Citat:
Ursprungligen postat av
Okynne
Det stämmer att det inte är konstigt att hon kontaktade AA, men som jag skrev kan det verka konstigt om man inte sett att hon nämns i sådana sammanhang och istället tittar på pressreleasen där AA inte nämns. Det vär troligen skälet till att en förklaring om detta har lagts in, vilket inte är konstigt alls.
AA nämns i pressreleasen (som lillalinnea lagt upp) som presskontakt, men för press som vill ha platser nämns uttryckligen en annan person som man uppmanas ringa, så förklaringen i förhöret är i sig inte uppenbart oantastlig. Men tilläggets sakinnehåll är inte särskilt intressant i detalj.
För detta är inte riktigt poängen. Poängen är att detta är en oväsentlig detalj (utav många) som man finner anledning att lägga in. Varför försöker man ge ett svar på en fråga som ingen ställt och där alla normala hypotetiskt svar (inklusive det minns jag inte och jag ringde alla telefonnummer jag hittade tills jag fick napp) skulle vara okontroversiella. Denna detalj måste rimligen tillagts genom CBo försorg, dvs. en person som vet hur man bemöter en sådan fråga om den skulle komma upp, och hur. Tillägget finns säkert där av en annan anledning än följdfrågor från meningarna innan.
Den rimliga anledningen är för att kommentaren är avsedd att få någon annan verkan. Detta skulle kunna vara att i detta läge, den 25 augusti, efter att EF både läst (t.ex. i det första, nu försvunna förhörsprotokollet) om den första kontakten mellan AA och SW skulle skett 17-18 augusti efter att SWs telefon beslagtagits och undersökts, upptäckt trafik i telefonloggen mellan AA och SW innan detta. (Ju mer man tänker på det, desto mer naturligt är det att EF begärde in SWs telefon, om det rör sig om att utreda våldtäkt vill ett proffs naturligtvis få in så mycket relevant teknisk bevisning som möjligt.)