Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag skulle säga att han har rätt i sak men överreagerar. Jag retar mig också på folk som gör språkfel men att förväxla ensam med själv och mer med fler är inte direkt dödssynder, även om man som språkkunnig tycker att "Nog fan borde hon fatta saker som jag började påpeka i lågstadiet, när hon var yngre än jag själv är nu, men hon säger fel än idag. Det har gått mer än ett tredjedels sekel. Hon är dubbelt så gammal nu men säger ändå fel. Hon kan heller inte flera vanliga ord som beskriver delar på en bil, inte ens 'avgasrör' men...äh, vad fan, orka bry sig!"
Jag skulle säga att personen visar på en distinktion som nu är på väg att luckras upp, men som denne vägrar att acceptera.
För egen del skulle jag visserligen aldrig använda »själv« på det sättet, men jag kan acceptera att andra gör det. Det finns visst någon teori om att en kraft bakom denna utveckling är att ordet »ensam« kändes för utpekande och negativt. Det skulle dock inte kunna förklara formuleringar av arten:
[PHP]Han kom »själv« med målvakten.[/PHP]
Jag nöjer mig med att »för sig själv« betyder
ensam och jag kan acceptera att det i detta fall förkortas till »själv« även om jag, som sagt, aldrig skulle använda det uttryckssättet
själv (alltså »för egen del«).