2015-04-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Du har verkligen grava kognitiva problem (vilket vi redan uppmärksammat). Den här mannen kände sig helt klart kränkt. Om du vill får du gärna skämma ut dig genom att betrakta det inträffade som hedersvåld, ett begrepp som resten av samhället reserverat för att beteckna våld som utövas av kulturella skäl. När mängder av ursprungliga svenskar börjar hälla syra i ansiktet på flickvänner, kasta döttrar över balkongräcket, låsa in hustrur hela dagen eller tvinga dem att inlindade i tygtrasor stappla fram tre steg efter mannen på trottoaren, då, men inte förr ska jag hålla med dig. Vi har inget hedersvåld bland äkta svenskar, vi har inte den kulturen. Däremot har vi naturligtvis enstaka personer med psykiska problem.
Eftersom jag vet hur ditt nästa inlägg kommer att låta vill jag bjuda på ett lästips. Googla på tvångsmässig personlighetsstörning.

Till den friska delen av trådens postare; Vet vi något om huruvida mordbrännaren menade allvar med sitt suicidala utspel eller var det ett försök att skaffa sympatipoäng på klassiskt psykopatvis.

Det sistnämnda mest troligt. Ledde inte till något mer än ytliga rispor.
Citera
2015-04-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Därför att bland oss svenskar råder ingen hederskultur som gör att familj/omgivning anser att agerandet är okej.
Medan det i hederskulturer snarare är förväntat för att mannen tappat ansiktet (sin heder) att han återupprättar det genom hämnd.

Skillnaden kan inte vara så svår att förstå ..

Du har en poäng där, familjen levde inte i en hederskontext i det avseende att övriga släktingar från mannens eller kvinnans sida hade varit med att planera morden eller accepterat dem. Dock var GMs eget agerande sprungen ur ett genuint hederstänkande. Han hade en ny fru vid sidan av men krävde ändå att få dela hus och säng med sin första fru och kunde inte acceptera ett nej. I sin egen värld hade han tappat ansiktet också, då hans tidigare så lydiga första fru mopsade upp sig. Så han måste hämnas.
Citera
2015-04-12, 14:13
Medlem
Jag tycker Nantele har en poäng. Om omständigheterna varit identiska men om det hade handlat om en muslimsk familj så hade det behandlats som ett hedersmord. Det är jag helt säker på.

Sedan att det inte var det i detta fallet det kan man ju tycka olika om.
Citera
2015-04-12, 14:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag tycker Nantele har en poäng. Om omständigheterna varit identiska men om det hade handlat om en muslimsk familj så hade det behandlats som ett hedersmord. Det är jag helt säker på.

Nu har jag dock aldrig hört talas om att det skulle finnas några hedersnormer som sanktionerar mord på små barn för att någon vuxen anhörig till dem har betett sig olämpligt. Att dussinvis med FB-skribenter hade bubblat på om "hedersmord" bara för att GM och BO varit muslimer är en annan sak.

Frågan om man kan hitta psykologiska paralleller mellan "äkta" hedersmördare och personer som psykopatmördarpappan är inte ointressant. Jag kan tänka mig att flera av de fall där hederskränkningar slutar i mord (istället för "bara" misshandel och/eller utstötning ur familjen) så handlar det om att GM eller den/de som sanktionerar GM är människor som ovanligt lätt känner sig personligt kränkta och trampade på av någon annans handlingar. Det är nog dock OT för tråden att fortsätta spinna på det temat.
Citera
2015-04-12, 15:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du har en poäng där, familjen levde inte i en hederskontext i det avseende att övriga släktingar från mannens eller kvinnans sida hade varit med att planera morden eller accepterat dem. Dock var GMs eget agerande sprungen ur ett genuint hederstänkande. Han hade en ny fru vid sidan av men krävde ändå att få dela hus och säng med sin första fru och kunde inte acceptera ett nej. I sin egen värld hade han tappat ansiktet också, då hans tidigare så lydiga första fru mopsade upp sig. Så han måste hämnas.
Någon ny fru hade väl barnamördaren inte skaffat?
Han hade gjort någon annan kvinna på smällen men de gifte sig väl aldrig?
Det stannade vid att vara en "älskarinna" tror jag mig minnas.

Det där med "heder" förresten - inte omöjligt att det sitter någon av våra muslimska berikare
på samma anstalt med mycken insikt i det där genomsjuka hederstänkandet och kanske
med egen erfarenhet av att ha praktiserat det hela medelst en sån där populär balkongflygning
du vet, och i möte med en sån kanske det händer sig att den svenske mannen som tog
sig för att elda upp sina egna barn, får uppleva lite förståelse och sympatier till skillnad
från det rasande avståndstagande man förmodligen bemöter honom med genomgående
från allt etniskt svenskt håll.
Citera
2015-04-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu har jag dock aldrig hört talas om att det skulle finnas några hedersnormer som sanktionerar mord på små barn för att någon vuxen anhörig till dem har betett sig olämpligt. Att dussinvis med FB-skribenter hade bubblat på om "hedersmord" bara för att GM och BO varit muslimer är en annan sak.

Frågan om man kan hitta psykologiska paralleller mellan "äkta" hedersmördare och personer som psykopatmördarpappan är inte ointressant. Jag kan tänka mig att flera av de fall där hederskränkningar slutar i mord (istället för "bara" misshandel och/eller utstötning ur familjen) så handlar det om att GM eller den/de som sanktionerar GM är människor som ovanligt lätt känner sig personligt kränkta och trampade på av någon annans handlingar. Det är nog dock OT för tråden att fortsätta spinna på det temat.

Det här är förstås svårt för oss att ta in, eftersom GM är en av oss. Vi kan inte skylla hans beteende på religion, kultur eller genetiskt betingad låg IQ. Vi kan inte heller skylla på "klantraditioner" som några av oss har försökt i samband med ett annat barnamord. GM verkar inte heller ha varit vänsteraktivist, miljöpartist, pundare eller WT. Psykiskt sjuk var han inte heller, vare sig när han begick brotten eller tidigare. Det finns ingen sådan historik, annat än skvaller och spekulationer.

Jag är överens med dig om att vi inte behöver diskutera hedersfrågan vidare i denna tråd. Men till skillnad av många här har inget behov att försöka ursäkta denna GM med att han måste ha varit sjuk på något sätt när han begick brotten. Han är en ond person som dödade sina barn i syfte att åsamka deras mor största möjliga lidande.
Senast redigerad av nantale 2015-04-12 kl. 16:17.
Citera
2015-04-12, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ett zina brott har alltså begåtts och mannen har då agerat och försökt återskapa
familjens hedern genom att bränna inne familjens barn, två söner i detta fall. Efter
detta försök att rena familjen ifrån skammen och vanäran som kvinnan förorsakat familjen
bestämmer sig mannen för att fara till Öland och rista sig lite i huden. Konstigt, män som
visar makt och återställer hedern brukar hyllas som hjältar kanske tom bli bjudna efteråt
på en brakmiddag där alla familjemedlemmar medverkar för att fira att deras familjära
sociala status troligtvis kommer att stiga. Men här uteblev firandet, ingen middag på köttbullar,
lingonsylt och knäckebröd
kom på fråga utan karln försvann ner till Ölands sjöbodar och
fick för sig att han skulle ta livet av sig. Vilket hedersbrott, svennebanan typen kanske,
vad vet jag för i min värld finns inte hedersbrott i den svenska kulturen, men du verkar
ha koll på läget

Ett klassiskt svennebananbrott av en knäpp fan som leker suicid.

Jag är bara förvånad över att det inte ylats om dråp och knäppskallerabatt som det brukar göra? Nä tydligen är denna GM värd att både kallas för svin och spottas på.

Personligen spottar jag gärna på Boden/Gävle/Askersundsmördarna men det går tydligen att skilja agnar från vetet men hur?
Citera
2015-04-12, 16:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen

Jag är bara förvånad över att det inte ylats om dråp och knäppskallerabatt som det brukar göra? Nä tydligen är denna GM värd att både kallas för svin och spottas på.

Personligen spottar jag gärna på Boden/Gävle/Askersundsmördarna men det går tydligen att skilja agnar från vetet men hur?
Det förklarar hovrätten tydligt i domen. Här är ett litet citat, läs gärna hela texten under rubriken Vad hovrätten ska pröva.
Citat:
Redan det förhållandet att Jonas Westerlund gjort sig skyldig till två mord, ett
mordförsök och en grov mordbrand medför att utrymmet för att välja ett annat straff än
livstids fängelse är mycket begränsat. Som framgått ovan finns det därtill ett flertal
försvårande omständigheter. Jonas Westerlunds psykiska tillstånd talar bara i mindre
mån i lindrande riktning. Mot den bakgrunden är någon annan påföljd än fängelse på
livstid utesluten. Hovrätten noterar i det sammanhanget att gärningarnas samlade
straffvärde är så högt att slutsatsen inte hade kunnat bli någon annan även om Jonas
Westerlunds psykiska tillstånd hade bedömts vara av sådan karaktär som krävs för en
direkt tillämpning av 29 kap. 3 § första stycket 2 brottsbalken. Tingsrättens dom ska
därför inte ändras.
Citera
2015-04-12, 16:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel

Visst har Nantele mer än en poäng. Hade det handlat om en muslimsk familj hade det låtit helt annorlunda...

De som tycker att hon (oftast) tänker fel är för att h*n är utmanande och vågar som ingen annan på Flashback se saker ur ett annat perspektiv.

Hon skriver det en hel del av oss skulle vilja skriva, men att ständigt bli påhoppad och dumförklarad gör att många låter bli.

Det intressanta är att Nantale blir anklagad för att jämt dra upp etniciteten, WTF???

Utgår vi från att GM i detta fall hade kommit från ett MENA-land då hade inlägg efter inlägg bestått av "kränkt sandapa" osv..

Att h*n beskylls för att lägga stor vikt vid etnicitet är humor på högsta nivå!!

Edit: Vad är förresten en av de absolut första frågorna här i A o B? Oavsett brott? Jo, det är etniciteten!
Senast redigerad av why123 2015-04-12 kl. 16:44. Anledning: ..
Citera
2015-04-12, 17:05
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det förklarar hovrätten tydligt i domen. Här är ett litet citat, läs gärna hela texten under rubriken Vad hovrätten ska pröva.

Har du läst domarna i de andra fallen? Där väljer du att försvara dömda mördare och kalla domarna felaktiga, varför är enbart Dalarödomen rätt enligt dig?
Citera
2015-04-12, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har du läst domarna i de andra fallen? Där väljer du att försvara dömda mördare och kalla domarna felaktiga, varför är Dalarödomen rätt enligt dig?
Jag delar hovrättens mening och anser att de försvårande omständigheterna vida överstiger de förmildrande.
Citera
2015-04-12, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag delar hovrättens mening och anser att de försvårande omständigheterna vida överstiger de förmildrande.

Det svarar inte på frågan om varför du tycker ENBART Dalarö är rätt. Vi jämför fall. Du jämför inget med ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in