Citat:
Ursprungligen postat av
mainstreaminfluent
Autism?
Fick 20 ja i formuläret men är själv inte diagnostiserad efter någon högkänslighet som berördes. Finns differentialdiagnoser till allt.
Högkänslighet är ingen diagnos det är ett personlighetsdrag precis som att vissa är mer risktagande/impulsiva än andra och har en enligt mig (som är känslig) helt otrolig förmåga att stänga ute intryck.
Man kan ha autism, ADHD/ADD och vara högkänslig. Man kan också vara diagnosticerad med schizofreni och vara högkänslig precis som att man kan vara helt "normal" och högkänslig. Högkänsliga uppfattas däremot ofta som tillbakadragna/försiktiga av omgivningen och kan därför bli diagnosticerade i onödan och få "fel" hjälp.
Kan ta mig själv som exempel igen: jag undviker situationer med många människor för att jag förstår för väl vad de tycker om mig och känner i allmänhet och blir därför extremt uttröttad och mår dåligt om jag känner att jag inte kan uppfylla folks förväntningar.
En i min bekantskapskrets med autism undviker situationer för att hen inte förstår hur hen ska bete sig eller vad andra signalerar och blir därför stressad.