Citat:
Ursprungligen postat av
byggare bob
Två invändningar:
Det finns bättre centrar att få till en plats mellan Harju och Sweatt.
Man har 13 forwards redan nu och om inte Strömwall säger upp sitt kontrakt så blir man tvungen att skicka folk till Asplöven. Vem då? Lagace? Ekarv? Sylvegård? Forsberg eller Fabricius?
Sedan har vi den ekonomiska biten också. Köpa in folk för att enbart ha dem i Asplöven som back-up.
Som jag sade. Stannar Chris så är centersidan välfylld men det är inte hela världen om vi tar in en skicklig forward istället som kan hålla i ett PP. Det behöver inte bli helt fel om du kan ha fyra jämna stabila kedjor som är svårspelade och så toppar du i PP. Hade vi haft ett bar PP den gångna säsongen hade vi hamnat högre upp i tabellen och vi hade spelat semifinal.
Så kvaliteten på spelaren är avgörande. Har vi Chris så måste vi inte stirra oss blinda på att det måste bli en center. Blir det en center så får någon annan flytta ut på kanten. Hittar vi inte en center så är det inte hela världen om vi får en skicklig forward istället. Det är ju inte bara centrar som är spelfördelare.
Sen köper vi inte in folk för att ha dem i Asplöven för sakens skull utan det är ju för att utveckla spelare.
Ekarv, Sylvegård, Malte, folk som kommer upp ur J20 tjänar kaffepengar. Wallmark, Cehlarik, Jaros - dessa killar tjänar i princip inget.
En normal SHL-trupp har 14-15 forwards. En del spelare får mer istid än andra - inget konstigt med det. Lagace är garanterat i Luleå Hockey under premisserna - "prova så ser vi om det funkar". Han är inte lovad en plats i topp6.,
Sen går allt i vågor. Luleå Hockey gynnas i längden av att vi har Asplöven i Allsvenskan. Vi kanske inte har jättestor nytt av det nästa säsong. Men när 98: orna och 99: orna börjar knacka på dörren till A-laget kommer vi vara tacksamma till att vi kan låta dem få istid i Allsvenskan.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheSnakeEye
Har för mig att det finns några regler som säger att om man har kontrakt i SHL så ska SHL-klubben ha rätt att kalla tillbaka spelaren om den blir nedskickad till AHL.
Jag har också för mig att SHL-klubbarna har förstatjing på spelare som lånas ut igen och att det är reglerat i avtal. Men jag är osäker.