2015-04-11, 11:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Detta är en gåta och ett pussel samtidigt.

Där vissa presenterar pusselbitar från ett annat pussel man köpt på en annan marknadsplats eftersom man ville ha samma resultat men med ändå satt med bitarna som definierade pusslet men samtidigt måste fixa till alla hörnen som inte passar in. Utan att man vill tillstå att man satt med en i sammanhanget en passande figursåg.

Här finns tidslinjer och orsakssammanhang som passar in.

HH, IC, CGÖ, EC, Strategen Lidbom, Kegö, Barrling, Leijon, Åhmansson, Romander, livvakten Karlsson och så Robert Stangesjö. Den anonyme som inte längre var hemlig men fortfarande är hemlig trots allt.

De som existerade exklusivt utanför denna skara är de som är intressanta enligt mig.

Vem kan utföra ett mord på en Statsminister utanför denna ovetande skara.

Med en mängd iakttagare.

,
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-11 kl. 12:09.
Citera
2015-04-11, 12:03
Medlem
TilleyHats avatar
Jag gissar att detta har avhandlats många gånger i tråden, men jag frågar ändå:

Lisbet Palme är såvitt jag vet den enda som verkligen såg mördaren och hon har identifierat denne som Christer Pettersson. Hon är tvärsäker men ändå har hennes vittnesuppgifter avfärdats. Vad exakt är det man pekar på? Tror man att hon skulle peka ut fel man om hon inte var hundraprocentigt säker? Det här med att hon så klart pekade ut CP borde väl irritera och störa konspirationsteoretikerna.
Citera
2015-04-11, 12:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat

Lisbet Palme är såvitt jag vet den enda som verkligen såg mördaren och hon har identifierat denne som Christer Pettersson. Hon är tvärsäker men ändå har hennes vittnesuppgifter avfärdats. Vad exakt är det man pekar på? Tror man att hon skulle peka ut fel man om hon inte var hundraprocentigt säker? Det här med att hon så klart pekade ut CP borde väl irritera och störa konspirationsteoretikerna.
En mycket adekvat frågeställning.

De flesta här sätter en egentillverkad bortförklaring före hennes vittnesmål. Själv tar jag nästan för givet att det var någon som faktiskt såg ut som CP som var på platsen.

CP har många gånger bedyrat att han inte var en mördare - en dråpare men inte en mördare - och att hans systrar inte hade en mördare till bror. Men, enligt hans kriminella kumpaner var han just en lönnmördare, vilken för att statuera exempel anlitades för att mörda dom som hade skulder till fel personer men inte betalade. D.v.s. en perfekt kandidat för att döda Olof Palme: van och politiskt ofarlig.

Men vad som verkligen hände där i Dekorima-hörnan kan man verkligen fråga sig.
Citera
2015-04-11, 12:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Bevisligen lät han Ebbe få tillgång till hemligt material. Utan att knota. Här finns ett stort varför. I sitt eller i en annans intresse.

Eller både och.

Citat:
Näss trodde inte på honom men Ebbe. Blev han själv blåst eller inte.

Lojaliteter och samanslutningar kan ha kommit och gått. Kom ihåg Don Ebbes ord; "Alla ljuger i den här historien".
Troligen den mest sanna den karln sa, någonsin.

Citat:
Men Kegö bestod. Avskedades inte. Befordrades inte mig veterligen. Men fortsatte i en annan skepnad under samma sold. Han var den nyttige eller kompetente som man inte kunde undvaras. Än idag trots tveksamheter. Eller är det tveksamheterna som är spåret efter hans roll idag. Som PKK expert.

SSI? Eller något i den stilen. Han har väl sådan information att det inte var passande att göra något åt saken utan det fick rulla på. Han kan ha haft oläpliga kunskaper. T.ex. om att staten själv var inblandad i mordet på Palme. Fått tag i en kasset på jobbet, fumlat i den i bandspelaren och lyssnat. Det var inte Elvis på kasseten, utan något helt annat. Inget för vanligt folk att lyssna på. Lika bra att ta med den i bilen, dra ut bandet på någon jävla rastplats längs vägen och elda upp det. Så slipper folk höra.

Citat:
Vilka är då PKK spårets ursprung, anhängare och försvarare. Där PU än idag tycker att detta spår är fräscht. Trots Holmers frånfälle och att drygt 29 år har gått.

Dom tidigaste spåren om PKK-spåret härhör från SÄPO, hösten 1985. Varifrån dom har fått det, eller hittat på själva, har jag inte fått klargjort.

Citat:
Samtidigt är Sydafrikaspåret lika färskt och bärande.

Inte så dumt, enligt mig. Dumt att påstå att Syd Afirka som nation skulle vara inblandat, men inte att syd afrikaner med goda svenska kontakter kan ha varit behjälpliga med råd och tips och kanske en magnum revolver. Naturligtvis saknar jag bevis för dessa påståeenden, men det finns besvärande indicier. För övrig med folk som samtidigt är insyltade i PKK-svängen.
Just att ungefär samma krets av personer dyker upp i olika "spår" kan man ju tycka borde leda snuten till något slags slutledning om att det kanske inte är en massa olika lösa spår utan ett och samma. Det är ju inte jättemycket folk det handlar om utan kanske en krets på 15-20 personer med en del perfiera figurer som inte behöver ha haft speciellt mycket kunskap om mordet, men som i olika skeden kan ha hjälpt till med detalj-jobb som bilkörning, övervakning, avlyssning etc.

Citat:
Samtidigt som Lisbets utpekande av Christer än idag är giltigt enligt IC och Expressen.

Det börjar ju för fan bli löjligt att dom kör den här Pettersson-grejen fortfarande. Inser dom inte att dom gör bort sig, offentligt?
Citera
2015-04-11, 12:41
Medlem
Citat:

LP såg aldrig mördaren i sitt första vittnesmål. Hon såg två. Där hennes snack blev ett skitsnack 12,00 via Holmer.
Citera
2015-04-11, 12:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det är precis detta som Jan Myrdal beskriver i Myglaren. Tyvärr finns det lite varstans sådana här personer inom förvaltningar och stora företag som ägnar sin tid åt att snacka skit om andra och att snacka bort sin egen inkompetens.

Det finns smartare typer av myglare än denna genomskinliga variant.

Massor av människor kring honom måste ha noterat det och dessutom gör han bort sig offentligt men ändå går hans karriär vidare. Det måste finnas någon bakgrund och kontakt som vi inte känner till inblandad i den ekvationen!

Inte alls säkert att Kegö är en inkompetent myglare. Han kan ha agerat som han gjorde för att skydda sig själv och en annan verksamhet. Det faktum hur hans karriär utvecklade sig tyder på det.
Citera
2015-04-11, 12:48
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

1A: Enligt dom förhör som hölls mordnatten så framgår att LP i bästa fall fick en flyktig blick av mördaren och då i princip snett bakifrån. LPs signalement på mördaren stämmer inte alls med övriga vittnen, men passar däremot bra på vittnet Björkman. Vi vet också att LP chockades och inte var speciellt mottaglig för yttre intryck på mordplaten (vilket är precis den reaktion man kan förvänta sig hos någon som råkar ut för detta).

2: Det finns en massa undersökningar kring vittnesmål och utpekanden. Att folk minns fle och perkar ut fel personer är inte alls något ovanligt på något sätt.

3: LP har aldrig pekat ut Pettersson som mördaren. Den är en konstruktion från polis och åklagare. LP pekade ut den som såg ut som alkis i konfrontationen. Den ruffige Pettersson (som antagligen var nervös som fan) var lätt att peka ut bland den samling städade poliskonstaplar som omgav honom.

Där har dom 3 huvudpunkter som kraftigt försvagar målet mot Pettersson. Det blir inte bättre av att ingen annan har sett honom där medan det däremot finns folk som påstår att han befunnit sig på annan plats och tidpunkt som skulle göra det helt omöjligt för honnom att vara gärnsingman.
Citera
2015-04-11, 12:54
Medlem
Citat:

Så här är det! Hon anger först att det var två män som hon känner igen från Gamla stan. Sedan beskriver hon ett av vittnena och sedan får hon efter flera turer hjälp att till slut utpeka CP. Alla domare hela vägen i processen har noterat detta att hennes vittnesmål totalt muterat och därför har det ingen som helst tilltro. Dessutom finns det flera vittnen som vittnar om att hon var hysterisk och okontaktbar just efter mordet. Högst troligen har hon inte sett mördaren alls då hon hade ryggen emot och sedan uppmärksamhet på sin make. De flesta vittnena har sett mera korrekta och överenstämande saker både i signalement och annat i sina ursprungliga vittnesmål. Sedan är det en del som ändrar sig efter hand som får information som de tror är facit via media.

Bry dig inte så mycket om Iheso. Det är en kille som hakat på alla tänkbara tokiga teorier i trådens historia och som baserar sina egna på övernaturligheter och
Citera
2015-04-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Inte alls säkert att Kegö är en inkompetent myglare. Han kan ha agerat som han gjorde för att skydda sig själv och en annan verksamhet. Det faktum hur hans karriär utvecklade sig tyder på det.

Han är inte inkompetent men ändå en myglare. Har själv träffat på sådana som agerat som han och mindre smart som gått ända till att bli Generaldirektörer men det som är gemensamt är att de alltid har någon i bakgrunden högt upp som stöttar och skyddar.
Citera
2015-04-11, 13:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Under mitten av 80-talet är kalla kriget kallare än på länge. Rysskräcken bland militära, hemvärnet och polisen är hög. En i deras ögon ryssvänlig politiker återkommer till makten och blir dessutom omvald. Trots många indikationer nekar palme till att Sovjetunionen skickar hit ubåtar. Direkt efter valet 85 gör palme deg officiellt att han vill till Moskva. 28 november 85 lägger regeringen ett lagförslag om att polisen , i händelse av sovjetisk invasion, istället för att bli ett stridande förband skulle säkerställa lag och ordning dvs ockupationsmaktens ordning. Detta såg polisen som att de skulle tvingas till att bli landsförrädare. Tänk dig känslorna hos de mer nationalistiskt sinnade inom polisen.
Norrmalmspolisen tillsammans med norra Stockholms hemvärn hade inom kuppförsvaret ansvar för Rosenbad och regeringskvarteren. Under månadsskiftet februari/mars 86 pågick alltså en övning med dessa parter. Hemvärnet var en viktig del inom stay behind. Här figurerar Ö som vapenexpert och helt klart stay behind anknuten via Stockholms försvarsskytte förening som i mångt och mycket var hans skapelse. Ös kollega majoren G var säkerhetsansvarig på telegrafverket i Stockholm, nuvarande Telia. Telegrafverket var en av hörnpelarna i stay behind. G fick sin tjänst där utanför de ordinarie tillsättnings förfarandena.
Här finns då palmehatare på höga poster inom stay behind på strategiskt viktiga positioner som har tillgång till modern teknik för att kunna bedriva spaning och avlyssning mot misstänkta personer. Hur lätt skulle inte dessa i skydd av övningen kunna ha avlyssnat palmes telefon och spanat på stan.
Kretsen klarnar, det är stay behind, underrättelsetjänster, polis, hemvärn , säpo med kontakter till politiska organisationer som WACL EAP mm. Allt finns på plats kring OP i slutet av februari 86. Tillfälle ges den 28 februari då man vet att Palme ska på bio utan livvakter.

Jag säger inte att övningens mål var MOP , men att några initierade personer agerade i skuggan av övningen.
Citera
2015-04-11, 13:13
Medlem
Citat:
Han är inte inkompetent men ändå en myglare. Har själv träffat på sådana som agerat som han och mindre smart som gått ända till att bli Generaldirektörer men det som är gemensamt är att de alltid har någon i bakgrunden högt upp som stöttar och skyddar.

Säg som det är.

Både de som tillsätter och blir tillsatta tjänar samma makt. Där alla bugar i brist på makt.

Eftersom ytterst få inser maktens ursprung men ändå bugar sig under dess utövning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-11 kl. 13:43.
Citera
2015-04-11, 13:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Så här är det! Hon anger först att det var två män som hon känner igen från Gamla stan. Sedan beskriver hon ett av vittnena och sedan får hon efter flera turer hjälp att till slut utpeka CP. Alla domare hela vägen i processen har noterat detta att hennes vittnesmål totalt muterat och därför har det ingen som helst tilltro. Dessutom finns det flera vittnen som vittnar om att hon var hysterisk och okontaktbar just efter mordet. Högst troligen har hon inte sett mördaren alls då hon hade ryggen emot och sedan uppmärksamhet på sin make. De flesta vittnena har sett mera korrekta och överenstämande saker både i signalement och annat i sina ursprungliga vittnesmål. Sedan är det en del som ändrar sig efter hand som får information som de tror är facit via media.

Bry dig inte så mycket om Iheso. Det är en kille som hakat på alla tänkbara tokiga teorier i trådens historia och som baserar sina egna på övernaturligheter och
Om det passar dig så missförstår du så gärna.

Visa mig gärna det protokoll där LP hävdar att mannen hon såg vid Dekorima var en av dem hon sett i Gamla Stan. Hon tipsar polisen att hon sett två män utanför bostaden som hon associerar med Ustasja.

Men det är ju bara dina mutationer som har vetenskapliga kvalitéer - eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in