och byte av det utländska medborgarskapet för att stämma överens med den nyritade kartan. Att på 40 år förlora medborgarskap två gånger är väl rekord. Fyra olika är nog också ett rekord. Rent tekniskt har hon just nu tre olika fram tills passet går ut om några år. Ett svenskt, ett hon har kvar sedan innan och ett nytt. Får se om de lyckas transkribera namnet rätt denna gången för de har misslyckats två gånger redan.
Citera
2015-04-13, 12:41
  #2090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det var visst inte attraktivt att få en statslös minderårig in i systemet så nu kom de till skott. Det tog bara 360 dagar! Nu ska det bara råddas med namnbyte, svenskt medborgarskap och byte av det utländska medborgarskapet för att stämma överens med den nyritade kartan. Att på 40 år förlora medborgarskap två gånger är väl rekord. Fyra olika är nog också ett rekord. Rent tekniskt har hon just nu tre olika fram tills passet går ut om några år. Ett svenskt, ett hon har kvar sedan innan och ett nytt. Får se om de lyckas transkribera namnet rätt denna gången för de har misslyckats två gånger redan.

Grattis!
Men vad hade då tagit 23 månader?
Citera
2015-04-13, 13:05
  #2091
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan
Grattis!
Men vad hade då tagit 23 månader?

Förlängning. Komplikation uppstod när hon flyttade från en alkis hem till mig. Webbansökan fungerade inte ju.
Citera
2015-04-13, 13:46
  #2092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Förlängning. Komplikation uppstod när hon flyttade från en alkis hem till mig. Webbansökan fungerade inte ju.

Vad kul att höra att du äntligen har fått beslut Blir orolig att det kommer ta så lång tid för oss att få beslut. Tror du att det var särskilda omständigheter i erat fall som gjorde att de tog så lång tid eller är det för att ansökningarna nu kommer ta 23 månader?
Citera
2015-04-13, 13:52
  #2093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Sökte i okt 2014 och inte hört inte ett ljud. :/
Jag tycker det är tokigt med de måste åka hem, de kunde väl stanna här till precis innan beslut ska tas.
Sedan ta beslutet i deras hemland. För det verka göra dem oroliga när de är här.
Bryter emot lagen ang beslut inom 9 månader ? Vilken lag? Det var intressant..

Hej

Om jag uppfattat det rätt så skall migrationsverket fatta beslut på ansökan om uppehållstillstånd enligt utlänningsförordningen 4 Kap 21a § inom 9 månader från ansökan inkom. Har hört det från en jurist som jobbar på JO. Migrationsverket verkar dock inte bry sig om detta och JO´s tidigare kritik mot dem på grund av de långa väntetiderna.
Citera
2015-04-13, 14:48
  #2094
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Hej

Om jag uppfattat det rätt så skall migrationsverket fatta beslut på ansökan om uppehållstillstånd enligt utlänningsförordningen 4 Kap 21a § inom 9 månader från ansökan inkom. Har hört det från en jurist som jobbar på JO. Migrationsverket verkar dock inte bry sig om detta och JO´s tidigare kritik mot dem på grund av de långa väntetiderna.

Tack för den! Väldigt intressant i vilket fall som helst. Även om de skiter i det, har haft den uppfattningen de skiter i det mesta. Även om de partner hade legat halv död, så skiter de i det verka det som. Det är skrämmande att myndigheter kan bryta emot lagar.
Citera
2015-04-13, 15:16
  #2095
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Vad kul att höra att du äntligen har fått beslut Blir orolig att det kommer ta så lång tid för oss att få beslut. Tror du att det var särskilda omständigheter i erat fall som gjorde att de tog så lång tid eller är det för att ansökningarna nu kommer ta 23 månader?

De räknar, helt utan lagstöd, på två sätt. Om man byter referent (sambo/maka) kan och skall man lämna in en ny ansökan med de nya förhållandena. Sedan anser de att ansökan är inkommen det datum det gamla tillståndet går ut. Så är det givetvis inte eftersom man är skyldig att ha ett tillstånd med rätt uppgifter. Om man inte lämnar in frivilligt kan den gamle referenten anmäla avslutat förhållande och det kommer ett utvisningsbeslut ganska snart. Har man inte lämnat in innan dess är det bara att packa väskorna och ansöka från hemlandet.

Min gissning är att alla har en behandlingstid på minst 15 månader just nu. Det var deras egna uppgifter från i höstas. JO hade synpunkter på att webansöknigar och papper behandlades olika. I stället för att jämna ut och ta i turordning gör man enligt svenska oskrivna rättviselagar. Ingen får behandlas bättre än någon annan, därför ska alla behandlas som den sämsta gemensamma nämnaren. Kanske hellre dricka kaffe än ta beslut. Så var det för mig förra gången. När 9 månader närmade sig frågade jag varför. Handläggaren svarade att alla får vänta minst 9 månader. Helt fel för vänner som sökt långt efter för samma land som frun fått klart efter 2 månader. Min ansökan skulle ligga 9 månader för att man kunde.
Citera
2015-04-14, 07:43
  #2096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
De räknar, helt utan lagstöd, på två sätt. Om man byter referent (sambo/maka) kan och skall man lämna in en ny ansökan med de nya förhållandena. Sedan anser de att ansökan är inkommen det datum det gamla tillståndet går ut. Så är det givetvis inte eftersom man är skyldig att ha ett tillstånd med rätt uppgifter. Om man inte lämnar in frivilligt kan den gamle referenten anmäla avslutat förhållande och det kommer ett utvisningsbeslut ganska snart. Har man inte lämnat in innan dess är det bara att packa väskorna och ansöka från hemlandet.

Min gissning är att alla har en behandlingstid på minst 15 månader just nu. Det var deras egna uppgifter från i höstas. JO hade synpunkter på att webansöknigar och papper behandlades olika. I stället för att jämna ut och ta i turordning gör man enligt svenska oskrivna rättviselagar. Ingen får behandlas bättre än någon annan, därför ska alla behandlas som den sämsta gemensamma nämnaren. Kanske hellre dricka kaffe än ta beslut. Så var det för mig förra gången. När 9 månader närmade sig frågade jag varför. Handläggaren svarade att alla får vänta minst 9 månader. Helt fel för vänner som sökt långt efter för samma land som frun fått klart efter 2 månader. Min ansökan skulle ligga 9 månader för att man kunde.


Ja, de är väldigt motsägelsefulla. Jag har hört dem säga att de räknar från dagen då ansökan registrerades men man vågar ju inte lita på vad de säger då de kan säga olika från dag till dag Om det är ett nytt förhållande så räknas det ju som en nyansökan med automatiskt mångdubbelt så lång väntetid som om det skulle vara en vanlig förlängningsansökan. Hur lång tid tog det för er innan de tog kontakt med er från att det förra uppehållstillståndet gick ut. Var det då 15 månader eller var det ännu mera eller mindre förhoppningsvis? Det känns bra att man kan skriva till andra i liknade situationer.
Citera
2015-04-14, 09:32
  #2097
Medlem
Någon som fått mejl på senaste 2 veckorna om intervjutid ännu?
Om ja, i så fall när skickade ni ansökan?

Läste att MIG anställt 1000 personer. Man kan undra hur väntetiden kommer att påverkas. Är nästan hundra på att dessa 1000 anställda kommer antingen att gå in och handlägga våra ärenden medans de andra tar hand om asylsökande eller så slänger de in minoriteten till våra ansökningar och resterande till asylsökande.

Tycker absolut inget fel att vi hjälper andra men de kan åtminstone hitta bättre lösningar än det de går efter nu som förlängt väntetiden till 200%.

Så tragiskt......
Citera
2015-04-14, 09:41
  #2098
Medlem
En på familjeliv fick mail från växjöenheten igår. Ansökningsdatum 14 oktober 2014.
Citera
2015-04-14, 09:56
  #2099
Medlem
Hej!

Vi skickade in ansökan den 2014-08-11 och fick intervjumail 2015-01-30 intervjun gjordes 2015-03-16 i Bangkok. Nu väntar vi på beslut. Inne på 4:e veckan nu av väntan. Hur länge har ni väntat på beslut ?

Vi har ingen handläggare än, ärendet ligger i Örebro fick jag veta.
När man ringer till Mig kundcenter så säger de vet inget mer om tider och när handläggare ska börja jobba på ärendet. Säger bara 14mån väntetid.

Ska väl inte vara flera månaders väntetid för att de ska ta ett beslut, man har ju redan gjort intervjun och tagit foton, fingeravtryck är gjort.
Citera
2015-04-14, 10:12
  #2100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
En på familjeliv fick mail från växjöenheten igår. Ansökningsdatum 14 oktober 2014.

Jo jag läste precis om det där borta också. Jag ansökte 15 oktober... önskar ju något att de följer den trenden och skickar till oss idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in