Citat:
Ursprungligen postat av
ImAFlirt
Jaha okej då tror jag att jag förstår detta bättre. Det är så att jag varit lite skeptiskt mot detta tidigare då jag tycker förklaringarna har varit lite luddiga.
Din bild kommer jag faktiskt spara
Hur har din känslighet påverkat dig i livet om man får fråga? När fick du reda på att du var högkänslig, är det något som är välkänt bland psykiatrin för jag har hört att det sker feldiagnotiseringar och liknande?
Jag svarade förövrigt ja på i princip alla frågor i testet.
Vad bra, tycker att det är konstigt att det inte redan fanns någon liknande redan så jag gjorde en för att folk aldrig förstod vad jag menade.
Jag har varit känslig sen jag var liten vilket har lett till att jag har uppfattats som för feg och för försiktig eftersom jag gärna kollar igenom alla situationer innan jag ger mig in i någonting, tyvärr har jag fått för stark uppmuntran om att ta för mig vilket jag aldrig har kunnat och det hela har istället lett till dålig självkänsla vilket jag nu som "vuxen" har varit tvungen att jobba en hel del med. Sen har jag alltid haft svårt för höga ljud, ljus, kliande kläder, arga människor och liknande, allt som går att läsa under rubriken "barn & ungdom" har jag för mig stämde in på mig som barn. Utöver det så gick jag in i väggen redan i högstadiet eftersom mängden intryck blev för stor och jag aldrig fick återhämta mig ordentligt. Trodde att jag hade social fobi men det var bara att jag aldrig fick vila ut ordentligt och därför fick panikliknande symptom av att vara i stora grupper/i närheten av människor öht.
Jag svarar också ja på i princip allt men jag har tränat bort att känna mig kall faktiskt eftersom jag upptäckte att jag inte fryser bara för att jag känner kylan starkt precis som att jag känner värme starkt.
Min mamma fick för sig att jag hade asperger eftersom jag avskydde saker som släktmiddagar, hon trodde att det var för att jag inte förstod hur jag skulle bete mig men det var snarare så att jag förstod för väl hur jag skulle bete mig men aldrig kände att jag kunde leva upp till förväntningarna. Hon skickade mig iallafall till BUP men de var ju lagom bakom flötet så jag hittade högkänslighet själv via internet när jag var ca 16 tror jag. Sen glömde jag bort det av någon anledning och hittade det igen för bara några år sen. De testade mig för asperger men jag fick typ mindre "poäng" än vad folk brukar få så då slapp jag det tjatet, vilket var bra så jag antar att jag fick ut någonting av att vara där.
Sen jag har fått reda på att jag är högkänslig har jag fått mer respekt för att jag behöver vila från intryck på ett annat sätt än vad andra verkar behöva göra. Har slutat se ner på mig själv för att jag inte orkar med aktiviteter hela helgen och har lärt mig att säga nej när folk frågar om saker. Jag har också lärt mig att förebygga att jag bränner ut mig genom att skydda mig själv från intryck lite mer än vanligt. Min livskvalité har ökat hur mycket som helst så om du upplever att du har några problem så rekommenderar jag verkligen att du läser på lite och går igenom dina vanor och liknande.