Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 16:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men om de finns en koppling melllan Kegö och dessa personer då?

Dà âterstàr att visa pâ denna . Hade Walter Kegö tillhört Stens trio kan jag tycka att det borde kommit fram i ´kölvattnet frân Ebbe Carlsson-affären.
Citera
2015-04-11, 17:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tvà gärningsmän är vad Lisbeth Palme säger till Àke Rimborn pâ mordnatten. Han är en av ganska fâ poliser som agerar riktigt proffsigt under mordnatten. Samma info ger LP till Gösta Welander och delar av regeringen. Att rikslarmet kvartstâr hela förmiddagen talar sitt tydliga sprâk.
Det kan vara sant, men då måste man fråga sig varför LP inte propsar på två gärningsmän.

Eller så är det ett missförstånd: hon vet knappast någonting och det lilla hon vet är osorterat på grund av chocken. Så om vi antar att hon verkligen vill att mördaren/mördarna ska gripas, så måste vi anta att hon varken ljuger eller undanhåller något och att de två männen härrör från en observation på Västerlånggatan som hon associerar med mordet och i ett förvirrat tillstånd försöker kommunicera till Rimborn. Det är vad jag gissar på.
Citera
2015-04-11, 17:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vilken uppgift talar om en WT i Skandiahuset?

Jag borde ha använt ett annat ordval. Det är en uppgift jag har sett. Har ingen säker källa, bara en uppgift på det. Det är inte säkert att det är sant.
Citera
2015-04-11, 20:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Eller både och.
Lojaliteter och samanslutningar kan ha kommit och gått.

Ebbe var med och debriefade Abolhassan Banisadr i Paris och påpekar i KU-förhör att det finns mycket som han måste tiga om i det forumet. Det tyder på att han var insyltad inte bara i Sverige utan att han hade goda kontakter med någon annan västlig u-tjänst.

PKK är ett taffligt villospår som dock säkert Ebbe och HH verkar ha svalt med hull å hår.

Palmegruppen nämner PKK men gör det på ett sätt som får mig att tro att de fokuserar på Sydafrika.
Citera
2015-04-11, 20:40
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag tror man är lika korrupt idag som då inom PU och Polisspåret ska fortsätta begravas

att PKK-spåret är tillbaka talar sitt tydliga språk
Citera
2015-04-11, 20:51
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ebbe var med och debriefade Abolhassan Banisadr i Paris och påpekar i KU-förhör att det finns mycket som han måste tiga om i det forumet. Det tyder på att han var insyltad inte bara i Sverige utan att han hade goda kontakter med någon annan västlig u-tjänst.

PKK är ett taffligt villospår som dock säkert Ebbe och HH verkar ha svalt med hull å hår.

Palmegruppen nämner PKK men gör det på ett sätt som får mig att tro att de fokuserar på Sydafrika.

Man kan ju alltid hoppas. Kul att du är tillbaka - se till att stanna ett tag nu.
Behövs folk med förmåga att analysera en eventuell Sydafrikainblandning i MOP.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-11 kl. 20:55.
Citera
2015-04-11, 20:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Knappast. PKK var ett bra spår för att avleda uppmärksamheten. Det är planterat. Lustigt nog från en ungefär samma härad som man hamnar i om man börjar rota i vem/vilka som initierade mordet.

Att Ebbe och HH skulle tro att PKK ligger bakom mordet bygger på idéen att dessa 2 herrar talade sanning mest hela tiden. Det gjorde dom inte.

"Den som går till botten med PKK-spåret finner Palmes mördare". Typ något sådant sa Don Ebbe. Det tror jag faktiskt på.
Citera
2015-04-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Under mitten av 80-talet är kalla kriget kallare än på länge. Rysskräcken bland militära, hemvärnet och polisen är hög. En i deras ögon ryssvänlig politiker återkommer till makten och blir dessutom omvald. Trots många indikationer nekar palme till att Sovjetunionen skickar hit ubåtar. Direkt efter valet 85 gör palme deg officiellt att han vill till Moskva. 28 november 85 lägger regeringen ett lagförslag om att polisen , i händelse av sovjetisk invasion, istället för att bli ett stridande förband skulle säkerställa lag och ordning dvs ockupationsmaktens ordning. Detta såg polisen som att de skulle tvingas till att bli landsförrädare. Tänk dig känslorna hos de mer nationalistiskt sinnade inom polisen.
Norrmalmspolisen tillsammans med norra Stockholms hemvärn hade inom kuppförsvaret ansvar för Rosenbad och regeringskvarteren. Under månadsskiftet februari/mars 86 pågick alltså en övning med dessa parter. Hemvärnet var en viktig del inom stay behind. Här figurerar Ö som vapenexpert och helt klart stay behind anknuten via Stockholms försvarsskytte förening som i mångt och mycket var hans skapelse. Ös kollega majoren G var säkerhetsansvarig på telegrafverket i Stockholm, nuvarande Telia. Telegrafverket var en av hörnpelarna i stay behind. G fick sin tjänst där utanför de ordinarie tillsättnings förfarandena.
Här finns då palmehatare på höga poster inom stay behind på strategiskt viktiga positioner som har tillgång till modern teknik för att kunna bedriva spaning och avlyssning mot misstänkta personer. Hur lätt skulle inte dessa i skydd av övningen kunna ha avlyssnat palmes telefon och spanat på stan.
Kretsen klarnar, det är stay behind, underrättelsetjänster, polis, hemvärn , säpo med kontakter till politiska organisationer som WACL EAP mm. Allt finns på plats kring OP i slutet av februari 86. Tillfälle ges den 28 februari då man vet att Palme ska på bio utan livvakter.

Jag säger inte att övningens mål var MOP , men att några initierade personer agerade i skuggan av övningen.

Det ligger nog en hel del i detta du skriver. Någon tog tillfället i akt, i kontextet av något annat som inte hade MOP som mål. Troligtvis av en slump.

Efterkommande mörkläggning kanske kan härledas till någon/några av de ledande bakom kuppövningen som i sin tur hade förgreningar in i statsapparaten.

Dvs man gjorde allt för att sprida desinformation och driva olika spår från säpo och öppna polisen. De som faktiskt jobbade med detta, var troligtvis inte medvetna om det utan agerar på order.
Kanske att Kegö var en sådan? Därför blev han sedermera befordrad och placerad på nya uppdrag då han utfört uppdraget bra utan att snoka för mkt i bakomliggande motiv .
Citera
2015-04-11, 22:21
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
PKK-liket lever än... Undrar om vi får en fortsättning på just Kegö & co:s utspel i Expressen snart...

http://polistidningen.se/2015/04/palmegruppen-hoppas-pa-nya-medarbetare/
Melander säger ju också i intervjun att de jobbar med andra spår och uppslag samtidigt. Dock väljer han att lyfta fram dessa två. Åtminstone PKK tror jag är en ren rökridå, kanske båda två han nämner. Kanske en fintning om det finns mer näring i något annat spår just nu. Vore konstigt om man vill gå ut med vad man kraftsamlar mot.

Eller så övertolkar jag något underliggande som egentligen inte finns.
Citera
2015-04-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Melander säger ju också i intervjun att de jobbar med andra spår och uppslag samtidigt. Dock väljer han att lyfta fram dessa två. Åtminstone PKK tror jag är en ren rökridå, kanske båda två han nämner. Kanske en fintning om det finns mer näring i något annat spår just nu. Vore konstigt om man vill gå ut med vad man kraftsamlar mot.

Eller så övertolkar jag något underliggande som egentligen inte finns.

Omöjligt är det inte. Jobbar man med känsliga saker så kan det ju vara vettigt att lägga ut rökridåer.

Vart tog Donald vägen förresten?
Citera
2015-04-11, 23:40
Medlem
p.norths avatar
Ni som har följt med och är väldigt pålästa igenom åren, ser ni någon samband tror ni så fort det har "börjat brännas" så lägger man ut rökridåer man börjar lägga fokus på nå annat och vilseledda, tror ni att det är på det viset, medvetet strategi? om det är så, kan man backa bandet och försöka lokalisera dom gånger man har gjort det och i vilka sammanhang då? Man använder sig av Pkk som den egentliga huvudspåret (C.P spåret och Sydafrika) plan B och C. eller vad?
Citera
2015-04-12, 00:34
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Ni som har följt med och är väldigt pålästa igenom åren, ser ni någon samband tror ni så fort det har "börjat brännas" så lägger man ut rökridåer man börjar lägga fokus på nå annat och vilseledda, tror ni att det är på det viset, medvetet strategi? om det är så, kan man backa bandet och försöka lokalisera dom gånger man har gjort det och i vilka sammanhang då? Man använder sig av Pkk som den egentliga huvudspåret (C.P spåret och Sydafrika) plan B och C. eller vad?

Nja, det vet jag inte om jag skulle vilja säga. Utredningen har ju bestått av många (tveksamma) kockar som lagat olika soppa s.a.s. Det har dragit åt olika håll men magkänslan säger att inget hittills har varit riktigt brännhett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in