2015-04-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
jo jag tänker köra din variant, helt klart. Tror det blir en hel del Iraniens (hans auto + de andra iranierna (flowering mid august/september.........drgreenthumb.com) dessa frön verkar riktigt riktigt bra

kommer leta upp 3 ställen nu under april/maj.........kanske t.o.m. spika ihop några brädor för att hålla paketet på plats lite bättre.......o så blir det 3 till 5 olika iranier

vad tycker du om att ge molass/mjölk att spreja plantorna med vid blommning?

en annan fråga; hur stort "djup" ska det vara skit/jord, från ytan ner till marken?
Citera
2015-04-06, 18:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
jo jag tänker köra din variant, helt klart. Tror det blir en hel del Iraniens (hans auto + de andra iranierna (flowering mid august/september.........drgreenthumb.com) dessa frön verkar riktigt riktigt bra

kommer leta upp 3 ställen nu under april/maj.........kanske t.o.m. spika ihop några brädor för att hålla paketet på plats lite bättre.......o så blir det 3 till 5 olika iranier

vad tycker du om att ge molass/mjölk att spreja plantorna med vid blommning?

Jag hade inte slängt pengar på dr.greenthumb grejer. Hellre sorter som är acklimatiserade till Norden och blanda early med autos. Royal Dane, Royal Nepal och Danish gold är fina early strains (seedheaven.net eller cannaseeds.dk). Hybrids from hell gör riktigt maffiga uteplantor väl värda pengarna.
Jag hade duckat plankor. Det brukar torka ut odlingsbäddar och det vill man absolut inte.
Jag testar att köra med aska ((p-k)utöver allt det vanliga) i år för att få upp bud leaf ration då 50/50 p-jord/påsskit är lite N tung.
Jag pallar inte hålla på och spreja och trixa. Naturen brukar lösa det mesta väldigt bra.
Överlag så lever inte dyra frön upp till sitt pris, hellre frön av och för entusiaster. Då slipper man försäljar BS och har istället råd att köpa många och rycka de som ser svaga ut. En stark bra planta ger ofta mer än en bra och två taskiga som ska samsas.
Hellre forumgenetik än stora hyllade breeders. Bland mina top 10 strains finns inte många seedbank frön utan nästan allt är hemmabyggen som snurrar runt och byts friskt.
Citera
2015-04-06, 18:51
Medlem
10Ls avatar
Citat:
en annan fråga; hur stort "djup" ska det vara skit/jord, från ytan ner till marken?
Sikta på 30-40cm. Granngårdens p-jord och naturgödsel funkar fin fint (4påsar 145kr) så en bädd kostar alltså 300-ish kr eller som 3g standard.....
4-6 early i en sådan bädd (sätt 20 och dra hanar och svaga honor), 10-12 autos i en sog 8x40L funkar bra det med.
Citera
2015-04-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994-1
Fint! Hur mycket fick du ut?
Tack. Fick lätt över 1kg. Vägde inte allt tillsammans. Men när jag tänkt efter hur mycket jag sållt, tjänat, rökt så är det lätt över 1 kg
Citera
2015-04-06, 21:20
Medlem
Olika jordsorter
Bäst i test är Plantagen tätt följd av Änglamark

http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11361.pdf
Citera
2015-04-06, 21:27
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Yoka
Olika jordsorter
Bäst i test är Plantagen tätt följd av Änglamark

http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11361.pdf

Tycker Plantagens ser på tok för låg ut på fosfor, för mycket N i relation till P (och förmodligen K) ger mycket blad och lite buds. Jag hade sagt pass.
Citera
2015-04-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Tycker Plantagens ser på tok för låg ut på fosfor, för mycket N i relation till P (och förmodligen K) ger mycket blad och lite buds. Jag hade sagt pass.

Ja, fosfor 32 mot 149.
Vilken är det som är viktigast för buds, Kväve, fosfor och kalium?
Citera
2015-04-06, 22:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Yoka
Ja, fosfor 32 mot 149.
Vilken är det som är viktigast för buds, Kväve, fosfor och kalium?

Vanlig hesi blom hydro har NPK 3.4.5 så minst kväve mer fosfor och mest kalium.
Så ser inte plantagens jord ut. Kör billig jord och köp lite blod/benmjöl och ta i rejält med jord så det finns mat till allt och alla så länge det behövs.
Jag preppade en tidigare spot igår. Tillförde 8x40L skit/p-jord benmjöl/blodmjöl och aska. Aska har jag inte kört tidigare men verkar vara rikt på just P-K så kanske slänger på det som boost i början av blom.

Billig jord för att få volym och bränn resten på blod/benmjöl/aska.
Citera
2015-04-06, 22:24
Medlem
Har tidigare åren kört på Kekkilä multa. Ska prova biolan musta multa iår och testa får skit! i några gropar, tänkte också köra på hästskit som tidigare åren, lite hästskit och mycket prima kompostjord. Måste dock hitta nytt ställe pga tjuvar som fuckat upp det för mig
Senast redigerad av pedyboy 2015-04-06 kl. 22:28.
Citera
2015-04-06, 22:38
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedyboy
Har tidigare åren kört på Kekkilä multa. Ska prova biolan musta multa iår och testa får skit! i några gropar, tänkte också köra på hästskit som tidigare åren, lite hästskit och mycket prima kompostjord. Måste dock hitta nytt ställe pga tjuvar som fuckat upp det för mig
Hästskit + kompost = top notch. Hästskit ska vara rikare på P-K än koskit och kompost är ju drömmen. Kräver lite mer lantlig tillvaro för att ha tillgång till både kompost och hästskit men har man det så är det givet att gå för det istället.
Citera
2015-04-07, 03:40
Medlem
jesper2013s avatar
vad menas med "semi-auto"? och vilka fröer som funkar bra i norden blir klara tidigast/snabbast?
Citera
2015-04-07, 12:50
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper2013
vad menas med "semi-auto"? och vilka fröer som funkar bra i norden blir klara tidigast/snabbast?

Semi-aouto är en strain som är "delvis" aouto.
Tex om du vet vem Tanska från Swecan är, så sålde iaf han Typhoon mm, hans Typhoon är semi aouto. Den behöver iaf inte lika många timar mörker som en traditionell strain. Men den börjar inte blomma efter ett antal dagar som dom flesta "full aouto".

Så har jag förstått det som iaf. Har jag fel får nån gärna rätta mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in