2015-04-09, 14:48
Medlem
Wheatstacks avatar
Låter otroligt korkat och dumsnålt. Klart våra soldater ska ha ordentligt med mat, det är väl det minsta man kan begära? Vad kan det kosta att skicka ner några konserver? Jösses Sverige....
Citera
2015-04-09, 14:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Detta var väl uppe på något reportage för nån månad sen, uppbyggnaden och logistiken var väl åt helvete.

De fick äta påsar för köken inte var ihopsatta, i tre månader hade de käkat torrfoder.

Men det var väl mycket mer som var akut - toaletter var ju dass och de fick tömma o gräva o ha sig för det inte fanns material - rörsystem etc.

Samma var väl gällande underhåll - man hade två hjullastare men använde den ena till reservdelar.

Soldaterna och befälen som intervjuades verkade ganska öppet kritiska, om än att man fick läsa mellan raderna lite så gick deras ansiktsuttryck knappast att ta fel på.

Det gavs pikar på att FN strulat till det. Har för mig att de tog över efter tyskar där, eller skulle de dela camp med tyskarna?
Citera
2015-04-09, 14:52
Medlem
Kan knappast vara en ekonomisk fråga med tanke på totalkostnaden för insatsen, en container burkmat är inte avgörande. Problemet är väl att chefen för insatsen inte vill få det att framstå som att svenskarna är veka och behöver mer näring än de andra.

Men vem som har knåpat fram siffran 1800kcal per dygn för en soldat? Det är ju vad man brukar räkna för en helt stillasittande man.

För chefen funkar det säkert prima att sitta på det luftkonditionerade kontoret och planera på 1800 kcal men ska man patrullera med full utrustning skall man ha minst 3000 kcal per dygn!

Folk som säger att de ska tuffa till sig, är soldater etc..Det är en sak om de hamnar i en krissituation och börjar gnälla men att under goda förhållanden leverera stalingrad ransoner pga lättja leder bara till dålig moral.
Citera
2015-04-09, 14:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Träna mindre på förläggningen o rör er så lite som möjligt hade varit mitt råd som plutonchef.

1800 kalorier täcker mer än väl ett dagsbehov.
Citera
2015-04-09, 15:01
Medlem
Fan inte mycket som fungerar när det gäller Sverige
Citera
2015-04-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

1800 kcal kan räcka om man sitter still största delen utav dagen.
Citera
2015-04-09, 15:05
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Ja, fast då måste jag först förutsätta jag att du talar om barns dagsbehov.

Slutsatsen borde då vara att Sverige ska skicka barnsoldater till Mali?

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag tror att FNs logistikofficerare skulle bli fly förbannade om en svensk underhållskedja skulle börja nyttja deras MSR på eget bevåg. I värsta fall så påverkar det försörjningen till de man är där för att hjälpa negativt. En enda lastbil som bryter ihop på fel ställe och som inte är integrerad i logistikkedjan kan få enorma konsekvenser för precis alla andra. Folk är så verklighetsfrånvända i Europa att det är löjligt.

Antingen är problemet överdrivet, eller så är det strul med FNs logistikoperation av en eller annan anledning. Det senare kan helt enkelt vara för att underhållssystemet helt enkelt inte har högre kapacitet.

Eventuella problem skulle kunna lösas på plats förutsatt att det finns råvaror i området. Då behövs ju dock annan expertis på plats i form av militär veterinär/läkare med rätt kompetens och UH-folk som kan säkerställa kvalitén på de lokala prylarna.

Varför är man bundna till FNs MSR?

Du glömde alternativ 3: FN är genomkorrupt och sannolikheten att denna organisation skulle kunna sköta någonting ordentligt mitt i Afrika är noll.
Senast redigerad av Oformad 2015-04-09 kl. 15:17.
Citera
2015-04-09, 15:06
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Haha, detta tar priset. Jag personligen har flera släktingar som varit i armén och krigat både i andra världskriget, Vietnam och gulfkriget. Att de inte fick i sig rätt antal kalorier var nog det sista de tänkte på.

Vem blir soldat och gnäller över att de inte får tillräckligt med mat? Under ett uppdrag i främmande mark. Give me a break. Är detta allmän svensk mentalitet? Yes, logistiken borde vara bättre i Mali me ger man in sig i leken får man leken tåla. Ingen som tvingat dessa män dit. Sen att ens media tar upp detta är löjligt..

Hoppas de inte hamnar i en firefight, alla kommer ringa hem till mamma och gråta...
Wow en internetkrigare som tror han själv är soldat eftersom släktingar är det.
De i mali är inte på frontlinjen de är för det mesta bara på basen och gå runt där och ha tråkigt och va hungrig är bara konstigt
Citera
2015-04-09, 15:06
Medlem
Vi har väl inte råd? Vi måste spara in på soldaternas och pensionärernas mat så att vi kan rehabilitera terrorister som skurit halsen av barn. Vilken verklighet lever ni i egentligen?
Citera
2015-04-09, 15:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SockenProfeten
1800 kcal kan räcka om man sitter still största delen utav dagen.
Det kan dom gott göra, finns ingen anledning o bränna massa kalorier på förläggningen o irra omkring i onödan.

Gnälliga soldater skall för övrigt skickas hem, hur fan ska det gå i strid. Vill inte gå mer för jag har ont i foten? Vill inte skjuta mer pga min laptopnacke...fy fan.
Citera
2015-04-09, 15:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Träna mindre på förläggningen o rör er så lite som möjligt hade varit mitt råd som plutonchef.

För jägarsoldat? På patrull? Eller byggandes camp i värme iförd stridsutrustning? I 30 grader? Jag är hyfsat nöjd att vi aldrig tjänstgjort tillsammans någon gång jag varit ute på mission.
Citera
2015-04-09, 15:13
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Wow en internetkrigare som tror han själv är soldat eftersom släktingar är det.
De i mali är inte på frontlinjen de är för det mesta bara på basen och gå runt där och ha tråkigt och va hungrig är bara konstigt

De i Mali är ute på dagliga patruller.

(och är för övrigt främst fallskärmsjägare och jägare från K3). Men jag antar att du redan gjort tjänst där och redan vet hur det går till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in