2015-04-11, 17:38
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. Religiösa personer kan ju dra jokern med Gud eller Allah eller något, men att som ateist och materialist tro att en hjärna kan bryta mot naturlagarna är ju helt orimligt.

Off topic: underbar signatur: "Jag tänker, alltså lider jag". Id mihi bene placet!
Sant. Värt att nämna är att de negligerar Allahs* egna fri vilja, dvs. om denna entitet är omniscient och vet exakt vad som kommer att hända i varje angiven situation - hur kan den (han?) då agera annorlunda än den är lagbunden att göra? Och ifall hen/det ändå har förmågan att ändra framtiden, då måste dennes omnisciens vara falsk.

off topic: Detsamma, måste jag erkänna! Din profilbild är också magnifik samt lite av ett personligt motto som jag följer.
Citera
2015-04-11, 17:41
Bannlyst
Citat:
Det är bestämt redan. Valet är en illusion. Du kan se det som att biljardboll 1 stöter till biljardboll 2, som stöter till biljardboll 3 osv i miljarder år. Du kan också se det som en fabrik som fungerar i evighet utan störningar, t.ex. en bilfabrik. De flesta rattar hamnar till vänster. De som hamnar till höger hamnar till höger för att det är bestämt att de bilarna ska bli postbilar eller säljas till ett land med vänstertrafik, men ingen ratt hamnar till höger eller vänster slumpmässigt. Minst av allt har rattarna själva något att säga till om i saken. På samma sätt har hjärnan inget att säga till om vad den ska välja, för fabriken Universum har redan bestämt det.

Jag blev själv väldigt ledsen när jag kom på att det var så, men det kommer man över.
Tror du verkligen på urverksmodellen?
Jag menar, det är 2015...
Citera
2015-04-11, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Det finns studier som visar att indeterminismen på kvantnivå spelar obetydlig eller ingen roll för saker på högre nivå, i synnerhet hjärnor, men om indeterminismen ändå påverkade, så skulle den ju ändå inte innebära annat än att viljan vore helt godtycklig istället för determinerad. Den är inte fri i varken ett deterministiskt eller indeterministiskt system.
Citera
2015-04-11, 18:21
Avslutad
Citat:
Det finns studier som visar att indeterminismen på kvantnivå spelar obetydlig eller ingen roll för saker på högre nivå, i synnerhet hjärnor, men om indeterminismen ändå påverkade, så skulle den ju ändå inte innebära annat än att viljan vore helt godtycklig istället för determinerad. Den är inte fri i varken ett deterministiskt eller indeterministiskt system.

Vilket i sig inte spelar någon roll för människan, för man upplever sin existens som frivillig.
Citera
2015-04-11, 18:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vilket i sig inte spelar någon roll för människan, för man upplever sin existens som frivillig.
Det är väl ändå en lögn? Vem kan i sina sinnes fulla bruk hävda att vi finns här frivilligt? Livet är inte ett RPG.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-11 kl. 18:43. Anledning: e
Citera
2015-04-11, 18:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Finns inget som tyder på att motsatsen skulle gälla. Indeterminism på kvantnivå existerar för att mätmetoderna i sig själva interagerar med händelsen som mäts och då snedvrids resultatet.

Precis som Redoxreaktion (tidigare i tråden även jag) nämnde så kvittar det ändå. Jaha, universum kanske är indeterministiskt och kausaliteten kanske inte är perfekt, men då hade din vilja varit styrd av slumpen. Viljan är fortfarande lika fängslad som i ett deterministiskt universum.
Citera
2015-04-11, 22:02
Bannlyst
Citat:
Du är ju faktiskt helt lost i nån slags scientism.
Det är en vetenskaplig plikt att acceptera möjligheten av en transcendent realitet.
Kan du ge mig egenvärdena till matrisen
1 3 4
2 5 2
1 6 4
så vill jag gärna ha dom.
Citera
2015-04-11, 22:27
Bannlyst
Citat:
Du är ju faktiskt helt lost i nån slags scientism.
Det är en vetenskaplig plikt att acceptera möjligheten av en transcendent realitet.
Kan du ge mig egenvärdena till matrisen
1 3 4
2 5 2
1 6 4
så vill jag gärna ha dom.

Jag vet inget om matriser. Har jag vetat något om dem har jag glömt det. Men det är ju oväsentligt. Väsentligt är att allt är determinerat eller indeterminerat. I det första fallet gäller kausaliteten. I det andra fallet gäller faktisk slump. I ingetdera fallet existerar något sådant som en fri vilja. Det är som att vara passagerare i en rymdfarkost som antingen styrs av någon annan eller bara åker omkring blint. Du själv bestämmer ingenting.
Citera
2015-04-11, 23:23
Medlem
Bertil85s avatar
En anledning till att jag valde att kalla fri vilja för ett rundresonemang är därför att det påminner mer om ett (Rund)resonemang än ett (Cirkel)argument.

Fri vilja existerar inte(utan argument och resonemang).

Undrar vad kyrkan tycker om det? De kanske lärde sig något.

Kul att det diskuteras.
Citera
2015-04-12, 00:49
Avslutad
Ni kan ju börja med att definiera vad fri vilja är (nu när ni påstår att det inte finns).
Citera
2015-04-12, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ni kan ju börja med att definiera vad fri vilja är (nu när ni påstår att det inte finns).

Att kunna vilja vad man vill. Det går nämligen inte.
Citera
2015-04-12, 01:34
Avslutad
Citat:
Att kunna vilja vad man vill. Det går nämligen inte.

Vad betyder att kunna vilja vad man vill? Jag vill ha en banan så därför vill jag det? Fattar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in