2015-04-01, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det menar jag inte. Jag menar att hovrätten inte använde det som domskäl. Du hittar på domskäl som hovrätten inte använder sig av.

Igår meddelade Gävle TR dom mot styckmördaren AA. Där finns många likheter med detta mord, morden begicks utanför BO:s bostad, och offret led ungefär lika länge i båda fallen. Båda mördarna hade samma orsak till knäppskallerabatt.

Skillnaderna är att i mordet i Askersund var planerat, och att mordet i Gävle begicks efter straffskärpningen 1 juli 2014. AA dömdes även för griftefridsbrott, medan griftefridsbrottet i Askersund ansågs försvårande för påföljden.

Enligt Gävle TR:s välmotiverade dom anses normalstraffet för mord vara 15 år. De sammanlagda omständigheterna gav mordet ett straffvärde på 17 år, och blev med griftefridsbrottet 18 år.

Griftefridsbrotten får anses likvärda i påföljd, och planeringen i Askersund bör jämställas med straffskärpningen i påföljd. Alltså bör påföljden ha blivit lika i båda fallen.

Tja, och du hittar på massa "likheter" som är olikheter. Du väljer att tolka och hitta på definitionen "utanför bostaden" som en likhet. Jag ser det som en klar skillnad att L var fredad i sin killes lägenhet det är jag säker på att HR tänkte också utan att behöva skriva. Du tänkte det.

Livstid är dömt och kommer inte ändras. Känns det inte lite anus att spekulera i styckdråpsdom i det här läget när allt är över?
Citera
2015-04-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Se #9064 av Quarrel:

Tingsrättsförhör med tilltalad, ursprungligen postad av N.Y

Del 1: http://minfil.org/oai0h0b1b7/TR_REBR...__18740621.mp4
Del 2: http://minfil.org/75kah6b2b7/TR_REBR...__18743212.mp4
Del 3: http://minfil.org/a9m7hdbdbe/TR_REBR...__18746202.mp4
Del 4: http://minfil.org/d7m0h6b2b0/TR_REBR...__18750660.mp4
Del 5: http://minfil.org/cam5hbbbba/TR_REBR...__18768520.mp4
Del 6: http://minfil.org/bam2h1b9b0/TR_REBR...__18771452.mp4

P.S. Vore det inte bra ifall dessa fanns på första sidan?

Är inne på iPad. Varför kan jag inte lyssna på dessa?
Citera
2015-04-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Detta är något som jag anat hela tiden- hans moraliska del, inte juridisk skuld, i det hela.
Skulle vara oerhört intressant att ta del av den information som denna nära släkting skriver om. Finns det finnas någon möjlighet att du skulle kunna ta på dej att få fram detta å våra vägnar?

Låter som J*nas kom till L*visas bror.
Citera
2015-04-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Precis! Det har förvånat mig att ingen tagit upp detta tidigare.

Jon*as hade bett J'nna om att få tillbaka nyckeln till lägenheten. Så ni kan inte säga att det är "hennes" hem...

Citera
2015-04-06, 19:18
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Jon*as hade bett J'nna om att få tillbaka nyckeln till lägenheten. Så ni kan inte säga att det är "hennes" hem...

Det blev inte Lovisas bara för att hon fick nyckeln. Det var ej heller Jonnas när hon hade den. En nyckel är ej samma sak som ett boende.
Citera
2015-04-06, 22:42
Medlem
Citat:
Låter som J*nas kom till L*visas bror.

Ja han kom ända upp på deras gård efter mordet.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Det blev inte Lovisas bara för att hon fick nyckeln. Det var ej heller Jonnas när hon hade den. En nyckel är ej samma sak som ett boende.

Sedan hade ju LL knappast bott där mer än JH.
Jämförelsen haltar kraftigt eftersom JA ju spelade dem mot varandra hela tiden.
Då kan man lika gärna säga att ingen av tjejerna eller båda bodde där.

JA är kraftigt moraliskt ute på hal is och bevisade detta genom att spela sjuk för att slippa vittna i rätten.

LL:s anhöriga är ju mycket riktigt inne på samma spår och tycker att JA borde fått höras mer om sitt ansvar.
Citera
2015-04-06, 23:42
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Ja han kom ända upp på deras gård efter mordet.

Sedan hade ju LL knappast bott där mer än JH.
Jämförelsen haltar kraftigt eftersom JA ju spelade dem mot varandra hela tiden.
Då kan man lika gärna säga att ingen av tjejerna eller båda bodde där.

JA är kraftigt moraliskt ute på hal is och bevisade detta genom att spela sjuk för att slippa vittna i rätten.

LL:s anhöriga är ju mycket riktigt inne på samma spår och tycker att JA borde fått höras mer om sitt ansvar.
Jag tror dock att hans ansvar bara är av moralisk sort, ej juridisk. Förstår mycket väl om Lovisas efterlevande är arga på honom.

Det enda som känns rätt i detta fall är Jonnas påföljd. Den är i och för sig mild men ändå det värsta Sverige kan ge henne med nuvarande lagar.

Vad angav han för sjukdom som förhindrade honom att vittna? Mental sjukdom?
Citera
2015-04-10, 22:55
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Jag tror dock att hans ansvar bara är av moralisk sort, ej juridisk.
Ja, just precis så är det, moralisk skuld prövas inte av domstol, och juridiskt sett är han helt utan skuld.
Att vara ett svin är nämligen inte olagligt, och vem kunde förutse att en av spelarna skulle dra hela proppskåpet och mörda och stycka sin rival? Det har ju så låg sannolikhet att det närmast är helt otroligt.

Nåväl, han kommer dock få leva med detta på sitt samvete resten av sitt liv, och med lite tur har han fått sig en tankeställare. Jag tror inte att han mår särskilt bra i dag.
Citera
2015-04-11, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Ja, just precis så är det, moralisk skuld prövas inte av domstol, och juridiskt sett är han helt utan skuld.
Att vara ett svin är nämligen inte olagligt, och vem kunde förutse att en av spelarna skulle dra hela proppskåpet och mörda och stycka sin rival? Det har ju så låg sannolikhet att det närmast är helt otroligt.

Nåväl, han kommer dock få leva med detta på sitt samvete resten av sitt liv, och med lite tur har han fått sig en tankeställare. Jag tror inte att han mår särskilt bra i dag.

Jag tror inte heller att han mår bra idag. Och detta kommer att förfölja honom hela hans liv.

Men att Jonna skulle reagera som hon gjorde kunde han nog aldrig förutse. Vem skulle kunna göra det?

Förhoppningsvis är det fler än Jonas som lär sig något av detta.

EDIT. Både man och kvinna. Man skall inte "leka" med känslor, de skall respekteras.
Senast redigerad av Remark 2015-04-11 kl. 06:27.
Citera
2015-04-14, 20:39
Medlem
Kexet65s avatar
Är J.H nu förpassad till Hinseberg?
Eller är hon fortfarande kvar på häktet i Örebro?
Någon som vet?
Citera
2015-04-14, 21:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Är J.H nu förpassad till Hinseberg?
Eller är hon fortfarande kvar på häktet i Örebro?
Någon som vet?
Sista dag för överklagande är i morgon. Tills dess ska hon vara häktad. Om hon överklagar ska hon sitta häktad tills HD har svarat med dom eller avslag på prövningstillstånd, eller beslutar annat. I vilket häkte hon sitter vet jag inte, men hon sitter inte i Hinseberg.
Citera
2015-04-16, 08:37
Medlem
Kolportorens avatar
Jonnas överklagande till Högsta Domstolen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in