2015-04-06, 22:08
Medlem
GolfWangs avatar
Ja fattar va folk menar men tycker de e helt retard. Ja har hela mitt liv bott "hemma". Både när ja bodde hos föräldrarna o när ja flyttat hemifrån. Men vissa retards verkar inte ha bott hemma på 20 år. Så länge man inte bor på Hotel eller liknande kan man ju bara bo nån annan stans än hemma om man e typ uteliggare.

Såg de här två skriva på forumet idag.

"Hade NES, SNES och original Playstation när jag bodde hemma."

"När jag var yngre spelade jag lätt 15 timmar om dagen, men då bodde jag hemma och var arbetslös."
Citera
2015-04-06, 22:12
Medlem
MetalTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
Ja fattar va folk menar men tycker de e helt retard. Ja har hela mitt liv bott "hemma". Både när ja bodde hos föräldrarna o när ja flyttat hemifrån. Men vissa retards verkar inte ha bott hemma på 20 år. Så länge man inte bor på Hotel eller liknande kan man ju bara bo nån annan stans än hemma om man e typ uteliggare.

Såg de här två skriva på forumet idag.

"Hade NES, SNES och original Playstation när jag bodde hemma."

"När jag var yngre spelade jag lätt 15 timmar om dagen, men då bodde jag hemma och var arbetslös."

Haha tog ett tag innan jag fattade vad du menar, men jo det är ganska retarderat
Citera
2015-04-06, 22:14
Medlem
messiasibids avatar
Mycket små petitesser kan man haka upp sig på. I ovan nämnda fall hade det glömt lägga till på slutet av meningen "Hemma hos mina föräldrar". Folk som skriver när jag bodde hemma är väl sannolikt folk som precis flyttat hemifrån som inte riktigt funnit hemmakänslan till fullo i sitt nya hem.

Kan inte tänka mig att en familjefader eller moder i 50 årsåldern skulle säga "När jag bodde hemma". Då skulle alla undra vad han syftade på.
Citera
2015-04-06, 22:23
Bannlyst
Det finns ju mycket sådant. "Solen går upp" - fel. "Sockret smälter (i kaffet eller teet)" - fel. Men per definition bor ju alla hemma utom de hemlösa - "hem" har nämligen alltid betytt någons bostad eller hemort såvitt känt, ända tillbaka till urinodeuropeiskan. I betydelsen "hemort" har ju t.o.m. uteliggare ett "hem", om än inte ett avundsvärt sådant.
Citera
2015-04-06, 22:27
Medlem
GolfWangs avatar
- ska vi gå hem till dig?

- nä fan de e ju 40 mil härifrån o mina föräldrar e ändå bortresta. Men vi kan gå till mitt hus ja bor i o äger.... Du vet, där ja har mina grejer, dit ja får min post o där ja sover varje natt.

Mest ungdomar som säger så men hör också äldre säga "ja bodde hemma väldigt länge" osv
Citera
2015-04-06, 22:27
Medlem
smurflers avatar
Jag förstår inte vad det är du gnäller över. Begreppet "att bo hemma" betyder ju att man bor med personerna som uppfostrade en. Att det inte blir rätt om man tolkar det ordagrant säger ju ingenting, hur många uttryck fungerar ordagrant?

"Det spöregnar" - nej det gör det inte, det regnar inte spön.
"Jag är dödstrött på Flashback" - nej det är du inte, du är inte så trött att du riskerar döden.
"Usch, på måndag börjar slavarbetet igen" - nej, du är ingen slav.
Citera
2015-04-06, 22:38
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ju mycket sådant. "Solen går upp" - fel. "Sockret smälter (i kaffet eller teet)" - fel. Men per definition bor ju alla hemma utom de hemlösa - "hem" har nämligen alltid betytt någons bostad eller hemort såvitt känt, ända tillbaka till urinodeuropeiskan. I betydelsen "hemort" har ju t.o.m. uteliggare ett "hem", om än inte ett avundsvärt sådant.

Fast ja ser en skillnad. Att solen går upp e ett uttryck som alla säger oavsett ålder o ja tror man säger så i hela världen. "Jag bor hemma" verkar som att folk säger när de bor hos föräldrarna o sen när de själva blivit typ föräldrar, tiden däremellan säger de att de inte bor hemma. Att solen går upp vetnästan alla är fel men de lever kvar å e ett enklare sätt än att säga typ "nu har planeten jorden snurrat tillräckligt många grader runt sin egen axel för att vår jordhalva kan nås av solens energi"
Citera
2015-04-06, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast ja ser en skillnad. Att solen går upp e ett uttryck som alla säger oavsett ålder o ja tror man säger så i hela världen. "Jag bor hemma" verkar som att folk säger när de bor hos föräldrarna o sen när de själva blivit typ föräldrar, tiden däremellan säger de att de inte bor hemma. Att solen går upp vetnästan alla är fel men de lever kvar å e ett enklare sätt än att säga typ "nu har planeten jorden snurrat tillräckligt många grader runt sin egen axel för att vår jordhalva kan nås av solens energi"

Det går att irritera sig på mycket. Tittar vi på de markerade delarna i ditt inlägg känns de som att det skulle kunna överskugga din egen irritation.

Att »bo hemma« är att se som en förkortning för det längre: »bo hemma hos föräldrarna«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-06 kl. 22:51.
Citera
2015-04-06, 22:44
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Jag förstår inte vad det är du gnäller över. Begreppet "att bo hemma" betyder ju att man bor med personerna som uppfostrade en. Att det inte blir rätt om man tolkar det ordagrant säger ju ingenting, hur många uttryck fungerar ordagrant?

"Det spöregnar" - nej det gör det inte, det regnar inte spön.
"Jag är dödstrött på Flashback" - nej det är du inte, du är inte så trött att du riskerar döden.
"Usch, på måndag börjar slavarbetet igen" - nej, du är ingen slav.

Så om min mamma o pappa flyttar hem till mig nu skulle ja bo hemma igen?

Tycker de e störigt att utesluta såna små ord som "hos föräldrarna" eller så. Nån som kan fler språk? Hur man säger då. I live at home e ju inte alls samma sak som i live at home with My parents. Om man gör som du skriver o tar väck lite ord för de e underförstått kan du ju testa dina egna exempel:

Det spö
Jag är döds på back
Måndag börjar slav
Citera
2015-04-06, 22:46
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ganska typiskt för de med Aspergers att inte förstå pragmatik.
Citera
2015-04-06, 22:56
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ganska typiskt för de med Aspergers att inte förstå pragmatik.

Ganska typiskt för de med Aspergers att komma med orelevanta påstående.
Citera
2015-04-06, 23:14
Bannlyst
Citat:
Så om min mamma o pappa flyttar hem till mig nu skulle ja bo hemma igen?

Tycker de e störigt att utesluta såna små ord som "hos föräldrarna" eller så. Nån som kan fler språk? Hur man säger då. I live at home e ju inte alls samma sak som i live at home with My parents. Om man gör som du skriver o tar väck lite ord för de e underförstått kan du ju testa dina egna exempel:

Det spö
Jag är döds på back
Måndag börjar slav

Du har massor av stav- och skrivfel i dina egna inlägg.

Du stympar ord, vilket är något annat än att underförstå något genom att utelämna ord.

Latin t.ex. kännetecknas just av att man ofta utelämnar många ord och ändå får fram meningen, som i Sic semper tyrannis. Ordagrant betyder det: "Så alltid tyrannerna". Det är helt underförstått att tyranner alltid blir dödade av folket, men alla som kan för fem öre latin vet att det är vad man menar med de tre orden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in