2015-04-10, 14:48
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Irak situationen påverkar Syrien väldigt mycket, det skulle vara en enorm boost för Syrien och en framtida stabilitet om Irak kan fortsätta rensa ut ISIS ur landet. Lyckas Irak så är jag helt säker på att man kommer att sammarbeta med Assad för att få ett slut på konflikten.

Har jag missuppfattat situationen i Syrien eller är det ett stalemate som heter duga just nu? Känns som att SAA rör sig sakta framåt medan terroristerna förlorar något här för att ta tillbaka det någon annanstans.
Citera
2015-04-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Irak situationen påverkar Syrien väldigt mycket, det skulle vara en enorm boost för Syrien och en framtida stabilitet om Irak kan fortsätta rensa ut ISIS ur landet. Lyckas Irak så är jag helt säker på att man kommer att sammarbeta med Assad för att få ett slut på konflikten.

Har jag missuppfattat situationen i Syrien eller är det ett stalemate som heter duga just nu? Känns som att SAA rör sig sakta framåt medan terroristerna förlorar något här för att ta tillbaka det någon annanstans.
När IS är besegrade i Irak kommer det helt klart gå bättre för Assad. För då kommer shia miliserna ta sig tillbaka till Syrien. Då kommer även Iran och Hizbollah kunna fokusera mer på Syrien(skiftad åt Irak just nu).

Skulle säga att det går bättre för rebellerna just nu.
Deras vinster dom senaste månaderna:
- Idlib
- Shaykh Miskin
- Bosra
- Sista gränsövergången till Jordanien
- Regimens misslyckade offensiv i Aleppo

Regimens vinster senaste månaderna:
- Viktiga framgångar i Latakia-provinsen
- Lyckades omringa al‑Zabadani efter dom tog ett berg
Citera
2015-04-10, 15:12
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
När IS är besegrade i Irak kommer det helt klart gå bättre för Assad. För då kommer shia miliserna ta sig tillbaka till Syrien. Då kommer även Iran och Hizbollah kunna fokusera mer på Syrien(skiftad åt Irak just nu).

- Idlib
- Shaykh Miskin
- Bosra

Tack för uppdateringen, det uppskattas. Hade samma känsla som dig, dvs att fokus flyttats till Irak. Gäller för Assad och de andra grupperna som strider mot islamisterna att hålla sina positioner och inte förlora alldeles för mycket då det är som du säger, miliserna samt Iran/hizbollah kommer att med västvärldens ändrade åsikt försöka få ett slut på konflikten.
Citera
2015-04-10, 17:19
Medlem
tigersaid86s avatar
Kurdiska styrkorna i Syrien - YPG / YPJ (YPJ - kvinno brigaden)

Rapport:

Mars:
1342 IS militanter stupade.
61 YPG/YPJ stupade.

Citat:
SULAIMANI -- Fighting in March in Syria's northern Kurdish Jazira region killed 1,342 Islamic State (IS) militants and 61 members of the Syrian Kurdish People's Protection Units (YPG) and its women's division (YPJ) according to an announcement released by the YPG media center on Wednesday.

Kurdish forces reportedly conducted 74 operations against the militants.

According to the announcement Wednesday, Kurdish forces destroyed 23 IS vehicles, two automatic machine guns and five tanks and seized numerous rounds of ammunition.

Februari:
782 IS militanter stupade.
67 YPG/YPJ stupade

Citat:
A previous announcement by the YPG media center in March, declared that 782 militants and 67 Kurdish fighters were killed in clashes in February.

http://www.nrttv.com/en/detailsnews/2015/04/08/ypg-1-342-militants-killed-in-jazira-in-march

Citat:

Du glömde den Palestinska förläggningen Yarmouk i Damaskus som ISIS poppade upp från ingenstans och tog.

Snacka om centralt i huvudstaden Damaskus.
Karta över Yarmouk:

http://ichef.bbci.co.uk/news/625/media/images/82069000/png/_82069693_syria_yarmouk_map624.png
Senast redigerad av tigersaid86 2015-04-10 kl. 17:32.
Citera
2015-04-10, 17:34
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:

- Idlib
- Shaykh Miskin
- Bosra

Ja verkligen. En bra uppdatering. Men exakt hur är läget i Aleppo nu? Står det helt still eller rör det på sig något? Sist jag kollade tog regimen den viktiga byn handerath eller vad den heter.
Sen undrar jag om du har något nytt ifrån fronten vid Golan höjderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Tack för uppdateringen, det uppskattas. Hade samma känsla som dig, dvs att fokus flyttats till Irak. Gäller för Assad och de andra grupperna som strider mot islamisterna att hålla sina positioner och inte förlora alldeles för mycket då det är som du säger, miliserna samt Iran/hizbollah kommer att med västvärldens ändrade åsikt försöka få ett slut på konflikten.
Jo. Vid ett eventuellt slut av konflikten i Irak så kommer tiotusentals stridstestade soldater ifrån olika miliser att strömma in till Syrien för att förgöra takfiris en gång för alla.
Citera
2015-04-10, 18:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
1342 IS militanter stupade.
61 YPG/YPJ stupade.

782 IS militanter stupade.
67 YPG/YPJ stupade
Nu kan man luras att tro att kurder dödat dessa ISIS, självklart är det inte så. Det är USAs och koalitionens flygattacker som dödar ISIS. Getbönderna i YPG har såklart inte en sån ratio, patetiskt att du ens försöker påskina detta.
Citera
2015-04-10, 20:13
Medlem
dopemans avatar
PLO ställer inte upp i offensiven mot Daesh i Yarmouk

Citat:
The Palestinian Liberation Organization (PLO) says it has no intention to join Syrian troops in driving out the ISIL terrorists occupying Yarmouk refugee camp near the Syrian capital, Damascus.

In a statement released by the PLO from its headquarters in the West Bank city of Ramallah, senior PLO officialو Wasel Abu Yousefو said the organization will not get involved in military operations in Syria.

http://www.presstv.ir/Detail/2015/04/10/405624/PLO-bails-from-joint-antiISIL-move

Avstår PLO pga. att Hamas är inblandad i försvaret av Yarmouk?
Citera
2015-04-10, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu kan man luras att tro att kurder dödat dessa ISIS, självklart är det inte så. Det är USAs och koalitionens flygattacker som dödar ISIS. Getbönderna i YPG har såklart inte en sån ratio, patetiskt att du ens försöker påskina detta.

Hur vet du vem som dödar vem. Är du på plats?
Citera
2015-04-11, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Hur vet du vem som dödar vem. Är du på plats?

Så skulle min lillebror också uttrycka sig, hur vet du det?

Varför var ni inte så framgångsrika när kobane höll på falla. Det har det gjort. Bara massa skräp kvar. USA. Började bomba och då började IS. Ge förluster. Hur fan vet jag det? Är inte på plats men 1+1? Vad blir det?
Citera
2015-04-11, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Så skulle min lillebror också uttrycka sig, hur vet du det?

Varför var ni inte så framgångsrika när kobane höll på falla. Det har det gjort. Bara massa skräp kvar. USA. Började bomba och då började IS. Ge förluster. Hur fan vet jag det? Är inte på plats men 1+1? Vad blir det?

Svara på frågan istället. Hur vet ni hur många YPG har dödat? ISIS är tokiga islamister med erfarenhet av krig, dom har oändligt många självmordsbombare, moderna och tunga vapen, tanks, pengar, etc. Vad hade YPG från början? AK47or. Vad ska en kalashnikov göra mot en tank? Kan du svara på det turken? Deras attack mot Kobane var ojämn redan från början. Men när den USA-ledda koalitionen började bomba och jämna ut slaget lite då börjar turkar, araber, iranier och assyrier gorma: DOM FÅR HJÄLP, DOM FÅR HJÄLP!

Vill tillägga att USA började droppa bomber efter 30 dagar och att vi endast med lätta vapen bekämpade terroristerna tills dess, omringade från alla tre sidorna och turkar som blockerar gränsen i norr.
Senast redigerad av Mr.Vinyl 2015-04-11 kl. 01:08.
Citera
2015-04-11, 01:11
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
ISIS är tokiga islamister med erfarenhet av krig, dom har oändligt många självmordsbombare, moderna och tunga vapen, tanks, etc. Vad hade YPG från början? AK47or. Vad ska en kalashnikov göra mot en tank? Kan du svara på det turken? Deras attack mot Kobane var ojämn redan från början. Men när den USA-ledda koalitionen började bomba och jämna ut kampen lite då börjar turkar, araber, iranier och resten av packet gapa: DOM FÅR HJÄLP, DOM FÅR HJÄLP!

Vill tillägga att USA började bomba efter 30 dagar och att vi endast med lätta vapen bekämpade terroristerna tills dess, omringade från alla 3 sidor med turkar som blockerar gränsen i norr.

Till och börja med är jag väldigt skeptisk till dom siffrorna.
1342 Daesh terrorister med bättre vapen, utrustning och erfarenhet ska alltså ha dött. Samtidigt som 61 YPG bönder också stupade? Kom igen. Dags att vakna. Hade det nu emot all förmodan stämt så är det ju knappast något YPG åstadkommit, utan mer som Xelious säger USA:s bomber.

Angående Ayn al-Arab är det väl ganska självklart vad som avgjorde striden. Det stämmer bra att man behöver fotfolk, men YPG agerade mer som ett levande bete samtidigt som USA pulvriserade råttorna.
Senast redigerad av Chris1991 2015-04-11 kl. 01:13.
Citera
2015-04-11, 01:29
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Självklart är du det. Du är alltid skeptisk och negativ inställd till saker som har med kurderna att göra. Det vet vi sedan tidigare. Hur överdrivna siffrorna än låter så vet ingen av oss med säkerhet om det stämmer eller inte så skippa snacket och var glada över att många terrorister har dött istället.

Du och resten av packet kan kalla YPG för bönder, fotfolk, etc, men faktum är att dom valde att stanna kvar och försvara staden istället för att fly, trots att dom visste att fienden var överlägsen. I dina ögon kanske det här inte är något märkvärdigt, men inte enligt oss andra.

Ayn Al-Arab . Komiskt att nästan hela världen kallar staden för Kobane .

Så du menar att du inte är det minsta skeptisk till siffrorna? Ja jag har alltid varit glad över att Daesh inte lyckades ta Ayn Al-Arab.

Sen har jag skrivit klart och tydligt att jag anser att det YPG gjorde i Ayn Al-Arab inte kunde vara något annat en heroiskt hjältemod.
Att försöka sätta på mig någon kurd hatar stämpel för att du inte tål kritik av några siffror är rätt löjligt.

Ayn Al-Arab är stadens officiella namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in