2015-04-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Poängen är ju att moderpartiet inte tycker att SDU håller sig inom moderpartiets ramar vad gäller ideologi, retorik och avstånd mot extremism.

Det är ju därför SDU-ledningen troligtvis kommer bli utesluten och hela ungdomsförbundet ombildat.

Har du några länkar till ovan? Jag lyssnade på Aftonbladets intervju av Kasselstrand. Han ger ett i mina ögon mycket vederhäftigt intryck. Varför ställer inte Karlsson upp på en intervju? Har det brunnit i huvudet på ledningen SD?
Citera
2015-04-08, 15:13
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Någon kanske redan postat det, men så här ser tydligen personärendebreven ut.

http://z.cdn-expressen.se/images/d8/8d/d88d73befcb1469e9dffa3ce3079a756/annan/645@70.jpg

Att snacka en massa skit går bra, men att presentera några bevis, nej det vill han inte. Vidrigt beteende Johmshof!
Citera
2015-04-08, 15:14
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddddg
Jag får lov att hålla med här. Jag anser att hela situationen hade kunnat hanteras mycket bättre av både partiledning och Hahne, Kasselstrand med flera. Exempelvis när Hahne blev vald till ordförande så borde partiledningen talat med honom och samtidigt försökt nå någon slags kompromiss. Istället öppnade de ett uteslutningsärende angående det där medlemsregistret och lät inte styrelsen tillträde, samtidigt som Karlsson talade om att ogiltigförklara valet. Redan här har situationen hanterats dåligt, men då går istället Hahne och häller bensin på branden och talar med media om anklagelser om korruption av partiledningen och dylikt.

Efter det blossade det hela upp något otroligt och nu är vi där vi är. Utifrån så måste det se mycket illa ut.
Hahne hävdar ju idag att han upprepade gånger försökt ta det internt genom att försöka nå Mattias Karlsson på mail men att han inte fått något svar. Därtill svarar inte Karlsson på telefon eller på sms. Det blir liksom svårt att ta det internt då. Detta skulle vidare vara ett brott från Karlsson sida mot partiets etiska riktlinjer där det står att konflikter ska skötas internt.

Och jag har just nu inget förtroende för partiledningen. Det blir alltmer tydligt att det här handlar om att befästa sin maktställning från framtida potentiella utmanare. Man pratade ju nämligen först om att ogiltigförklara mötet. Men sedan insåg man väl att det skulle se mycketilla ut och att det vore bättre om man kunde hitta på lagom vaga anklagelser och utesluta de besvärliga, men kompetenta, motståndarna.

Det enda som driver mig i den här frågan är för övrigt att jag vill ha en viss takhöjd i partiet, att partiledningen uppvisar bristande tilltro till interndemokratiin, samt framförallt mitt rättvisepatos.
Citera
2015-04-08, 15:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Är det populärt att i fascistiska kretsar försöka psykiatriskt diagnostisera politiska motståndare, som på detta sätt? Jag hörde Kasselstrand göra likadant i radion. Borde inte du och Kasselstrand anlita psykiatrisk expertis för detta ändamål, så att ni har lite grund för vad ni påstår?
Ha, ha tänkte samma sak. Är det tonläget från forum som Avpixlat och Exponerat som går igen i deras sätt att uttrycka sig? Det är i alla fall inte ett seriöst sätt att uttrycka sig och sänker Kasselstrand ytterligare ett par snäpp i mina ögon.
Citera
2015-04-08, 15:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nej, dessa uteslutningsärenden motiveras inte med principprogrammet, sluta ljuga nu.
Det motiveras dels med ideologiska skillnader. Var hittar man organisationernas ideologi och politik?

Citera
2015-04-08, 15:21
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodor.Engstrom
Lojalisterna som tar SD-ledningen i försvar, inklusive SD-Kalle, kan ju börja med att svara på de frågor de ytterst noterbart undviker, till att börja med hur de ställer sig till att Mattias Karlsson vägrat kommunicera med ledaren för sitt eget ungdomsförbund och den nyvalda ordföranden för SD i Stockholm stad?

Jag tycker att det är bättre att man för en konversation mellan varandra även om den ena vill få bort den andra från positionen. Att ignorera brev är knappast något bra.
Citera
2015-04-08, 15:22
Medlem
greyhounds avatar
Mattias Karlsson uttalar sig om det hela.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20593488.ab
Citera
2015-04-08, 15:22
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
SD är inte vilket parti som helst och behandlas väl därefter? Det är ju likadant med alla enfrågepartier.

Intressant hur bilden av SD har krackelerat så snabbt hos partiets anhängare? Vi normalbegåvade har ju alltid sett vilket jävla pajaspatrask SD är men nu verkar t om SD:s egna anhängare få upp ögonen! (Jag kanske inbillar mig men jag uppfattade att något hände efter Skavlan? Det var precis som om inte ens SD-anhängare kunde blunda för tramset längre)

Humorvärdet är så högt på så många olika nivåer, som t ex när spolingen "Kasslertand" (eller om det var det andra mongot, vem bryr sig?) tyckte att SD:s trovärdighet som seriöst parti minskade för att det råder brist på demokrati inom partiet. Alltså.. BRÖLSKRATT på den!

OnT: Uteslutandet är väl glasklart: Ingen vill väl ha med rasister att göra men det blir ju ..märkligt.. när en rasist utesluts av en annan rasist? Jag är nyfiken på hur motiveringen för uteslutandet skulle kunna lyda, är det att man inte är "rätt sorts rasist" eller att man "inte är tillräckligt falsk"?
Jag tror såklart att detta skadar synen på SD inom anhängarskaran. Utanför SD så skadar den nog inte lika mycket som ändrar, det som förut var patetiskt och obegåvat har nu blivit mer underhållande.
Tala om för mig vilket parti jag ska rösta på om jag vill begräna invandringen något?
Citera
2015-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det behöver vi ju inte veta. Eftersom han får förtroende av partiledningen måste han ju ha gjort avbön på ett korrekt sätt eftersom partiledningen alltid har rätt och alla konstiga självmotsägelser legitimeras av att den fantastiska allvetande partiledningen tagit partiet till de här finfina opinionssiffrorna. Det här snacket om att partiet ökar på grund av en pågående systemkollaps är ju uppenbar radikalkonservativ propaganda och kan ju ignoreras enligt de partitrogna som skriver i tråden.

Faktum är ju att Karlsson är så allvetande att han nog inte ens behöver prata med folk för att få veta om de gör en seriös avbön eller inte:

Alltså, att det här skrivs rent ut är en komplett PR katastrof och är det så att partiledningen medvetet vägrar att lösa problemet är det förståeligt att det läcker ut i media, och måste faktiskt partiledningen också hållas ansvariga och inte bara att man skyller på Hahne och Kasselstrand. De kommer få skit för oavsett givetvis, men det är i så fall inte bara de som agerar sandlåda.

http://www.friatider.se/karlsson-vagrar-svara-pa-interna-mail

Alltså, jag saknar ord för inkompetensen. Det seglar just upp en komplett PR-katastrof på nätet där interna stridigheter blottläggs öppet och som håller på och spiller över i mainstream media, och så finns det ingen som har tid att kommentera det? Ursäkta mig? Så länge inte Jomshof och alla andra har kraschat ute i vildmarken utan mobiltäckning är det prio ett att få till någon form av svar på detta. Har man svarat på mailen, skriv det, och oavsett vilket, se åtminstone till att komma med ett nonsenssvar som säger att vi inte kommenterar interna frågor på nätet eftersom dessa enligt våra etiska riktlinjer ska skötas internt, men vi kommer fortsatt givetvis att jobba vidare med att lösa det här internt så framstår man ju i varje fall som marginellt kompetenta. Nu framstår man ju bara som både skyldiga och inkompetenta genom att låtsas att man inte har en enda tillgänglig ansvarig person som kan uttala sig.

Oavsett hur löjligt det såg ut när Billström kommenterade Wikileaksläckorna med att de inte kommenterar tredjepartsuppgifter, så är det i varje bättre att tydligt visa att man inte kommenterar uppgifterna än att låtsas att man inte har någon som kan kommentera det. Om SD som tredje största parti inte har någon pressansvarig i tjänst mitt på dagen en vanlig vardag är det tveksamt om det är kompetenta nog att sälja saft och bullar på torget, än mindre ha inflytande i riksdagen.

Jag håller med dig. De måste ha vetat att det skulle bli storm på nätet efter detta beslut och då är det obegripligt att inte vara redo att tydligt förklara och redovisa vilka skälen till uteslutningarna är.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror tvärtom. SD är mer öppna och ärliga, vilket stärker dem PR-mässigt jämfört med andra partier som ständigt försöker sminka över sina brister.

Även detta kan vara ett smart drag av SD. Här visar man tydligt för alla och envar att man menar allvar med såväl "nollvisionen" som den "öppna svenskheten", så att även den mest räddhågsne sosse som är kritiskt till invandringspolitiken törs rösta på dem.

Tänk om den räddhågsne sossen tycker Kasselstrand ger ett bättre intryck och har bättre argument än vad Karlsson ... har. Jag tyckte Karlsson gav ett bra intryck fram tills de fällde regeringens budget. Sedan har jag läst om saker som får mig att tvivla på honom och den historien, än så länge, är inte till hans fördel.

Alla partier har sina maktstrider, mer eller mindre fula och mer eller mindre öppna, men jag hade större tilltro till SD.
Citera
2015-04-08, 15:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Så vad händer när väl uteslutningen och utrensningen är bekräftad av partistyrelsen?

Då har vi ett ungdomsförbund med en ledning som partiet ser som förrädare. Detta kan blott innebära två saker.

1. SDU kalla in extrakongress eller ”extrajudicial” medel används för att avsätta nuvarande ledning för SDU, eller:

2. SD förklarar att SDU inte är partiets ungdomsförbund längre.

Som jag ser det, kan inget annat hända. Det kan ju inte föreligga någon kompromiss med förrädare. Så vad tror ni händer och varför?
En intressant fråga. Kasselstrand sa ju i en intervju med Ekot i morse att han tänker sitta kvar som ordförande i SDU, även om han utesluts ur SD. Är det en seriös hållning? Nej, anser jag. Han borde inse att spelet är förlorat och att styrelsen måste avgå och han själv lämna SDU.

Personligen tror jag på den utvecklingen, att Kasselstrand ändå till slut tar sitt förnuft tillfånga och avgår tillsammans med nuvarande styrelse.
Senast redigerad av Karman 2015-04-08 kl. 15:25.
Citera
2015-04-08, 15:25
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Så hå hör reagerar folk. Först tycker man dessa interna stridiheter är synd. SDUarna Kasselstrand mm tycker jag är bra. Men sen när de börjar gråta ut i vänstermedia innan SDs förundersökning är klar så blir man förbannad.

Som SD skriver i Aftonbladet. Det är slutdiskuterat om SD ska ha nolltolerans mm. Gillar man inte det får man söka sig till något annat parti. Folk ser att SD är seriösa och böjer sig inte för några små fjantextremister.

Om man inte hade tänkt slänga ut Kasselstrand mm så bör de göra det nu, tänk vilken skada de kan åstadkomma om de kommer till partiet.
Citera
2015-04-08, 15:27
Medlem
Opilus5500s avatar
Jag ingen SD väljare och ingen SDU heller, men jag tycker de här verkligen intressant faktiskt.. Jag läste att 20 st ifrån SDU distrikt Stockholm kommer uteslutas om Aftonbladets källkritik stämmer??.
På sikt vad kommer hända ?? kommer SDU och SD gå skilda vägar?

Jag skulle inte förvåna mig om SD faller som ett korthus som ny demokrati gjorde på 90 talet. För mycket maktmissbrukare som inte klarar av hålla i rodret.. Skall bli intressant hur de hela slutar, för de här början av ett sjunkande skepp =).. Tur att jag röstade på Center där kommer jag förbli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in