2015-04-12, 10:23
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Tycker inte elitserielagen borde ställa upp på den skiten.

Efter Fialas och Nylanders uppträdande denna säsong så borde MoDo och HV71 ha klargjort för Nashville och Toronto att man aldrig någonsin mer kommer tillåta deras spelare att få spela med dem. Man borde också klargöra för alla sina juniorer att alla som kritar på för Nashville och Toronto får söka sig någon annanstans.

Det saknas kuk i elitserienlagen!

Det blir ju fel röken. Det är Toronto och Nashville som äger Fiala och Nylander, inte tvärtom!
Citera
2015-04-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye
Hade Zaar kontrakt över nästa också?
De har kontrakt med sin NHL-klubb och lånas ut till något lag, någonstans, i världen. Zaar har kontrakt med Columbus i två år till.

Nu blev det LHF för Zaar ett år men eftersom hans Rögle gick upp är det bara naturligt att han lånas ut till dem. OM han lånas ut överhuvudtaget. Mer troligt vill Columbus låta honom spela i AHL för att komma lite närmare spelet i NHL.
Citera
2015-04-12, 10:26
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
PÅ vilket sätt skulle Osten vara bäst? Vad har Luleå vunnit sedan -96?

Nu till tråden,Axel Brage ryktas till KHK och Galbraith till Leksand.
Hade tyckt det varit konstigt om Galbraith hade gått till Leksand, han känns mogen för SHL.
Citera
2015-04-12, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Det blir ju fel röken. Det är Toronto och Nashville som äger Fiala och Nylander, inte tvärtom!
Ja, då har vi ju ännu mindre skyldighet att utveckla deras spelare.

Det är fan inte okey någonstans att först är de borta hela säsongsupptakten, sedan kommer de hit och tar någon annans plats, och sedan efter ett par månader bara drar de.

I Fialas fall handlar det antagligen bara om disciplin att han inte fixade att det ställdes i krav. I Nylanders fall antagligen för att han är ganska bra.

Hursom vi är inte NHL:s luder ska vi utveckla någon av deras spelare så ska vi ha tillgång till dem under en hel säsong. Om inte kan både NHL och deras spelare dra åt helvete.
Citera
2015-04-12, 10:59
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
De har kontrakt med sin NHL-klubb och lånas ut till något lag, någonstans, i världen. Zaar har kontrakt med Columbus i två år till.

Nu blev det LHF för Zaar ett år men eftersom hans Rögle gick upp är det bara naturligt att han lånas ut till dem. OM han lånas ut överhuvudtaget. Mer troligt vill Columbus låta honom spela i AHL för att komma lite närmare spelet i NHL.

Min frågeställning gällde om kontrakten i Sverige bryts direkt om man signar entre-level.

Zaar hade alltså bara ett år med Luleå då finns det inget som knyter honom till Luleå längre.

Hade det varit annorlunda om han hade haft två år?

Har för mig att det finns några regler som säger att om man har kontrakt i SHL så ska SHL-klubben ha rätt att kalla tillbaka spelaren om den blir nedskickad till AHL.
Citera
2015-04-12, 11:30
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Två invändningar:

Det finns bättre centrar att få till en plats mellan Harju och Sweatt.

Man har 13 forwards redan nu och om inte Strömwall säger upp sitt kontrakt så blir man tvungen att skicka folk till Asplöven. Vem då? Lagace? Ekarv? Sylvegård? Forsberg eller Fabricius?

Sedan har vi den ekonomiska biten också. Köpa in folk för att enbart ha dem i Asplöven som back-up.

Som jag sade. Stannar Chris så är centersidan välfylld men det är inte hela världen om vi tar in en skicklig forward istället som kan hålla i ett PP. Det behöver inte bli helt fel om du kan ha fyra jämna stabila kedjor som är svårspelade och så toppar du i PP. Hade vi haft ett bar PP den gångna säsongen hade vi hamnat högre upp i tabellen och vi hade spelat semifinal.

Så kvaliteten på spelaren är avgörande. Har vi Chris så måste vi inte stirra oss blinda på att det måste bli en center. Blir det en center så får någon annan flytta ut på kanten. Hittar vi inte en center så är det inte hela världen om vi får en skicklig forward istället. Det är ju inte bara centrar som är spelfördelare.

Sen köper vi inte in folk för att ha dem i Asplöven för sakens skull utan det är ju för att utveckla spelare.
Ekarv, Sylvegård, Malte, folk som kommer upp ur J20 tjänar kaffepengar. Wallmark, Cehlarik, Jaros - dessa killar tjänar i princip inget.

En normal SHL-trupp har 14-15 forwards. En del spelare får mer istid än andra - inget konstigt med det. Lagace är garanterat i Luleå Hockey under premisserna - "prova så ser vi om det funkar". Han är inte lovad en plats i topp6.,

Sen går allt i vågor. Luleå Hockey gynnas i längden av att vi har Asplöven i Allsvenskan. Vi kanske inte har jättestor nytt av det nästa säsong. Men när 98: orna och 99: orna börjar knacka på dörren till A-laget kommer vi vara tacksamma till att vi kan låta dem få istid i Allsvenskan.

Citat:
Har för mig att det finns några regler som säger att om man har kontrakt i SHL så ska SHL-klubben ha rätt att kalla tillbaka spelaren om den blir nedskickad till AHL.

Jag har också för mig att SHL-klubbarna har förstatjing på spelare som lånas ut igen och att det är reglerat i avtal. Men jag är osäker.
Senast redigerad av Kalle-Kotte 2015-04-12 kl. 11:33.
Citera
2015-04-12, 11:48
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Som jag sade. Stannar Chris så är centersidan välfylld men det är inte hela världen om vi tar in en skicklig forward istället som kan hålla i ett PP. Det behöver inte bli helt fel om du kan ha fyra jämna stabila kedjor som är svårspelade och så toppar du i PP. Hade vi haft ett bar PP den gångna säsongen hade vi hamnat högre upp i tabellen och vi hade spelat semifinal.

Detta är ju en oerhört viktig sak att fundera på för Osten. PP var ju katastrofalt stora delar av säsongen. Många av matcherna Luleå lyckades förlora var ju i mångt och mycket matcher där man egentligen spelade bättre, men den sista skärpan hos avslutaren var icke existerande. Ett effektivt PP är alfa och omega nu för tiden.

Därför hoppas jag på att Osten tar ett snack med Klasen. Var ju en artikel, i NSD tror jag, när man värvade tillbaka Hedman. Där sa Hedman att han skulle försöka få tillbaka sin bästa kompis från tiden uppe I Luleå hit igen. Sen finns även denna Garpen-intervju med Klasen från tidigare i år då han hintar att han är sugen på en comeback.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/sport/ishockey/hockeystudion/article64342.ab

Citat:
Sen går allt i vågor. Luleå Hockey gynnas i längden av att vi har Asplöven i Allsvenskan. Vi kanske inte har jättestor nytt av det nästa säsong. Men när 98: orna och 99: orna börjar knacka på dörren till A-laget kommer vi vara tacksamma till att vi kan låta dem få istid i Allsvenskan.

Självklart är det mycket fördelaktigt att ha en HA-klubb i närheten. Att vissa här i tråden inte inser det är ett stort mysterium. It´s a win win.
Citera
2015-04-12, 12:11
Medlem
JoshTees avatar
Rögle ska tydligen vara intresserade av Färjestads Jesper Jensen. Kan bli lite förväxlingar nästa säsong alltså.
Citera
2015-04-12, 12:27
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava

Därför hoppas jag på att Osten tar ett snack med Klasen. Var ju en artikel, i NSD tror jag, när man värvade tillbaka Hedman. Där sa Hedman att han skulle försöka få tillbaka sin bästa kompis från tiden uppe I Luleå hit igen. Sen finns även denna Garpen-intervju med Klasen från tidigare i år då han hintar att han är sugen på en comeback.

Att han har kontrakt komplicerar ju det hela. Det kan bli kostsamt att lösa honom. Å andra sidan, är det nåt Osten är bra på så är det just sånt.

Men, vi behöver en spelfördelande forward och en back som kan spela PP in i laget. Det där med PP-back är ju något alla lag söker så det är ju den tuffa nöten.
Citera
2015-04-12, 12:31
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Jag har också för mig att SHL-klubbarna har förstatjing på spelare som lånas ut igen och att det är reglerat i avtal. Men jag är osäker.

Nylander sa ju upp sitt kontrakt med Modo inför draften så att den blivande NHL-klubben skulle ha all makt.

Någon betydelse måste ett gällande kontrakt med en SHL-klubb ha.
Citera
2015-04-12, 12:48
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Nylander sa ju upp sitt kontrakt med Modo inför draften så att den blivande NHL-klubben skulle ha all makt.

Någon betydelse måste ett gällande kontrakt med en SHL-klubb ha.

Jo men nu snackar vi en spelare som redan skrivit på för NHL och sen lånas ut till ett SHL-lag. Jag har nånstans för mig - är dock osäker - att laget NHL-spelaren lånats ut till har förstatjing för spel i Europa om det blir ett till lån. Skulle Zaar bryta med sin NHL-klubb och vänder hem är det en helt annan sak.

Men jag är som sagt inte säker.
Citera
2015-04-12, 13:46
Medlem
Citat:
Min frågeställning gällde om kontrakten i Sverige bryts direkt om man signar entre-level.

Zaar hade alltså bara ett år med Luleå då finns det inget som knyter honom till Luleå längre.

Hade det varit annorlunda om han hade haft två år?

Ja, kontrakten med den svenska klubben bryts.

Men det finns en klausul i NHL-avtalet som säger att en spelare under 22 som inte tar en plats i NHL utan skickas till AHL kan begäras tillbaka till den svenska klubb han HADE haft kontrakt med - om inte NHL kommit emellan.

Nu gör det inget i fallet Zaar och LHF eftersom hans kontrakt med LHF gått ut i alla fall nu till våren men hade det varit ett längre kontrakt och han inte platsat i NHL hade LHF, teoretiskt, kunnat kräva honom tillbaka.

Här finns en artikel om när en klubb konfronteras med möjligheten att kalla hem en spelare:
http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2014/10/06/viktor-arvidsson-affaren-en-pinsam-soppa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in