2015-04-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Kristna och Muslimer tillber Judarnas Gud

Först måste man ju ha klart för sig att Kristna och Muslimer tillber samma gud. Att sedan dessa två religioner har sin grund i och är därmed densamma som Judendomen med mycket små anpassningar, då dom:

A:Tillber samma Gud.

B:Har dom 5 moseböckerna till grund.

C:Tror på samma ursprungliga förmedlare

(I detta fall Abraham, senare till Abrahams sonson Jakob som bland annat efter en natts brottning mot en ängel tilldelades namnet Israel.)

För att precis som det står i gamla testamentet(5:e moseb.11:31,2:a krön.6:5)så säger Gud här att; Israel är hans folk, och att han ska dräpa alla nationer som står emot hans folk Israel. Att kristna och muslimer sedan väljer att tillbe judarnas gud kan man ju bara spekulera i varför..

Självaste iden om att det finns en gud som man ska tillbe, kommer ju ifrån Judarna(Israels religion och deras gud).

Vad vi andra folk och folkslag hade långt innan Judarnas intrång var ju; harmoni och fred, kärlek till naturen där vi levde i balans med varandra och med planeten.
Titta bara på hur indianerna i nordamerika och på många andra civilisationer som levde i balans med naturen, där man inte tog mer än vad som absolut krävdes, så att naturen kunde återhämta sig, detta är ju ett "normalt" tillstånd för oss att leva i.

Man kan ju fråga vilket barn som helst, om vad hen tycker om att vi dödar livslevande djur, bara för att äta kött, som vi utmärkt kan klara oss utan?
Detta kan jämföras med Judarnas blodtörstiga Gud som krävde blodsoffer varje vecka, hur kan en kärleksfull gud kräva att man tar ett så vackert och ömtåligt liv bara för att tillfredsställa Guds sjuka begär?
Nej! Ett liv är lika mycket värd i vilken form det än kommer, att kräva att människor ska ta liv och mörda djur för att få Guds kärlek låter helt sinnessjukt i mina öron!

Ett samhälle och levnadssätt som är grundat på kärlek och respekt för naturen och för liv, är ett måste för att det ska bli fred och en bra balans för planeten.
Det är något både ärliga kristna, muslimer och judar erkänner. Det enda alla bråkar om är faktiskt Kristus, som enligt judar inte är Messias och enligt muslimer inte är Gud. So what else is new...
Citera
2015-04-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Jesus var en vanlig man som bad till gud. Om du läser bibeln så ser du klart och tydligt att Jesus bad till gud på korset och vid flera andra tillfällen.

Men om du läser vad Jesus sa och tänker på detta själv utan att fråga dina präster eller någon annan kan du fortfarande förstå vad Jesus egentligen pratade om, vilket var folkets befriande ifrån förtryck.

[b]För du vet väl att paulus och senare kejsare konstantine skrev om alla skrifter som hade med Jesus att göra och uteslöt majoriteten av alla skrifter som hade med Jesus att göra.

]

Dumt inlägg i övrigt, Jesus var en vanlig man det tror muslimerna - är du muslim ?

Det står i Bibeln att jesus är Guds son = Gud blir människa. Du kanske inte har läst det utan går på dina fördomar eller vad dina polare tror.

Du kan för en gångs skull läsa Bibeln själv, utan att fråga " dina präster "

Sen vill jag har bevis på att kejsare kontantin skrev OM alla skrifter. Å var har du originalet ?

Fram med bevisen.
Citera
2015-04-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är något både ärliga kristna, muslimer och judar erkänner. Det enda alla bråkar om är faktiskt Kristus, som enligt judar inte är Messias och enligt muslimer inte är Gud. So what else is new...

Tillber kristna och muslimer samma Gud ? Nej.
Kristna ber till Jesus Kristus Guds son - Muslimerna ber till Allah
Det finns inga ärliga kontra oärliga kristna.
Tror Muslimer att Jesus Kristus är Gud son ? Nej.
Tror kristna på Muhammed eller koranen ? nej.
Tror muslimer på korsfästelsen ? nej.
Tror muslimerna på att Ordet blev kött - joh 1:1-14 ? Nej.

Har kristna och muslimer samma Gud ? Nej.
Citera
2015-04-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tillber kristna och muslimer samma Gud ? Nej.
Kristna ber till Jesus Kristus Guds son - Muslimerna ber till Allah
Det finns inga ärliga kontra oärliga kristna.
Tror Muslimer att Jesus Kristus är Gud son ? Nej.
Tror kristna på Muhammed eller koranen ? nej.
Tror muslimer på korsfästelsen ? nej.
Tror muslimerna på att Ordet blev kött - joh 1:1-14 ? Nej.

Har kristna och muslimer samma Gud ? Nej.
Ja, för att det är de tre abrahamistiska religionerna.

Kristna ska ära Fadern OCH Sonen. Allah är det arabiska ordet för Gud.

Det finns många fgalska profeter som du. Eller menar du att du är ärlig när du ljuger?

Jag hänvisar till Jesus profetiska ord:

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5:19-20

Den som tror på Gud är rättfärdig genom tron, inte genom laggärningar. Står i bibeln, det vet alla som läst NT. Så de hamnar INTE i helvetet utan räknas som minst när de INTE förkunnar Guds evangelium såsom apostlarna har lärt oss. Därför räknas kristna som "störst" och har blivit lovade en plats i HIMMELRIKET, medan judar , som förkastade Messias, och muslimer, som inte tror att Jesus är Gud eller Messias, har blivit lovade en plats i paradiset på JORDEN, mao fått den MINSTA belöningen. Gud kommer att godkänna de men de kommer inte att räknas som störst och inte hamna i helvetyet. Det finns många som lider...eller ja, lider och lider...av brist på tro. Orsaken till denna lösning är förstås alla falska profeter, vilka gör sanningen svår att urskilja. Eftersom din plats eller frågan om liv eller död då kan bero på vilseledande människor har Gud bestämt så för att ingen ska kunna klandra Gud för att vara orättvis. Att tro på vad någon säger är också ett medvetet val. Vad säger du nu i all din salafism...suffisans menar jag.
Citera
2015-04-02, 12:27
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Det finns många fgalska profeter som du. Eller menar du att du är ärlig när du ljuger?

Jag hänvisar till Jesus profetiska ord:

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5:19-20

.

Du har rätt vad du skriver om att Jesus och Fadern äro två olika individer. MEN när det kommer till lagen så har du fel. Matt 5:17-18 se (Fotnot 1) Lagen och Profeterna hade sin tid fram till Johannes Döparens död Men sen skärper han Lagen för dem som vill leva efter Lag gärningarna istället för Genom tron. Luk 16:16-17 se (Fotnot 2) Vidare så tar Paulus upp meningen med Lagen och förbannelsen som vilar över den. Gal 3:1-25 se (Fotnot 3) Gal 5:4 se (Fotnot 4) Så lagen föll när allt hade skett Johannes Döparens död tillika med Jesus Korsfästelse där han tog lagen och förbannelsen upp på korset förklaras i Fotnoterna. Sen visar det sig i Gal 5:10-14 se (Fotnot 5) att fariseèr nästlade in sig i församlingarna och börja med lag gärningar igen som tex Omskärelsen i stycket jag nämde som (Fotnot 5)

Fotnot 1 Matt 5:17-18
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
18 Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav , inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.

Fotnot Luk 16:16-17

16 Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in.
17 Men förr ska himmel och jord förgå än att en enda prick av lagen faller bort.

Fotnot 3 Gal 3:1-25
De som har tron är Abrahams barn
1 Dåraktiga galater! Vem har förhäxat er? Ni fick ju Jesus Kristus målad för era ögon som korsfäst. 2 En enda sak vill jag veta från er: fick ni Anden genom laggärningar eller genom att lyssna i tro?
3 Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, ska ni nu sluta i köttet ?
4 Har ni lidit så mycket förgäves, om det nu var förgäves?
5 Han som ger er Anden och gör underverk bland er, är det för era laggärningar eller för att ni lyssnar i tro, som Abraham?
6 Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.
7 Därför ska ni veta att de som har tron, de är Abrahams barn.
8 Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro och gav i förväg detta glädjebud till Abraham: I dig ska alla folk bli välsignade.
9 Alltså blir de som tror välsignade tillsammans med Abraham som trodde.
10 Men de som håller sig till laggärningar är under förbannelse. Det står skrivet: Förbannad är den som inte håller fast vid allt som står skrivet i lagens bok och gör därefter.
11 Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom den rättfärdige ska leva av tro.
12 Men lagen säger inte "av tro", utan att den som följer dessa bud ska leva genom dem .
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä .
14 Så skulle välsignelsen som Abraham fått komma till hedningarna i Jesus Kristus, så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.

Lagen upphäver inte löftet

15 Bröder, jag vill ta ett mänskligt exempel: inte ens en människas testamente som vunnit laga kraft kan upphävas eller utökas.
16 Nu gavs löftena till Abraham och hans avkomma. Det står inte: "och dina avkomlingar", som när det gäller många, utan som när det gäller en enda: och din avkomma, som är Kristus.
17 Vad jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg gjort giltigt kan inte upphävas av lagen som kom fyrahundratrettio år senare , så att löftet skulle bli ogiltigt.
18 För om arvet skulle bero på lagen, beror det inte längre på löftet. Men Gud gav det till Abraham genom ett löfte.
19 Varför gavs då lagen? Den blev tillagd på grund av överträdelserna för att gälla tills avkomlingen kom, han som löftet gällde. Den utfärdades genom änglar och lades i en medlares hand .
20 Och medlaren representerar inte bara en part. Men Gud är en .
21 Är då lagen emot Guds löften? Verkligen inte. Hade vi fått en lag som kunde ge liv, då hade rättfärdigheten verkligen kommit av lagen.
22 Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat ska ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror.
23 Innan tron kom hölls vi instängda och bevakade av lagen tills tron skulle uppenbaras.
24 Så blev lagen vår övervakare fram till Kristus, för att vi skulle förklaras rättfärdiga av tro.
25 Men när tron väl har kommit står vi inte längre under någon övervakare.

Fotnot 4 Gal 5:4
Ni har kommit bort från Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden

Fotnot 5 Gal 5:10-17
10 Jag för min del litar på er i Herren att ni inte ska vara av annan mening. Men den som skapar förvirring bland er ska få sin dom, vem han än är.
11 Bröder, om jag fortfarande predikade omskärelse, varför blir jag då förföljd? I så fall vore korsets anstöt borta.
12 De som hetsar er borde gå och kastrera sig .
13 Ni är kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek
14 Hela lagen uppfylls i ett enda budord: Du ska älska din nästa som dig själv.

Har väl fått med det mesta angående Lagen och tron.

Senast redigerad av jedidja1 2015-04-02 kl. 12:31.
Citera
2015-04-02, 14:02
Medlem
Citat:

Vad menar du med detta " fgalska profeter som du " ?
Citera
2015-04-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Du har rätt vad du skriver om att Jesus och Fadern äro två olika individer. MEN när det kommer till lagen så har du fel. Matt 5:17-18 se (Fotnot 1) Lagen och Profeterna hade sin tid fram till Johannes Döparens död Men sen skärper han Lagen för dem som vill leva efter Lag gärningarna istället för Genom tron. Luk 16:16-17 se (Fotnot 2) Vidare så tar Paulus upp meningen med Lagen och förbannelsen som vilar över den. Gal 3:1-25 se (Fotnot 3) Gal 5:4 se (Fotnot 4) Så lagen föll när allt hade skett Johannes Döparens död tillika med Jesus Korsfästelse där han tog lagen och förbannelsen upp på korset förklaras i Fotnoterna. Sen visar det sig i Gal 5:10-14 se (Fotnot 5) att fariseèr nästlade in sig i församlingarna och börja med lag gärningar igen som tex Omskärelsen i stycket jag nämde som (Fotnot 5)

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
18 Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav , inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.

16 Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in.
17 Men förr ska himmel och jord förgå än att en enda prick av lagen faller bort.

1 Dåraktiga galater! Vem har förhäxat er? Ni fick ju Jesus Kristus målad för era ögon som korsfäst. 2 En enda sak vill jag veta från er: fick ni Anden genom laggärningar eller genom att lyssna i tro?
5 Han som ger er Anden och gör underverk bland er, är det för era laggärningar eller för att ni lyssnar i tro, som Abraham?
8 Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro och gav i förväg detta glädjebud till Abraham: I dig ska alla folk bli välsignade.
10 Men de som håller sig till laggärningar är under förbannelse. Det står skrivet: Förbannad är den som inte håller fast vid allt som står skrivet i lagens bok och gör därefter.
11 Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom den rättfärdige ska leva av tro.
12 Men lagen säger inte "av tro", utan att den som följer dessa bud ska leva genom dem .
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä .
14 Så skulle välsignelsen som Abraham fått komma till hedningarna i Jesus Kristus, så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.

15 Bröder, jag vill ta ett mänskligt exempel: inte ens en människas testamente som vunnit laga kraft kan upphävas eller utökas.
16 Nu gavs löftena till Abraham och hans avkomma. Det står inte: "och dina avkomlingar", som när det gäller många, utan som när det gäller en enda: och din avkomma, som är Kristus.
17 Vad jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg gjort giltigt kan inte upphävas av lagen som kom fyrahundratrettio år senare , så att löftet skulle bli ogiltigt.
18 För om arvet skulle bero på lagen, beror det inte längre på löftet. Men Gud gav det till Abraham genom ett löfte.
19 Varför gavs då lagen? Den blev tillagd på grund av överträdelserna för att gälla tills avkomlingen kom, han som löftet gällde. Den utfärdades genom änglar och lades i en medlares hand .
21 Är då lagen emot Guds löften? Verkligen inte. Hade vi fått en lag som kunde ge liv, då hade rättfärdigheten verkligen kommit av lagen.
22 Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat ska ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror.
23 Innan tron kom hölls vi instängda och bevakade av lagen tills tron skulle uppenbaras.
24 Så blev lagen vår övervakare fram till Kristus, för att vi skulle förklaras rättfärdiga av tro.

Ni har kommit bort från Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden

10 Jag för min del litar på er i Herren att ni inte ska vara av annan mening. Men den som skapar förvirring bland er ska få sin dom, vem han än är.
11 Bröder, om jag fortfarande predikade omskärelse, varför blir jag då förföljd? I så fall vore korsets anstöt borta.
13 Ni är kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek

Vem läser detta tror du ?
Citera
2015-04-02, 16:55
Medlem
Citat:
Vad menar du med detta " fgalska profeter som du " ?
Att du lider av rasistisk fobi och valt att tro på lögner.
Citera
2015-04-02, 17:01
Medlem
Citat:
Att du lider av rasistisk fobi och valt att tro på lögner.

Men det står inte i inlägget. Resten av dina personliga angrepp talar om för dig vad du tycker om dig själv - så är det i psykologins värld.

Citat:
Citera
2015-04-02, 17:07
Medlem
Citat:
Men det står inte i inlägget. Resten av dina personliga angrepp talar om för dig vad du tycker om dig själv - så är det i psykologins värld.
Det är du som har fördomar om muslimer, ergo du som lider av rasistisk fobi. Jag analyserar dina alster. Jag vet vad jag tänker och behöver inte projicera nånting på dig. Du saknar omdöme, asnnars hade du fattat vad jag skriver om de tre abrahamitiska religionerna.
Citera
2015-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Det är du som har fördomar om muslimer, ergo du som lider av rasistisk fobi. Jag analyserar dina alster. Jag vet vad jag tänker och behöver inte projicera nånting på dig. Du saknar omdöme, asnnars hade du fattat vad jag skriver om de tre abrahamitiska religionerna.

tråden handlar om kristna o muslimer tillber Judarnas Gud, således handlar tråden om Gud, inte de som tror på Gud / Allah / Jahve.

Tråden handlar inte om muslimer, kristna eller judar.
Citera
2015-04-03, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1

Du missart en avgörande detalj. Jesus kom för att UPPFYLLA lagen. Lagförbundet instiftades med blod, och måste således AVSLUTAS med blodutgjutelse som ett fullkomligt offer. Redan innan Jesus sändes till jorden gav Gud judarna ett löfte om ett nytt förbund. Därför var det nödvändigt för Messias att komma till jorden och uppfylla och avsluta det gamla förbundet och instifta ett nytt, vilket han gjorde genom apostlarna först, därefter med alla som döper sig och dricker hans blod och kropp. Paulus skriver om ALLT detta i NT, så leta du upp det nu så du slipper göra bort dig. Jesus skärpte inte lagens bud, Lagförbundet är inte längre giltigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in