2015-04-13, 10:27
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag kan förstå nostalgin ändå. Att gå med ett kompisgäng, kolla igenom filmerna, bråka om vilken man ska hyra och varför. Passa på att köpa godis eller snacks samtidigt. Köra igång filmen och kanske kolla trailers för andra filmer innan den börjar. Sedan skrika på klossmongot som föreslog filmen om den var dålig. Filmhyrandet var en hel ritual där man också hade möjlighet att se sådant som kanske inte heller gick på tv på grund av den underbara sovjetinspirerade monopolsosseregimen.

Urvalet av filmer skedde också på ett mer raffinerat och genomtänkt sätt eftersom man ändå inte ville slösa pengar på en dålig film.

Med det sagt saknar jag faktiskt ändå inte filmhyrandet, även om den nostalgiska biten finns där. Det underbara utbudet med filmer som aldrig kommer eller skulle komma till Sverige är fantastiskt för en filmälskare.

Sedan tycker jag det också är värt att påminna om filmen Ink som tack vare fildelning fick en stor spridning även på biografer. Något som sannolikt aldrig skulle skett om vi fortfarande var tvungna att hålla oss till bio och video.

Eller så hade man parabol
Citera
2015-04-13, 11:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Eller så hade man parabol
Det är ändå inte samma sak. Slog du och dina kompisar er ner i soffan med Aftonbladets TV-guide för att välja och vraka mellan parabolkanalernas utbud?
Citera
2015-04-13, 12:09
Medlem
Börjar inte fenomenet "filmkväll" långsamt försvinna också? Det är nog det som jag saknar mest med den eran där man hyrde film. Filmkväll var liksom något roligt och "festligt". Även om jag umgås med mina vänner ganska ofta så blir det sällan att man ser på film då de flesta redan legat ensamma hemma i sängen och sett det mesta på datorn redan.

Även om det är helt underbart att ha tillgång till alla filmer via datorn så saknar jag de sociala aspekterna av att hyra film. Nu ligger fler och fler som klumpar hemma i soffan och styr allt ifrån surfplattan. Ofta ensamma.
Citera
2015-04-13, 12:10
Medlem
nutsies avatar
Nostalgi, många minnen men det är oslagbart hur enkelt det är att dra hem en film på torrent idag.
Citera
2015-04-13, 12:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hanscom
Börjar inte fenomenet "filmkväll" långsamt försvinna också? Det är nog det som jag saknar mest med den eran där man hyrde film. Filmkväll var liksom något roligt och "festligt". Även om jag umgås med mina vänner ganska ofta så blir det sällan att man ser på film då de flesta redan legat ensamma hemma i sängen och sett det mesta på datorn redan.

Även om det är helt underbart att ha tillgång till alla filmer via datorn så saknar jag de sociala aspekterna av att hyra film. Nu ligger fler och fler som klumpar hemma i soffan och styr allt ifrån surfplattan. Ofta ensamma.
Nu har jag inget socialt umgänge längre men bara för några år sen hade vi ganska regelbundet filmkvällar. Man fixar käk, tjafsar om vad som ska laddas ner och så somnar alla på varsin plats när det är en tredjedel av filmen kvar.
Citera
2015-04-13, 12:46
Medlem
Tyckte det var mycket enklare att hitta en bra film i videobutiken sen alltid kul att snacka skit med turken, det saknar man
Citera
2015-04-14, 15:38
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ändå inte samma sak. Slog du och dina kompisar er ner i soffan med Aftonbladets TV-guide för att välja och vraka mellan parabolkanalernas utbud?

Nja jag var för det mesta ensam om det förutom att man hade de olika bilagorna som TV1000 och Filmnet gav ut,good times!
Citera
2015-04-14, 15:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nja jag var för det mesta ensam om det förutom att man hade de olika bilagorna som TV1000 och Filmnet gav ut,good times!
Då är det ju lite en annan sak. Hyra film har vi ju konstaterat att det är en ganska social grej.
Citera
2015-04-15, 19:32
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Då är det ju lite en annan sak. Hyra film har vi ju konstaterat att det är en ganska social grej.

Jo det är sant men det hände att jag gjorde det själv med,har alltid gjort många saker själva genom livet
Citera
2015-04-15, 19:38
Medlem
skitpungs avatar
Ja, faktiskt.

Knallar ibland iväg till hemmakväll med polarna och hyr film mest för nostalgin. Ganska kul när man står där och bråkar om vilka man ska hyra. Dessutom har hyrbutiker oftast väldigt bra godis!
Citera
2015-04-15, 19:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jo det är sant men det hände att jag gjorde det själv med,har alltid gjort många saker själva genom livet
Jo, det har jag också gjort, absolut. Men hela hyra film-grejen känns mer som en social aktivitet än något man flyger solo.
Citera
2015-04-15, 19:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Men hela hyra film-grejen känns mer som en social aktivitet än något man flyger solo.

För väldigt många i alla fall inklusive mig med i barndomen men då jag blev tonåring hyrde jag film alltmer ensam och såg de ensam också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in