Citat:
Ursprungligen postat av
feldgrau
Över lag stör jag mig på hela premissen för artikeln. Ja, MFF–AIK är självklart ett rätt hett möte. Men det är för fasen inte i närheten av att ha samma traditionella hetta som IFK–MFF eller AIK–IFK, som utöver derbyn jag klassar som de självklart största svenska klubblagsmatcherna. Det ena den sportsligt största matchen, det andra den supportermässigt största matchen.
Omröstningsresultatet verkar ju hålla med om det. Vad säger MFF:are och AIK:are?
/feldgrau
För mig som AIK:are är mötena mot IFK helt klart hetare och mer prestigefyllda. Det finns ett helt annat "hat" än när man möter MFF, något som sitter i sedan en längre tid tillbaks och sitter djupare. Stockholm vs Göteborg är ju en annan aspekt som spelar in där.
Rivaliteten till MFF har blossat upp mer de senaste säsongerna och jag tror mycket har att göra med det sportsliga, att MFF är en toppkonkurrent helt enkelt. Sedan har väl det blivit mer spänt mellan våra ultras (främst UN vs Supras) där Malmö anses dra in politik i fotbollen (vi behöver inte dra upp den diskussionen igen tack, jag nämner bara det som en anledning till ökade rivaliteten).
Sammanfattningsvis anser jag att IFK är en bra mycket hetare match för gemene AIK:are, och för många är den nästan i paritet med Bajenderbyt eller värre. DIF är alltid värst.
Det är mina nervösa tankar! Heja AIK