Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Jag hänger nog inte riktigt med i dina djärva svängar, märkar jag. I ditt förra inlägg så var andemeningen att det var negativt, om ett parti tappade "en massa röster". I det här inlägget, så verkar du framföra, att Reinfeldt tvärtom *eftersträvade* (!), att M skulle förlora en massa röster till SD; det var Reinfeldt genomtänkta strategi för att sänka alliansen. Ty " i det läge som rådde var en vänster-minoritetsregering det bästa som kunde ske för M!".
Utveckla gärna den här dubbelskruvade, intressanta analysen (nej, jag är inte ironisk... den här sortens resonemang är imo spännande). En försiktig, preliminär invändning är väl, att Reinfeldt *själv* hade åstadkommit "det läge som rådde".
Och överför du den här analysen på SD och/eller SDU? Är det isf SDs partiledning eller SDUs partiledning som enl. dig har som strategi att sänka den egna (!) organisationen?
OK! Då tar vi det igen!
Reinfeldt hade gjort det han ville göra under sina åtta år vid makten. Han insåg att Sverige skulle bli förbannat svårregerat med ett dubbelt så stort SD som efter förra valet. Han skulle således bara i bästa fall kunna förvalta landet,allt medan alliansen skulle blöda missnöjda väljare.
I detta fall var det långsiktigt bättre för partiet (som fick ett hyfsat valresultat) att gå i opposition för att foemera om sig, och att rehabilitera alliansen (om detta är möjligt).
Han visste också att Löfven skulle få ett helvete att regera med miljöpartiet...detta kan vi se.....vi vet dessutom att Löfven flirtade intensivt med mittenpartierna med fick nobben.
Detta tror jag också är en av huvudförklaringarna till DÖ....man viker ned sig för att regeringen Löfven ska regera sönder sig med MP...vi såg senast idag hur Löfven har problem med opionssiffrorna. Dessutom så är det Löfven som måste ta i skiten med migrationspolitiken och bostadskrisen, något som blir mycket dyrt och sannolikt föga framgångsrikt.
Är detta cyniskt? Ja, absolut. Är det taktiskt rätt ur partipolitisk synvinkel? Sannolikt ja, Reinfeltd är inte en idiot, han är en iskall maktpolitiker. Jag kan tugga sina popcorn och se S och MP börja hata varandra mer och mer allteftersom tiden går.