Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
En tidigare engagerad postare begärde ut handlingarna angående incidenten vid Sagerska Palatset. Denne uppfattar jag som trovärdig, så jag återpostar inlägget som behandlar händelsen:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Angående den gipsade foten har jag läst att det var en uppkommen skada under en tennismatch. Men är osäker på den uppgiften. Finns således ingen anledning att tro att "skosulan" avgick p.g.a. hot. Om nu så var fallet, varför skulle någon gruppering vilja ha bort just honom från statsministerämbetet?
Känns alldeles för tunnt då Carlsson ju faktiskt inledde en ny diskurs för socialdemokratin vid övertagandet...
Läser ditt inlägg. Förstår ditt resonemang. Har läst tråden du länkar till tidigare. Inser att ditt resonemang kan stämma. Ingen skugga på dig. Men jag hatar slumpen.
ICs avgång sticker ut I ljuset av andra politiska avgångar där man kan se en logisk tidslinje. Där intentionen kan spåras och medarbetare informeras i förväg. Där företrädare i partiet som man leder kan förbereda sig. Inte kallar till presskonferens helt hastigt utan att någon vet något i förväg. Alltså var beslutets genomförande akut. Där Lisbet måste ringas som en av de första åtgärderna. Där jag på den tiden upplevde de som var tvungna att ta över var chockade i viss mening. Eller ytterligt förvånade.
Han tillträdde första mars 1986. Avgick på en presskonferens på sommaren 1995 som ordförande i SAP av personliga skäl. Efter att kvällen eller natten före insåg att han måste avgå dagen efter. Utan att ta hänsyn till normalt förfarande.
Bäringen till MOP är mager. Det erkänner jag. Men det finns däremot en stark koppling till det som hände efter mordet. Stavade Holmer, Ebbe, PKK, Lidbom, Lisbet och CP. Där CP än idag gäller tack vare LPs utpekande. Trots bristen på bevis. Eminent beskrivet i Borgnäs intervju av honom. Som finns i boken Nationens Intresse.
Enligt honom finns det inget alternativ till CP. Enligt honom fanns det inget alternativ till att avgå plötsligt. Eller att stödja HH. Samtidigt som mordet i hans egna memoarer avhandlas i en bisats. Precis som om mordet inte hänt eller inte var tillräckligt intressant att beskriva. Inte ens dess konsekvenser.