2015-04-04, 18:16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatomata
Jaha så du använder också uttrycket att det skulle bli kaos om det kommer ut, när jag skrev det förut så tyckte du jag var töntig.

Du förstår inte ironi, personen använder aluminiumhattarnas ord!
Citera
2015-04-04, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Du förstår inte ironi, personen använder aluminiumhattarnas ord!
Vad menar du? Han skriver ju exakt som jag brukar skriva att det blir kaos om folket får reda på om det kommer ut? Han har fått det från mig, men han använder det själv i sina inlägg.
Citera
2015-04-05, 01:12
Moderator
Citat:
Vad menar du? Han skriver ju exakt som jag brukar skriva att det blir kaos om folket får reda på om det kommer ut? Han har fått det från mig, men han använder det själv i sina inlägg.
Just det, det är precis det som är poängen.
Conny återgav vad tokstollarna brukar säga och påpekade ett inkonsekvent resonemang.
Citera
2015-04-05, 09:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jaha så du använder också uttrycket att det skulle bli kaos om det kommer ut, när jag skrev det förut så tyckte du jag var töntig.
Precis, nu är det ännu mera kaos i din hjärna, när du fått reda på att jorden i verkligheten är platt.
Det är därför din lärare sa "förr trodde folk att jorden var platt".
Det var för att du skulle fortsätta att tro att jorden är rund.
Citera
2015-04-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Precis, nu är det ännu mera kaos i din hjärna, när du fått reda på att jorden i verkligheten är platt.
Det är därför din lärare sa "förr trodde folk att jorden var platt".
Det var för att du skulle fortsätta att tro att jorden är rund.
Jag vet att jorden inte är platt, men faktum är att man trodde det i förr i tiden det var vanligt att människor trodde det, dom trodde man ramlade ner till helvetet vid kanterna.
Citera
2015-04-08, 17:56
Medlem
Citat:
Jag vet att jorden inte är platt, men faktum är att man trodde det i förr i tiden det var vanligt att människor trodde det, dom trodde man ramlade ner till helvetet vid kanterna.
Nej, det är inte alls något "faktum". Människor har i alla tider förstått att Jorden är rund och sedan antiken har vi dessutom känt till dess diameter med någon procents avvikelse.

"Jorden är platt"-påhittet är ett relativt nytt påfund, från 1800-talets slut eller så. Givetvis kan det ha förekommit tidigare, vi vet ju inte vad varenda människa trodde och tänkte, men det mesta är efterhandskonstruktioner och romantisering.

Så långt tillbaka som vi har källor och så lång tillbaka som någon har bedrivit något som skulle kunna kallas för "vetenskap" eller "geometri" har Jorden beskrivits som rund.

Att Christofer Columbus skulle ha "bevisat" att Jorden var rund och var motarbetad av plattjords-fantaster är också en myt. Faktum här är det rakt motsatta. Christofer Columbus hade fel om Jordens beskaffenhet och trodde den var mycket mindre, medan de lärda försökte informera honom om Jordens verkliga diameter, vilket effektivt förhindrade en sjöresa i västerled till Indien. Det man däremot inte kände till, naturligtvis, var de enorma landmassor som fanns på andra sidan Atlanten, vilka blev Columbus räddning.
Citera
2015-04-08, 19:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Redan före Kristus visste vi att jorden var rund och kunde dessutom räkna ut storleken på jorden.

Citat:
Den grekiske astronomen Eratosthenes (276–194 före Kristus) gjorde en intressant upptäckt. Han upptäckte att det var skillnad på solens höjd i Alexandria, där han befann sig, och i Syene (Assuan), när man mätte den samtidigt på båda platserna. Samma föremål kastade helt enkelt olika skuggor. Om solens strålar träffade jorden parallellt, måste skillnaden mellan Alexandria och Syene bero på att jordytan kröktes, konstaterade han.

http://natgeo.se/columbus-upptaeckte-inte-att-jorden-var-rund
Citera
2015-04-08, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, det är inte alls något "faktum". Människor har i alla tider förstått att Jorden är rund och sedan antiken har vi dessutom känt till dess diameter med någon procents avvikelse.

"Jorden är platt"-påhittet är ett relativt nytt påfund, från 1800-talets slut eller så. Givetvis kan det ha förekommit tidigare, vi vet ju inte vad varenda människa trodde och tänkte, men det mesta är efterhandskonstruktioner och romantisering.

Så långt tillbaka som vi har källor och så lång tillbaka som någon har bedrivit något som skulle kunna kallas för "vetenskap" eller "geometri" har Jorden beskrivits som rund.

Att Christofer Columbus skulle ha "bevisat" att Jorden var rund och var motarbetad av plattjords-fantaster är också en myt. Faktum här är det rakt motsatta. Christofer Columbus hade fel om Jordens beskaffenhet och trodde den var mycket mindre, medan de lärda försökte informera honom om Jordens verkliga diameter, vilket effektivt förhindrade en sjöresa i västerled till Indien. Det man däremot inte kände till, naturligtvis, var de enorma landmassor som fanns på andra sidan Atlanten, vilka blev Columbus räddning.

Varför har jag då lärt mig i skolan att folk trodde jorden var platt i förr i tiden?? Du kan inte påstå att min fröken hade fel, hon är faktiskt en lärare och ska inte lära ut fel saker, det ingår i hennes jobb.

Vad är det så konstigt med att folk trodde jorden var platt? Vem bryr sig, ingen big deal, varför ska alltid ni skeptiker förstora saker o ting? lägg ner med det omedelbart!
Citera
2015-04-08, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Redan före Kristus visste vi att jorden var rund och kunde dessutom räkna ut storleken på jorden.

http://natgeo.se/columbus-upptaeckte-inte-att-jorden-var-rund
Du ska inte tro på allt du läser, det har du väl lärt dig vid det här laget?
Citera
2015-04-08, 20:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Du ska inte tro på allt du läser, det har du väl lärt dig vid det här laget?

Nä man ska tro allt som som youtube klipp visar, du får länkar som går att källgranska då ratar du det men skräplänkar som inte går att källgranska är sanning! Snacka om att inte ha alla bananerna i klasen!
Citera
2015-04-08, 21:01
Medlem
Fatomata är kvar i förskolan, tyvärr även intellektuellt, där man inte ifrågasätter lärarens auktoritet.

Enligt hans beteende här förstås. Egentligen vet han mycket väl att vi i minst tre tusen år vetat att Jorden är rund, men att vi gärna repeterar myten för att belysa att vi idag är informerade och då var korkade vildar.
Citera
2015-04-08, 21:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför har jag då lärt mig i skolan att folk trodde jorden var platt i förr i tiden?? Du kan inte påstå att min fröken hade fel, hon är faktiskt en lärare och ska inte lära ut fel saker, det ingår i hennes jobb.
Alla kan göra ett misstag. Din lärare hade förmodligen i sin tur fått lära sig fel av sin lärare.
Myten om att folk trodde att jorden var platt har funnits ganska länge.

Citat:
Vad är det så konstigt med att folk trodde jorden var platt?
Det hade inte varit konstigt, om det vore sant. Nu vet vi att det inte är sant.

Citat:
Vem bryr sig, ingen big deal, varför ska alltid ni skeptiker förstora saker o ting?
Det är bara du som gör en big deal av det, eftersom du använde det som argument för något (hollow earth?) du tror på. Vi försöker bara hjälpa dig att inse att du har fel.

Citat:
lägg ner med det omedelbart!
Du äger inte det här forumet. Vi skriver vad vi vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in