Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-12, 11:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Rheinfeldt förklarade sin livvakts olycksaliga självmord i direktsändning på TV.

Självmord, ja... Osedvanligt orginellt, både till metod och val av plats. Tyvärr är detta dock ännu svårare att få klarhet i än Palemmordet.

Ingvar Carlssons avgång och memoarbok är oerhört konstigt.
Palmemordet, som måste varit en av dom 3 viktigaste händelserna i IC liv nämns knappt. Den gipsade foten i smaband med avgången inte alls. I normala fall skulle ju, precis som du påpekar, detta med gipset ha stått med. "En ovanligt dålig dag. Började med att jag klämde foten i dörren på hotellhissen. Taxi till sjukan och gipsning. Senare på natten ramlade 2 fyllskallar in genom glastaket på huset. Jag tyckte att 'nu räcker det med tokerier. Jag avgår som Führer!'".

Det måste vara en väldigt viktig orsak till IC hastiga avgång och tystnad kring MOP. Något fundamentalt. Precis som HH var inne på också.
Citera
2015-04-12, 11:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612137.ab

Per Wästberg anges i sammanhanget som EXPERT.

Där dessa uppgifter enligt honom är nya. Han har inte hört talats om detta tidigare.

Enligt mig är han en expert på att inte veta någonting. Och AB är experter på att hitta de som inget vet. Men som gärna bekräftar deras egen okunskap. Utan att själva inse ironin. Suck.
Citera
2015-04-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ursprungligen postat av QEVeritas

Det gjordes ett tafatt försök för en tid sedan att identifiera de personer som ingick i Aftonbladets tvådagars avslöjande om det s.k. Säpo/Agag-spåret i augusti 1993. Delvis kanske det berodde på lite dålig kvalitet på de länkade tidningsklippen. De klipp jag såg var i alla fall bara från en av de två dagarna och allt gick inte att läsa. Här är alla sidor 21 och 22 aug 1993 (utom förstasidorna där löpsedelsrubrikerna helt upptog denna nyhet).

21 Aug 1993
Sid 6 http://i43.tinypic.com/b6ex5t.jpg
Sid 7 http://i44.tinypic.com/2db835w.jpg
Sid 8 http://i40.tinypic.com/k3n401.jpg

22 Aug 1993
Sid 10 http://i41.tinypic.com/33e3kth.jpg
Sid 11 http://i39.tinypic.com/6yp5ja.jpg

Nu måste vi komma fram till vilka dessa fyra var! Den första, säpomannen, är lättidentifierad och det var också det enda som framkom i förra vändan. Förutom en ny postning av alla tidningsklippen kommer här en konsoliderad sammanställning av uppgifterna i artiklarna för att underlätta:

Säpomannen (To** Ut*******) var enligt vittnet ”väldigt intresserad av ammunition och hur man kunde laborera med kultillverkning.” Har bl.a. sysslat med svartkrutsskytte. Enligt vittnet ”Bengt” ska säpomannen ha visat ett foto från en skjutbana på Gotland med ett antal AGAG-medlemmar, pekat på bilden och sagt att ”där finns Palmes mördare”. Han antyds också ha någon sorts koppling till eller särskild kännedom om Mockfjärdsrånet hösten 1983.
Särskilt anmärkningsvärd framstår därför uppgiften att han ”i slutet av 1990” fick jobb vid säkerhetspolisen på datasektionen.
Förnekar kännedom om Agag och deltagande i det som kallas Magnumklubben.

FN-mannen tjänstgjorde 1969 vid en FN-bataljon på Cypern. Vid samma bataljon var Leif Hallberg pressofficer. Militärt engagerad ”sedan jag var 15”. Har mest handlat om hemvärnet. Intresserad av skytte och har deltagit i tävlingar med säpomannen. ”Var redan tidigare i klammeri med rättvisan”. Hade bl.a. en Colt AR 15 som polisen beslagtog ”en tid efter Palmemordet”. ”- Polisen reagerade på några kort vi hade tagit. Vi satt och festade här och viftade med det där vapnet.”

Telemannen jobbade (inte oväntat) vid televerket. ”Oerhört vapenintresserad”. Har/hade en .357 Colt King Cobra. Ansökte om pass för första gången i sitt liv en dryg månad efter Palmemordet. Verkar inte jättesmart med tanke på hur han svarar: ”- De frågade mig om jag visste vad de här bokstäverna [Agag] innebar. – Men jag dementerade mitt medlemskap.”(Eller så erkänner han sitt medlemskap för tidningen i efterhand)
Idé: Någon sorts medhjälpare till Grundborg?

Väktaren. ”Stort intresse för vapen”. Äger/ägde en 45 Colt Government. Förnekar kännedom om Agag, men ”erkänner” att magnumklubben existerat och att det talats om 10-15 medlemmar i denna. Bekräftar att säpomannen var med i Magnumklubben.

Axplock bland övrig info:
* De utpekade medlemmarna i AGAG har ”kontakter rakt in i polishus och andra känsliga myndigheter”.
* Flera av de utpekade medlemmarna bor i Jämtland.
* Utöver de fyra utpekade medlemmarna finns några som håller till i Stockholm.
* Säpomannen säger att en av de andra medlemmarna tillhörde EAP (oklart om denna medlem ingår bland de övriga tre som AB listat).
* Vittnet ”Bengt” är ”märkbart rädd för Agag” och uppges ha blivit mordhotad. ”Bengt” blir hotad för att han ska ”sluta röra i det här”. Bengt är alltså inte bara ett vittne, och har också gjort egna efterforskningar. Vittnet ”Åke” verkar ha polisiär anknytning eller bakgrund.

”Bengts” riktiga identitet skulle kunna vara Ulf Lingärde (också spekulerats tidigare). Enligt uppgifterna ska dock ”Bengt” ha varit bekant med Säpomannen. Enligt Lingärdes PM om TU/F9 framgår inte en sådan bekantskap. Hela Aftonbladets uppslag verkar dock rätt tydligt bygga på Lingärdes PM som ju kom media till del någon gång 1992/1993 (sista mars 1993 diariefördes det hos polisen). Polisen förefaller dock ha arbetat med att utreda vissa av dessa personer långt tidigare än så.

Vem knäcker nästa identitet?

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Skulle FN-mannen kunna vara Lars Lind?

"När Expressen gjorde sina avslöjanden 1965 satt Lars Lind i fängelse. Han tjänstgjorde som plutonchef vid Sveriges första bataljon på Cypern 1964. Tillsammans med en annan löjtnant, Gert Magnusson, gjorde Lind sig då skyldig till bland annat vapensmuggling mellan två orter som behärskades av turkcyprioter. Den 8 oktober sändes Lind och Magnusson hem till Sverige, där de dömdes till åtta månaders straffarbete. Som skäl för smugglingen uppgav Lind sympati för turkcyprioterna."

http://www.dn.se/arkiv/kultur/lang-kedja-av-kontakter-det-gar-att-lanka-ihop-christer

Edit, han kan ju ha varit i FN-tjänst mer än en gång.

Detta är uppenbar desinformation. Blanda runt i intressanta begrepp och förknippa dem med helt andra saker. AGAG blir någon slags löst sammanhållen skytteförening där bara någon enstaka av deltagarna verkar ens äga magnumvapen men ändå kallas det magnumklubben. Lika mycket förvirring då man blandar intresse för Svartkrutsskytte med "hemladdning" osv. Sysselsätt folk genom att koka ihop en soppa där de skall gissa personer för att "vittnet" är hotat. Har vi hört det förut? Utredarens attentat och Flygares dito etc. Det är amatörens signum att påstå att man är hotad för i praktiken om hoten var verkliga skulle du antingen inte säga något eller berätta alt i detalj. Inte lämna mystiska koder man måste "jobba med". I praktiken finns inga nya uppgifter men desto fler som är hälften lånat från någon annan. De kan luddigt förklara uppgifter som förekommit på ett helt annat sätt än förut och rör därmed till begreppen inte klarlägger något och det mina vänner är syftet men det kan också bara vara idioter som söker uppmärksamhet. Sanningssägare kan vi nog dock utesluta.

Ibland är dessa nötter lätta att läsa! T ex när Flygare lägger ut texten med stora ord! Jojo han är hörd av PU och de visste ingenting om utredningen. Jösses vilket stolpskott. I verkligheten var det nog ungefär så här. Flygare insisterar på att få lämna sina uppgifter. När utredaren i fråga som förstår att Flygare inte har en susning om förhörsteknik skall göra det får han stålsätta sig för att inte visa vad han tycker eller vet eftersom han vet att denne säkert kommer att referera sin kontakt stort offentligt. --"Jasså, Skelleftehamnsmannen säger du. Det har jag inte hört om kan du berätta lite mera"

Flygare har dock inte förstått att när han insisterar på att lämna uppgifter så är det han som skall lämna uppgifter inte PU som skall informera honom om vad de vet eller inte vet.

Gissar att utredarna fick sig ett gott skratt till fikan med anledning av Flygares besök. Gissar att de är ganska luttrade vid det här laget.
Citera
2015-04-12, 11:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Utifrån ditt resonemang så framstår mordet som en akut lösning på ett problem där man aldrig gjorde en konsekvensanalys. Eller att denna analys aldrig behövdes. Eftersom det som följde kunde inte bli värre. Utifrån den ståndpunkten. Där man kunde leva efteråt utan att upprepa sig. Det blev aldrig mer akut utan en långsam glidning. Med ett undantag.

ICs avgång. Där han insåg behovet av att avgå akut. Mitt i sommaren utan de flestas kännedom. Men där han ansåg sig behöva ringa Lisbet för att informera. Och samtidigt beskriver det i sina memoarer. Utan att förklara sin gipsade fot i sammanhanget.... Vem förklarar inte en olycka. Eller var det andra i sammanhanget som insåg att det var han som var Olyckan. Och inte Ted Åström.

Rheinfeldt förklarade sin livvakts olycksaliga självmord i direktsändning på TV. Tragedin i Sagerska Palatset. Skadereglering på Prime Time. Utan att något förklarades. Precis som ICs strategi. Man presenterar konsekvensen men vill inte tala om orsaken. Och det fungerar än idag. I brist på medias engagemang. Eller inser man konsekvensen av läckandet kanske.

Tänk er följande rubrik.

En okänd gruppering tvingade Ingvar Carlsson att avgå!

Där man samtidigt kallar denna gruppering för överförfriskade Vattenfestivalfirare....

Eller var det inte just det man gjorde. Men där rubriken fattades.

En tidigare engagerad postare begärde ut handlingarna angående incidenten vid Sagerska Palatset. Denne uppfattar jag som trovärdig, så jag återpostar inlägget som behandlar händelsen:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Citat:
Jag känner inte att jag vill publicera namnen på facebook, att de inte var fd. baseball-poliser framgår av det faktum att de är födda 1970 resp. 73. De var således 10 och 13 år när baseballigan upplöstes. Idag verkar en vara folkmusiker i eget företag. Tycker inte det finns någon poäng i att lägga ut deras person-info här, kan scanna in resten av handlingarna om någon skulle vara intresserad.

Angående den gipsade foten har jag läst att det var en uppkommen skada under en tennismatch. Men är osäker på den uppgiften. Finns således ingen anledning att tro att "skosulan" avgick p.g.a. hot. Om nu så var fallet, varför skulle någon gruppering vilja ha bort just honom från statsministerämbetet?

Känns alldeles för tunnt då Carlsson ju faktiskt inledde en ny diskurs för socialdemokratin vid övertagandet...
Citera
2015-04-12, 11:35
Medlem
Citat:
Utifrån ditt resonemang så framstår mordet som en akut lösning på ett problem där man aldrig gjorde en konsekvensanalys. Eller att denna analys aldrig behövdes. Eftersom det som följde kunde inte bli värre. Utifrån den ståndpunkten. Där man kunde leva efteråt utan att upprepa sig. Det blev aldrig mer akut utan en långsam glidning. Med ett undantag.

Oförutsedda följder som jag diskuterade är något helt annat.

Konsekvensen av mörkläggningen av Palmemordet blir att myglet och lögnerna om också annat som redan fanns sprider sig blixtsnabbt. Det är ok att anställa sina kompisar och det är ok att flytta folk som är kompetenta och gynna idioter som är solidariska med chefen även om han betalar med tjänstekortet för horor och handlar upp tjänster av sina kompisar bara man inte utmanar de som står över.

Konsekvensen av att man minskar antalet idrottstimmar i skolan för att höja kunskapsnivån blir att barnen lär sig mindre som forskiningen konstaterat är ett av flera skäl till att kunskapsnivån i Svensk skola sjunker.

Konsekvensen av att arbetare får det bättre och kan skicka sina ungar på fjällresor istället för kollo blir att det inte kan tänka sig att bli vanliga knegare som sina föräldrar istället för att bli stolt arbetarklass drömmer om att Paradise Hotell skall göra dem till kändisar i sociteten.
Citera
2015-04-12, 11:36
Medlem
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612137.ab

Per Wästberg anges i sammanhanget som EXPERT.

Där dessa uppgifter enligt honom är nya. Han har inte hört talats om detta tidigare.

Enligt mig är han en expert på att inte veta någonting. Och AB är experter på att hitta de som inget vet. Men som gärna bekräftar deras egen okunskap. Utan att själva inse ironin. Suck.

Sanningen är första offret när trollen skall trolla.
Citera
2015-04-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En tidigare engagerad postare begärde ut handlingarna angående incidenten vid Sagerska Palatset. Denne uppfattar jag som trovärdig, så jag återpostar inlägget som behandlar händelsen:

Angående den gipsade foten har jag läst att det var en uppkommen skada under en tennismatch. Men är osäker på den uppgiften. Finns således ingen anledning att tro att "skosulan" avgick p.g.a. hot. Om nu så var fallet, varför skulle någon gruppering vilja ha bort just honom från statsministerämbetet?

Känns alldeles för tunnt då Carlsson ju faktiskt inledde en ny diskurs för socialdemokratin vid övertagandet...

Nej sanningen är betydligt enklare men ingen, vare sig IC eller någon kring honom har anledning att berätta de verkliga skälen som var personliga.

Det är dock ett säkert tecken när man försöker skapa sammanhang som inte finns. Vi ser samma sak med Magnumklubben och med Flygares spår som marknadsförs med buller och bång!

Nyckelordet den här gången är namnet på fd säpopoliser. Först Donald och Barbrogruppen.... sedan den som fick många att dra efter andan djupt och tillika nyckelpersonen bakom både HH:s karriär som förundersökningsledare och Ebbeaffären aktiv än idag via media.
Senast redigerad av boboslacke 2015-04-12 kl. 11:47.
Citera
2015-04-12, 11:48
Medlem
snubben.66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyclop
Intressant.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612124.ab

"Här lämnar den utpekade torpeden Arlanda – bara timmar efter Palmemordet.
I utredningen kring Sydafrikaspåret granskar Palmegruppen nu de tidigare okända uppgifterna.
– Jag är säker på min sak. Det var han som mördade statsministern, säger författaren Sten Flygare"

( ser att det redan postats...)

Var det Sten Flygare tagit bilden pekar ut torpeden där är han, hur vet han att han är torpeden..?

Tar han bilden med sin telefon....
Citera
2015-04-12, 12:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej sanningen är betydligt enklare men ingen, vare sig IC eller någon kring honom har anledning att berätta de verkliga skälen som var personliga.

Det är dock ett säkert tecken när man försöker skapa sammanhang som inte finns. Vi ser samma sak med Magnumklubben och med Flygares spår som marknadsförs med buller och bång!

Nyckelordet den här gången är namnet på fd säpopoliser. Först Donald och Barbrogruppen.... sedan den som fick många att dra efter andan djupt och tillika nyckelpersonen bakom både HH:s karriär som förundersökningsledare och Ebbeaffären aktiv än idag via media.

För att klargöra, håller du det således osannolikt att IC tvingades ifrån sin position? Personliga skäl köper jag faktiskt rakt av, då han tillträdde under en turbulent tid och dessutom fick Estoniaärendet på sitt bord samma dag han kammade hem valet 1994. För övrigt samma dag som det beslutades om en tillsättning av en granskningskommission angående Palmemordet.

Det blev helt enkelt för mycket.

Angående de här uppblossade Sydafrikaspåren ställer jag mig försiktigt tvivlande. Dessa tillhör väl trots allt de teorier om främmande makt som faktiskt kunnat utredas då det inte längre existerar varken diplomatiska eller rent politiska hinder.
Citera
2015-04-12, 12:21
Medlem
MelTorments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612124.ab

Är inte mördarens längd bedömd att vara c:a 175-180 cm utifrån skottvinkeln?

Hur lång är Eugene de Kock?
Citera
2015-04-12, 12:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Läser ditt inlägg. Förstår ditt resonemang. Har läst tråden du länkar till tidigare. Inser att ditt resonemang kan stämma. Ingen skugga på dig. Men jag hatar slumpen.

ICs avgång sticker ut I ljuset av andra politiska avgångar där man kan se en logisk tidslinje. Där intentionen kan spåras och medarbetare informeras i förväg. Där företrädare i partiet som man leder kan förbereda sig. Inte kallar till presskonferens helt hastigt utan att någon vet något i förväg. Alltså var beslutets genomförande akut. Där Lisbet måste ringas som en av de första åtgärderna. Där jag på den tiden upplevde de som var tvungna att ta över var chockade i viss mening. Eller ytterligt förvånade.

Han tillträdde första mars 1986. Avgick på en presskonferens på sommaren 1995 som ordförande i SAP av personliga skäl. Efter att kvällen eller natten före insåg att han måste avgå dagen efter. Utan att ta hänsyn till normalt förfarande.

Bäringen till MOP är mager. Det erkänner jag. Men det finns däremot en stark koppling till det som hände efter mordet. Stavade Holmer, Ebbe, PKK, Lidbom, Lisbet och CP. Där CP än idag gäller tack vare LPs utpekande. Trots bristen på bevis. Eminent beskrivet i Borgnäs intervju av honom. Som finns i boken Nationens Intresse.

Enligt honom finns det inget alternativ till CP. Enligt honom fanns det inget alternativ till att avgå plötsligt. Eller att stödja HH. Samtidigt som mordet i hans egna memoarer avhandlas i en bisats. Precis som om mordet inte hänt eller inte var tillräckligt intressant att beskriva. Inte ens dess konsekvenser.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-12 kl. 12:27.
Citera
2015-04-12, 12:36
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubben.66
Var det Sten Flygare tagit bilden pekar ut torpeden där är han, hur vet han att han är torpeden..?

Tar han bilden med sin telefon....

Ta bilden med sin telefon 1986? Knappast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in