Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Melander säger ju också i intervjun att de jobbar med andra spår och uppslag samtidigt. Dock väljer han att lyfta fram dessa två. Åtminstone PKK tror jag är en ren rökridå, kanske båda två han nämner. Kanske en fintning om det finns mer näring i något annat spår just nu. Vore konstigt om man vill gå ut med vad man kraftsamlar mot.

Eller så övertolkar jag något underliggande som egentligen inte finns.

I artikeln i Polistidningen berättas det att man har svårt att rekrytera nya medarbetare till PU eftersom en del unga poliser inte vet vem Palme var.

Och på Walls hemsida vet Flygare berätta från ett möte med PU att Melander inte kände till Skelleftehamnsmannen.

PUs misslyckanden nuförtiden kanske verkligen beror på äkta och genuin enfald och inkompetens?
Citera
2015-04-12, 02:22
Medlem
riskybizzys avatar
Ursprungligen postat av QEVeritas

Det gjordes ett tafatt försök för en tid sedan att identifiera de personer som ingick i Aftonbladets tvådagars avslöjande om det s.k. Säpo/Agag-spåret i augusti 1993. Delvis kanske det berodde på lite dålig kvalitet på de länkade tidningsklippen. De klipp jag såg var i alla fall bara från en av de två dagarna och allt gick inte att läsa. Här är alla sidor 21 och 22 aug 1993 (utom förstasidorna där löpsedelsrubrikerna helt upptog denna nyhet).

21 Aug 1993
Sid 6 http://i43.tinypic.com/b6ex5t.jpg
Sid 7 http://i44.tinypic.com/2db835w.jpg
Sid 8 http://i40.tinypic.com/k3n401.jpg

22 Aug 1993
Sid 10 http://i41.tinypic.com/33e3kth.jpg
Sid 11 http://i39.tinypic.com/6yp5ja.jpg

Nu måste vi komma fram till vilka dessa fyra var! Den första, säpomannen, är lättidentifierad och det var också det enda som framkom i förra vändan. Förutom en ny postning av alla tidningsklippen kommer här en konsoliderad sammanställning av uppgifterna i artiklarna för att underlätta:

Säpomannen (To** Ut*******) var enligt vittnet ”väldigt intresserad av ammunition och hur man kunde laborera med kultillverkning.” Har bl.a. sysslat med svartkrutsskytte. Enligt vittnet ”Bengt” ska säpomannen ha visat ett foto från en skjutbana på Gotland med ett antal AGAG-medlemmar, pekat på bilden och sagt att ”där finns Palmes mördare”. Han antyds också ha någon sorts koppling till eller särskild kännedom om Mockfjärdsrånet hösten 1983.
Särskilt anmärkningsvärd framstår därför uppgiften att han ”i slutet av 1990” fick jobb vid säkerhetspolisen på datasektionen.
Förnekar kännedom om Agag och deltagande i det som kallas Magnumklubben.

FN-mannen tjänstgjorde 1969 vid en FN-bataljon på Cypern. Vid samma bataljon var Leif Hallberg pressofficer. Militärt engagerad ”sedan jag var 15”. Har mest handlat om hemvärnet. Intresserad av skytte och har deltagit i tävlingar med säpomannen. ”Var redan tidigare i klammeri med rättvisan”. Hade bl.a. en Colt AR 15 som polisen beslagtog ”en tid efter Palmemordet”. ”- Polisen reagerade på några kort vi hade tagit. Vi satt och festade här och viftade med det där vapnet.”

Telemannen jobbade (inte oväntat) vid televerket. ”Oerhört vapenintresserad”. Har/hade en .357 Colt King Cobra. Ansökte om pass för första gången i sitt liv en dryg månad efter Palmemordet. Verkar inte jättesmart med tanke på hur han svarar: ”- De frågade mig om jag visste vad de här bokstäverna [Agag] innebar. – Men jag dementerade mitt medlemskap.”(Eller så erkänner han sitt medlemskap för tidningen i efterhand)
Idé: Någon sorts medhjälpare till Grundborg?

Väktaren. ”Stort intresse för vapen”. Äger/ägde en 45 Colt Government. Förnekar kännedom om Agag, men ”erkänner” att magnumklubben existerat och att det talats om 10-15 medlemmar i denna. Bekräftar att säpomannen var med i Magnumklubben.

Axplock bland övrig info:
* De utpekade medlemmarna i AGAG har ”kontakter rakt in i polishus och andra känsliga myndigheter”.
* Flera av de utpekade medlemmarna bor i Jämtland.
* Utöver de fyra utpekade medlemmarna finns några som håller till i Stockholm.
* Säpomannen säger att en av de andra medlemmarna tillhörde EAP (oklart om denna medlem ingår bland de övriga tre som AB listat).
* Vittnet ”Bengt” är ”märkbart rädd för Agag” och uppges ha blivit mordhotad. ”Bengt” blir hotad för att han ska ”sluta röra i det här”. Bengt är alltså inte bara ett vittne, och har också gjort egna efterforskningar. Vittnet ”Åke” verkar ha polisiär anknytning eller bakgrund.

”Bengts” riktiga identitet skulle kunna vara Ulf Lingärde (också spekulerats tidigare). Enligt uppgifterna ska dock ”Bengt” ha varit bekant med Säpomannen. Enligt Lingärdes PM om TU/F9 framgår inte en sådan bekantskap. Hela Aftonbladets uppslag verkar dock rätt tydligt bygga på Lingärdes PM som ju kom media till del någon gång 1992/1993 (sista mars 1993 diariefördes det hos polisen). Polisen förefaller dock ha arbetat med att utreda vissa av dessa personer långt tidigare än så.

Vem knäcker nästa identitet?

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Skulle FN-mannen kunna vara Lars Lind?

"När Expressen gjorde sina avslöjanden 1965 satt Lars Lind i fängelse. Han tjänstgjorde som plutonchef vid Sveriges första bataljon på Cypern 1964. Tillsammans med en annan löjtnant, Gert Magnusson, gjorde Lind sig då skyldig till bland annat vapensmuggling mellan två orter som behärskades av turkcyprioter. Den 8 oktober sändes Lind och Magnusson hem till Sverige, där de dömdes till åtta månaders straffarbete. Som skäl för smugglingen uppgav Lind sympati för turkcyprioterna."

http://www.dn.se/arkiv/kultur/lang-kedja-av-kontakter-det-gar-att-lanka-ihop-christer

Edit, han kan ju ha varit i FN-tjänst mer än en gång.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-12 kl. 02:25.
Citera
2015-04-12, 08:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tvà gärningsmän är vad Lisbeth Palme säger till Àke Rimborn pâ mordnatten. Han är en av ganska fâ poliser som agerar riktigt proffsigt under mordnatten. Samma info ger LP till Gösta Welander och delar av regeringen. Att rikslarmet kvartstâr hela förmiddagen talar sitt tydliga sprâk.

HH talar också ett tydligt språk. Efter 1 timme och 10 minuter i polishuset är hela detta resonemanget ett missförstånd på första presskonferensen.

Behandlingen av Rimborn åren efter talar också ett tydligt språk. Eftersom han hade den dåliga smaken ett framhärda Lisbets uppgifter på mordnatten.

Lisbet framhärdade inte i fortsättningen. Hon nämnde aldrig mer dessa uppgifter offentligt. Hela historien kanske hade sitt ursprung i ett chockat vittne. Men HH valde inte den vägen till förståelse. Det var Rimborn det var fel på redan från början och även i fortsättningen.

Slutsatsen är inte svår att dra. Holmer ansåg sig veta mer än de som var med.
Citera
2015-04-12, 08:18
Medlem
Citat:
Här lämnar den utpekade torpeden Arlanda – bara timmar efter Palmemordet.
I utredningen kring Sydafrikaspåret granskar Palmegruppen nu de tidigare okända uppgifterna.
– Jag är säker på min sak. Det var han som mördade statsministern, säger författaren Sten Flygare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612124.ab
Citera
2015-04-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Alla dessa slumpar. 2 dagar efter artikeln i polistidningen följer AB upp. Och Expressen på efterkälken. Eller kommer de snart med ännu fler avslöjanden tro.

De är roliga de små liven i tidningsvärlden. Enligt deras egna slutsatser så måste CP och Eugene de Kock vara samma person. Det är inte lätt att vara journalist. Kanske det rentav var de Kocks tvätt som CP brände upp i Rotebro med Flygare som tvättpåselangare. Och där jag själv har en stirrande blick när jag kollar dessa gamla nyheter om Flygaren.

Det tragiska är att det verkar vara för lätt att kunna delta i Palmeutredningen. Där man överväger att ta in poliser som inte ens vet vem Palme var.........

Jo tjena!
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-12 kl. 09:08.
Citera
2015-04-12, 08:48
Medlem
IC och LP sitter inne på de uppgifter som krävs för att lösa mordet och dessa personer börjar bli till åren. Låt GW Persson bilda en Palme grupp och ge honom de verktyg och arbetsgrupp han behöver för utan tvekan har han passion och driv för att åtminstone vända på lite förbjudna stenar så att säga.
Citera
2015-04-12, 08:50
Medlem
Kan också tycka det är märkligt att Stig Millenium Larsson dog lite abrupt för det sägs att han satt inne på ganska detaljerad info om mordet Palme!
Citera
2015-04-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Kan också tycka det är märkligt att Stig Millenium Larsson dog lite abrupt för det sägs att han satt inne på ganska detaljerad info om mordet Palme!

Samma info som Flygare. Där Bertil Wedin knöt ihop svenska intressen med Sydafrika.

Hjärtinfarkt orsakat av rökande är inte på något sätt mystiskt i 50 årsåldern. Snarare naturligt.
Citera
2015-04-12, 09:30
Medlem
Intressant.

"Här lämnar den utpekade torpeden Arlanda – bara timmar efter Palmemordet.
I utredningen kring Sydafrikaspåret granskar Palmegruppen nu de tidigare okända uppgifterna.
– Jag är säker på min sak. Det var han som mördade statsministern, säger författaren Sten Flygare"

( ser att det redan postats...)
Senast redigerad av cyclop 2015-04-12 kl. 09:32.
Citera
2015-04-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det är så att detta har utvecklats som en kanske oavsedd effekt av andra företeelser.

Det kanske inte så kompetenta men ändock omfattande sk arbetsplatsnätverket i kombination med långvarigt maktinnehav fick som effekt att en kultur av ryggdunkning och osynliga karriärhinder att växa inom politik, inom organisationer och inom den politiska administrationen.
Det sticker upp nyllet tydligt i några olika affärer men verkar för det mesta som en osynlig kultur i tysthet där även inkompetens parad med lyhörd följsamhet kan ge framgång. Efter hand skapas karriärvägar för nya generationer med vänskaps eller släktband.

Det största effekten av Palmemordet blev nog dock rent konkret att denna kultur växer snabbt och börjar dominera helt. Man ser vad som sker tydligt men kanske inte förstår bakgrunden men man förstår två saker. Gunga inte båten och det är ok att dölja ovälkomna sanningar eller fel man begår bara man backar rätt häst.

Jag tror det är en stor förklaring till de enormt ineffektiva organisationer och myndigheter vi har idag. Poliser som knappt löser brott etc.

Den här effekten är en sk oförutsedd effekt ungefär som när arbetarklassens barn fick en bättre uppväxt och andra ambitioner än sina föräldrar som gör att de inte vill tillhöra arbetarklassen eller identifierar sig med den. Arbetet upplevs inte längre som gott i sig utan man vill ha arbetn som är självutvecklande eller ger snabba cash.

Att lösa Palmemordet med alla dess turer och mörkläggning är alltså viktigt ur hela samhället synpunkt för att bryta dessa kulturer.

Utifrån ditt resonemang så framstår mordet som en akut lösning på ett problem där man aldrig gjorde en konsekvensanalys. Eller att denna analys aldrig behövdes. Eftersom det som följde kunde inte bli värre. Utifrån den ståndpunkten. Där man kunde leva efteråt utan att upprepa sig. Det blev aldrig mer akut utan en långsam glidning. Med ett undantag.

ICs avgång. Där han insåg behovet av att avgå akut. Mitt i sommaren utan de flestas kännedom. Men där han ansåg sig behöva ringa Lisbet för att informera. Och samtidigt beskriver det i sina memoarer. Utan att förklara sin gipsade fot i sammanhanget.... Vem förklarar inte en olycka. Eller var det andra i sammanhanget som insåg att det var han som var Olyckan. Och inte Ted Åström.

Rheinfeldt förklarade sin livvakts olycksaliga självmord i direktsändning på TV. Tragedin i Sagerska Palatset. Skadereglering på Prime Time. Utan att något förklarades. Precis som ICs strategi. Man presenterar konsekvensen men vill inte tala om orsaken. Och det fungerar än idag. I brist på medias engagemang. Eller inser man konsekvensen av läckandet kanske.

Tänk er följande rubrik.

En okänd gruppering tvingade Ingvar Carlsson att avgå!

Där man samtidigt kallar denna gruppering för överförfriskade Vattenfestivalfirare....

Eller var det inte just det man gjorde. Men där rubriken fattades.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-12 kl. 10:34.
Citera
2015-04-12, 09:55
Medlem
Sesamdamans avatar
"Where is Eugene de Kock?"

https://www.youtube.com/watch?v=2kqf8ThsBXA
Citera
2015-04-12, 10:40
Medlem
Kenny Kuks avatar
Någon som har länk till klippet på SVT om gränskontrollerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in