2015-04-12, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad betyder att kunna vilja vad man vill? Jag vill ha en banan så därför vill jag det? Fattar inte.

Du vill ha en banan, inte för att du har valt att du vill ha en banan, utan för att partikel xyz39763e7374738971238924278489237128 i Big Bang hade just den rörelseenergi, riktning osv som den hade. Ungefär så.
Citera
2015-04-12, 01:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du vill ha en banan, inte för att du har valt att du vill ha en banan, utan för att partikel xyz39763e7374738971238924278489237128 i Big Bang hade just den rörelseenergi, riktning osv som den hade. Ungefär så.

Fast frihet kan bara existera inom givna gränser, så därför anser jag att vi har fri vilja.
Citera
2015-04-12, 02:10
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Fast frihet kan bara existera inom givna gränser, så därför anser jag att vi har fri vilja.

Det är en motsägelse.

(Total)Frihet kan endast existera om det ej finns gränser, och nej fri vilja existerar ej.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att "fri vilja! är ett rundresonemang.

Detta rundresonemang involverar flera teorier och jag har kunnat motbevisa de flesta.

Om det bara finns en banan så är det endast den du kan välja. Det går inte att rubba på.
Citera
2015-04-12, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det är en motsägelse.

(Total)Frihet kan endast existera om det ej finns gränser, och nej fri vilja existerar ej.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att "fri vilja! är ett rundresonemang.

Detta rundresonemang involverar flera teorier och jag har kunnat motbevisa de flesta.

Om det bara finns en banan så är det endast den du kan välja. Det går inte att rubba på.

Ogillar ditt resonemang.
Utan gränser finns ej fri vilja. Påstår du. Vad säger att gränser saknar fri vilja?
Vad är ett rundresonemang?
Vad är det uppbyggt upp av?, rationalism?
Är rationalism det som bygger upp redundans?
Eller bygger realism upp det?
Citera
2015-04-12, 03:55
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
greenbombs - Nej det jag menar med det är; att person x inte får välja; utan det är person y som väljer; därmed är person x fråga uträknad. Dvs ingen fri vilja.
Person x fråga besvaras inte ;det var det frågeställaren ville, men person y svarar nej.
Det mest korkade resonemang jag hört, då det inte beror på x's vilja utan på y's vilja. Du menar att fri vilja betyder att få det svar man vill ha på sina egna frågor?
Citera
2015-04-12, 07:21
Bannlyst
Citat:
Det är ju ingen som vet vad en punktpartikel är i verkligheten, så den teorin kan du lägga till kategorin "vilda gissningar".
Citera
2015-04-12, 07:36
Medlem
Citat:
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Det är inte något bevis för att fri vilja varken existerar eller motsatsen.

Även fast jag är övertygad om att viljan bestäms av en mängd olika saker och att någon abstrakt objektiv fri vilja knappalunda kan existera.

Vi formas av vår omgivning vare sig vi är för eller emot den. Möjligtvis kan en del begåvade tänkare hitta på något relativt nytt, som framställs som egensinningt, men även de har varit formade av sin tid.
Citera
2015-04-12, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Ogillar ditt resonemang.
Utan gränser finns ej fri vilja. Påstår du. Vad säger att gränser saknar fri vilja?
Vad är ett rundresonemang?
Vad är det uppbyggt upp av?, rationalism?
Är rationalism det som bygger upp redundans?
Eller bygger realism upp det?

Jag tycker du borde skriva oftare, mycket intressanta iakttagelser, även fast jag inte håller med dig fullt ut här.

Kör hårt, kamrat!
Citera
2015-04-12, 08:06
Bannlyst
Citat:
Jag vet inget om matriser. Har jag vetat något om dem har jag glömt det. Men det är ju oväsentligt. Väsentligt är att allt är determinerat eller indeterminerat. I det första fallet gäller kausaliteten. I det andra fallet gäller faktisk slump. I ingetdera fallet existerar något sådant som en fri vilja. Det är som att vara passagerare i en rymdfarkost som antingen styrs av någon annan eller bara åker omkring blint. Du själv bestämmer ingenting.
Eftersom egenvärdena är HELT centrala för vår förståelse av partikelfysik, så kanske du bör kolla upp den matematiska struktur som vi använder när vi försöker förklara vår upplevda verklighet.

Kanske kan det ge en förståelse för varför vi sedan länge lämnat teorier om "biljardbollsuniversum" lååångt bakom oss.

Det enda verktyg vi har idag för att beskriva punktpartiklar är ren matematik. Med andra ord bygger hela vår nuvarande förståelse av verkligheten på ren matematik. Kanske ÄR verkligheten ren matematik.

Var kommer då den fria viljan in?
Ingen vet, en av neurovetenskapens största gåtor är hur sinnet kan få hjärnan att skapa sinnet...
Citera
2015-04-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Eftersom egenvärdena är HELT centrala för vår förståelse av partikelfysik, så kanske du bör kolla upp den matematiska struktur som vi använder när vi försöker förklara vår upplevda verklighet.

Kanske kan det ge en förståelse för varför vi sedan länge lämnat teorier om "biljardbollsuniversum" lååångt bakom oss.

Det enda verktyg vi har idag för att beskriva punktpartiklar är ren matematik. Med andra ord bygger hela vår nuvarande förståelse av verkligheten på ren matematik. Kanske ÄR verkligheten ren matematik.

Ingen vet, en av neurovetenskapens största gåtor är hur sinnet kan få hjärnan att skapa sinnet...

Mja, jag tycker nog ändå att psykologin har ett spel att spela.

Och klockan var så mycket ja, natti.
Citera
2015-04-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic

Sen att förklara psykologiska fenomen med fysik är ungefär som att skita i handen och stoppa i mun.

.. Om man vill förstås.
Citera
2015-04-12, 10:08
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Var går denna gräns då enligt dig? Det låter tämligen finurligt att hävda en fri viljas existens om du inte kan vilja vad du vill utan att att bli påverkad av yttre krafter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in