2015-04-12, 17:01
Medlem
Zalgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Faktum att Mattias Karlsson ropar varg och använder epitet som rasist och fascist visar bara att han är sjukligt desperat att få behålla makten. Så gör man inte. Hoppas Kasselstrand på något vis kan ta över SD.

Ja! MK har nog bränt sina broar genom sitt envåldshärskande.
Kasselstrand vore den perfekta partiledaren för SD. Kunnig, vältalig, karismatisk och rakryggad.
Citera
2015-04-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den troligaste förklaringen är väl, att Hahne ansåg 1. att Buss-Maria var inkompetent 2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb.

Eller har du någon annan (skruvad?) förklaring?

Det tyckte han säkert, men såväl du som jag vet att detta inte är hela sanningen. Han borde rimligen uppfattat att han med detta utmanade partiledningen ordentligt. Karln är inte korkad, så han kan näppeligen förbisett detta. Men likväl valde han att inte backa. Sålunda visade han med sitt beteende att han var beredd att ta strid mot partiledningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalgo
Ja! MK har nog bränt sina broar genom sitt envåldshärskande.
Kasselstrand vore den perfekta partiledaren för SD. Kunnig, vältalig, karismatisk och rakryggad.
Hehe delar man ut hallucinatoriska substanser på SDUs möten? Han skulle som sagt kunna bli något, men med det usla omdöme som han uppvisat är det bäst att han snabbt startar upp ett eget parti, innan han formellt blir sparkad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det tyckte han säkert, men såväl du som jag vet att detta inte är hela sanningen. Han borde rimligen uppfattat att han med detta utmanade partiledningen ordentligt. Karln är inte korkad, så han kan näppeligen förbisett detta. Men likväl valde han att inte backa. Sålunda visade han med sitt beteende att han var beredd att ta strid mot partiledningen.
Och fortsätter på samma linje. Är någon förvånad att han blir utkickad?
Citera
2015-04-12, 17:06
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sprickan har säkert funnits länge. Det som gjorde att skiten träffade fläkten var Hahnes kandidatur i Stockholm.
Mer precist har den väl funnits sedan Björn Söder uppmanade SDU till intern opposition i samband med valet av Kasselstrand/Hahne, 2011 om jag minns rätt..
Citera
2015-04-12, 17:08
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns iofs ingen väljarundersökning som gjorts efter det att bråket bröt ut än. Det skulle inte förvåna mig om SD tappar ett par procent på detta. All publicitet är inte bra, även om en del tycks tro det.
Logiskt borde det kunna bli resultatet, men vid det här laget har SD varit fokus för en rad mindre fördelaktiga historier i medierna, o lika fullt har tillväxten fortsatt. Där tror jag den gamla sanningen, att
budskapet dominerar över budbärarens alla tillkortakommanden, är det som visar sig gälla.
Det kan också uppfattas som att partiledningen, om än med trubbiga metoder, försöker rensa ut extremism i ungdomsleden, o det är en ambition som inte ses som negativ av vuxna o mogna människor.
Citera
2015-04-12, 17:10
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hehe delar man ut hallucinatoriska substanser på SDUs möten? Han skulle som sagt kunna bli något, men med det usla omdöme som han uppvisat är det bäst att han snabbt startar upp ett eget parti, innan han formellt blir sparkad.

Kasselstrand är ju den enda aktören som har behållit en viss värdighet genom hela den här shitstormen. Var exakt skulle hans omdöme brista?
Citera
2015-04-12, 17:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Citat:
Den troligaste förklaringen är väl, att Hahne ansåg 1. att Buss-Maria var inkompetent 2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb.

Skaffa sig en utkomst och en utökad maktbas är väl en inte alltför vild gissning?

Ingen - och i synnerhet inte de som vill bli ledare - agerar som regel totalt självuppoffrande. Det är så självklart, att jag inte trodde att det skulle behöva påpekas, att Hahne naturligtvis inte ansåg, att det skulle vara en nackdel (!) för honom själv att bli ordförande för SD Stockholm. Utmanare anser
1. att den styrelse han utmanar inte är tillräckligt kompetent

2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb och

3. det finns fördelar för honom själv.
Citera
2015-04-12, 17:19
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:

Jag tror det var ett försök att dra SD höger ut.

Alla som hävdar att SD är ett parti som drar höger borde studera den senaste budgeten.

SD är ett socialkonservativt mittenparti med det svenska folkhemmet som förebild.
Endast de som var vuxna på 80-talet vet verkligen vad det innebär.

Om jag personligen skulle ha inflytande i SD,så skulle försök att få SD högerut räcka som argument för uteslutning.
Citera
2015-04-12, 17:19
Medlem
Admiral Krags avatar
Vad är beläggen för att SDU är etnonationalister och att moderpartiet inte också skulle vara det isfl?
Citera
2015-04-12, 17:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Okey, så här är det, vilket kanske kan vara svårt att se om man är uppfödd med silversked i Stockholms mera välbärgade kvarter.

Folk ute i landet, "verklighetens folk" som är den allra största gruppen ser att kommunala inrättningar som badhus tas över av ensamkommande "barn" som får gratis inträde och inte följer regler om hygien. Vårdcentralernas väntrum ockuperas av huckletanter med stora barnskaror. I byar och samhällen driver det omkring stora gäng med unga män från andra sidan jorden, listan med exempel kan göras lång.

Samtidigt ser dom att allt fler institutioner läggs ner eller flyttas till storstäder. Deras söner och döttrars utsikter till jobb och bostad ser sämre ut för varje år. Grov kriminalitet ökar samtidigt som polisen och rättsväsende verkar strunta i vanligt folks trygghet och säkerhet.

Då efterfrågar man inte högerpartier som bara vill slå vakt om övre medelklass/överklass.
Då är man inte intresserad av politiker som vill främja asatro eller fornnordisk mytologi, ej heller är man intresserad av judiska konspirationsteorier eller kräver att rasbiologi ska återfå sin status som respekterad vetenskap.

Man vill helt enkelt ha politiker som bryr sig om vanligt folk, som sätter Sverige och Sveriges bästa främst. Man inser att det är hemskt ute i världen och synd om väldigt många människor, men att VI inte KAN ta hand om alla stackare ute i världen HÄR i vårt land.

Man inser att långt ifrån alla som tar sig hit är vad dom utger sig för att vara och att alltför få vill anpassa sig och bidra i vårt land.

Detta tycks ledningen för SD ha fattat och därför gör dom rätt!
Men där Hahne ville öka SDs dryga 6% är det kanske inte så många som åker epatraktor eller ens behöver stöta på konfliktsökande asylsökande på flyktingförläggningar. Min PK-syster och svåger på Östermalm har en annan världsbild än jag som inte bor i centrala Stockholm. Det som fungerar där jag bor fungerar uppenbarligen inte innanför tullarna. Andra argument och metoder krävs. Även röda Söder har precis som övriga innerstan horder av högutbildade och höginkomsttagare som nu drabbats av tiggarna men inte riktigt av den riktiga invandrande misären. Man tycker tiggarna är problemet eftersom det skitar ner det estetiska i ens närområde.

Även om jag spontant gillar tanken att bussa testosteronstinna, araber med låg impulskontroll som är 3-8 år äldre än sina klasskamrater till innerstan så finns ju en uppenbar risk att SD-förslaget går fel. Att ilskan riktas mot SD för att de förstör barnens skolgång. Även innerstadsbor verkar ju ha "enkla lösningar på komplicerade problem". Jag nämnde nämligen det här bussningsförslaget för min svåger i somras och han svarade med att Tensta har ju bland Sveriges bästa skolresultat.

Eftersom det har viss bäring på diskussionen om partiledningens reaktion på valet av Hahnes styrelse för SD Stockholm... kan du förtydliga om din svåger på Östermalm gillade (!) Maria Danielssons förslag, att hans egna barn skulle bussas till Tensta, eftersom "Tensta har ju bland Sveriges bästa skolresultat"? Eller... framförde han motsatsen, att det var onödigt att bussa hans barn till Tensta, eftersom Tensta redan "har ju bland Sveriges bästa skolresultat"?
Senast redigerad av Meiji 2015-04-12 kl. 17:31.
Citera
2015-04-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ingen - och i synnerhet inte de som vill bli ledare - agerar som regel totalt självuppoffrande. Det är så självklart, att jag inte trodde att det skulle behöva påpekas, att Hahne naturligtvis inte ansåg, att det skulle vara en nackdel (!) för honom själv att bli ordförande för SD Stockholm. Utmanare anser
1. att den styrelse han utmanar inte är tillräckligt kompetent

2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb och

3. det finns fördelar för honom själv.
Vilket han gjorde i direkt strid med partiledningen, efter en lång och delvis infekterad intern debatt med densamma. Han borde ha haft ett bättre omdöme. Han försökte skapa sig ett eget territorium, förvisad om att partiledningen inte skulle våga gå emot honom. Nu visar sig detta hans antagande inte stämma. Inte helt förvånande. Att ta strid är och visa dåligt omdöme är förvisso inte förbjudet. Att gråta ut efteråt över den illa behandlingen är infamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in