2015-04-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Det där är taget ur arslet. I "balans" innebär att det finns lika många jobb som det finns sökanden. 1 jobbannons med 200 ansökningar, vilket är vanligt idag hos ekonomer, jurister och ingenjörer, kan knappast anses vara i balans. Då har vi inte ens räknat in de okvalificerade jobben som gymnasielever kan sköta, men som akademiker som jurister, ingenjörer och ekonomer konkurrerar med.

Nej, herr Röv, jag hittar inte på. Din tur att bestyrka påstående med källor.

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/reportage/article208817.ece
http://www.dagensjuridik.se/2013/03/den-ljusnande-framtiden-tillhor-juristerna-arbetsmarknaden-glodhet-bade-nu-och-i-framtiden
https://www.jusek.se/Documents/PDF/Rapport_Bra%20arbetsmarknad.pdf
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/jurist/

Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jaha, men varför har vi då så många jurister som jobbar med andra uppgifter än juridik ? Särskilt inom socialförvaltningen som jag själv arbetar inom.

Vad är mellanrum frågetecken för skriftlig avart? Bara på socialförvaltningen. Först och främst: din arbetsplats är inte en källa. För det andra, dina arbetskamrater hade inte goda betyg på juristprogrammet.
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-04-08 kl. 15:32.
Citera
2015-04-08, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Nej, herr Röv, jag hittar inte på. Din tur att bestyrka påstående med källor.

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/reportage/article208817.ece
http://www.dagensjuridik.se/2013/03/den-ljusnande-framtiden-tillhor-juristerna-arbetsmarknaden-glodhet-bade-nu-och-i-framtiden
https://www.jusek.se/Documents/PDF/Rapport_Bra%20arbetsmarknad.pdf
http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/jurist/

Vad är mellanrum frågetecken för skriftlig avart? Bara på socialförvaltningen. Först och främst: din arbetsplats är inte en källa. För det andra, dina arbetskamrater hade inte goda betyg på juristprogrammet.

Var i dina "källor" finner du förklaring till " i balans"? Jag tror alla som klarat av lågstadiet vet vad "i balans" innebär. Det är när det väger jämt. Skrämmande att folk som kallar sig jurister, ekonomer och ingenjörer inte ens greppar något så fundamentalt som detta.

Jag har själv arbetat med HR. Aldrig har ansökningar varit "i balans" med antalet jobb som faktiskt erbjuds. Fler sökande än antalet jobb. 200 ansökningar för 1 ekonomtjänst, ca 20-30 ansökningar för 1 chefsposition inom valfritt område osv. Aldrig har det funnits 10 ingenjörstjänster med 0 sökande, eller 1 sökande på 1 juristtjänst.
Senast redigerad av CarlVonSchtekare 2015-04-08 kl. 16:35.
Citera
2015-04-08, 17:27
Medlem
Citat:
Var i dina "källor" finner du förklaring till " i balans"? Jag tror alla som klarat av lågstadiet vet vad "i balans" innebär. Det är när det väger jämt. Skrämmande att folk som kallar sig jurister, ekonomer och ingenjörer inte ens greppar något så fundamentalt som detta.

Jag har själv arbetat med HR. Aldrig har ansökningar varit "i balans" med antalet jobb som faktiskt erbjuds. Fler sökande än antalet jobb. 200 ansökningar för 1 ekonomtjänst, ca 20-30 ansökningar för 1 chefsposition inom valfritt område osv. Aldrig har det funnits 10 ingenjörstjänster med 0 sökande, eller 1 sökande på 1 juristtjänst.

Skrämmande, verkligen? Var har jag kallat mig jurist? Såhär fungerar det, HR-kungen. Nyexade söker inte bara ett eller två jobb, söktrycket på den enskilda positionen blir således oproportionerlig. Tror du verkligen att dessa 29 ekonomer som inte får chefspositionen i ditt exempel går arbetslösa eller saknar till utbildningen relevanta uppgifter?

"Enligt SACO:s prognos råder det en balans på arbetsmarknaden för nyexaminerade jurister, med ungefär lika många utbildade idag som det finns jobb."

Här står det klart och tydligt att arbetsmarknaden är i balans för unga jurister, de som diskuteras i tråden. Om du vill fortsätta att käfta emot bör du tillhandahålla andra källor än din egna arbetsplats.
Citera
2015-04-08, 21:53
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Skrämmande, verkligen? Var har jag kallat mig jurist? Såhär fungerar det, HR-kungen. Nyexade söker inte bara ett eller två jobb, söktrycket på den enskilda positionen blir således oproportionerlig. Tror du verkligen att dessa 29 ekonomer som inte får chefspositionen i ditt exempel går arbetslösa eller saknar till utbildningen relevanta uppgifter?

"Enligt SACO:s prognos råder det en balans på arbetsmarknaden för nyexaminerade jurister, med ungefär lika många utbildade idag som det finns jobb."

Här står det klart och tydligt att arbetsmarknaden är i balans för unga jurister, de som diskuteras i tråden. Om du vill fortsätta att käfta emot bör du tillhandahålla andra källor än din egna arbetsplats.

SACO är en organisation som har ett intresse av att arbetsmarknaden för jurister ska verka så bra som möjligt. För att framställa det i en rapport har man antagligen vinklat datainsamlandet eller slutsatserna som myndigheter brukar göra. På svenska kallas det propaganda.

Även om ingen här direkt vetenskapligt kan bevisa motsatsen, alltså att marknaden är överflödig, så tror du väl inte ändå att någon rekryterare eller branschföreträdare skulle säga rakt ut att arbetsmarknaden är förhållandevis svår, om det vore så?
Citera
2015-04-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
SACO är en organisation som har ett intresse av att arbetsmarknaden för jurister ska verka så bra som möjligt. För att framställa det i en rapport har man antagligen vinklat datainsamlandet eller slutsatserna som myndigheter brukar göra. På svenska kallas det propaganda.

Även om ingen här direkt vetenskapligt kan bevisa motsatsen, alltså att marknaden är överflödig, så tror du väl inte ändå att någon rekryterare eller branschföreträdare skulle säga rakt ut att arbetsmarknaden är förhållandevis svår, om det vore så?

SACO representerar akademiker i stort, och mig veterligen har de åtskilliga gånger rapporterat om att somliga arbetsmarknader inte är i balans. Vidare ställer jag mig tveksam inför att de skulle ljuga och ännu tveksammare inför att den enskilda flashbackarens erfarenheter från exempelvis en sketen socialförvaltning trumfar SACO:s rapportering i sanningshalt.

Eftersom statsvetarutbildningen likaledes juristprogrammet är väldigt billigt att driva torde SACO i enlighet med din tes förvränga siffrorna för statsvetare också. Men icke. http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/samhallsvetare/
Citera
2015-04-09, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective

Det är korrekt bedömning. Alla fackförbund, a-kassor och liknade lobbygrupper har intresse att bevaka och överdriver alltid siffror så det ser bättre ut än vad det faktiskt är. SACO är således inte trovärdig källa. Varför? De är beroende av att det utexamineras fler medlemmar som kan betala.

Civilekonomerna har också länge mörkat ekonomers situation och hävdat "låg arbetslöshet" och "i balans", att "ekonomer alltid har jobb" etc. Men nyligen fick de erkänna i en rapport att långtidsarbetslösa ekonomer ökar markant. http://www.civilekonomen.se/agenda/fler-ekonomer-langtidsarbetslosa

Ekonomernas situation är analogisk med juristers och även ingenjörers tro det eller ej. Allt fler pluggar dessa ämnen. Detta gynnar storkapitalet, facken, a-kassorna och andra lobbygrupper som kan dra in mer pengar, samtidigt som allt fler slåss om de få jobben som bara minskar i och med automatiseringen.
Citera
2015-04-09, 00:18
Bannlyst
Citat:

De söker massvis med jobb men jobben är få. Det finns många fler sökande jurister än det finns juristjobb och då räknar vi inte in ens alla okvalificerade jobb som jurister tvingas söka. Det är inte fråga om proportionerlig fördelning, utan det är fråga om att jobben de facto är få till antalet i jämförelse med antal sökande. Bara denna tråden och många många fler exempel vittnar om att jobb finns inte åt alla jurister, inte ens okvalificerade. NAIRU vittnar om detta och empiri. Bara denna meningslösa diskussion om att jurister som inte har toppbetyg eller kontakter inte får jobben, visar ju att jobb inte finns åt alla jurister. Detta ökar dessutom, när fler utbildar sig inom detta område, industrin läggs ned så inga affärsjurister behövs lika mycket, datorer sköter mer och mer juridiska jobb etc.
Citera
2015-04-09, 05:24
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
För det andra, dina arbetskamrater hade inte goda betyg på juristprogrammet.

Fel igen, din gamla ölmage. Dom saknade enbart kontakter och ingenting annat. Sedan får du sluta med dina grundskolekommentarer angående mitt skriftspråk. Det framställer dig enbart som en omogen liten pojkvasker.
Citera
2015-04-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Fel igen, din gamla ölmage. Dom saknade enbart kontakter och ingenting annat. Sedan får du sluta med dina grundskolekommentarer angående mitt skriftspråk. Det framställer dig enbart som en omogen liten pojkvasker.

Ok. De hade inte goda betyg, hävdar de annat ljuger de. Alternativt är de socialt handikappade. Jag vill även påstå att mellanrum-frågetecken stinker mer grundskola än att anmärka på detsamma.

@Carl

Nu länkar du till förvirrade civilekonomer. Tillhandahåll relevanta källor med relevant information, tack.
Citera
2015-04-09, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ok. De hade inte goda betyg, hävdar de annat ljuger de. Alternativt är de socialt handikappade. Jag vill även påstå att mellanrum-frågetecken stinker mer grundskola än att anmärka på detsamma.

@Carl

Nu länkar du till förvirrade civilekonomer. Tillhandahåll relevanta källor med relevant information, tack.

Samma gamla dåliga förklaring, de är "socialt handikappade". Hur vet du det? Vad är definitionen? Social kompetens innebär att man kan umgås med alla möjliga typer av folk i olika miljöer. Det kan man knappast säga om kostymfolket med streberambitioner.

De som får jobb har kontakterna. Betyg, Ivy league skola, "social kompetens" är sekundära pseudoförklaringar. Dock anställer man folk utifrån sekttänk och kårtänk. Man vill ha in folk som är exakt som en själv och som inte hävdar sig för mycket.
Citera
2015-04-09, 12:16
Medlem
Citat:
Samma gamla dåliga förklaring, de är "socialt handikappade". Hur vet du det? Vad är definitionen? Social kompetens innebär att man kan umgås med alla möjliga typer av folk i olika miljöer. Det kan man knappast säga om kostymfolket med streberambitioner.

De som får jobb har kontakterna. Betyg, Ivy league skola, "social kompetens" är sekundära pseudoförklaringar. Dock anställer man folk utifrån sekttänk och kårtänk. Man vill ha in folk som är exakt som en själv och som inte hävdar sig för mycket.

Precis. Vill man landa byråjobb torde man anpassa sig efter rådande jargong; social kompetens. En jurist med goda betyg och ett respektabelt EQ får de facto bra jobb. Betvivlar du detta kan du kika in i juristprogrammets egna tråd där postarna besitter stor insikt i ämnet. Ivy League-skola? Lol. Om du tar en J.D från en Ivy blir du headhuntad och erhåller en ingångslön om $150k/yr. Sluta trolla nu.
Citera
2015-04-09, 23:10
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:

Bra sagt. Vissa använder samma trötta argument på tomgång för att försöka bortförklara arbetslösheten. Finns det ex. något som talar för att människor skulle blivit mer socialt handikappade idag än förut? Vi människor har fler kontakter idag än vad våra förfäder kunde drömma om, mycket tack vare ny teknologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in