2015-04-12, 20:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja och nej. Kasselstrand och/eller Hahne skulle nog på sikt vilja bli partiledare, om tillfället bjuder sig. Nyckelordet är *på sikt* dvs ngt-ngr års sikt... varför skulle det f.ö. vara "löjligt" att sikta högt i sin karriär?

SDs partiledning ser en möjlig repris av hur de själva tog makten. Det är knappast heller löjligt.

Däremot tvivlar jag på, att partiledningen skulle agera i panik. SDs partiledning härskande nog bara till (efter en längre tids bristande personkemi) efter valet av Hahnes styrelse till SD Stockholm: Nu, jävlar, ska dom ut!!

Det fetade håller jag inte riktigt med om. Jag tycker att SD-ledningens klantiga hantering av krisen (bisarra TV-framträdanden och underliga inlägg på Facebook som sedan snabbt tas bort) andas panik på lång väg.
Citera
2015-04-12, 20:41
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det fetade håller jag inte riktigt med om. Jag tycker att SD-ledningens klantiga hantering av krisen (bisarra TV-framträdanden och underliga inlägg på Facebook som sedan snabbt tas bort) andas panik på lång väg.

Apropå tv-framträdanden så ska det här diskuteras i Agenda ikväll. Camilla Jonasson tror att Mattias Karlsson ska vara där och kommentera ett klipp med SDU, ingen från SDU ska tydligen dit dock..
Citera
2015-04-12, 20:43
Medlem
Kritikerna mot SDs lednings agerande består verkligen av en udda samling figurer:

- Dels har vi de som påstår att Kasselstrand och Hahne inte står för en helt annan politik än det som jag och närmare 1 miljon väljare röstat på

- Sen har vi de som påstår precis tvärtom att det finns stora ideologiska skillnader och de ska nu hoppa av om de inte får ändra partiet som de själva vill

- Sen har vi nassarna som plötsligt verkar ha fått för sig att SD tror på den sionistiska konspirationen

- Sen har vi sossiga etnonationalisterna med sina rasteorier som inte överhuvudtaget verkar ha läst partiprogrammet

- Sen har vi de högerliberala som inte alls är nationalister utan globalister och som tycker invandring är ganska käckt, bara det inte blir för mycket.

- Sen har vi de stockkonservativa som hoppas att de nu ska kunna kapa SD och bilda ett nytt parti med Bush och Sarah Palin som förebild. Försvar, aborter, kungahus och noll skatt...

*Hahaha* lycka till med att bilda ett nytt parti och samsas kring vad ni ska stå för. Det är klart att alla de här gökarna måste ur SD om partiet ska fortsätta växa. Sen kan man tycka att det är hur orättvist och cyniskt som helst. Men fokus måste ligga på att rädda Sverige och då krävs ett brett och stort parti.
Citera
2015-04-12, 20:49
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Svar sannolikt ja på bägge frågorna. Och det är inte alls löjligt utan politikens villkor. Att ledningen för en politisk organisation tvingas bort mot sin vilja är inte ovanligt, särskilt inte i ett oppositionsparti. Det hände ju nyligen när Hahne tog över SD:s Stockholmsdistrikt, och 2005 för hela SD, då de fyras gäng (Åkesson, Söder, Karlsson och Jomshof) kuppade bort den dåvarande partiledningen.

Även i andra svenska partier byts ledande personer ibland ut mot sin vilja. Ett exempel var när Reinfeldt ersatte Kristersson som ledare för MUF 1992.

På sätt och vis är det sunt att oplanerade ledarskiften sker ibland, så länge de genomförs med demokratiska metoder. Det är ju inget principiellt fel i att missnöjda medlemmar i en förening röstar bort sittande styrelse.

Intressant fråga vad som är löjligt och inte löjligt. Kanske vill vi att höga beslutsfattare ska orientera efter höga ideal och höga tankar. Man så är det ju faktiskt inte i praktiken.

SD är viktig faktor för Sveriges framtid, och nu får vi se inför öppen ridå hur de resonerar.
Citera
2015-04-12, 20:58
Medlem
Citat:
"Marionett" betyder, att man är ett "viljelöst redskap för ngns vilja". Det är motsägelsefullt av dig att framställa Hahne som alldeles för självsvåldig och samtidigt beskriva honom som någons (vems?) viljelösa redskap.
Ja det är en berättigad fråga..som jag inte kan svara på, då jag inte känner Hahnes omgivning eller motiv. Men det kan nog vara båda sakerna. Någon/några stöder/pushar Hahne. Säkert är att han blivit utsedd till att ta risken, tex var det ju inte Kasselstrand personligen som utåt ledde kuppen.

Att en 22-åring hux flux skulle ses som en auktoritär ledare bland ett gäng högt uppsatta och respekterade stockholmare har jag svårare att se, utom möjligen som frontman utåt. Någon sorts hetsporre-effekt finns, eftersom Hahne väljer att ta risken istället för att vänta på sin tur om ett decennium eller så (efter en universitetsutbildning och kanske lite hederligt arbete). Men igen, vet ej, bara lösa spekulationer.
Citera
2015-04-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det hör tyvärr inte till vardagen att allmänheten får en inblick i hur pajasartade de i själva verket är, alla de som sitter vid makten. Förrän långt efteråt, via nån historieskrivare eller så.

Nu skulle det vara intressant att få veta hur de tänker. Är det så löjligt att Hahne och Kasselstrand på allvar försöker ta makten över Sveriges tredje största parti? Är det dessutom så löjligt att ledningen för Sveriges tredje största parti känner sig hotad av detta, och agerar i panik?

Dessa mäktiga personer, i vars händer svenska folkets framtid vilar.

Att Hahne och Kasselstrand skulle ta makten inom SD är lika sannolikt som att ett gäng dagisbarn skulle göra detsamma. Det finns överhuvudtaget ingen "maktkamp", enbart en filtrering av slam.
Citera
2015-04-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Att Hahne och Kasselstrand skulle ta makten inom SD är lika sannolikt som att ett gäng dagisbarn skulle göra detsamma. Det finns överhuvudtaget ingen "maktkamp", enbart en filtrering av slam.
Haha vilken jävla liknelse. Bland de bättre idag (om än i elakaste laget).

Jag tycker nästan synd om dem, i sitt ungdomliga övermod.
Citera
2015-04-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det hör tyvärr inte till vardagen att allmänheten får en inblick i hur pajasartade de i själva verket är, alla de som sitter vid makten. Förrän långt efteråt, via nån historieskrivare eller så.

Nu skulle det vara intressant att få veta hur de tänker. Är det så löjligt att Hahne och Kasselstrand på allvar försöker ta makten över Sveriges tredje största parti? Är det dessutom så löjligt att ledningen för Sveriges tredje största parti känner sig hotad av detta, och agerar i panik?

Dessa mäktiga personer, i vars händer svenska folkets framtid vilar.

Jag tror faktiskt inte Kasselstrand och Hahne försöker ta över partiet och makten ifrån Karlsson och Åkesson men däremot försöker dom nog komma in i partiet. Men det är väl egentligen ganska naturligt, att man börjar i ungdomsförbundet och efterhand slussas in i moderpartiet.

Kasselstrand är 28 år nu och har varit med länge i SDU. Han kom inte ens med på riksdagslistan som innehöll runt 80 namn. Han har väl insett att han aldrig kommer att komma in i partiet om han inte gör något åt det själv. Likadant med Hahne, så det är väl därför dom försökte komma in i Stockholm.
Citera
2015-04-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halveringen
Jag vet inte. Det kan ju ha varit tungan på vågen som fått det hela att väga över till fördel för massuteslutningsalternativet (från början var det ju bara tal om att utesluta Hahne). Eller så kan det ju bara vara så att det är en olycklig tillfällighet för Kasselstrand och Hahne och att Karlsson inte själv gjort kopplingen låga malmpriser --> problem för Brinkmann --> ännu mindre risk för att en konkurrent får luft under vingarna.

Sedan tycker jag också att någon, precis som Friggebo gjorde i Ebbe Carlsson-affären, borde lyfta frågan om det kan finnas homosexuella relationer mellan de inblandade, alltså å ena sidan Mattias Karlsson/Åkesson/Jomshof och å andra sidan Kasselstrand/Hahne. Detta skulle ju kunna vara en delförklaring till den bittra rivalitet och konflikt vi nu bevittnar. Men makt, pengar/födkrok och vissa ideologiska skillnader kan ju också spela in till viss del.
Ja sådant pikant har ju skett tidigare, vem minns inte folpartiets ungdomsförbundskandalen Någon grävande bör skriva en bok om detta.
Citera
2015-04-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror faktiskt inte Kasselstrand och Hahne försöker ta över partiet och makten ifrån Karlsson och Åkesson men däremot försöker dom nog komma in i partiet. Men det är väl egentligen ganska naturligt, att man börjar i ungdomsförbundet och efterhand slussas in i moderpartiet.

Kasselstrand är 28 år nu och har varit med länge i SDU. Han kom inte ens med på riksdagslistan som innehöll runt 80 namn. Han har väl insett att han aldrig kommer att komma in i partiet om han inte gör något åt det själv. Likadant med Hahne, så det är väl därför dom försökte komma in i Stockholm.
Sett till hur det nu verkar hade de nog haft högre odds om de nu bara mildrat sin retorik och väntat till andra tider.
Citera
2015-04-12, 21:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ingen - och i synnerhet inte de som vill bli ledare - agerar som regel totalt självuppoffrande. Det är så självklart, att jag inte trodde att det skulle behöva påpekas, att Hahne naturligtvis inte ansåg, att det skulle vara en nackdel (!) för honom själv att bli ordförande för SD Stockholm. Utmanare anser
1. att den styrelse han utmanar inte är tillräckligt kompetent

2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb och

3. det finns fördelar för honom själv.

4. Han ville att de med rösträtt skulle ha honom som alternativ att rösta på.
Citera
2015-04-12, 21:17
Medlem
MrSkargards avatar
Nu kommer Agenda handla om konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in