2015-04-08, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
När ska vi lära oss förstå att ord har betydelse?

När vi har 1,5 miljarder människor som säger sig vörda en textsamling så kommer det ha betydelse vad textsamlingen faktiskt säger.

Att det på grund av kulturell uppblandning och historiska tillfälligheter uppstått en harmlös filosofisk flumrörelse (Sufism) ur en fullkomligt vedervärdig textsamling (Koranen + Haditer) som går emot det mesta som texten faktiskt säger och förkastar resten som "inte applicerbart idag" bör inte tas för att ett bra exempel på vad som händer om man applicerar texten.

►►►Som att märka en burk full med giftiga ormar "Geléhjärtan" - du blir inte av med giftet.◄◄◄

Hela iden med Sufism är som jag förstått det just att inte använda Sharia (lagar stiftade utifrån Koranen + Sunnah) som vägen att nå Allah.

Sufism (geléhjätan) är inte farlig i sig, men riskerar ge en felaktig bild av vad som står i de heliga skrifterna.

Låt mig ta en liknelse för att visa hur absurt det är att prata om Sufism när talar vi om Sharialagar:
Tänk er ett gäng dansare vars enda mål i livet är att sprida blommor och kärlek men som har Mein Kampf som helig bok och Hitler som högsta förebild. Texter kan tolkas olika, och vad säger att deras tolkning av boken skulle vara felaktig? De förklarar allt Hitler gjorde med att det var i en annan historisk kontext och är inte applicerbart idag. Förr eller senare kommer någon att faktiskt läsa skitboken, inse att denna är förledd och göra vad som faktiskt står.
Detta är Sufism.

Koranen innehåller dock mer hat mot Judar än Mein Kampf, men det får vi ta i en annan tråd.

Detta är så bra sammanfattat så att det borde ligga klistrat högst i delforumet
Den ►inpilade◄ meningen beskriver så väl vad muhammed-ambassadörerna grelin, muhammed, ismael och andra islam-missionärer försöker göra. De döljer koranens verkliga innebörd bakom omfokuserande flum och sannolikt är dessa femtekolonnare de farligaste muhammedanerna.
Senast redigerad av Stofil-x 2015-04-08 kl. 09:15.
Citera
2015-04-08, 18:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Den ►inpilade◄ meningen beskriver så väl vad muhammed-ambassadörerna grelin, muhammed, ismael och andra islam-missionärer försöker göra. De döljer koranens verkliga innebörd bakom omfokuserande flum och sannolikt är dessa femtekolonnare de farligaste muhammedanerna.

På sikt är dessa defintivt farligare än det för tillfället erkänd större hotet från det öppet våldsanvändande islam. Om omfokusering blir en rumsren agenda inom islam kan vemsomhelst plocka fram denna metod igen och börja med våldsmanifestationer från ruta étt med samma "legitimitet" som tant gredelin & co ger sig själv.

(PS. För min del vill jag gärna ge forumdeltagaren "Muhammed" en lite högre status än flertalet islam-propagandister. H*n presenterar mer hederliga resonemanger än vad som är vanligt för islam-apologetiken).
Citera
2015-04-08, 18:42
Medlem
Citat:
När ska vi lära oss förstå att ord har betydelse?

När vi har 1,5 miljarder människor som säger sig vörda en textsamling så kommer det ha betydelse vad textsamlingen faktiskt säger.

Att det på grund av kulturell uppblandning och historiska tillfälligheter uppstått en harmlös filosofisk flumrörelse (Sufism) ur en fullkomligt vedervärdig textsamling (Koranen + Haditer) som går emot det mesta som texten faktiskt säger och förkastar resten som "inte applicerbart idag" bör inte tas för att ett bra exempel på vad som händer om man applicerar texten.

Som att märka en burk full med giftiga ormar "Geléhjärtan" - du blir inte av med giftet.

Hela iden med Sufism är som jag förstått det just att inte använda Sharia (lagar stiftade utifrån Koranen + Sunnah) som vägen att nå Allah.

Sufism (geléhjätan) är inte farlig i sig, men riskerar ge en felaktig bild av vad som står i de heliga skrifterna.

Låt mig ta en liknelse för att visa hur absurt det är att prata om Sufism när talar vi om Sharialagar:
Tänk er ett gäng dansare vars enda mål i livet är att sprida blommor och kärlek men som har Mein Kampf som helig bok och Hitler som högsta förebild. Texter kan tolkas olika, och vad säger att deras tolkning av boken skulle vara felaktig? De förklarar allt Hitler gjorde med att det var i en annan historisk kontext och är inte applicerbart idag. Förr eller senare kommer någon att faktiskt läsa skitboken, inse att denna är förledd och göra vad som faktiskt står.
Detta är Sufism.

Koranen innehåller dock mer hat mot Judar än Mein Kampf, men det får vi ta i en annan tråd.

Du hade haft större poäng om det varit så att fördjupad kunskap om Koranen leder till terror, men det är snarare tvärtom.
De flesta våldsamma muslimer vet inget om Koranen.
Islam har funnits länge och det finns många muslimska länder. De flesta är fredliga.
Mein Kampf-inspirerade länder har bara funnits en.
Så jämförelsen haltar.

Däremot håller jag med om att sufismens tolkning av islam är en specialversion som rört sig långt från islams grunder och därför alltid kommer vara en marginell rörelse. När man talar om islam bör man nog inte tänka sufism.
Citera
2015-04-08, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du hade haft större poäng om det varit så att fördjupad kunskap om Koranen leder till terror, men det är snarare tvärtom.

Tydligen vet dessa mera om koranen än du gör, eftersom dom användar avsevärd mindre koran-efterrationalisering och omfokusering än du gör.
Citera
2015-04-08, 23:20
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Islam har funnits länge och det finns många muslimska länder. De flesta är fredliga.
Mein Kampf-inspirerade länder har bara funnits en.
Så jämförelsen haltar.

Det var en liknelse, som sådan aldrig perfekt, anser den förmedlade min poäng tydligt.

Nu handlar den här tråden om Sharia och inte terrorhandlingar. Jag har funnit trenden att ju seriösare uttydare desto värre Sharia. Tror det är allmänt känt att koranstödet för terrorattacker är något vacklande och koranen uppmuntrar inte direkt till terrorhandlingar (förutom när den gör det ? [1] [2] [3]).

Men tydligen kan inte Islam vara allt för inkompatibelt med idén om att sätta på sig bombbälte och spränga oskyldiga till småbitar är en godtagbar fredagsaktivitet med tanke på det stora stöd dessa grupper åtnjuter ibland muslimerna.

Nej, det är sant, de muslimer som stödjer terrorism är inte majoritet, de är bara enligt undersökningar uppskattningsvis några hundra miljoner personer.

De flesta stödjer dock Sharia, ber om ursäkt om den postats tidigare, men rekommenderar alla att läsa den här:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

De flesta tror dessutom att det bara finns en version av Sharia.
Senast redigerad av internet2 2015-04-08 kl. 23:31.
Citera
2015-04-08, 23:28
Medlem
Citat:
Det var en liknelse, som sådan aldrig perfekt, anser den förmedlade min poäng tydligt.

Nu handlar den här tråden om Sharia och inte terrorhandlingar. Jag har funnit trenden att ju seriösare uttydare desto värre Sharia. Tror det är allmänt känt att koranstödet för terrorattacker är något vacklande och koranen uppmuntrar inte direkt till terrorhandlingar (förutom när den gör det ? [1] [2] [3]).

Men tydligen kan inte Islam vara allt för inkompatibel med idén om att sätta på sig bombbälte och spränga oskyldiga till småbitar är en godtagbar fredagsaktivitet med tanke på det stora stöd dessa grupper åtnjuter ibland muslimerna. Nej, det är sant, de muslimer som stödjer terrorism är inte majoritet, de är bara enligt undersökningar några hundra miljoner personer.

Du bevisar min poäng, i att en muslim bör inte i okunskap själv sitta och plocka ut lite random verser här och där.
För att få kunskap krävs förståelse för koranen och dess kontext.

Se här:
Citat:
Uppmanar Koranversen 8:12 muslimer att halshugga?

Det faktum att Islam kritiker ställer detta anspråk visar snarare brist på deras kunskap gällande Islam och och att de egentligen istället borde studera Islam med ett öppet hjärta snarare än att besöka anti islamiska websidor och läsa anti islamiska böcker och tro på allt de läser. Även Ali Sina använder sig av samma argument om och om igen och visar hur lite han känner till om Islam.
http://www.islam-svarar.se/new//koranen/25-koranfaring/102-uppmanar-koranversen-812-muslimer-att-halshugga

Angående att det finns "några hundra miljoner" som stöttar terrorism så kan vi diskutera det på djupet nån gång i framtiden. Jag är bekant med vad undersökningarna säger och förnekar inte dem men jag tror det finns en del att diskutera i vad det är folk syftar på i sina svar.
Citera
2015-04-08, 23:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du bevisar min poäng, i att en muslim bör inte i okunskap själv sitta och plocka ut lite random verser här och där.

Citat:

Som t.ex. DIN efterrationaliserings-"kontext"? (Ironi)

Citat:
Angående att det finns "några hundra miljoner" som stöttar terrorism så kan vi diskutera det på djupet nån gång i framtiden. Jag är bekant med vad undersökningarna säger och förnekar inte dem men jag tror det finns en del att diskutera i vad det är folk syftar på i sina svar.

Nu slingrar du dig.
Citera
2015-04-08, 23:36
Medlem
internet2s avatar
Citat:

Very well, om du med hjälp av Koranen kan få ISIS eller andra att sluta separera människors kroppar från deras huvuden medan de ropar Allahu Akbar så har du mitt fulla stöd, men är det vad vi diskuterar här?

Citat:

Ja det vore en intressant diskussion, jag ser ett stort stöd och en trend med våldsamheter och galenskap kopplat till Islam med en helig bok som förefaller stödja det vid en simpel läsning och har svårt att se annat än att dessa är relaterade. Starta gärna en ny tråd och förklara om du har en avvikande uppfattning.

Btw, ber om ursäkt för att jag redigerade inlägget efter att du citerade det, är lite långsam att få det rätt, tror dock inte jag ändrade något av betydelse.
Senast redigerad av internet2 2015-04-09 kl. 00:00.
Citera
2015-04-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
(PS. För min del vill jag gärna ge forumdeltagaren "Muhammed" en lite högre status än flertalet islam-propagandister. H*n presenterar mer hederliga resonemanger än vad som är vanligt för islam-apologetiken).
Hederlighet kanske om h*n verkligen är så okunnig om de senare koranversernas våldsinspiration som h*n ger sken av men jag får en känsla av att h*n har en mörkläggningsstrategi som är smartare än den tant gredelin och ismail, med usel framgång tillämpar.
Citera
2015-04-09, 10:52
Medlem
Citat:
Det påståendet har du väl ett statistiskt säkerställt underlag till?
Citat:
Vilka av de här länderna tycker du präglas av fredlighet, jämlikhet, jämställdhet, tryckfrihet, religionsfrihet och demokrati?
Citat:
När man talar om islam bör man nog inte tänka sufism.
När man talar om islam, handlar det om våld, terrorism, kvinnoförtryck och religionstvång.
Citera
2015-04-09, 10:59
Medlem
Citat:
[quote=grelin1999|52943261]
Vilket kräver kunskaper i 600-talets arabiska språkbruk och skriftmetodik.
Citat:
Inser du att det där strider mot alla tidigare förnekanden från din sida?

Hittills har du hävdat att endast ett fåtal stöttar terrorismen.
Citera
2015-04-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Vilket kräver kunskaper i 600-talets arabiska språkbruk och skriftmetodik.

Inser du att det där strider mot alla tidigare förnekanden från din sida?

Hittills har du hävdat att endast ett fåtal stöttar terrorismen.

Nja, undersökningar visar att 10-13% av muslimer uttrycker stöd för någon form av terrorism. Det förnekar jag inte.

Att "uttrycka stöd" behöver dock inte innebära att man aktivt skulle stötta terror hur som helst.
Hade 10-13% av svenska muslimer aktivt velat göra terror i Sverige så hade vi nog haft betydligt fler terrordåd. Det skulle ju vara 50 000 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in