I går såg jag Mio, min Mio med familjen och filmen har många saker jag störde mig på. Måhända är det en barnfilm men jag radar ändå upp sakerna eftersom de är så otroligt typiska och liknande grejer förekommer i flera filmer. Jag lägger de i Spoiler så ni som inte sett filmen inte behöver bli ledsna.
1. Mio får en mantel som gör honom osynlig. Behåller han den på under striden med Cato?! Nej, han tar så klart av den och berättar för Cato att denne nu ska dö. Typiskt filmer. Bättre att smyga fram bakom honom och sticka svärdet i ryggen.
2. När de spelar flöjt så ser man så tydligt att det inte är de som spelar.
3. Varför fick inte Ljumljum en osynlighetsmantel också?! Han var med in till kvinnan som gav Mio en.
4. När Mio hittar anden i flaskan i Stockholm så säger anden att han kan önska sig en sak. Vad som helst utom att följa med anden till den plats den kom ifrån. Mio längtade efter sin farsa. I stället för att just önska till sig sin pappa som alla andra i samma plats hade gjort så önskar Mio det enda han inte får.
5. Nattscenerna är inspelade på dagen med kortare exponering. Många filmer gör detta. Det ser B ut eftersom man ser att det är solljus. Dunkla skogen ser hemtrevlig ut.
Star Wars episod ett till tre var ju rejält störande. Först dyker Jarjar Binks upp och är allmänt dryg, sedan väljer Lucas en totalt värdelös Anakin Skywalker. Han ser allmänt deprimerad och konstant likgiltig ut under film #3.