2015-04-11, 00:49
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Nyktert, sakligt och klartänkt.
Det här med Israel är bestickande, men man ska tänka på att Björn Söder är en stor sionist men nu utanför makten och kanske rent av SDU-sympatisör om vi ska tro tidningsuppgifter.

Men dessa ständiga Israel-flaggor kan inte bara avfärdas hur som helst även om jag mer tror på psykologiska förklaringar. Kanske är det trots allt så att det finns någon finansiär bakom som håller i taktpinnen och som har bestämt att kapa banden till SDU lagom till landsdagarna där vi kanske får se ett partiledarval. Men själv tror jag som sagt mer på psykologiska förklaringar. Men Israel-flaggorna måste förklaras på något sätt. Varför håller de på så?
Citera
2015-04-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men - om nu statsministern (stärkt av den senaste tidens bekräftelser från SD självt) meddelar att SD är nyfascistiskt, så är det väl ett rätt radikalt parti du försvarar?

Eller - menar du att MK har mer relevant auktoritet för gemene man när det gäller att nosa reda på fascism?

Nu verkar du tro att det handlar om fascister i första hand.......naturligtvis är så inte i första hand fallet...det handlar om att nosa upp medlemmar som kan tänkas störa ordningen i partiet! I synnerhet medlemmar som vill utmana partiledningen!
Menar du på fullt allvar att Hahne och Kasselstrand inte försökt utmana partiledningen?
Citera
2015-04-11, 00:50
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Näste man till rakning - Jacob Hagnell.
"Kartlade partikamrater - skyddas av ledningen trots rasistskandal"

http://expo.se/2015/kartlade-partikamrater---skyddas-av-ledningen-trots-rasistskandal_6854.html

(och om någon tvekar inför att klicka på en expo-länk så kan jag lugna er med att det är sanktionerat av Den Store Ledaren själv dvs MK)

Ska bli väldigt intressant att se vad medlemsutskottet tar sig till med Jacob Hagnell med så graverande uppgifter. Först rasistiska uttalanden och därefter kartläggning av partikamrater...finns det inga gränser för vad lojalisterna kan hitta på? Nolltolerans var det visst.
Citera
2015-04-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Alla kan inte vara såna förtjusande charmörer som Mattias Karlsson

Det handlar inte om att vara charmerande; det handlar om att inte sticka ut och skrämma bort potentiella väljare!
Citera
2015-04-11, 00:53
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men - om nu statsministern (stärkt av den senaste tidens bekräftelser från SD självt) meddelar att SD är nyfascistiskt, så är det väl ett rätt radikalt parti du försvarar?

Eller - menar du att MK har mer relevant auktoritet för gemene man när det gäller att nosa reda på fascism?
Tvärt om. Att SD gör sig av med ett par personer med "halvfascistoida" tendenser stärker väl det om något att partiet är allt annat än nyfascistiskt. Lät man det passera däremot...
Citera
2015-04-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det här med Israel är bestickande, men man ska tänka på att Björn Söder är en stor sionist men nu utanför makten och kanske rent av SDU-sympatisör om vi ska tro tidningsuppgifter.

Men dessa ständiga Israel-flaggor kan inte bara avfärdas hur som helst även om jag mer tror på psykologiska förklaringar. Kanske är det trots allt så att det finns någon finansiär bakom som håller i taktpinnen och som har bestämt att kapa banden till SDU lagom till landsdagarna där vi kanske får se ett partiledarval. Men själv tror jag som sagt mer på psykologiska förklaringar. Men Israel-flaggorna måste förklaras på något sätt. Varför håller de på så?

Detta är egendomligt..på en av valvakorna såg man en kille med kalott och Israelflagga figurera flera gånger.
Jag kan tänka mig en förklaring....man ville visa att partiet inte är antisemitiskt!
Här finns det en hel del att utröna...det finns folk i denna tråd som talat om sionister och judiska konspirationer........detta är bekymmersamt. Kan det tänkas att SDU är mindre israelvänligt än moderpartiet är?
Citera
2015-04-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Tvärt om. Att SD gör sig av med ett par personer med "halvfascistoida" tendenser stärker väl det om något att partiet är allt annat än nyfascistiskt. Lät man det passera däremot...

Ja, detta är min bild också. kickar man några dussin medlemmar och tar ungdomsförbundet i örat så tror jag man direkt har 5-10 procentenheter mer i väljarkåren.
Citera
2015-04-11, 00:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Intressant att lyssna till. Gillade öppningen där Pålsson säger att hon kom in i det hela på ett ovanligt sätt, och att hon därmed inte hade fått tänkandet deformerat till den grad att den fria tanken försvunnit. Bara det tycker jag ger perspektiv både på vad som diskuteras i tråden, men också om bristerna i det svenska demokrativäsendet. Finns många kopplingar i denna.

Jag påminner om det jag skrev i eftermiddags. Min arbetshypotes är f.n., att det handlar om följande:

● När Mattias Karlsson läste Ann Mari Pålssons bok "Knapptryckarkompaniet", så insåg han, hur han ville att SD skulle fungera

Jag skämtar inte. Det verkar ju, som Mattias Karlsson ser den kadaverdiciplin, som Ann Mari Pålsson beskriver, som eftersträvansvärd. Därutöver tror jag, att det handlar om:

● Inställningen till Israel

● Det är ett drama för att visa svenska folket, att SD är ett parti, som resolut gör upp med sin historia. Eller som Dr.Felixius fomulerar det: "Det har ingen betydelse [för SDs partiledning] hur skyldiga de är eller om de alls är skyldiga. Utrensningar handlar inte om skuld utan om rening."

Sedan tror jag att Stellan Bojerud har helt rätt, när han gör den här bedömningen:

Citat:
Bojerud menar samtidigt att en viktig bidragande orsak till den pågående maktstriden är att Mattias Karlsson "svartsjukt" slår vakt om sin roll som partiets ideolog och ser alla som kommer med egna idéer som ett hot.

– Det är en roll som han svartsjukt slår vakt om, och det innebär att envar som då på något sätt försöker bidra med någon teoretisk tillbyggnad i partiets liv uppfattar han som en konkurrent, säger han.

Det är ett perspektiv, som Jan Sjunnesson missar, i den här långa och läsvärda analysen:

SD, SDU och kulturkrigen
Citera
2015-04-11, 00:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta förvånar mig en del, men om hon är ärlig så måste hon endera vara korkad, eller också naiv!

För ett riksdagsparti är makten det enda som betyder något.....utan makt åstadkommer man absolut noll. en nybliven riksdagledamot är definitionsmässigt i första hand röstboskap, d v s vederbörande ska trycka på den knapp som riksdagsgruppens ledare säger åt honom/henne att göra.
Se detta ur väljarnas perspektiv...en riksdagsledamot representerar sina väljare och sitt parti.......personen har inte kommit till riksdagen för att representera sig själv.
Därav titeln till hennes bok "knapptryckarkompaniet". Ann Marie Pålsson är varken korkad eller naiv. Däremot gick hon från en vetenskaplig bakgrund in i politiken utan att veta särskilt mycket om det. Hon skrev den boken så att vanliga människor skulle få reda på hur det ligger till.
Citera
2015-04-11, 01:00
Avstängd
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En miss gjorde du i resonemanget! Det är bedydligt viktigare att stjäla sossar och moderater (och väljare från andra partier) än att göra MEDLEMMARNA till viljes! Det finns cirkus 7 miljoner väljare kontra 17000 medlemmar. Dessa medlemmar är några promille av valmanskåren och i princip helt oviktiga för mandatfördelningen.
Men detta tycks inte medlemmarna ha fattat.
jaha, ursäkta. ge alla medlemmar en det här börjar bli kul.
Citera
2015-04-11, 01:03
Medlem
hazzos avatar
Läs ämne läs trådstarten. Det är detta som ska diskuteras. Allmänna trådar om sd o svensk migrationspolitik går det tolv på dussinet. Posta endast inlägg här som har med ämnet att göra. För min del så råder numera 0-tolerans mot ot. Det blir varning. Det har varit ett flertal moderatorsmeddelanden i tråden men ingen skärpning har märkts av i inläggen. Har tillbringat ett antal timmar i denna tråd idag för att städa bort ot. O det har ett flertal andra kollegor även gjort. Chatta får ni göra någon annanstans / Mod
Citera
2015-04-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ska bli väldigt intressant att se vad medlemsutskottet tar sig till med Jacob Hagnell med så graverande uppgifter. Först rasistiska uttalanden och därefter kartläggning av partikamrater...finns det inga gränser för vad lojalisterna kan hitta på? Nolltolerans var det visst.

Men skärp dig, om killen ifråga är lojal, varför ska partiet agera då? Vissa verkar tro att detta ska handla om rättvisa och att mätas med samma måttstockar.............hur dum får man vara? Varför skulle partiledningen göra sig av med en lojal person, även om denna råkat tala sanning vid något tillfäle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in