2015-04-06, 23:28
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
Så om min mamma o pappa flyttar hem till mig nu skulle ja bo hemma igen?

Tycker de e störigt att utesluta såna små ord som "hos föräldrarna" eller så. Nån som kan fler språk? Hur man säger då. I live at home e ju inte alls samma sak som i live at home with My parents. Om man gör som du skriver o tar väck lite ord för de e underförstått kan du ju testa dina egna exempel:

Det spö
Jag är döds på back
Måndag börjar slav

Du har ju bort delar av ord, är inte det samma sak? E? Är. O? Och. DET är störigt om något!

Kan trösta TS med att man slutar kalla föräldrarnas hem för hemma när man blir vuxen.
Citera
2015-04-06, 23:33
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du har ju bort delar av ord, är inte det samma sak? E? Är. O? Och. DET är störigt om något!

Kan trösta TS med att man slutar kalla föräldrarnas hem för hemma när man blir vuxen.

Talspråk fast i skriven form. Texten blir mer levande o sen kan ni sitta o rätta stavfel. Win win.

Har träffat många vuxna som ändå säger så tex exemplena ja skrev i ts
Citera
2015-04-06, 23:40
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Talspråk fast i skriven form. Texten blir mer levande o sen kan ni sitta o rätta stavfel. Win win.

"När jag bodde hemma" är också talspråk.
Citera
2015-04-06, 23:48
Medlem
novems avatar
Citat:
Ja fattar va folk menar men tycker de e helt retard. Ja har hela mitt liv bott "hemma". Både när ja bodde hos föräldrarna o när ja flyttat hemifrån. "

Du kallar ju själv föräldrahemmet hemma.
Citera
2015-04-06, 23:55
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novem
Du kallar ju själv föräldrahemmet hemma.

En annan sak. Hemifrån flyttar man bara en gång.
Citera
2015-04-07, 00:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Tankefel. Du kan flytta hemifrån hur många gånger som helst om du flyttar tillbaka lika många gånger.
Citera
2015-04-07, 00:30
Medlem
Håller med ovanstående kommentarer.
"Flytta hemifrån" är ju ett accepterat uttryck.
och "hemifrån" är ju egentligen bara omskrivning för "ifrån hemmet/hemma".

Därmed är det ju inte konstigt att motsatsen till att ha "flyttat hemifrån" vara att man "bor hemma"
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-04-07 kl. 00:33.
Citera
2015-04-07, 00:32
Medlem
cybergrodans avatar
Haha, jag säger själv att jag ''bor hemma'', men jag håller helt med dig! Jag brukar faktiskt tänka på att det låter helt fel, men jag säger det omedvetet tror jag, haha.

Faktiskt så hände det en ganska rolig grej angående detta konstiga uttryck bara häromdagen. Har en vietnamesisk kille på jobbet som jag satt och snackade lite med. Då frågar han mig ifall jag bor själv eller med mina föräldrar, då svarar jag ''ja, jag bor hemma fortfarande'' och han såg ut som ett frågetecken.

Det kanske bara är i Sverige som vi använder detta uttryck?
Citera
2015-04-07, 00:35
Medlem
Citat:

Nej nej nej! Texten blir inte mer levande. Du framstår bara som okunnig. Det säger jag i all välmening.
Själv har jag inte bott hemma på många år, samtidigt som jag naturligtvis hela tiden bott hemma. Det är ett vedertaget sätt att utelämna vissa ord som i sammanhanget anses givna. Mycket av språket förstås genom sin kontext. Jämför till exempel ordet krona, det kan betyda en mängd olika saker beroende på sitt sammanhang och hur det sägs.
Citera
2015-04-07, 01:28
Medlem
Citat:

Du kan ju för fan inte klaga på andras språkbruk när du själv inte behärskar skriven svenska. Gå hem och läs...

"Att bo hemma" är ett talesätt och alla vet vad man menar. Utom du uppenbarligen.
Citera
2015-04-07, 01:38
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Om man bor hemma kan man väl flytta hemifrån? Enligt logiken i trådstarten bor nästan alla hemma och kan således flytta hemifrån, undantaget hemlösa och någon enstaka som bor på hotell.

Min åsikt är att "flytta hemifrån" och "bo hemma" är fullt begripligt och normalt vardagligt språk som inte är värt att hetsa upp sig över.

Tidigare tråd: (FB) Flytta hemifrån?
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-04-07 kl. 01:42.
Citera
2015-04-07, 02:37
Medlem
Dom flesta förstår nog vad man menar. Synd att du måste leta efter småsaker att irritera dig på. Jag irriterar mig på folk som letar efter småsaker att irritera sig på, alla har vi våra egenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in