Satt häromdagen på ett kafé där den gamla videobutiken här där jag bor var. Så fick jag en sådan trevlig flashback om när man var mindre och gick och hyrde filmerna i butiken. Där jag satt med mina vänner var där Action genren låg. Bakom disken var det Skräckfilms hörnan. Nästan som om när man går in i den "vuxna" sektionen i en videobutik så hade dem skräck där istället.
Var aldrig några problem för mig som mindre om vad för film jag valde. Var inte så strikt med mina föräldrar. Hade också en storebror som också hjälpte lite på traven att hyra skräckfilmerna. Trevliga minnen.
Saknar jag det? Kanske inte så mycket som jag hade trott. Blev ett par långa minuter kanske upp emot en timme ibland bara för att hitta rätt film. Men samtidigt var det den där känslan att inte riktigt veta vad för film man hyrde. Hade inte internet att kolla upp innan och därför spelade omslagen en stor del av det. Som Forrest Gump säger "You never know what you gonna get". Minns jag hyrde Titta Vi Spökar 3 på grund av fodralet, men också för jag hade sett 1an och 2an som jag gillade.
Men idag känner jag latheten och att det är bekvämare att kolla upp innan och med hjälp av Netflix och andra streaming sajter och även ladda ner

. Så saknar jag kanske inte att hyra filmerna lika mycket då jag har tillgång till "butiken" hemma.
Men det är nog mer saknaden och minnen av nostalgin. För jag har väldigt fina minnen när man hyrde de halv repiga DVD:erna eller VHS banden som inte var spolade tillbaka. Det var en del av känslan. Att man efter en hel skoldag åkte på fredagen tidig kväll och hyrde film, kanske till och med upp till tre stycken ibland med godis och chips och en 2L läsk och helgen var räddad. Det är är de jag kommer sakna mest med att hyra film, själva känslan och nostalgin av det hela.