Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-01-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, men där fanns väl inget " "I do hope this is over soon" ?

Kan någon länka till Verdens Gang, så vi får se AA:s exakta uttalanden?

Edit 1: artikeln: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10036983

Edit 2: hittar inget i Verdens Gang-artikeln.
Senast redigerad av flashback979 2011-01-13 kl. 23:38.
Citera
2011-01-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Innan jag går och sover ger jag mig själv en ryggdunk för att jag i aug/sept skrev att denna fars skulle pågå över jul och in i 2011!

Det här kan pågå i månader till. Vem som än förlorar 8/2-11 kommer att överklaga.
Citera
2011-01-13, 23:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
FUP-2 läckte ju till Verdens Gang oxå (eller en annan norsk tidning), där vi fick läsa hennes rövarhistoria om hur han slet av henne kläder o halsband, fast hon egentligen inte ville i det tysta. "Det hade gått för långt för att jag skulle säga nej"

Vet vi att det faktiskt står så i FUP-2? Om jag minns rätt dök denna skruvade version först upp i skandalblaskan Mail on Sunday, två dagar efter The Guardian skrev om det hela. Och min tolkning av Mail on Sundays artikel var att de inte själva sett FUP-2, men låtsas att så är fallet. I princip så återberättar de bara The Guardians story även om de snuskar till den så gott de kan (i The Guardian stod det t.ex. bara he removed my clothes vilket ju inte antyder något våld).
Citera
2011-01-13, 23:38
Medlem
Therons avatar
Citat:
Kan någon länka till Verdens Gang, så vi får se AA:s exakta uttalanden?
Edit: artikeln: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wi...artid=10036983
Från VG

«Gjennomgående skader»

Stockholms-politiet har hyret inn en sakkyndig ved Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) i Sverige til å vurdere skadene på kondomet som Assange brukte under samleiet.
I rapporten som den sakkyndige har skrevet, kommer det frem at kondomet har «gjennomgående skader i den fremste delen, med små riper i nærheten av skaden». Skaden skal ikke være av en slik karakter at det vitner om bruk av et verktøy, ifølge vedkommende som har undersøkt kondomet.

- Testresultatet taler for at skaden i den fremste delen av kondomet kommer av at kondomet er blitt slitt i stykker, heter det i rapporten.

Rapporten konkluderer videre med at resultatet av undersøkelsen er innenfor den såkalte «Grad+2», som ifølge SKL betyr at det er liten sannsynlighet for at det finnes noen annen forklaring enn hypotesen.

Rapporten sier ingenting om skaden kan skyldes at Assange egenhendig har forsøkt å ødelegge den, eller om det kan ha skjedd som følge av et uhell.
Hur lätt är det att manipulera bevismaterial av det slaget och ljuga lite?
Citera
2011-01-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet vi att det faktiskt står så i FUP-2? Om jag minns rätt dök denna skruvade version först upp i skandalblaskan Mail on Sunday, två dagar efter The Guardian skrev om det hela. Och min tolkning av Mail on Sundays artikel var att de inte själva sett FUP-2, men låtsas att så är fallet. I princip så återberättar de bara The Guardians story även om de snuskar till den så gott de kan (i The Guardian stod det t.ex. bara he removed my clothes vilket ju inte antyder något våld).
Jo, så uppfattade jag det oxå, att DM återberättade och blandade in som alltid ovidkommande saker.

Verdens Gang hänvisar till källor: The Guardian, New York Times, Aftonbladet og Expressen.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10036885

Någon som vet om Verdens Gang är en seriös tidning? Det är verkligen en uppskruvad historia man får läsa. Kan de ha sexat upp den i bästa DM stil? Kan AA ha sexat upp sin story några grader när hon förhördes 2:a ggn av MN?
Senast redigerad av flashback979 2011-01-13 kl. 23:45.
Citera
2011-01-13, 23:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo, så uppfattade jag det oxå, att DM återberättade och blandade in som alltid ovidkommande saker.

Verdens Gang hänvisar till källor: The Guardian, New York Times, Aftonbladet og Expressen.

Och de svenska tidningarna (i vart fall DN och Expressen) hakade på DM-versionen, det kommer jag ihåg. Förmodligen därför att den var snaskigare än Guardian-versionen. Så om VG fått sina uppgifter därifrån är det DM-versionen som spökar.
Citera
2011-01-13, 23:52
Medlem
Den 24:e skickade Mats Gehlin MÄs förhör till CB. Strax innan samma dag hade EF meddelat honom att hon inte anser det vara våldtäkt. MG höll inte med.

Senare på dagen drog MG ärendet för chefen på jouren så att han skulle kunna dra det för ledningen. Han meddelade chefen att han fortsättningsvis skulle tala med Micke. MG sa att han inte ville ha för många kockar med tanke på sekretessen.

Det borde innebära att förutom de andra två kvinnliga utredarna hade en chef samt ev en Micke även tillgång till allt?

Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
...
Mcfrogs gamla uppgift om access är högintressant då påståendet är att endast den utredande polisen har access till den sekretessbelagda filen, då betyder detta att det bara är Mats Gehlin eller någon av de 2 kvinnliga utredarna på Klara som har haft access till FuP nr 2, vilken också läckte i delar till blaskorna. Kanske vår nyanlände lagman här på tråden kan tillföra något i denna debatt....
Citera
2011-01-13, 23:53
Medlem
Det närmaste jag hittade till "I do hope this is over soon" är följande GT-translation:

Assange var våldsam och grov. Jag vill verkligen be honom att sluta, säger kvinnan.

Assange var voldsom og hardhendt. Jeg ville egentlig be ham om å stoppe, hevder kvinnen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10036983
Citera
2011-01-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Den 24:e skickade Mats Gehlin MÄs förhör till CB. Strax innan samma dag hade EF meddelat honom att hon inte anser det vara våldtäkt. MG höll inte med.

Senare på dagen drog MG ärendet för chefen på jouren så att han skulle kunna dra det för ledningen. Han meddelade chefen att han fortsättningsvis skulle tala med Micke. MG sa att han inte ville ha för många kockar med tanke på sekretessen.

Det borde innebära att förutom de andra två kvinnliga utredarna hade en chef samt ev en Micke även tillgång till allt?

http://twitter.com/#!/therealardin

18th September.. "En man utanför min toa när jag besökte Prime PR: "vi behöver nån i trafik, jag snackar med Micke"

Screenshots från AA:s Twitter: http://www.chillingmesoftly.com/content/six-degrees-karl-rove

Tror ni att de båda Micke är samma Micke?
Citera
2011-01-14, 00:00
Medlem
the saints avatar
Citat:
De tar uttryckligen upp Europakonventionen i Skelettet, men där tycker jag nog att de är ute och cyklar. Lagändringen 2005 hade inget med mens rea (uppsåt) att göra, som flera redan påpekat.

Det de borde skjuta in sig på om de ska ta upp Europakonventionen är inte lagstiftningen utan den praxis som HD utvecklat i sexbrottsmål. Jag tänker främst på två saker:

1. Att hörsägen, dvs. vad målsägaren sagt eller gjort efter händelsen, kan åberopas som bevisning, ibland t.o.m. den enda bevisningen vid sidan av målsägarens utsaga:

En alltigenom trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med vad som i övrigt har framkommit i målet - t.ex. om målsägandens beteende efter händelsen - vara tillräcklig för en fällande dom. (NJA 2009 s. 447)

2. Att tid och plats för brottet inte alltid behöver preciseras:

På motsvarande sätt bör åtal för en serie brottsliga gärningar av närmare angivet innehåll kunna bifallas utan att det blir till fullo utrett när och var de olika gärningarna har ägt rum. (NJA 1991 s. 83).

Båda de här sakerna skulle var för sig få en brittisk domare att gå i taket. Hörsägen är förbjudet i brittiska domstolar, och skulle definitivt inte kunna åberopas som enda bevisning. Och att inte ange tid och plats för brottet gör det omöjligt för den misstänkte att skaffa ett alibi, vilket britterna nog också skulle se som rättsvidrigt.

Jag tror att Assanges brittiska advokater inte riktigt fattat att case law (praxis) också är viktigt i Sverige, och att det är där som tveksamheterna finns, inte i lagstiftningen.

En prövning i brittisk domstol av om svensk praxis i sexbrottsmål strider mot Europakonventionens regler om en fair trial skulle vara intressant. Och huruvida Assange skulle få en fair trial om han utlämnas till Sverige är en av de få saker som domstolen faktiskt får pröva enligt EAW-avtalet.

Några ytterligare kommentarer:

1. Precisering av tid och plats kan möjligen bli ett problem vid ett åtal mot Assange. AA hade om jag minns rätt åtminstone till att börja med svårt att precisera vilken dag det påstådda ofredandet skulle ha ägt rum.

2. Europadomstolen tycker att detta med precisering av tid och plats för brottet är viktigt. Det vet vi från Steel vs. UK (1998-09-23) där ett överklagande av en otydlig gärningsbeskrivning underkändes. Domstolen ansåg att åtalet uppfyllde minimikraven enligt Europakonventionen eftersom tid och plats för brottet var tydligt preciserade.

När det gäller tid och plats, antar jag att JA inte har några invändningar, om AA och SW håller sig till sanningen. Han har ju aldrig förnekat att han varit så att säga på plats när de aktuella händelserna ägt rum.
Citera
2011-01-14, 00:01
Medlem
Citat:
Och de svenska tidningarna (i vart fall DN och Expressen) hakade på DM-versionen, det kommer jag ihåg. Förmodligen därför att den var snaskigare än Guardian-versionen. Så om VG fått sina uppgifter därifrån är det DM-versionen som spökar.

Jag har inget klart minne att DM-stuket var så rått som Verdens Gangs. DM-vinkeln är oftast att de försöker få läsaren moraliskt indignerad, typ JA är promiskiös, stjäl andra mäns flickvänner, vilket inte fungerar på DM-läsarna, då de håller på JA.
Citera
2011-01-14, 00:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea

Var kom dessa uppgifter från? McFrog?

Att MG inte drog jämt med EF vet vi ju efter det att han grät ut i Expressen (om hur svårt det var att jobba under EF).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in