2015-04-12, 10:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Det är ju ingen som vet vad en punktpartikel är i verkligheten, så den teorin kan du lägga till kategorin "vilda gissningar".
Du missade poängen. Inlägget var inte ett ställningstagande om huruvida vi vet vad punktpartiklar är, utan enbart en illustrering av universums (och således även din viljas) kausala natur.
Citera
2015-04-12, 10:12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Eftersom egenvärdena är HELT centrala för vår förståelse av partikelfysik, så kanske du bör kolla upp den matematiska struktur som vi använder när vi försöker förklara vår upplevda verklighet.

Kanske kan det ge en förståelse för varför vi sedan länge lämnat teorier om "biljardbollsuniversum" lååångt bakom oss.

Det enda verktyg vi har idag för att beskriva punktpartiklar är ren matematik. Med andra ord bygger hela vår nuvarande förståelse av verkligheten på ren matematik. Kanske ÄR verkligheten ren matematik.

Var kommer då den fria viljan in?
Ingen vet, en av neurovetenskapens största gåtor är hur sinnet kan få hjärnan att skapa sinnet...
Skitsnack. Hjärnan skapar det du kallar "sinnet" (medvetande), så enkelt är det såvida man inte vill blanda in kvasi-religiösa ställningstaganden och lösryckta hypoteser.
Citera
2015-04-12, 10:16
Bannlyst
Citat:
Eftersom egenvärdena är HELT centrala för vår förståelse av partikelfysik, så kanske du bör kolla upp den matematiska struktur som vi använder när vi försöker förklara vår upplevda verklighet.

Kanske kan det ge en förståelse för varför vi sedan länge lämnat teorier om "biljardbollsuniversum" lååångt bakom oss.

Det enda verktyg vi har idag för att beskriva punktpartiklar är ren matematik. Med andra ord bygger hela vår nuvarande förståelse av verkligheten på ren matematik. Kanske ÄR verkligheten ren matematik.

Var kommer då den fria viljan in?
Ingen vet, en av neurovetenskapens största gåtor är hur sinnet kan få hjärnan att skapa sinnet...

Så du hade inget att tillföra mer än att jag vet lite om matematik? För det där var fortfarande inget argument för någon fri vilja.
Citera
2015-04-12, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Skitsnack. Hjärnan skapar det du kallar "sinnet" (medvetande), så enkelt är det såvida man inte vill blanda in kvasi-religiösa ställningstaganden och lösryckta hypoteser.
Du får läsa på om neurovetenskap.
Citera
2015-04-12, 10:17
Bannlyst
Citat:
Du missade poängen. Inlägget var inte ett ställningstagande om huruvida vi vet vad punktpartiklar är, utan enbart en illustrering av universums (och således även din viljas) kausala natur.
Det är ju den jag motsäger mig, du får läsa på om "biljardbollsmodellen".
Citera
2015-04-12, 10:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Sen att förklara psykologiska fenomen med fysik är ungefär som att skita i handen och stoppa i mun.

.. Om man vill förstås.
Utveckla ditt resonemang. Varför skulle fysiken inte kunna förklara det mesta, inklusive huruvida vi har eller inte har fri vilja? "Psykologiska fenomen" består av nervimpulser och dessa är nedbrytbara till den grad att vi kan förklara medvetandets gåtor med hjälp av fysiken, om vi accepterar ett materialistiskt universum utan "övernaturliga" (som kräver paradoxala krafter för att kunna uppfyllas) fenomen som t.ex. "fri vilja".

Du försvårar medvetet diskussionen. Är du rädd för den totala (filosofiskt sett) ansvarslösheten som människor drabbas av om vi accepterar det rimliga antagandet om viljans ofrihet?
Citera
2015-04-12, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Så du hade inget att tillföra mer än att jag vet lite om matematik? För det där var fortfarande inget argument för någon fri vilja.
Jo då. Om universum är en simulation där fysikens lagar är bestämda av programmeraren, då har du som spelare hela tiden val du kan göra.
Citera
2015-04-12, 10:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Du får läsa på om neurovetenskap.
Det tänker jag inte göra. Du kanske kan lura auktoritetstrogna konformister, men mig lurar du inte med dina icke-svar och sofism.

Svara på denna fråga: hur kan en fri vilja existera om universumet endast kan vara deterministiskt, indeterministiskt eller en blandning av båda?
Citera
2015-04-12, 10:22
Bannlyst
Citat:

Exakt. Först börjar han snacka om mina bristfälliga kunskaper i matematik - sedan kommer han med något flummigt nonsens som är ovetenskapligare än något som jag någonsin skulle posta. "Hur sinnet skapar sinnet." Sinnet skapar givetvis inte sig självt. Och jag och flera andra har för övrigt redan betonat att också om allt vore indeterminerat så finns det ändå ingen fri vilja, för då är det slumpen som styr istället bara, d.v.s. universums godtycke. Men det verkar inte ens som om indeterminismen på kvantnivå är särskilt betydelsefull. Determinismen gäller ju helt uppenbart på atomär nivå och uppåt.
Citera
2015-04-12, 10:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jo då. Om universum är en simulation där fysikens lagar är bestämda av programmeraren, då har du som spelare hela tiden val du kan göra.
Du blandar ihop val med FRIHET ATT BESTÄMMA VILKA VAL MAN GÖR. Att kunna göra val är inte ett bevis för fri vilja. Huruvida universum är en simulation är också helt ovidkommande, då det inte tillför nya parametrar som skulle kunna möjliggöra den absurda hypotesen du predikar.
Citera
2015-04-12, 10:28
Bannlyst
Citat:
Du blandar ihop val med FRIHET ATT BESTÄMMA VILKA VAL MAN GÖR. Att kunna göra val är inte ett bevis för fri vilja. Huruvida universum är en simulation är också helt ovidkommande, då det inte tillför nya parametrar som skulle kunna möjliggöra den absurda hypotesen du predikar.

Fast det är ju smått roande hur optimisterna griper efter precis vartenda halmstrå de kan se, det får man säga
Citera
2015-04-12, 10:28
Bannlyst
Citat:
Diskuterar vi inte om vi har frihet att välja? I så fall har jag missuppfattat hela diskussionen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in