2015-04-08, 14:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har alltid sett det som en förkortning för "jag bor hemma hos mina/min föräldrar /förälder"

Hemma behöver inte ens betyda ens hem. Har man varit utomlands och precis landat på Arlanda kan man ju säga att man är hemma (i Sverige) igen som exempel.
Citera
2015-04-08, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adalante
Jag är helt med dig angående det sista, vilket också är en tes Lindström för. Jag tror dock inte att de flesta av dem som använder själv istället för ensam förstår skillnaden, även om de tänkt säga för dig själv osv etc mm

Självklart inte. Språkfördärvare begriper inte att de är språkfördärvare. Annars hade vi fortfarande talat urindoeuropeiska.
Citera
2015-04-08, 21:33
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Du menar att texten blir mer levande när man dödar det svenska språket?

Samtidigt vill du att vi ska förstå dig när du säger att du "hatar" människor som säger att dom 'bodde hemma'. När alla vet att detta är en förkortning för när man bodde hemma hos föräldrarna.

asså ni folk.. säger att ja har aspergers för ja inte fattar va "bo hemma" betyder. sen tror ni att jag HATAR folk som säger så. snacka om att va blind för sinna egna misstag
Citera
2015-04-11, 11:00
Bannlyst
Det är väl ändå ganska självklart vad man menar. Varför skulle man specificera det mer?

Och nej, dina uteslutande av T i det och G i jag gör inte alls att texten blir lättare att följa. Du framstår som dum och ingen kan ta dig seriöst seriöst när du skriver så bedrövligt.
Citera
2015-04-11, 12:55
Medlem
Sqeptisks avatar
En lika korkat språkbruk som ofta drabbar oss som bott/bor utomlands är att folk utgår ifrån att vi på något sätt inte skulle ha något hem där vi del facto bor???!
-"Jasså, du är hemma igen" har man ofta hört när man råkar vara på besök i det gamla landet. Likaså kommer den mer än lovligt korkade frågan "När skall du flytta hem igen?" rätt ofta upp. Man kan faktiskt ge rätt snorkiga svar på den frågan . Synd bara att mottagarna oftast inte fattar ironin

Verkar som just (inskränkta?) svenskar utgår ifrån att bara för att man råkar tala svenska inte skulle kunna klippa av banden med det gamla landet.

Rätt löjligt att lägga in ordet "hem" i sammanhanget när det, såsom i andra språk, går alldeles utmärkt att använda orden "återvända" eller "flytta tillbaka".
Citera
2015-04-11, 13:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Rätt löjligt att lägga in ordet "hem" i sammanhanget när det, såsom i andra språk, går alldeles utmärkt att använda orden "återvända" eller "flytta tillbaka".

Du och TS har missat att ett ord kan ha olika betydelser. När det gäller »hem« finns bland många andra betydelser denna (SAOB):

Citat:
...i uttr. som beteckna att ngt vänder sig mot den varifrån det utgått...

Det vill säga om några personer slår läger och gör en utflykt från lägret är det fullständigt korrekt att säga »…vi går hem nu« och då avse att man återvänder till lägret. Lägret är ju på inget sätt deras hem men det är deras »utgångspunkt«. På samma sätt är den bygd man ursprungligen kommer ifrån också den utgångspunkt man har på sina kortare eller längre resor i livet.

Uttrycket »hemvändare« är väl brukat och vad det betyder råder det ingen tvekan om.

Citat:
...person som återvänder till sin ursprungsmiljö för kortare eller längre vistelse...
Citera
2015-04-11, 13:46
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Mycket små petitesser kan man haka upp sig på. I ovan nämnda fall hade det glömt lägga till på slutet av meningen "Hemma hos mina föräldrar". Folk som skriver när jag bodde hemma är väl sannolikt folk som precis flyttat hemifrån som inte riktigt funnit hemmakänslan till fullo i sitt nya hem.

Kan inte tänka mig att en familjefader eller moder i 50 årsåldern skulle säga "När jag bodde hemma". Då skulle alla undra vad han syftade på.
Japp. "Bodde hos pärona" som vi sade på 70-talet.
Citera
2015-04-11, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
asså ni folk.. säger att ja har aspergers för ja inte fattar va "bo hemma" betyder. sen tror ni att jag HATAR folk som säger så. snacka om att va blind för sinna egna misstag

Om man kollar på din posthistorik så är det något märkligt med hela ditt sätt att uttrycka dig, inte minst att du själv gör enormt många stav- och skrivfel. Jag själv har extrema åsikter i många frågor men kan framföra dem perfekt i skrift, åtminstone.
Citera
2015-04-11, 13:57
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du och TS har missat att ett ord kan ha olika betydelser. När det gäller »hem« finns bland många andra betydelser denna (SAOB):

Det vill säga om några personer slår läger och gör en utflykt från lägret är det fullständigt korrekt att säga »…vi går hem nu« och då avse att man återvänder till lägret. Lägret är ju på inget sätt deras hem men det är deras »utgångspunkt«. På samma sätt är den bygd man ursprungligen kommer ifrån också den utgångspunkt man har på sina kortare eller längre resor i livet.

Uttrycket »hemvändare« är väl brukat och vad det betyder råder det ingen tvekan om.
Nja, jag har haft egna kontrakt som "hem". "Nu går jag hem". Nu bor jag på stödboende hos frälsningsarmén men jag säger fortfarande "gå hem" när jag avbryter ett möte. Litet som Sanfolket, mitt hem är där jag har min nattlega. Ibland använder jag uttrycket endast för att slippa något.
Citera
2015-04-11, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Nja, jag har haft egna kontrakt som "hem". "Nu går jag hem". Nu bor jag på stödboende hos frälsningsarmén men jag säger fortfarande "gå hem" när jag avbryter ett möte. Litet som Sanfolket, mitt hem är där jag har min nattlega. Ibland använder jag uttrycket endast för att slippa något.

Det står ju dig fritt att använda orden som du känner för. Om det sedan uppstår problem för andra att förstå är ju också helt och hållet din sak. Att du använder »hem« strikt avgränsat lär dock knappast bli några problem för någon. Om andra väljer att använda det i vidare mening är ju deras sak och något som de också har stöd för.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-11 kl. 14:43.
Citera
2015-04-11, 18:32
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om man kollar på din posthistorik så är det något märkligt med hela ditt sätt att uttrycka dig, inte minst att du själv gör enormt många stav- och skrivfel. Jag själv har extrema åsikter i många frågor men kan framföra dem perfekt i skrift, åtminstone.

grattis

http://cdn.iwastesomuchtime.com/January-27-2012-02-33-19-ScreenShot20120126at11.22.17PM.jpg

https://farahzulkifly.files.wordpress.com/2012/09/can-you-read-this.jpg?w=584&h=579

här e lite bevis på hur fantastisk hjärnan e som kan läsa hela meningar fast de inte består av bokstäver eller för att de e felstavade. tyvärr verkar inte din hjärna vara lika fantastisk om du inte kan läsa va ja skriver
Citera
2015-04-11, 18:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
grattis

http://cdn.iwastesomuchtime.com/January-27-2012-02-33-19-ScreenShot20120126at11.22.17PM.jpg

https://farahzulkifly.files.wordpress.com/2012/09/can-you-read-this.jpg?w=584&h=579

här e lite bevis på hur fantastisk hjärnan e som kan läsa hela meningar fast de inte består av bokstäver eller för att de e felstavade. tyvärr verkar inte din hjärna vara lika fantastisk om du inte kan läsa va ja skriver

Du klarar ju inte av att hemma och hem kan ha olika betydelser beroende på sammanhang. Hur ska du då kunna förvänta dig att andra människor ska acceptera att du skriver »ja« när du menar »jag«?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in