2015-04-09, 23:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Någon som kan förklara hur detta skulle kunna påverka SD efter uteslutningarna? Det finns väl ändå ingen reell makt som hotar att destabilisera SD efter uteslutningarna?

SD vill ha det här ur vägen så fort det bara går, och att de 30-40 personerna som utesluts passiviseras. Jag tror att ett konkurrerande parti är dödsdömt, åtminstone vad gäller möjligheterna att få brett stöd, men SD riskerar ändå att drabbas på flera sätt;

– Ger man upp hela SDU och beslutar sig för att starta ett nytt ungdomsförbund så kommer det förmodligen vara en bråkdel stå starkt som SDU är idag. Många tillhörande den gamla minoriteten i ungdomsförbundet (majoriteten i partiet) kommer demoraliseras av allt internt jidder. Ungdomsförbunden fyller för riksdagspartierna funktionen att skola en ny kader. Om SD förlorar en mycket stor del av sina unga medlemmar så förlorar de också en del av den naturliga påfyllningen från ungdomsförbundet.

– Stridigheterna flyttar fokus från det SD verkligen vill tala om. Journalisterna ställer frågor om splittringar och internt bråk, istället för om invandringspolitik.

– Det kan inte uteslutas att ett nytt parti ändå får stöd från någon procent, och att förlora typ en tiondel av sina väljare skulle nog faktiskt irritera lite. Åtminstone för en period, sen dör nog Hahne/Kasselstrand-partiet ut. Tror inte det finns utrymme för två stycken starka invandringsfientliga partier.
Citera
2015-04-09, 23:13
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Om du vill ha ett etnonationalistiskt parti så är du en rasist, för etnonationalismen är implicit rasistisk. Nationalismen är liksom kommunismen och fascismen en absolut ideologi. Man strävar mot ett visst bestämt slutmål i form den etniskt homogena nationalstaten, proletariatets diktatur eller en auktoritär korporativ stat med teokratiska inslag.

Konservatismen är en relativ ideologi. Man strävar endast efter att försöka återställa det som nyss var, och om det inte är möjligt så strävar man efter att bromsa förändringar så mycket som möjligt.

Konservativa är alltid dömda att förlora för de räknar varje fördröjande kompromiss som en vinst medans deras motståndare räknar varje fördröjande kompromiss som en förlust. Motståndarna kommer därför med tiden igen med ytterligare krav eftersom deras mål är absolut och den konservative kompromissar då bort sin position ytterligare ett snäpp och räknar det som en vinst eftersom hans referensram är relativ.

Det kan ses genom att det som var konservativt för 50-60 år sedan skulle anses rasistiskt eller fascistiskt idag efter en lång serie konservativa reträtter, och dagens konservativa är mycket ängsliga för att bli kallade för rasister eller fascister eftersom de anammat kulturmarxistiska värderingar.

I och med att nationalismen är absolut och konservatismen är relativ så har de båda blivit varandras motsats idag genom att samhällsutvecklingen förskjutit konservatismen till kulturmarxistiskt territorium.

Att vara nationalist i globaliseringens och mångkulturens Sverige är att vara radikal och revolutionär. En konservativ människa är aldrig radikal eller revolutionär. Förstår du nu varför nationalism och konservatism inte går ihop i dagens Sverige? Ta ett steg tillbaka och se det hela i ett större perspektiv.

För hundra år sedan ville dina konservativa likar gå tillbaka till kungligt envälde. De tyckte att negrer gjorde sig bäst i kedjor och att arbetare skulle hålla käften och veta hut. Idag tycker konservativa att fascism, nationalism och rasism är det värsta som finns. En konservativ är en intellektuell knatte som försöker spela på de vuxnas spelplan. Han är tragedi och komik på samma gång.

Om du är rädd för etnonationalism och nöjer dig med att den som talar svenska är svensk så finns ju SD för dig. Som du ser så är faktiskt SD för dig välsmakande konservativa stollar enligt den beskrivning jag gjorde ovan. De försöker inte ens stoppa samhällets utförsåkning utan bara bromsa den vilket de själva anser vara ytterst radikalt.

Konservatism säljer kortsiktigt bättre än nationalism för att det idag finns fler konservativa dumhuvuden än nationella sådana absolut sett och SDs partiledning är inte ide och konceptmänniskor utan simpla politiska entreprenörer som vill sälja in sina produkter till allmänheten. Därför åker de kvarvarande bonnläpparna som inte fortfarande fattat vad som är på gång ut och in kommer respektabla konservativa i kostym från dressman och skor som kostar femtusen kronor paret.
Du gör snävaste möjliga tolkninng av konservatismen och det var inte vad jag syftade till. Jag syftade till exempel på konservativt tankegods som misstro mot utopier, en förståelse för att människans natur begränsar vilka samhällen som är möjliga och meritokrati för att nämna några enkla idéer. Sett till dagens samhälle kan jag nog snarare beskriva mig som reaktionär.

Vidare är jag inget större fan av Karlssons tanke(miss)foster kulturnationalism.

För övrigt är dagens SD uppenbarligen inget parti för mig eftersom jag tror på värden som intern och extern demokrati, ärlighet, bred idédebatt, intellektuell ärlighet och en positiv populism till skillnad mot Karlssons SDs absoluta ledarprincip och tillåtande av vilka avvikelser åt vänster som helst men inte de minsta åt höger.

Vidare diskussion om konservatism vs nationalism får nog anses vara OT i denna tråd och får tas via PM eller i ny tråd.
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Kan vi inte bara avsluta diskussionen om rätten till att läsa andras mail. I ett företag är det inte ok att publicera vad någon har skrivit helt privat.
I en förening är det troligare för att inte säga helt uppåt väggarna att skriva något som strider mot föreningens idiologi.
Jämför gärna LAS och skäl till uppsägning i en ideel förening.
Senast redigerad av Powergirl 2015-04-09 kl. 23:15.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Ja, det blir ju en tolkningsfråga för rätten. Om nu ett parti av rätten inte anses vara en arbetsgivare, så är det väl ett solklart dataintrågsfall? Detta kan vara ett fall för HD att ta upp. Vi kanske får följa turerna i domstolarna om det här det kommande 3-4 åren.

Att vara medlem i ett parti innebär ju absolut inte att man är anställd av partiet. Men hur det är med Hahne vet jag inte. Även om han inte just nu är avlönad så kanske han kan ses som anställd ändå, på nåt jävla sätt. Att han finns kvar i rullorna typ.
Citera
2015-04-09, 23:14
Medlem
Hur påverkas konflikten när en av Jimmies närmaste män dras in i denna smutsiga konflikt om makt och inflytande i Sverigedemokraterna?? Kommer SDU nyttja det och var det SDU som läkte bilden till media?

Citat:
Sverigedemokraternas presschef ljög om det italienska fascistpartiet
INRIKES I Aktuellt Fokus kan avslöja att Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge ljuger om kontakterna med Italienska fascistiska partiet La Destra. Henrik Vinge hävdar i en intervju att partiet La Destra inte var bildat när han åt middag med företrädare för partiet 2013.

– Det är helt odramatiskt. Jag bodde i Rom under sex månader och jag träffade den här personen. Det här partiet fanns inte då och jag var inte inblandad i den kontroversen och kände inte kring några detaljer kring det. Vi åt middag ihop vid något tillfälle, säger Henrik Vinge i intervju med Aftonbladet.

Det fascistiska partiet La Destra bildades den 3 juli 2007 och bildades av fascister från det postfascistiska Nationella Alliansen långt ut på högerkanten. Sverigedemokratisk Ungdom bjöd in La Destra till ungdomsförbundets demonstration i Malmö den 15 oktober 2011. Partiet hade två företrädare på plats.

Källan: http://aktuelltfokus.se/sverigedemokraternas-presschef-ljog-om-det-italienska-fascistpartiet/
Senast redigerad av onedead 2015-04-09 kl. 23:16.
Citera
2015-04-09, 23:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Ni har säkert redan diskuterat detta, men frågan är vem fan som i fortsättningen kunde tänkas vilja rösta på gamla/nuvarande SD om allt som är uselt med partiet stannar där och ett nytt parti representerar sådana (snäppet mindre "rumsrena") åsikter som de flesta sverigedemokrater i vilket fall som helst besitter, om det nu skulle bli tal om splittring och nybildning med efterföljande medlemsflykt, o.s.v. En stilla undran, bara. Vore inte detta döden för det gamla SD som Åkesson och kompani tålmodigt försökt etablera som ett "seriöst" alternativ för invandringsmotståndare som inte är intresserade av rasfrågan; i viss mån "immunt" mot slentrianmässiga anklagelser om rasism?
Citera
2015-04-09, 23:16
Medlem
Klart att Åkessons gäng gör rätt. Och har rätt. Hävdelsebehovet är enormt när det gäller SDU-killarna. Vem som helst med hybris och någorlunda språkbegåvning verkar kunna göra karriär i ett politiskt ungdomsförbund.
Citera
2015-04-09, 23:17
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickHunter
2,85%

Men fått 7% till

Inte en chans. Ni fattar inte väljardynamiken. Väljare har strömmat till SD under mediastormar när SD har framstått som underdogs och för att bli orättvisst behandlade av media. Nu är det istället ledningen som med de värsta maffiametoderna ger sig på sina egna ungdomar. Det är ett sinnessjukt osympatiskt beteende i gemene mans ögon, och alla förutom de som är blint lojala till ledningen ser igenom anklagelserna om neofascism och allt vad det nu är som Karlsson slungar runt sig. SVT tar dessutom chansen att för en gångs skull bedriva relativt opartisk nyhetsförmedling och låta båda sidor komma till tals. Ni är helt fel ute i den här striden.
Citera
2015-04-09, 23:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Kan vi inte bara avsluta diskussionen om rätten till att läsa andras mail. I ett företag är det inte ok att publicera vad någon har skrivit helt privat.
I en förening är det troligare för att inte säga helt uppåt väggarna att skriva något som strider mot föreningens idiologi.
Jämför gärna LAS och skäl till uppsägning i en ideel förening.

Vad jag vet står det inget om "skäl till uppsägning i en ideell förening" i lagboken. LAS skiljer sig väl inte på den punkten på vilken associationsform arbetsgivaren har, aktiebolag, ideell förening eller något annat?

Men den springande punkten här är nog om Hahne var anställd av SD eller inte.
Citera
2015-04-09, 23:18
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att vara medlem i ett parti innebär ju absolut inte att man är anställd av partiet. Men hur det är med Hahne vet jag inte. Även om han inte just nu är avlönad så kanske han kan ses som anställd ändå, på nåt jävla sätt. Att han finns kvar i rullorna typ.

Som jag tidigare nämnde... Är inte det troligaste alternativet att det är personen som har haft mailkontakt med Hahne som har vidarebefodrat/visat/printscreenat e-postkonversationen mellan henne/honom (troligtvis en kvinna med tanke på "kram") och Hahne för exempelvis Mattias Karlsson?
Citera
2015-04-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onedead
Hur påverkas konflikten när en av Jimmies närmaste män dras in i denna smutsiga konflikt om makt och inflytande i Sverigedemokraterna?? Kommer SDU nyttja det och var det SDU som läkte bilden till media?Källan: http://aktuelltfokus.se/sverigedemokraternas-presschef-ljog-om-det-italienska-fascistpartiet/
hm! men om han hade fel om partiet stärker det bara intrycket av att han inte känner till dom så bra och alltså har ahft lite att göra med dom?
Citera
2015-04-09, 23:20
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Som jag tidigare nämnde... Är inte det troligaste alternativet att det är personen som har haft mailkontakt med Hahne som har vidarebefodrat/visat/printscreenat e-postkonversationen mellan henne/honom (troligtvis en kvinna med tanke på "kram") för exempelvis Mattias Karlsson?

Nej, det är inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in