2015-04-02, 09:29
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzy
var ute idag och rekade i just ett semi-träskområde(temporär möjligtvis). dock väldigt tät skog. 70% barr gissar jag. hursomhelst, långt in i skogen hittar jag vad man skulle kunna säga all-in spot. stor yta med mycket sol och tät skog runtom, två nässlor redan och även tillgång till en rinnande bäck ca 15m bort.
sätter mig och röker en och gillar läget tills jag upptäcker en ridstig strax inpå med färskt hästskit och massor, åter massor av ridspår.

Hur går dina tankar kring en all-in spot man verkligen kör på? Eller är det latheten i mig som inbillar att det skulle kunna vara bra med alla risker inkalkulerade? Tänker inte bara den mänskliga.

Jag gillar din idé med fiskelinan, skall definitivt köra på det till mina 3 nuvarande tänkta spots.

Går ju att köra på en all in spot om du vill. finns nog bra platser. Tanska från gamla Swecan tex brukade odla öppet på en stor äng . Google earth kan vara till din hjälp om du vill hitta öppna platser. På samma gång då ser du ju även närliggande bilvägar osv.

Är det mkt barrskog är det nog dåligt PH värde i jorden iaf. Det du kan göra då är dock mitt tips om sopsäckar etc, eller så gräver du ned 10-20L hinkar i marken.

Kan du kamouflera dom bra i omgivningen vore det ett stort + iaf. Du kan lätt få dom att smälta in bland mindre träd och sånt iaf!

Håll dig borta från platser nära elledningar också. Om en elledning nu skulle falla ned av något träd eller nått så kommer det komma folk dit, ksk tom helikopter som söker efter den trasiga elledningen.
Citera
2015-04-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Går ju att köra på en all in spot om du vill. finns nog bra platser. Tanska från gamla Swecan tex brukade odla öppet på en stor äng . Google earth kan vara till din hjälp om du vill hitta öppna platser. På samma gång då ser du ju även närliggande bilvägar osv.

Är det mkt barrskog är det nog dåligt PH värde i jorden iaf. Det du kan göra då är dock mitt tips om sopsäckar etc, eller så gräver du ned 10-20L hinkar i marken.

Kan du kamouflera dom bra i omgivningen vore det ett stort iaf. Du kan lätt få dom att smälta in bland mindre träd och sånt iaf!

Håll dig borta från platser nära elledningar också. Om en elledning nu skulle falla ned av något träd eller nått så kommer det komma folk dit, ksk tom helikopter som söker efter den trasiga elledningen.

Använder mig utan Google maps för att reka potentiella platser för en all in spot, och hittar jag en sådan blir det att 'islorera' plantorna från övrig vegetation och jord, antingen i hinkar/påsar. Funderar även på om raised beds kan vara något i ett sådant här läge? eller blir lätt Ph värdet rubbat då? (barrskog)

Problemet jag har är att det är så mycket hästar etc. i krokarna så blir lätt att människor hamnar på ställen man normalt aldrig besöker annars, så min eventuella all in spot måste vara väl kamouflerad. men inte hela världen om jag inte hittar en, har ännu mina 3 andra spots ifall jag går bet.

Tack för alla tips f.ö. Uppskattas!
Senast redigerad av mzy 2015-04-02 kl. 14:27.
Citera
2015-04-04, 13:34
Medlem
Superlemons avatar
har tillgång till stuga denna sommar.
finns ett par grannar några hundra meter ifrån mig med skog emellan mig och grannarna. Ska försöka på mig min första utomhus odling och tänkte köra med northern light då jag hört att dom är bra för nybörjare och relativt lätt skötta.
Men tänkte höra med er andra ungefär vad för plats som är lämpligast för mig att odla.
Jag har tillgång till våt mark, sandig, bäckar ,sjöar ,sand/grustag, mycket skog ,berg allt inom räckvidd på 200-800 meter ungefär.

Hade velat ha lite hjälp om vart min optimala odlingsplats ska ske och om ni inte tycker northern light är någon höjdare får ni gärna komma med förslag
Citera
2015-04-04, 20:07
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzy
är inne på samma spår som dig nu med nässlor då dom verkar trivas bra i samma förutsättningar som mina damer och agerar bra kamouflage.

Läste även i länken nån kommentar ovan att ormbunken ger ifrån sig något 'gift' i marken som inte gynnar ens plantor. (kan iofs ha misstolkat hela grejen.)

Yes, dock ser det ju lite skevt ut när det står brännässlor mitt ute i skogen, en barrskog. Så jag söker andra alternativ.
Citera
2015-04-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Yes, dock ser det ju lite skevt ut när det står brännässlor mitt ute i skogen, en barrskog. Så jag söker andra alternativ.

japp, det ser riktigt skevt ut. Däremot har jag hittat en och annan nässla(tistlar? eller vad heter dom? Platta små as som gör ont att trampa på iaf.) runt om i skogen. Indikerar detta på en bra jordmån för mina små liv vid dessa platser?

Annars är tanken att ingen ens skall hitta stället, och OM någon gör det så är förhoppningen att denne skall se brännässlor och helt enkelt inte söka sig vidare in genom dessa.
Om det funkar eller ej återkommer jag med besked om i höst.
Citera
2015-04-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ormbunkar suger. De växer fort som fan jag fick leta i två veckor efter ett 30tal plantor jag satt ut precis innan ormbunkarna satte fart. Ducka det eller röj riktigt ordentligt runt spoten.

10L; du sa nåt om att lägga på torrt gräs ovanpå 50/50 skit/jord så det inte torkar ; men jag antar att det går lika bra med t.ex brännässlor eller löv osv? snackar vi ett skydd av flera cm?
Citera
2015-04-06, 13:31
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
10L; du sa nåt om att lägga på torrt gräs ovanpå 50/50 skit/jord så det inte torkar ; men jag antar att det går lika bra med t.ex brännässlor eller löv osv? snackar vi ett skydd av flera cm?
Det funkar med vad som helst som kan bli maskmat och inte innehåller kopiösa mängder frön.
Jag var ute och preppade mina bäddar igår och la på 80L skit/p-jord på varje bädd och rejält med aska blod/benmjöl. Nu har jag 4x400L bäddar preppade och klara.
Jag la på 3-5cm med torrt gräs.
Citera
2015-04-06, 14:25
Medlem
Citat:
Det funkar med vad som helst som kan bli maskmat och inte innehåller kopiösa mängder frön.
Jag var ute och preppade mina bäddar igår och la på 80L skit/p-jord på varje bädd och rejält med aska blod/benmjöl. Nu har jag 4x400L bäddar preppade och klara.
Jag la på 3-5cm med torrt gräs.

ok, men sedan när du sår dina frön, låter du då dom komma upp lite först innan jorden täcks eller tar sig växten igenom gräs etc ändå?
Citera
2015-04-06, 16:03
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
ok, men sedan när du sår dina frön, låter du då dom komma upp lite först innan jorden täcks eller tar sig växten igenom gräs etc ändå?

Två tre dagar innan direktsådd vattnar jag riktigt ordentligt sen strör jag ut mina frön och myllar ner dom sen täcker jag med gräset igen och vattnar.
Sen låter jag allt vara, när jorden är varm nog så gror fröna och allt får en jävla fart. De letar sig upp genom gräslagret.
Gräslagret är alltså inte kompakt utan lite fluffigt.
Jag förgror eller veggar inte. Det suger. Plantorna får en omplanteringschock och taproten får inte gå ner som den vill. Man får springa och vattna pga ett kass ytligt rotsystem. Stora täckta bäddar klarar ledigt 30 dagar i full sol utan regn.
Citera
2015-04-06, 16:24
Medlem
bra skit från förra året!! http://imgur.com/a/kcOLL Saknar <3
Citera
2015-04-06, 16:45
Medlem
1994-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedyboy
bra skit från förra året!! http://imgur.com/a/kcOLL Saknar <3
Fint! Hur mycket fick du ut?
Citera
2015-04-06, 16:52
Medlem
Citat:
Två tre dagar innan direktsådd vattnar jag riktigt ordentligt sen strör jag ut mina frön och myllar ner dom sen täcker jag med gräset igen och vattnar.
Sen låter jag allt vara, när jorden är varm nog så gror fröna och allt får en jävla fart. De letar sig upp genom gräslagret.
Gräslagret är alltså inte kompakt utan lite fluffigt.
Jag förgror eller veggar inte. Det suger. Plantorna får en omplanteringschock och taproten får inte gå ner som den vill. Man får springa och vattna pga ett kass ytligt rotsystem. Stora täckta bäddar klarar ledigt 30 dagar i full sol utan regn.

jo jag tänker köra din variant, helt klart. Tror det blir en hel del Iraniens (hans auto + de andra iranierna (flowering mid august/september.........drgreenthumb.com) dessa frön verkar riktigt riktigt bra

kommer leta upp 3 ställen nu under april/maj.........kanske t.o.m. spika ihop några brädor för att hålla paketet på plats lite bättre.......o så blir det 3 till 5 olika iranier

vad tycker du om att ge molass/mjölk att spreja plantorna med vid blommning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in