2015-04-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu tänker du moralist och politiskt....försök se det ur ett reklambyråperspektiv......om du är Art Director , hur agerar du för att nå ut till många utan att skrämma eller provocera?

Men visst, återigen kokar det ned till vad som är viktigast, interndemokrati eller väljarmaximering. Svaret för vilken professionell politiker som helst torde vara givet. Men, amatörerna prioriterar säkerligen interndemokratin, och detta med dårars envishet.

Interndemokrati ÄR väljarmaximering. Populism är att vara lyhörd mot väljarna och medlemmarna, inte att säga åt dem vad som gäller.
Citera
2015-04-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendel
En klar majoritet av SD:s väljare beskriver sig som högerorienterade. Endast 3,4 procent uppger sig vara klart vänsterorienterade: http://www.metro.se/nyheter/sa-placerar-sig-sds-valjare-pa-hoger-och-vansterskalan/EVHnlC!PSiS4tU77W2oA/

3,4 procent – det är alltså den andel av väljarna som möjligtvis skulle kunna tänkas sluta rösta på SD om partiet valde att gå mer åt höger. Men inte ens det lilla antalet skulle förmodligen byta parti eftersom de från första början sannolikt bara röstar på SD eftersom de har tröttnat på invandringen.

SD:s vänster-/bidragslinje beror förmodligen till stor del på att Trean i partitoppen själva identifierar sig som sossar. Ser man till väljarflödena i SCB:s väljarundersökningar så fortsätter de allra flesta av de nya väljarna att komma från M och de andra allianspartierna, precis som det tidigare har varit.

OCh varifrån ska ytterligare 10% av väljarkåren komma? Där partiet nu behöver rekrytera är bland kvinnor, och dessa är mer vänster än vad män är. Man siktar helt enkelt in sig mot ett nytt marknadssegment.
Citera
2015-04-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det är just därför jag föreslog att Björn Söder tar över styråran från Åkesson, jag tror det skulle ha den stabiliserande verkan som efterfrågas. Med Karlsson som syndabock kan man då göra upp med den demokratiföraktande nolltoleransen, som man för övrigt bör förklara är en utopisk tankekonstruktion och därmed inkompatibel med konservatismen. Det var då så att säga ett undantag, som ej var avsett att permanentas till syftet att kväsa en intern opposition. Söder skulle därefter kunna kliva åt sidan och släppa fram Kasselstrand på ett odramatiskt sätt, medan Åkesson stegar tillbaka med hedern i behåll.
Dröm du vidare. Kasselsrrand verkar ju sakna både politiskt omdöme och handlag, och någon sammanhållande karismatisk ledare som kan locka röster Frånö alla kanter är han inte heller. Hade han bidat sin tid hade han kunnat bli ett bra tillskott på sikt. Men stora Egon faller tungt.
Citera
2015-04-12, 11:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Exakt så tror jag att det och blir. SDs ledning må vara både paranoid och valhänt men detta infekterade läge finns bara yxan kvar som reellt alternativ. Förhoppningsvis blir detta en läxa för eventuell kvarvarande opposition likväl som för partiledningen.

Att SD-ledningen bränt alla broar var ju uppenbart redan efter Jomshofs framträdande i TV.

Frågan är hur yxan kommer att appliceras och på vem. Det faktum att SDU är en helt fristående organisation gör det mycket svårare för partiledningen. De vill ju knappast agera barnmorska för ett konkurrerande parti på högersidan.
Citera
2015-04-12, 11:29
Medlem
Citat:
OCh varifrån ska ytterligare 10% av väljarkåren komma? Där partiet nu behöver rekrytera är bland kvinnor, och dessa är mer vänster än vad män är. Man siktar helt enkelt in sig mot ett nytt marknadssegment.
Såvida man inte är en komplett idiot borde vara uppenbart.
Citera
2015-04-12, 11:30
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Nu tänker du moralist och politiskt....försök se det ur ett reklambyråperspektiv......om du är Art Director , hur agerar du för att nå ut till många utan att skrämma eller provocera?

Men visst, återigen kokar det ned till vad som är viktigast, interndemokrati eller väljarmaximering. Svaret för vilken professionell politiker som helst torde vara givet. Men, amatörerna prioriterar säkerligen interndemokratin, och detta med dårars envishet.

exakt vad är det du menar har skrämt eller provocerat? att de till skillnad från skåningarna i bunkern har akademisk utbildning och faktiskt kan artikulera på ren svenska? förespråkande av en tvåstatslösning i palestina lär ju ha skrämt slag på många förstås, det finns det ju inget annat parti som förespråkar.
Citera
2015-04-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Interndemokrati ÄR väljarmaximering. Populism är att vara lyhörd mot väljarna och medlemmarna, inte att säga åt dem vad som gäller.
Du fabulerar. Visst ska man ha en öppen debatt inom partiet, men det allra. Viktigaste är förstås det spm kommuniceras ut till väljarna. Har ni så kort minne att ni redan glömt bort alla uttalanden frön diverse Stolpskott till lokala representater som sånär sänkt SD totalt?
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-12 kl. 11:41.
Citera
2015-04-12, 11:35
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Du fabulerar. Visst ska man ha en öppen debatt inom partiet, men det allra. Viktigaste är förstås det spm kommunicerasnutntill väljarna. Har ni så kort minne att ni redan glömt bort alla enuttalanden Frånö Stolpskott till lokala representater som sånär sänkt SD totalt?

Ge ett enda sånt exempel som har haft en påverkan på opinionen om du kan.

SD växer vad de än gör just nu.
Citera
2015-04-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
I verkligheten så är det Karlsson som genom sitt partiskadliga agerande tvingar fram potentialen för en partisplittring.
Han avser att rensa ut alla intern opposition som motsätter sig mittenvandringen, utesluter folk till höger och vänster.
Även om jag själv anser att mittenvandringen taktiskt är det enda rätta, så kan man inte förvänta sig partisammanhållning om man beter sig så despotiskt och antidemokratiskt som Jomshof och Karlsson har gjort.

Problemet är i s f om det inte finns stöd i partiet för mittenvandringen. Ska då ledningen accepetera en högervandring och radikalisering, eller ska de agera för att neutralisera radikalisterna. Sen kan jag hålla med om att detta kunde skötts snabbare och snyggare. Hade man information om att Hahne hade fått medlemsregistret för flera månader sedan skulle man varit snabb och kickat honom direkt utan vare sig intern eller offentlig debatt.
Citera
2015-04-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Ge ett enda sånt exempel som har haft en påverkan på opinionen om du kan.

SD växer vad de än gör just nu.
SD växer för att partiledningen visat att de menar allvar med att begränsa stolpskottens inflytande och möjlighet att förstöra för resten av SD. Samt att det inte finns några andra politiska alternativ, dvs en kärntrupp skulle alltid rösta på SD om de hade Kalle Anka som partiledare, men nu gäller det som sagt att röstmaximera.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Det är intressant och talande att även en sådan som Bertil Malmberg fått nog. Han ligger ideologiskt nära den judiska/neokonservativa/liberala falangen så i hans fall handlar kritiken enbart om Karlssons metoder. Karlsson har skaffat sig fiender på olika håll, av olika anledningar. Att uppslutningen av SDU:are bakom Kasselstrand är betydligt större och tydligare än uppslutningen av SD:are bakom Karlsson måste vara lite oroväckande för honom.

I andra nyheter spinner nu Bonniersmedia för fullt för att rädda Karlsson. En mysartikel av sällan skådat slag med Jomshof och anlitande av judiska (Teitelbaum) och neokonservativa (Heinö) "experter" som ljuger precis på det sättet Karlsson vill att experter ska ljuga åt honom:

Citat:
Är det därför Jomshof gör mig så nyfiken? Att jag tycker att jag borde kunna förstå honom? En utbildad SO-lärare och gammal synthare, den där snälla, allmänbildade, lite nördiga typen jag alltid har känt mig trygg med?
http://www.expressen.se/kultur/en-udda-fagel-bland-sverigedemokraterna/
Citat:
Kasselstrands och Hahnes renodlade nationalistiska linje har varit känd i flera år. Så varför kommer hotet om uteslutningar just nu? Nordenvetaren Benjamin Teitelbaum vid University of Colorado tror att SD-ledningen får extra motivation av det politiska läget.

– För första gången har Sverigedemokraterna en riktig möjlighet att plocka mittenväljare, säger han.

Med mer än tre år till nästa val har partiet möjlighet att återhämta sig från en kris.

– Ideologin ger partiledningen en möjlighet att göra uteslutningarna. Maktfrågan gör det nödvändigt, säger Benjamin Teitelbaum.
Citat:
Under veckan har den versionen fått stöd av flera politiska experter. Andreas Johansson Heinö, statsvetare och förlagschef vid den liberala tankesmedjan Timbro, tillhör dem som ser tydliga ideologiska skillnader mellan SD och SDU.

– Om man driver nolltoleransen mot rasism, extremism och ideologisk avvikelse konsekvent är det logiskt att ungdomsförbundet blir ett ärende. På så vis var detta väntat, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/politik/splittringen-har-natt-sds-hogsta-ledning/
Senast redigerad av baggebo1 2015-04-12 kl. 11:44.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Dröm du vidare. Kasselsrrand verkar ju sakna både politiskt omdöme och handlag, och någon sammanhållande karismatisk ledare som kan locka röster Frånö alla kanter är han inte heller. Hade han bidat sin tid hade han kunnat bli ett bra tillskott på sikt. Men stora Egon faller tungt.
Kommer nog att kännas rejält då när du slår i marken

Jag drömmer för övrigt inte om något. Du efterfrågade stabilitet och jag presenterade ett förslag på hur situationen kan stabiliseras, vilket jag menar den skulle med Björn Söder som partiordförande. Förstår faktiskt inte din fixering vid Kasselstrand här, det finns väl inget som säger att andra intressenter inte skulle släppas fram i det läge Söder då skulle kliva åt sidan. De enda som förespråkar stalinistiska metoder här är ju ni lojalister. Några konkreta förslag på hur situationen skulle kunna stabiliseras, bortom utrensning för att säkra partiledarposten till en utbränd och arbetstränande Jimmie Åkesson, har ju inte presenterats. Men jag förmodar posten då, på tal om stora Egon, sedan önskas till Mattias Karlsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in