Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Delvis håller jag med dig... men du verkar som du förutsätter, att det är en lysande utveckling, om SD utvecklas till till knapptryckarpartiet nr 2 (eller 8, beroende på hur man ser det) med en maktfullkomlig ledning som genomför godtyckliga utrensningar som en "preventiv maktkamp mot eventuella utmanare". OM man kunde lita på, att Mattias Karlsson var en
upplyst despot... så kunde det kanske funka. Men, det finns tyvärr inte mycket som tyder på, att Karlsson är något annat än en alldeles vanlig despot och kontrollfreak.
EDIT
http://www.dn.se/nyheter/politik/splittringen-har-natt-sds-hogsta-ledning/
Du anser väl, att gemene väljare inte bryr sig om den här sortens artiklar... men Mattias Karlsson solkar SDs varumärke genom sitt agerande.
Alla partier är knaptryckarpartier, riksdagsmännens främsta uppgift är att vara röstboskap. Det kan förefalla cyniskt, men det måste vara så. Väljarna ska kunna veta vad de röstar på.
Menar du på fullt allvar att något parti inte är ett knapptryckarparti (nu menar jag i viktiga voteringar)?
Formellt är Åkesson fortfarande partiledare, inte Karlsson. Han får göra skitjobbet.
Problemet för SD är, som jag ser det, är att medlemmarna är mycket mer radikala än vad genomsnittsväljaren är. Detta har partiledningen insett, och håller därför partiet i ett järngrepp. Här måste SD välja, endera bestämmer medlemmarna eller också ledningen. Om medlemmarna får bestämma avgörande frågor kommer partiet att tappa en massa röster! Om ledningen bestämmer blir medlemmarna förstås sura och känner sig inte lyssnade på.
Jag hävdar att ett parti måste ha en ledning som kan köra över medlemmarna. Annars riskerar kaos att bryta ut i partiet.