2015-04-09, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Kan du förklara lite mer ingående vad du menar här?
Vad jag förstår så redogör NIST endast för kollapsens initiering, inte hur resten av kollapsen går till (WTC). Rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-04-09, 20:56
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, bevisbördan ligger helt och hållet på NIST här. Om NIST menar att det är överflödigt att i detalj visa hur hela kollapsen har gått till bör man visa på vilken grund de kommer till den slutsatsen.

Vart har du läst att NIST menar att det är överflödigt? Se även mitt tidigare inlägg med länk.
Vem på internet har sagt till dig att det ligger till på detta viset?
Citera
2015-04-09, 20:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Man avser orsaken till kollapsen.
Du menar orsaken till initieringen av kollapsen. Är det endast semantik, menar du?
Citera
2015-04-09, 20:58
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Du menar orsaken till initieringen av kollapsen. Är det endast semantik, menar du?

Läs rapporten om du har svårt att förstå.
Citera
2015-04-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Vad jag förstår så var själva kollapsen i sig för svår/komplex/dyr att simulera. Man tog fram vad som ledde till kollapsen.

Om de skall kriga är pengar inga problem, skall man utreda orsaker som sägs vara anledningar till krig finns inga pengar. Det går ju att granska de argumentet, framförallt om det var för dyrt

Om du tar den lägsta beräkning på hur mycket USA spenderat på krig efter 9/11, alltså minsta summan någon kommit fram till. Dela den summan med antal timmar som gått från 9/11 till dagens datum. Då får du fram minsta beloppet som USA spenderat på krig per timme

Jämför den summan med hur mycket man spenderade på att utreda 9/11. Vad man då får fram är att totala kostnaden för att utreda 9/11 är MINDRE än vad man spenderar på krig per timme. Och det här handlar alltså om lägst belopp. Det finns andra uträkningar om vad USA spenderar på krig och går man till normala summor så är vi nere på 10 - 15 minuter. Vad krigen kostar för en kvart är vad man lagt ner på att utreda 9/11

Påstår då någon att det var för dyrt så bör en del följdfrågor ställas...
Citera
2015-04-09, 21:02
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Vad jag förstår så redogör NIST endast för kollapsens initiering, inte hur resten av kollapsen går till (WTC). Rätta mig om jag har fel.

Ja, du har fel.
De har gått mycket vetenskapligt tillväga.
Skulle vara lite bökigt att bygga en exakt replica av WTC i skala 1:1 och sen köra in ett jumbojet i det för att blidka konspirationsentusiaster.
Citerar återigen:

Själva kollapsen förklaras med enkla(för en civilingenjör) hållfasthetsberäkningar, gravitation, rörelseenergi osv, osv. Detta är inget komplicerat.
Citera
2015-04-09, 21:02
Medlem
Citat:
Jag är osäker på vad du tror att du bemöter här.
Du ville veta hur eliten skulle göra. Jag gav ett exempel på hur jag skulle göra om jag var eliten. Regel nummer ett i en konspiration är att så få som möjligt ska vara inblandade. Det räcker med två personer för att avslöja statshemligheter, Lewinsky och Clinton.
Citera
2015-04-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ja, du har fel.
De har gått mycket vetenskapligt tillväga.
Skulle vara lite bökigt att bygga en exakt replica av WTC i skala 1:1 och sen köra in ett jumbojet i det för att blidka konspirationsentusiaster.

Är det vanligt att man måste bygga en exakt kopia av något för att utreda? Finns det andra händelser som inte kunnat utredas eftersom man varit tvungen och bygga en exakt kopia

Citat:
Själva kollapsen förklaras med enkla(för en civilingenjör) hållfasthetsberäkningar, gravitation, rörelseenergi osv, osv. Detta är inget komplicerat.
Det är så enkelt att en glad amatör lätt kan se att de utelämnar fakta
Citera
2015-04-09, 21:04
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om de skall kriga är pengar inga problem, skall man utreda orsaker som sägs vara anledningar till krig finns inga pengar. Det går ju att granska de argumentet, framförallt om det var för dyrt

Om du tar den lägsta beräkning på hur mycket USA spenderat på krig efter 9/11, alltså minsta summan någon kommit fram till. Dela den summan med antal timmar som gått från 9/11 till dagens datum. Då får du fram minsta beloppet som USA spenderat på krig per timme

Jämför den summan med hur mycket man spenderade på att utreda 9/11. Vad man då får fram är att totala kostnaden för att utreda 9/11 är MINDRE än vad man spenderar på krig per timme. Och det här handlar alltså om lägst belopp. Det finns andra uträkningar om vad USA spenderar på krig och går man till normala summor så är vi nere på 10 - 15 minuter. Vad krigen kostar för en kvart är vad man lagt ner på att utreda 9/11

Påstår då någon att det var för dyrt så bör en del följdfrågor ställas...

Nu övergår du till att tycka en massa igen. Vi pratar vetenskap och hållfasthetslära istället. Det är intressantare i sammanhanget.
Citera
2015-04-09, 21:06
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Vilken fakta då?
Citera
2015-04-09, 21:06
Avstängd
Citat:
Vart har du läst att NIST menar att det är överflödigt? Se även mitt tidigare inlägg med länk.
Jag vet inte om "överflödigt" är en exakt citering, men uppenbarligen räckte det med att förklara kollapsens initiering för att förklara hela kollapsen. Jag tolkar det som att de upplevde att förloppet efter initieringen av kollapsen var oviktigt ---> överflödigt.

Men, jag har haft fel förr.

Citat:
Vem på internet har sagt till dig att det ligger till på detta viset?
Sist jag läste det var det under spoiler postad av någon som kallar sig "CrimsonIdol":
Citat:
... and performed computer simulations of the sequence of events that happened from the instant of aircraft impact to the initiation of collapse for each tower.
Det är ingen man kan lita på, menar du?
Citera
2015-04-09, 21:09
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Är det vanligt att man måste bygga en exakt kopia av något för att utreda? Finns det andra händelser som inte kunnat utredas eftersom man varit tvungen och bygga en exakt kopia

Vart vill du komma?
Flashback skulle nog få uppdatera sin databas och skaffa nya servrar för att man ska kunna lista alla fakta du(med vilje?) utelämnar.
Jag skulle inte riktigt gå den vägen i mitt argumenterande, om jag vore du.
Nä, lär dig tänka kritiskt och tro inte på allt du läser på internet är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in