2015-04-14, 00:42
Bannlyst
Naturljud tål jag bra.

Jag har inte alltid haft detta, men sedan någon gång i tonåren ungefär har jag inte tålt "skvalljud" eller vad man ska kalla det.
Citera
2015-04-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Fan vad synd du. Du har det säkert värre än mig. Jag har inte varit med om något liknande i alla fall.
Men jag hoppas livet funkar för dig i alla fall, och nej, livet är fan inte rättvist.
Tack, jag klarar mig oftast. Man får försöka påverka det så mycket man kan själv. Sätter mig alltid långt fram om det ska vara något möte eller liknande. Men visst jag missar ofta när någon säger något till mig. Har säkert missat någon tjej p.g.a. detta!
Citera
2015-04-14, 01:43
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Autism?

Fick 20 ja i formuläret men är själv inte diagnostiserad efter någon högkänslighet som berördes. Finns differentialdiagnoser till allt.
Citera
2015-04-14, 02:08
Medlem
esants avatar
Har inte riktigt ditt problem i allmänhet men just vissa ljud kan väcka mina aggressioner till och med.

Jag tror jag har kommit på att det gäller ljud som människor gör...jag stör väl mig lite på männsikor (men inte jätteallvarligt).

T ex hatar jag att lyssna på folks telefonsamtal eller vanliga samtal om de är högljudda. Kan visserligen bero lite på vad de handlar om och i vilket sammanhang. Blir väldigt störd av att höra andra knappra på tangentbord eller gäspa, sucka, smacka etc. Eller om de sitter och rastlöst slår något i bordet t ex.

Använder öronproppar en del.

Ljud jag har betydligt mindre problem med (fast som jag har märkt att somliga andra ogillar, och dessa personer har kanske inga problem med de ljud jag avskyr) är fläktar och surrande maskiner och sånt. Det håller mig klart lugnare.

Vad jag verkligen kan hata är när ljud upprepar sig. T ex ett repetitivt skratt, någon som repeterar samma mening i ett telefonsamtal för den andra inte hör vad de säger och sånt. Grrrrr.....

Har väldigt svårt för reklam av denna anledning, är väl en av anledningarna till att jag aldrig tittar på tv eller lyssnar på radio. Samma reklamer om och om igen gör mig tokig. Känns som att livet har stagnerat eller något när man måste höra på samma (ofta högljudda) reklamprat.

Mot ljus eller beröring har jag inte märkt något.

Har du lätt för att få blåmärken?
Citera
2015-04-14, 10:29
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Vad skulle det vara för sjukdom(ar)?

Från Hörsellinjen:

Citat:
Ljudöverkänslighet kan uppstå eller förvärras bland annat i samband med:
Citat:
Virusinfektioner, till exempel infektioner i innerörat och borrelia
Citat:
Neurologiska sjukdomar/syndrom och olika öronsjukdomar, till exempel Menières sjukdom, hjärninflammation, stroke, epilepsi samt blodcirkulationsproblem.
Citat:
Migrän och svår huvudvärk.
Citat:
Ansiktsmuskelförlamning och operationer och skador som gör att stapediusreflexen inte fungerar
Citat:
Bett- och käkledsproblem kan orsaka/orsakas av spänningar som gör att ljudöverkänsligheten ökar.

Googla vidare så lär du hitta mycket mer.

Citat:
Inte så dumt att göra en undersökning kanske men lite tråkigt om man skulle få behöva betala en större summa men det kanske inte är så dyrt. Snål som jag är.
Högkostnadsskyddet når du upp till ganska fort, sen är "gratis".
Citera
2015-04-14, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Autism?

Fick 20 ja i formuläret men är själv inte diagnostiserad efter någon högkänslighet som berördes. Finns differentialdiagnoser till allt.

Högkänslighet är ingen diagnos det är ett personlighetsdrag precis som att vissa är mer risktagande/impulsiva än andra och har en enligt mig (som är känslig) helt otrolig förmåga att stänga ute intryck.

Man kan ha autism, ADHD/ADD och vara högkänslig. Man kan också vara diagnosticerad med schizofreni och vara högkänslig precis som att man kan vara helt "normal" och högkänslig. Högkänsliga uppfattas däremot ofta som tillbakadragna/försiktiga av omgivningen och kan därför bli diagnosticerade i onödan och få "fel" hjälp.

Kan ta mig själv som exempel igen: jag undviker situationer med många människor för att jag förstår för väl vad de tycker om mig och känner i allmänhet och blir därför extremt uttröttad och mår dåligt om jag känner att jag inte kan uppfylla folks förväntningar.
En i min bekantskapskrets med autism undviker situationer för att hen inte förstår hur hen ska bete sig eller vad andra signalerar och blir därför stressad.
Citera
2015-04-15, 14:00
Medlem
05.30s avatar
Vad menar du egentligen med att det är ett fel? Ser du inte att du redan där tänker fel?

Citat:
Som titeln säger. Stör mig sjukt mycket på ljud. Menar då inte alla sorters ljud men speciellt då höga läten såsom smällare och raketer, hög musik, sirener av olika slag osv.

Har alltid fått en smärre chock varje gång man följt med någon på festival eller konsert då jag tycker ljudet skärs in i hjärtat på en och får en att må illa. Funderar på att köpa öronproppar. Även på fester kan det vara för hög musik ibland, alla människor överröstar varandra och skriker hela tiden vilket får mig att tappa koncentrationen. Jag blir trött psykiskt.

Människor i allmänt blir så sura när man påpekar att man faktiskt tycker de pratar lite för högt. Folk tycker även att jag pratar för tyst ibland men jag själv hör min röst som normalt eller ibland till och med som ganska hög.

Även solljus på sommaren. Man får gå runt och kisa riktigt överdrivet hela tiden och så blir man lite tårögd och folk frågar om man mår bra.
Jag är även överdrivet känslig för slag mot kroppen. Jag är född tre veckor för tidigt, kan detta ha spelat in i att jag allt var "klart" eller är det jag som överanalyserar detta?

Vad kan felet vara tror ni? Tacksam för minsta svar.
Citera
2015-04-15, 20:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
... Eller så kan du testa att säga högt varenda sak som du reagerar på. "Nu sa de såhär i reklamen", "nu lät det såhär", "nu kliar min tröja", "nu hör jag dig andas", "nu kom grannen hem". Gjorde så en gång och de i min närhet höll nästan på att slå ihjäl mig men efter det så var de mer tillmötesgående. ...
Det där har jag provat på jobbet.
Blundade och räknade upp alla detaljer jag snappat upp på bara några sekunder.
Folk tror man är Rain Man, eller vad han heter!?
Citera
2015-04-22, 00:51
Medlem
Citat:
Högkänslighet är ingen diagnos det är ett personlighetsdrag precis som att vissa är mer risktagande/impulsiva än andra och har en enligt mig (som är känslig) helt otrolig förmåga att stänga ute intryck.

Man kan ha autism, ADHD/ADD och vara högkänslig. Man kan också vara diagnosticerad med schizofreni och vara högkänslig precis som att man kan vara helt "normal" och högkänslig. Högkänsliga uppfattas däremot ofta som tillbakadragna/försiktiga av omgivningen och kan därför bli diagnosticerade i onödan och få "fel" hjälp.

Kan ta mig själv som exempel igen: jag undviker situationer med många människor för att jag förstår för väl vad de tycker om mig och känner i allmänhet och blir därför extremt uttröttad och mår dåligt om jag känner att jag inte kan uppfylla folks förväntningar.
En i min bekantskapskrets med autism undviker situationer för att hen inte förstår hur hen ska bete sig eller vad andra signalerar och blir därför stressad.
Jag vet inte, det blir isådant fall många olika saker det där med högkänslighet. Psykos, paranoia, ADHD, autism, PTSD. Jag har samma problem som dig o det menas bero på autism. Jag kan känna det folk känner o som yngre var jag alltid tvungen att vila mig från människor, deras känslotillstånd var likt en volymknapp som vreds högre o högre inom mig. Faktum är att det kändes som att de var mer inom mig än utanför o klarade därav inte av beröring stundtals då det blev som att spränga högtalare.
Citera
2015-04-22, 10:20
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Som titeln säger. Stör mig sjukt mycket på ljud. Menar då inte alla sorters ljud men speciellt då höga läten såsom smällare och raketer, hög musik, sirener av olika slag osv.

Har alltid fått en smärre chock varje gång man följt med någon på festival eller konsert då jag tycker ljudet skärs in i hjärtat på en och får en att må illa. Funderar på att köpa öronproppar. Även på fester kan det vara för hög musik ibland, alla människor överröstar varandra och skriker hela tiden vilket får mig att tappa koncentrationen. Jag blir trött psykiskt.

Människor i allmänt blir så sura när man påpekar att man faktiskt tycker de pratar lite för högt. Folk tycker även att jag pratar för tyst ibland men jag själv hör min röst som normalt eller ibland till och med som ganska hög.

Även solljus på sommaren. Man får gå runt och kisa riktigt överdrivet hela tiden och så blir man lite tårögd och folk frågar om man mår bra.
Jag är även överdrivet känslig för slag mot kroppen. Jag är född tre veckor för tidigt, kan detta ha spelat in i att jag allt var "klart" eller är det jag som överanalyserar detta?

Vad kan felet vara tror ni? Tacksam för minsta svar.

Har det alltid varit så?
Det kan det vara så att stressen/alertheten i kroppen gått upp. Kan vara t.ex. binjureutmattning, sköldkörtelproblematik.
Citera
2015-04-22, 16:05
Medlem
Så himla jobbigt. Tror att jag också är högkänslig för intryck, ljud främst. Trivs bäst där det är tyst och min stressnivå skjuter genom taket av bakgrundsbuller och plötsliga ljud. Pulsen och blodtrycket stiger. Och det känns som om bröstet och huvudet ska sprängas. Blir ofta också lite snurrig i huvudet och det känns som om jag får någon sorts "hjärndimma". Lite osäker på om jag alltid varit så här. Undrar vad jag lider av..

Någon som känner igen sig i min beskrivning? Vad har ni för diagnoser (om ni har det)? Och hur hanterar ni er känslighet?
Citera
2015-04-22, 23:36
Medlem
Citat:
Det kanske är så att det förklaras med autism för att de inte visste om begreppet högkänslig? Det är rätt nytt men verkar ha varit nåt som alltid har funnits och även finns hos djur. Sen är det så att du förmodligen blir utbränd lättare än andra eftersom du suger åt dig allt och allas känslor och har du PTSD också i bagaget så är det inte så konstigt om du blir för trött vilket kan leda till dissociation i olika grad för att du aldrig får vila ordentligt från intryck. Det blir som när någon utsätts för tortyr och inte får sova och ständigt får intryck och tillslut bryter ihop fast det för mig (och kanske dig också) räcker med att tvingas göra jobbiga saker flera dagar i rad eftersom intrycken blir såpass många och vilan inte tillräckligt lång. Saker som är enkla för andra kan vara riktigt jobbiga eftersom man tar in mycket fler saker; som att gå till en affär med massor av ljud, ljus, lukter och människor som är på alla möjliga olika humör. Nu för tiden är det mycket lättare för mig eftersom jag har fått tid att vila på riktigt så det går över och bara för att man är högkänslig så är man inte "förstörd".
Nej alltså de har gått bakåt i journaler o kollat noteringar kring mitt beteende som barn. Entonigt språk, undvikande av ögonkontakt, extrem bokläsning, ihopsjunken hållning, entonighet och att jag enbart svarade på direkta frågor utan att aktivt delta i samtal. Jag själv ser en autistisk person när jag läser hur jag beskrivs. Utöver det finns grova felaktigheter (tredjehands uppgifter) som säkerligen resulterat i att vilseleda psykologer bort från neurologiska orsaker till mitt beteende de själva istället såg. De som utredit mig är mycket kunniga och det är iom att DSM gjorts om med nyare diagnostik som jag fått diagnos. Ingen bekymrade sig förr mer än att anse alla mina problem antingen var dåliga undanflykter eller pga de förhållande jag levt under och därmed av psykologisk karaktär. Lustigt nog har jag aldrig diagnostiserats med PTSD utan snarare ansetts ha genetiskt/barndomsuppkommet svagt psyke. Trots att de som arbetar med mig knappast dem själva skulle ha kunnat genomleva samma påfrestningar som mig o under samma villkor med intakt psyke.

Ja jag vet inte, som tortyr har det nog mest varit när jag förnekats information kring mitt eget liv. Jag kan som sagt trots allt avläsa andras känslotillstånd. Men har inte riktigt som dig med att alla intryck krockar, utan har mer förstärkts ibland. Vissa lysrör i vita rum (vanligt i skol/offentliga miljöer) har däremot plågat. Likt ljuden på tavlan i skolan osv. Men det har ju handlar om timmar i samma miljö. Dofter har aldrig stött mig extremt, även om jag inte gillar brandlukt eller dåliga lukter, men vem gör det egentligen? Är jag stressad störs jag mer annars är jag rätt avskärmad. Vilotiden behöver balanseras mot den aktiva tiden samtidigt som jag idag sannolikast lider av depressioner just pga för få intryck istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in