2015-04-09, 18:28
Medlem
JanTalibans avatar
Jag kollade förresten den latinska texten. Det verkar stå:
Naturam vita nostra tuemur
Natura aeterna permanebit

Vilket fritt översatt kan bli (tror jag):
Vi bör forma vårt liv efter naturen
Den eviga naturen kommer att fortleva

Sen är det kanske inte självklart att latinska ”natura” ska översättas med ”natur”. Det KAN betyda natur (alltså typ ”den oförädlade skapelsen”), men också lika gärna en massa andra saker, typ ”magkänsla”, ”äkta personlighet”, ”oprocessade råvaror”, osv.
Citera
2015-04-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagerby
När Evas pappa spelade in videon som hon hittade i det gömda rummet så verkade det vara fler personer närvarande då han frågade nåt i stil med "vadå, vad är det"? till nån som stod utanför bild.
Tankar om vem det kan vara?
Skulle det kunna vara andra från styrelsen? Jeannette, Thomas? Det finns ju även några till i den där styrelsen, som inte varit mer än statister hittills.

Och 1978 var det ju en hel hoper folk som kände till skogsväsendena och deras öde, det var ju flera arbetare med gasmask där. Att hålla allt hemligt kan ju inte vara så lätt då.
Citera
2015-04-10, 10:25
Medlem
AlisaRosenbaums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jättebra tv-serie. Sköna skådisar. Särskilt Moa Gammel; hon kör en stil där hon smälter in i sina roller utan en massa spektakulära konster. Mycket behagligare än kryst-skådespeleri typ Helena Bergström. Vackra bilder. Spännande att följa handlingen. Roligt med udda inslag, typ troll och så.

Fast tyvärr dyker det upp en hel del ”Åh nej!”-besvikelser, som gör att man tappar koncentrationen. Här är det som stör mig mest:

1. Det enerverande ständiga omnämnandet av ”Silverhöjden” i dialogen. Dessutom att skogen heter ”Silverhöjdsskogen”, skolan heter Silverhöjdsskolan, osv. Huvudsakligen tycks Silverhöjden vara centralorten i en någorlunda stor kommun. Med plötsligt är det en lantlig småort, tex kyrkan vid begravningen.
2. Den onaturliga dialogen. Synd om skådisarna som ibland framstår som usla rolltolkare pga de usla repliker de har. Mest synd om Johannes Brost kanske.
3. De löjligt enkelspåriga personporträtten. Tex en problem-ungdom som sitter på en säng framför en klottrad vägg. Eller läkaren.
4. Den obegripliga geografin; plötsligt befinner man sig i en storstad, plötsligt i en småstad, plötsligt i en urskog. Irriterande avsaknad av miljöbilder som klargör hur folk förflyttar sig.
5. Evas förbryllande anställningsform. När det passar in i handlingen tycks hon vara polis, annars inte.
6. Att serien uppenbart är producerad av människor som har noll erfarenhet av glesbygd, skog och skogsbruk.

Hoppas trots allt på en säsong 2! Om inte det blir nån löjlig avslutning som gör att man tappar lusten.

Håller verkligen med dig, särskilt om punkt 3 och 6. När jag såg scenografin för Yohio blev det skämskudde.
Ang. punkt 6: Många gånger under ett avsnitt tänker jag "Jaha, det är så här man uppfattar glesbygden om man kommer från Stockholm".. suck.
Det hade kunnat göras så jäkla mycket mer "realistiskt" om man kanske tagit hjälp från någon som har erfarenhet av folklivsforskning och muntlig tradition om just folktro.
Nu är det liksom som att de har läst på wikipedia om de olika väsendena, och sen skapat egna roliga pokémons som de tycker är lite sköna och balla.
De skulle bara veta hur otäcka och raffinerade historier det finns om de där väsendena på glesbygden, men I guess they will never know.. Kidnappning och knivdåd är tydligen det värsta de kan tänka sig, men det är väl också de enda de har erfarenhet av som innerstadsbor.
Citera
2015-04-10, 10:31
Medlem
AlisaRosenbaums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Vore kul, men de ska ju vara små, Brost är lång som bara den.

Sen släpper serien en del trådar, vad hände med "trollen" tex. Hade de någon egentlig betydelse för handlingen? Verkar bekräftat att Esmeralda är ett skogsrå i alla fall.

Muns finns inte som karaktär på IMDB så förmodligen är det någon vi aldrig kommer att få se eller så har de varit smarta och dolt detta.

Ellerhur, jag tycker att det var så himla intressant spår med just trollen, som de har skitit helt och hållet i nu i typ 5 avsnitt..

Var "trollen" i själva verket några av "de underjordiska"?

Störig grej: Att Eva inte frågar ett skit om vad det här "folket som lever under jord" ö.h.t. är för något. Man måste verkligen vara totalt hjärndöd om man inte intresserar sig för sånt, särklit om ens egen dotter blivit tagen av dem! T.ex.: HUR SER DE UT? Hur har man levt bredvid dem historiskt sett?
Hur kan man bara acceptera detta med en död blick och gå vidare med att bara skrika "Josefeeeiiiiijjjn!"
Citera
2015-04-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisaRosenbaum
Ellerhur, jag tycker att det var så himla intressant spår med just trollen, som de har skitit helt och hållet i nu i typ 5 avsnitt..

Var "trollen" i själva verket några av "de underjordiska"?

Störig grej: Att Eva inte frågar ett skit om vad det här "folket som lever under jord" ö.h.t. är för något. Man måste verkligen vara totalt hjärndöd om man inte intresserar sig för sånt, särklit om ens egen dotter blivit tagen av dem! T.ex.: HUR SER DE UT? Hur har man levt bredvid dem historiskt sett?
Hur kan man bara acceptera detta med en död blick och gå vidare med att bara skrika "Josefeeeiiiiijjjn!"
Exakt. Håller helt med.
Citera
2015-04-10, 11:12
Medlem
Hur är det med Ylva och tiden egentligen? Hon ser ju som någon påpekade lika gammal ut 1978 som nu, och det verkar inte vara så noga med tidsangivelserna kring det där avtalet som Adolf Fredrik skrev....vid ett tillfälle tycker hon att det är 350 år sedan, och vid ett annat "snart 300 år sedan". 1766 är 249 år sedan.
Citera
2015-04-10, 11:20
Medlem
Oddballs avatar
Det är rätt kul att läsa här i tråden även om jag övergav den här skitserien efter 2½ avsnitt. Verkar som att det skapas en oändlig mängd frågetecken efter varje avsnitt och inga rätas ut...
Citera
2015-04-10, 12:58
Bannlyst
Jag håller med krönikören:
http://www.expressen.se/kultur/bjorn-barr-jordskott-det-funkar-inte-langre/

Synd att jag inte gav upp efter halva serien; nu känns det för sent att hoppa av med bara två avsnitt kvar...
Citera
2015-04-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är rätt kul att läsa här i tråden även om jag övergav den här skitserien efter 2½ avsnitt. Verkar som att det skapas en oändlig mängd frågetecken efter varje avsnitt och inga rätas ut...
Jomen vi är extra tålmodiga här vettu
Citera
2015-04-10, 19:28
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jomen vi är extra tålmodiga här vettu

Ja, det verkar nästan vara en förutsättning om man ska orka tröska sig igenom den här serien med en massa mystiska troll, årtal som inte går ihop, personer som agerar löjligt dåligt, regissör som bitvis verkar totalt frånvarande, tankevurpor i mängder osv.

Men jag beundrar er lite. Ni skulle säkert ha utbyte av otextade tjeckiska barnfilmer från 70-talet, det är charmigt med folk som inte kräver så mycket - bara det är färgfilm och de talar svenska så får historien halta hur fan som helst...
Citera
2015-04-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ja, det verkar nästan vara en förutsättning om man ska orka tröska sig igenom den här serien med en massa mystiska troll, årtal som inte går ihop, personer som agerar löjligt dåligt, regissör som bitvis verkar totalt frånvarande, tankevurpor i mängder osv.

Men jag beundrar er lite. Ni skulle säkert ha utbyte av otextade tjeckiska barnfilmer från 70-talet, det är charmigt med folk som inte kräver så mycket - bara det är färgfilm och de talar svenska så får historien halta hur fan som helst...

Även om jag inte tycker att Jordskott är särskilt genomarbetad eller kvalitativ, håller jag inte med dig. Tänker tvärtom faktiskt. Jag står absolut inte ut med övertydliga schablonmässiga amerikanska dramaserier, utan söker mig till genomtänkta smarta produktioner som man ofta finner i Storbritannien och Danmark, och ibland i Sverige. Jordskott känns som en besvikelse iom att det finns en bra grundidé, som tyvärr inte utvecklats på bästa sätt. Jag fortsätter titta just för att det är en intressant idé i teorin och det är den jag försöker följa med mina gissningar. Det ger en del underhållning även om det emellanåt är arbetsamt att överse med de många halvtaffliga uttrycken i själva produktionen.
Citera
2015-04-11, 00:02
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

"agerar löjligt dåligt" jo det är ju verkligen ett slag i solar plexus på serien. starkt argument. jag skulle kanske inte gå i polemik med dig om du utvecklar vad du menar... "massa mystiska troll" <- ja?
blir ju litet paradoxalt att sätta sig på en piedestal och titta ner och klappa folk på axlarna när kritiken du levererar är medioker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in