Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-04-04, 17:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Vi kan nog utgå från att Eva Finné utsågs på juridiska meriter innan alla makthavare hunnit prata sig samman.

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-drojer-julian-assange-utredningen/

Citat:
Kontaktades av chefen

Överåklagare Mats Åhlund bekräftar för Expressen att han på lördagen kontaktades av sin chef, Anders Perklev.
Hos riksåklagaren gjorde man då bedömningen att ärendet skulle lyftas bort från jouråklagaren som ansågs vara överbelastad.
– Jag beslutade att Eva Finné skulle ta över ärendet, säger Mats Åhlund.

Se även inlägg #9559 och följande.
Varför grep riksåklagaren Anders Perklev in?
Brukar han lägga sig om jouråklagare är överbelastade?
Har han ens koll på arbetssituationen för jouråklagare?
Har det någonsin hänt att han lagt sig i andra ärenden på motsvarande sätt?

Det finns väl en hierarki bland åklagarena och att då hoppa överflera led i denna hierarki verkar minst sagt konstigt.

Det borde helt och hållet vara Mats Åhlunds ansvar (jag förutsätter att han är jouråklagarens närmaste chef) att hantera arbetsfördelning för dem han är ansvarig för.
Citera
2015-04-04, 18:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Vi kan nog utgå från att Eva Finné utsågs på juridiska meriter innan alla makthavare hunnit prata sig samman.

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-drojer-julian-assange-utredningen/

Se även inlägg #9559 och följande.

Artikeln är skriven av en Micke Ölander. Kan det vara den Micke som Gehlin nämner i sina anteckningar? En presskontakt? (Jag la in en direktlänk till inlägg #9557.)

Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Den 24:e skickade Mats Gehlin MÄs förhör till CB. Strax innan samma dag hade EF meddelat honom att hon inte anser det vara våldtäkt. MG höll inte med.

Senare på dagen drog MG ärendet för chefen på jouren så att han skulle kunna dra det för ledningen. Han meddelade chefen att han fortsättningsvis skulle tala med Micke. MG sa att han inte ville ha för många kockar med tanke på sekretessen.

Det borde innebära att förutom de andra två kvinnliga utredarna hade en chef samt ev en Micke även tillgång till allt?

Rubriken "Därför dröjer Julian Assange-utredningen" och delar av artikeln ter sig tragikomiska 4 år och 7 månader senare:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Advokat Claes Borgström företräder de två kvinnor som anmält Wikileaks-grundaren Julian Assange.
– Om det stämmer att åklagaren var upptagen med ett annat mål i hovrätten så är det allvarligt. I alla brottmål är det viktigt att utredningen sköts skyndsamt, säger han.
Han pekar på att det borde ha skett förhör med kvinnorna redan på måndagen [23/8]. Men då var alltså åklagaren upptagen och utredaren fick inga direktiv.
Genom att Mats Åhlund gav Finné det mycket känsliga ärendet hamnade polisens utredare i flera brydsamma situationer.

Utredaren skriver bland annat i sina noteringar tisdagen den 24 augusti:
”Hon sa att jag inte skulle göra något i ärendet förrän hon har läst in sig på ärendet”
På onsdagen ringer en av kvinnorna till honom och frågar vad som händer. Han tvingas då säga som det är – att han fortfarande väntar på direktiv från åklagaren.

Borgström gnäller över att kvinnorna inte förhördes redan den 23 augusti 2010 - Assange väntar fortfarande. Artikeln framför kritik mot valet av Finné, men säger underligt nog inget om Ny som vid det laget tagit över (och fortfarande inte fått till ett förhör med Assange). Verkar som om Borgström försökte nedvärdera Finné.
Senast redigerad av outoftheblue 2015-04-04 kl. 18:07.
Citera
2015-04-04, 19:08
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför grep riksåklagaren Anders Perklev in?
Brukar han lägga sig om jouråklagare är överbelastade?
Har han ens koll på arbetssituationen för jouråklagare?
Har det någonsin hänt att han lagt sig i andra ärenden på motsvarande sätt?

Det finns väl en hierarki bland åklagarena och att då hoppa överflera led i denna hierarki verkar minst sagt konstigt.

Det borde helt och hållet vara Mats Åhlunds ansvar (jag förutsätter att han är jouråklagarens närmaste chef) att hantera arbetsfördelning för dem han är ansvarig för.

Varför grep Anders Perklev in? Gissningsvis fick han ett informellt telefonsamtal sent på kvällen den 20 augusti. Den inre regeringskretsen måste ha diskuterat arresteringen av Assange under kräftskivan på Harpsund på kvällen den 20 augusti. Sen ringde någon från Harpsund till Perklev, informellt, och berättade att regeringen var angelägen om att ordentligt med resurser skulle ges till förundersökningen mot Assange. Åhlund valde sedan Finné efter samtal med Perklev.

Ungefär så tror jag det gick till.

Dessutom kan man anta att regeringen diskuterade vad man skulle göra med Assanges ansökan om tillstånd att arbeta och uppehålla sig i Sverige. Den hade kommit in till Migrationsverket två dagar tidigare, den 18 augusti. Det blev som bekant avslag så småningom. Förundersökningen kan ingå i motiveringen för avslag.
Senast redigerad av trenterx 2015-04-04 kl. 19:15.
Citera
2015-04-04, 22:41
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Det var då honungsfällan fick sina instruktioner medans hennes kropp tog emot orgasm efter orgasmi i syfte att lära sig lögnens varumärke.

Menar du allvar? Vad bygger du dina märkliga teorier på? Det här verkar inte helt friskt enligt min mening.
Citera
2015-04-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Citat:
Det var då honungsfällan fick sina instruktioner medans hennes kropp tog emot orgasm efter orgasmi i syfte att lära sig lögnens varumärke.
Menar du allvar? Vad bygger du dina märkliga teorier på? Det här verkar inte helt friskt enligt min mening.
Jag håller med dig om att det inte är helt friskt att det som uppdagats faktiskt visar att det kan förhålla sig ungefär så. Men det är mycket som inte är friskt i det här fallet.
Citera
2015-04-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det är inte ATT Sofia kontaktar AA som är konstigt. Det konstiga är att man lägger till den här raden i efterhand.
Ett förhörsprotokoll som är utskrivet och inskrivet i Dur Två gällande våldtäkt. Ett förhörsprotokoll som IK inte får
tillgång till förens den 26aug. Dagen efter att Eva Finne lagt ner misstanken om våldtäkt helt.
Det är inte så att hon ändrar sitt förhör själv, utan det är MG som "beordrar" henne att gör det.

DET ÄR DET SOM ÄR KONSTIGT

Det stämmer att det inte är konstigt att hon kontaktade AA, men som jag skrev kan det verka konstigt om man inte sett att hon nämns i sådana sammanhang och istället tittar på pressreleasen där AA inte nämns. Det vär troligen skälet till att en förklaring om detta har lagts in, vilket inte är konstigt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
2. Det finns även en annan omständighet som talar mot "egensöket". Vad?
Eftersom AAs namn inte fanns som kontaktperson för seminariet från början. Inte heller i det senare utskicket från Kristen Vänster är hon den som ska kontaktas. Om SW sökt själv, varför väljer hon då att kontakta AA och inte den som är kontaktperson?
Inte trovärdigt.

Jag länkade nyss till Kristen Vänsters inlägg där AA nämns som presskontakt som man ska kontakta för mer information. Det är skrivet 11 augusti. (Dagen innan, den 10 augusti, har AA twittrat om seminariet.)

Hitta inte på konstigheter där det inte finns några konstigheter. Det tar bort fokus från de många faktiska konstigheterna.
Citera
2015-04-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
OK. Kristen vänster nämner Anna som kontaktperson, inklusive mejladress.
Broderskapsrörelsens pressmeddelande 11 augusti 2010 nämner dock ej Anna överhuvudtaget. Det utreddes tidigare i tråden. Jag citerar ett tidigare inlägg. Båda länkarna är döda nu, tyvärr.

Anna är inte kontaktperson enligt Broderskap, men är kontaktperson enligt "Kristen vänster". Lite märkligt.

Sofia har nog inte hämtat Annas uppgifter från Broderskaps hemsida, möjligen från "Kristen Vänsters" hemsida. Eller så har hon fått tips från Någon. Men så står det inte i HäPM.

Då får väl jag rycka in.

Detta är skärmbilder från kristen vänsters dåvarande hemsida.

http://i.imgur.com/Wp4A5EH.png
http://i.imgur.com/LuZ8oyj.png
Citera
2015-04-06, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det stämmer att det inte är konstigt att hon kontaktade AA, men som jag skrev kan det verka konstigt om man inte sett att hon nämns i sådana sammanhang och istället tittar på pressreleasen där AA inte nämns. Det vär troligen skälet till att en förklaring om detta har lagts in, vilket inte är konstigt alls.
AA nämns i pressreleasen (som lillalinnea lagt upp) som presskontakt, men för press som vill ha platser nämns uttryckligen en annan person som man uppmanas ringa, så förklaringen i förhöret är i sig inte uppenbart oantastlig. Men tilläggets sakinnehåll är inte särskilt intressant i detalj.

För detta är inte riktigt poängen. Poängen är att detta är en oväsentlig detalj (utav många) som man finner anledning att lägga in. Varför försöker man ge ett svar på en fråga som ingen ställt och där alla normala hypotetiskt svar (inklusive det minns jag inte och jag ringde alla telefonnummer jag hittade tills jag fick napp) skulle vara okontroversiella. Denna detalj måste rimligen tillagts genom CBo försorg, dvs. en person som vet hur man bemöter en sådan fråga om den skulle komma upp, och hur. Tillägget finns säkert där av en annan anledning än följdfrågor från meningarna innan.

Den rimliga anledningen är för att kommentaren är avsedd att få någon annan verkan. Detta skulle kunna vara att i detta läge, den 25 augusti, efter att EF både läst (t.ex. i det första, nu försvunna förhörsprotokollet) om den första kontakten mellan AA och SW skulle skett 17-18 augusti efter att SWs telefon beslagtagits och undersökts, upptäckt trafik i telefonloggen mellan AA och SW innan detta. (Ju mer man tänker på det, desto mer naturligt är det att EF begärde in SWs telefon, om det rör sig om att utreda våldtäkt vill ett proffs naturligtvis få in så mycket relevant teknisk bevisning som möjligt.)
Citera
2015-04-06, 08:22
Medlem
duqus avatar
Kom ihåg att JA åkte till Sverige under falsk flagg när han var under hård bevakning. Han var "hitbjuden" av Broderskapsrörelsen officiellt, inofficiellt var det Piratpartiet han kom hit för att träffa, skriva avtal om serverplats och fixa ett utgivningsbevis. I denna operation dyker då AA upp som bara 2 månader tidigare var djupt involverad i Ship to Gaza som gick åt pipan, där samma journalist Niklas Svensson förekommer som då fick tillgång till sekretessbelagd info.

Det kan ju vara så enkelt att det är 2 falanger som krigar mot varandra, där AA anses vara för JA medan SW slängs in från motståndarsidan för att sabotera, hon ville ju checka in på hotell medan JA ville åka hem till henne, hennes familj har bakgrund inom centerpartiet om jag minns rätt.

Alltså lägger man ut en jävla massa rökridåer under förhören som polisen antecknar och lägger till, man får ju som brottsoffer/vittne rätten att godkänna ett förhör och har rätten att göra tillägg i en utredning.
Polisen säger ju alltid "uppläst och godkänd", här kan både AA och SW ha friserat och lagt till efter olika önskemål, och ser vi till att SW gick igenom 7 olika förhör blev det snarare en roman än en förundersökning på slutet, till detta adderar vi sen alla politiska intressen som blandar sig i.

Återigen vill jag bråka om tidsglappet från det att dom går in på Klara Näpo tills det att förhören görs.
Det är fredag under semestertider, Klara stänger 16.00 på fredagar och vanligen får man då ta sig till Bergsgatan där utredarna sitter. I stället får dom sitta i över 2 tim innan polisen drar igång efter 16, när dom egentligen ska ha slutat och gått hem eftersom övertid för personalen var ganska hårt reglerad. Inte fan sitter polisen och har kaffetjafs med 2 kvinnor under 2 tim, snarare väntade man in något, och förhöret skedde helt utanför vanligt protokoll då dom inte ens spelade in förhöret.

Kort sagt var det 3 olika intressen som skulle "bokföras" för AA-SW-staten med dito justeringar i Durtvå med dito utlåsta förhörsledare.
Citera
2015-04-06, 14:33
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
AA nämns i pressreleasen (som lillalinnea lagt upp) som presskontakt, men för press som vill ha platser nämns uttryckligen en annan person som man uppmanas ringa, så förklaringen i förhöret är i sig inte uppenbart oantastlig. Men tilläggets sakinnehåll är inte särskilt intressant i detalj.

För detta är inte riktigt poängen. Poängen är att detta är en oväsentlig detalj (utav många) som man finner anledning att lägga in. Varför försöker man ge ett svar på en fråga som ingen ställt och där alla normala hypotetiskt svar (inklusive det minns jag inte och jag ringde alla telefonnummer jag hittade tills jag fick napp) skulle vara okontroversiella. Denna detalj måste rimligen tillagts genom CBo försorg, dvs. en person som vet hur man bemöter en sådan fråga om den skulle komma upp, och hur. Tillägget finns säkert där av en annan anledning än följdfrågor från meningarna innan.

Den rimliga anledningen är för att kommentaren är avsedd att få någon annan verkan. Detta skulle kunna vara att i detta läge, den 25 augusti, efter att EF både läst (t.ex. i det första, nu försvunna förhörsprotokollet) om den första kontakten mellan AA och SW skulle skett 17-18 augusti efter att SWs telefon beslagtagits och undersökts, upptäckt trafik i telefonloggen mellan AA och SW innan detta. (Ju mer man tänker på det, desto mer naturligt är det att EF begärde in SWs telefon, om det rör sig om att utreda våldtäkt vill ett proffs naturligtvis få in så mycket relevant teknisk bevisning som möjligt.)

Exakt. (Det av mig fetade).

Varför gör man sig besväret att ändra i ett protokoll, enbart för att lägga till något som förefaller helt ovidkommande?

Detta gör naturligtvis att det som förefaller helt ovidkommande, i stället antyder att det har en betydelse. Det måste finnas en anledning till att man gjort just detta tillägg.

Flera här har därför försökt att räkna ut vilken betydelsen är.
Citera
2015-04-06, 18:43
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Exakt. (Det av mig fetade).
Varför gör man sig besväret att ändra i ett protokoll, enbart för att lägga till något som förefaller helt ovidkommande?
Detta gör naturligtvis att det som förefaller helt ovidkommande, i stället antyder att det har en betydelse. Det måste finnas en anledning till att man gjort just detta tillägg.
Flera här har därför försökt att räkna ut vilken betydelsen är.

Det är just därför JA ska bjuda in till förhör, där neka dna, svara minns inte eller inga kommentarer på alla frågor.
Att JA inte skulle förstå att hans första förhör har använts i syfte efter 7 SW förhör att snärja, skulle vara obegripligt. Vad tror han detta förhör skulle gå ut på?
Svarar han på frågor VILL han förlora och ge den kriminella åklagaren Ny, som skickar en pseudofeministåklagare Isgren, eftersom hon inte vågar själv, övertaget igen. Det vore inte sunt. Och helt emot rimliga principer. skit får han i media oavsett.

Tipset ligger ändå på att Isgren aldrig ens landar i London, det skulle hon annars redan gjort.
Citera
2015-04-06, 19:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är just därför JA ska bjuda in till förhör, där neka dna, svara minns inte eller inga kommentarer på alla frågor.
Att JA inte skulle förstå att hans första förhör har använts i syfte efter 7 SW förhör att snärja, skulle vara obegripligt. Vad tror han detta förhör skulle gå ut på?
Svarar han på frågor VILL han förlora och ge den kriminella åklagaren Ny, som skickar en pseudofeministåklagare Isgren, eftersom hon inte vågar själv, övertaget igen. Det vore inte sunt. Och helt emot rimliga principer. skit får han i media oavsett.

Tipset ligger ändå på att Isgren aldrig ens landar i London, det skulle hon annars redan gjort.
Vad tror ni alla att dröjsmålet beror på?

Sitter Marianne Ny ensam i sin kammare och filar på hur hon ska ta sig ur det här?
Pågår det intensiva förhandlingar mellan Ny, HD och UD/regeringen för att de ska hitta en lösning som ger sken av att vara ok?
Eller tror ni att HD har så mycket integritet att de beslutar enligt de lagar som finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in