2015-04-07, 22:50
Medlem
Hej Avanza!

För att få en bättre koll över min portfölj och dess fördelning, skulle man inte kunna skapa en funktion för detta?

Det jag menar är en funktion som sammanställer hela min portföljs sammanlagda exponering mot varje given bransch och varje given marknad, så som finns beskrivet under varje enskild fond.

Branschexponering går ju att se för sina aktier i portföljrapporten men inte för fonder.

Exempel:
Jag har DNB global indeks, avanza zero, SPP USA-fond, etc, etc.
Detta sammantaget ger exponering mot:
Amerika 30%
Europa 30%
Asien 30%
Tillväxt 10%
-
Läkemedel 10%
Fastighet/Finans 15%
Bioteknik 10%
Turism 10%
Etc 20%
Etc 35%

Det borde gå då alla fonder enskilt redan har den kategoriseringen.

Hoppas det framgår vad jag menar och tack för en bra sida!
Citera
2015-04-08, 09:42
Medlem
Intjänad ränta hittills denna månad har dykt upp på mitt ISK, vilken ränta visar den mer precist?
Citera
2015-04-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Vad händer om min fond läggs ner? Meddelar Avanza?

Ja, hände mig några veckor sedan då någon IT-fond lades ner.
Innehavet flyttades då automatiskt till någon USA-fond.

Synpunkter:
1) Informationen från Avanza kom både sent (nära inpå flytten) och var knapphändig. Var tvungen att vända mig till support för fundamentala frågor
2) Flytten tog lång tid (minst 4-5 dagar), och jag fick inte reda på exakt när det skulle vara klart
Citera
2015-04-08, 10:21
Medlem
Hur går tankarna runt superlånet nu. Tidigare var detta en jättebra produkt för att få till en billig hävstång på sina placeringar. Men nu verkar det som super har trillat bort och kvar är bara lånet.

Ni har inte alls hängt med i räntesänkningarna nedåt och nu har en konkurrent tagit fram en liknande produkt med betydligt bättre villkor. Kanske dags att agera?
Citera
2015-04-08, 11:15
Medlem
Varför tar det så lång tid att uppdatera eran fond Avanza+ Skagen?

Värdet på fonden har inte blivit uppdaterat sedan den 1 April, alla mina andra fonder har blivit uppdaterade ett flertal gånger sedan dess.
Senast redigerad av lindome 2015-04-08 kl. 11:46.
Citera
2015-04-08, 12:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Varför tar det så lång tid att uppdatera eran fond Avanza+ Skagen?

Värdet på fonden har inte blivit uppdaterat sedan den 1 April, alla mina andra fonder har blivit uppdaterade ett flertal gånger sedan dess.
För att de underliggande Skagenfonderna inte har blivit uppdaterade under påsken.
Citera
2015-04-08, 12:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Intjänad ränta hittills denna månad har dykt upp på mitt ISK, vilken ränta visar den mer precist?

Hej!

Det är sannolikt som så att du har ett kreditkonto som är kopplat till ditt ISK. Då räknas räntan upp med SLR (statslåneräntan) sista november året före beskattningsåret. Det är för att skapa ett skatteneutralt läge då du har ett kreditkonto. Likviderna som du har på ditt ISK löper med samma ränta som motsvarande belopp som du har som underskott på ditt kreditkonto. Om du har mer underskott på ditt kreditkonto, dvs faktiskt utnyttjar belåningen så kommer du att betala utlåningsränta för den delen.

Kort svar: Intjänad ränta visar det saldo som du haft x SLR, uppräknat dag för dag under månaden.

Läs gärna mer om hur det fungerar här:

https://www.avanza.se/konton/isk/isk-belaning.html

Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Ja, hände mig några veckor sedan då någon IT-fond lades ner.
Innehavet flyttades då automatiskt till någon USA-fond.

Synpunkter:
1) Informationen från Avanza kom både sent (nära inpå flytten) och var knapphändig. Var tvungen att vända mig till support för fundamentala frågor
2) Flytten tog lång tid (minst 4-5 dagar), och jag fick inte reda på exakt när det skulle vara klart

1, Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att skriva dina synpunkter i tråden här. Vi får i vissa fall inte full information från fondbolagen om varför fonden läggs ner och ibland så får vi informationen relativt sent. Vi får ställa högre krav på de informationskällor och de fondbolag som vi samarbetar med och jag ska ta upp detta med vår fondavdelning så att vi kan se över de rutiner som vi har.

2, Jag ska undersöka hur vi normalt brukar göra i sådana här fall. Beroende på vilken fond som vi pratar om så kan det ta mer eller mindre tid att genomföra flytten (mycket beroende på fondbolagets rutiner). Att du inte fick reda på när flytten skulle vara klar är för dåligt. Jag kommer absolut att bolla den feedbacken vidare!

Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Hur går tankarna runt superlånet nu. Tidigare var detta en jättebra produkt för att få till en billig hävstång på sina placeringar. Men nu verkar det som super har trillat bort och kvar är bara lånet.

Ni har inte alls hängt med i räntesänkningarna nedåt och nu har en konkurrent tagit fram en liknande produkt med betydligt bättre villkor. Kanske dags att agera?

Jag tror att vi skrev ett par rader om det längre bak i denna tråd, om jag inte minns fel.

Självklart så har vi kikat på våra räntor och det erbjudande som vi har. I dagsläget så har vi dock kommit fram till att vi för stunden inte kommer att justera våra räntor gällande Superlånet. Vi avvaktar och ser vad det kommer ha för påverkan på oss och hur det utvecklar sig.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-08, 16:52
Medlem
DemocracyNows avatar
Är det av juridiska skäl som ni bara tillåter svenska innehav som säkerhet för Superlånet? Och varför bara aktier? Förutom Avanza Zero det vill säga. Skulle vara trevligt om ni kunde bredda er till fler (index)fonder.
Senast redigerad av DemocracyNow 2015-04-08 kl. 17:03.
Citera
2015-04-09, 10:50
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Är det av juridiska skäl som ni bara tillåter svenska innehav som säkerhet för Superlånet? Och varför bara aktier? Förutom Avanza Zero det vill säga. Skulle vara trevligt om ni kunde bredda er till fler (index)fonder.

Hej!

På rak arm har jag ingen specifik anledning till varför vi inte har valt ett bredare utbud av innehav som kan utgöra säkerhet för Superlånet. Det är nog snarare så att vi valde de innehaven för att de är väl genomlysta och har god likviditet, samt att vi var tvungna att dra gränsen någonstans när vi utformade Superlånet.

Med det sagt så tar jag din synpunkt vidare som ett förbättringsförslag, så ska vi se vad vi kan göra!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-04-09, 11:51
Medlem
wastedandlazys avatar
Hej Avanza
Jag är skattepliktig i Sverige och har aktier hos er.
Vad händer om jag flyttar utomlands, efter ett tag ej längre skattepliktig.

Kan jag då sälja aktierna? I vilket land skattar jag för vinsten?
Citera
2015-04-09, 13:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Hej Avanza
Jag är skattepliktig i Sverige och har aktier hos er.
Vad händer om jag flyttar utomlands, efter ett tag ej längre skattepliktig.

Kan jag då sälja aktierna? I vilket land skattar jag för vinsten?

Hej!

Om du flyttar utomlands så är det tyvärr inte säkert att du kan ha kvar ditt konto hos oss Om du flyttar inom EU så är det normalt inte några problem att vara kund hos oss men om du flyttar till exempelvis USA så kommer du att behöva stänga ner de konton som du har hos oss. Det beror, enkelt beskrivet, på att vi undertecknat ett avtal med det amerikanska skatteverket vilket gör att vi inte kan hantera kunder som är amerikanska medborgare.

Om vi förutsätter att du kommer att kunna ha kvar ditt konto hos oss så kommer du självklart att kunna sälja dina värdepapper som vanligt. Exakt hur det kommer att se ut i din deklaration och hur skatten kommer att behandlas är mer av en fråga för det svenska skatteverket. Vi rapporterar som vanligt alla affärer som är av betydelse och skatteverket sköter sedan skattekontakten med det land som du bor i.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-09, 18:16
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile

Jag har påpekat detta tidigare i tråden, det är numer ett relativt dåligt lån även om man är platinakund. Nordnets motsvarighet är bättre på varenda punkt idag samtidigt som Avanza gör större och större vinster och delar ut fina pengar till sina aktieägare. Det börjar lukta gammal storbank om mitt kära Avanza!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in