2015-04-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Det var en höger approach för att locka mer borgare, vad den innefattade vet jag inte eftersom jag inte var där, tydligen ansåg de väljare i Stockholm att det var förenligt med partilinjen.
Det är knappast bristen på en borgerlig politik som hållit SDs siffror nere i Stockholm. Även det borde en två-åring kunnat inse, och definitivt en 22- och 28 åring. Men det spelar egentligen ingen roll, deras linje var inte sanktionerad av några andra än de själva, därmed körde de på eget bevåg i diket.

De medlemmar han skrapat ihop ger jag inte mycket för. Och var kanske snarare ett (tom berättigat) missnöje med Buss-Mia. Hade man hållit en medlemsomröstning med alla SD-medlemmar hade det varit en annan sak. Att kuppa ihop ett gäng är förmodligen inte det svåraste i världen, om man har de ambitionerna.
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-12 kl. 16:38.
Citera
2015-04-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Det är medlemmarna och inte partiledningen som bestämmer. Förstår man inte ens så fundamentala föreningsfrågor rekommenderar jag KPML(r) eller något annat obskyrt parti långt ute på någon kant.

Det var dock inget svar på frågan! Naturligtvis hade Hahne i formell mening sin fulla rätt att kandidera, men min fråga var VARFÖR han gjorde det.
Citera
2015-04-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Det har ingen betydelse hur skyldiga de är eller om de alls är skyldiga. Utrensningar handlar inte om skuld utan om rening.

Så är det.

För att bli mer etablerat kommer de rensa ut de aktiva. Men det är också en strid om 140 miljoner kronor, och det är en strid mellan stockholmsnationalisterna och skånegänget. Till och med Bojerud stödjer ju Kasselstrand och Hahne. Det trodde jag aldrig.
Citera
2015-04-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var dock inget svar på frågan! Naturligtvis hade Hahne i formell mening sin fulla rätt att kandidera, men min fråga var VARFÖR han gjorde det.
Återigen kokar det ner till omdöme.

Läste just denna

unvis.it/http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nu-ska-maktkampen-inom-sd-avgoras/

När man får det så här sammanfattat (jo jag vet att det är skrivet av en SD hatare) så får jag bara ytterligare sympatier för ledningen.
Citera
2015-04-12, 16:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Den troligaste förklaringen är väl, att Hahne ansåg 1. att Buss-Maria var inkompetent 2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb.

Eller har du någon annan (skruvad?) förklaring?
Senast redigerad av Meiji 2015-04-12 kl. 16:56.
Citera
2015-04-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag hänger nog inte riktigt med i dina djärva svängar, märkar jag. I ditt förra inlägg så var andemeningen att det var negativt, om ett parti tappade "en massa röster". I det här inlägget, så verkar du framföra, att Reinfeldt tvärtom *eftersträvade* (!), att M skulle förlora en massa röster till SD; det var Reinfeldt genomtänkta strategi för att sänka alliansen. Ty " i det läge som rådde var en vänster-minoritetsregering det bästa som kunde ske för M!".

Utveckla gärna den här dubbelskruvade, intressanta analysen (nej, jag är inte ironisk... den här sortens resonemang är imo spännande). En försiktig, preliminär invändning är väl, att Reinfeldt *själv* hade åstadkommit "det läge som rådde".

Och överför du den här analysen på SD och/eller SDU? Är det isf SDs partiledning eller SDUs partiledning som enl. dig har som strategi att sänka den egna (!) organisationen?

OK! Då tar vi det igen!

Reinfeldt hade gjort det han ville göra under sina åtta år vid makten. Han insåg att Sverige skulle bli förbannat svårregerat med ett dubbelt så stort SD som efter förra valet. Han skulle således bara i bästa fall kunna förvalta landet,allt medan alliansen skulle blöda missnöjda väljare.
I detta fall var det långsiktigt bättre för partiet (som fick ett hyfsat valresultat) att gå i opposition för att foemera om sig, och att rehabilitera alliansen (om detta är möjligt).
Han visste också att Löfven skulle få ett helvete att regera med miljöpartiet...detta kan vi se.....vi vet dessutom att Löfven flirtade intensivt med mittenpartierna med fick nobben.
Detta tror jag också är en av huvudförklaringarna till DÖ....man viker ned sig för att regeringen Löfven ska regera sönder sig med MP...vi såg senast idag hur Löfven har problem med opionssiffrorna. Dessutom så är det Löfven som måste ta i skiten med migrationspolitiken och bostadskrisen, något som blir mycket dyrt och sannolikt föga framgångsrikt.

Är detta cyniskt? Ja, absolut. Är det taktiskt rätt ur partipolitisk synvinkel? Sannolikt ja, Reinfeltd är inte en idiot, han är en iskall maktpolitiker. Jag kan tugga sina popcorn och se S och MP börja hata varandra mer och mer allteftersom tiden går.
Citera
2015-04-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den triligaste förklaringen är väl, att Hahne ansåg 1. att Buss-Maria var inkompetent 2. att hans egen styrelse skulle göra ett betydligt bättre jobb.

Eller har du någon annan (skruvad?) förklaring?
Skaffa sig en utkomst och en utökad maktbas är väl en inte alltför vild gissning?
Citera
2015-04-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
exakt, palestinafrågan är ointressant för presumtiva väljare men är samtidigt upphovet till sprickan som nu har spårat ur helt. när den dryftades av kasselstrand och hahne fick ekeroth som bekant tokspel och skrek om hamas och antisemitism. så de enda som kasselstrand "skrämt" eller "provocerat" är förmodligen extremsionisterna.

Sprickan har säkert funnits länge. Det som gjorde att skiten träffade fläkten var Hahnes kandidatur i Stockholm.
Citera
2015-04-12, 16:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Skaffa sig en utkomst och en utökad maktbas är väl en inte alltför vild gissning?
Nu tramsar du bara. Den där motiveringen kan naturligtvis appliceras på alla yrkespolitiker. Vad frågan gällde var om, det förutom dessa motiv, fanns andra goda eller mindre goda.
Citera
2015-04-12, 16:57
Medlem
sherms avatar
SDU hälsar från distriktskonferensen:
https://pbs.twimg.com/media/CCUzlYVUgAA40_R.jpg:large
Citera
2015-04-12, 16:58
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Uppdaterad FriaTider-info.

En större råsop not SD-ledningen (#Karlsson) kan knappast presteras.
- "en småländsk stugsittare" -

http://www.friatider.se/s-ger-upp-sig-i-protest-mot-karlsson
Citera
2015-04-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
SDU hälsar från distriktskonferensen:
https://pbs.twimg.com/media/CCUzlYVUgAA40_R.jpg:large

Huga. Ja, det är inte det vackra Stureplansfolket, den saken är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in