2015-04-06, 10:36
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosettEtt
Allmän Plats är föråldrat och nu används offentlig plats.
Och ytan precis utanför affärer brukar inte vara offentlig plats utan kvartersmark så där kan butiksinnehavaren göra vad han/hon vill.
Konstigt, då bör Svensk Handel ha en föråldrad juriststab som troligen har formulerat:
Citat:
- Det spelar ingen roll vem som äger marken runt om butiken, den är oavsett ägare att betrakta som allmän plats.
http://www.svenskhandel.se/Nyheter--rapporter/Nyheter/2014/Tiggare-utanfor-butiken-/
2015-04-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Sålunda kan en fattig person negligera en butiksägares sätt att slippa en fattig själ. Vidare är jag villig att sätta en peng på att ICA kommer prata med denna butik. De vill ej få dålig publicitet angående fattiga människor och enskilda handlares agerande.
Är det som du säger att platsen som ägs av butiken är offentlig plats så har vi en lokal förordning i min kommun som säger att tiggeri inte är tillåtet.
Citat:
Polismyndighetens tillstånd krävs för insamling av pengar i bössor eller liknande, om
insamlingen inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig
tillställning.
När insamlingen skall ske i samband med framförande av gatumusik krävs inte
tillstånd.
Vem är det man skall kontakta för att de lokala ordningsföreskrifterna skall efterlevas?
2015-04-06, 10:45
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosettEtt
Är det som du säger att platsen som ägs av butiken är offentlig plats så har vi en lokal förordning i min kommun som säger att tiggeri inte är tillåtet.

Vem är det man skall kontakta för att de lokala ordningsföreskrifterna skall efterlevas?
Du misstolkar nog Lekebergs Kommunlagar. Annars så bryter Lekeberg Kommun mot Lagen.
Citat:
Enligt Staffan Wikell, jurist på SKL:s juridiska avdelning, går det inte att införa ett förbud mot tiggeri i en hel kommun. Ordningslagen, som gäller på offentliga platser som är upplåten för allmänheten, ger inte stöd för att förbjuda tiggeri.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/kommuner-kan-inte-forbjuda-tiggeri-3154879.aspx
2015-04-06, 10:45
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Sålunda kan en fattig person negligera en butiksägares sätt att slippa en fattig själ. Vidare är jag villig att sätta en peng på att ICA kommer prata med denna butik. De vill ej få dålig publicitet angående fattiga människor och enskilda handlares agerande.

Jag tror att hans växter kommer att fortsätta stå där dom är, ICA är medvetna om vad deras kunder tycker om tiggarna då dom är fullständigt överhopade med klagomål från kunder.

Motståndet och irritationen mot tiggarna är större än vad dom flesta kan tänka sig, Jag har hört mängder med människor som aldrig tidigare skulle säga något rasistiskt överhuvudtaget beklaga sig över zigenarproblemet.
Senast redigerad av svengöran 2015-04-06 kl. 10:47.
2015-04-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
så dom som inte jobbar ska inte ha nåt alls? (finns liberala stater där det är så)
de som är sjukskrivna ska inte ha en krona ens?
jag tror inte du tänkt så långt...

Dom är här på semester. Inget annat. De får väl uppföra sig som jag som turist förväntas uppföra mig i länder jag besöker.
Inte åka någonstans där jag inte har råd med vistelsen.
Om jag campar så har jag med mig egen campingutrustning (d.v.s jag stjäl inte utrustningen i närheten av campingplatsen).
Campar på platser som är avsedda för detta och betalar för mig. Om man anmodas till detta får man betala i förskott.
Utmärker mig inte på ett sätt som stör utan försöker smälta in så gott det går.
Sätter mig inte på ställen som kan förorsaka hinder eller att folk stör sig på mig.
Lägger allt skräp i papperskorgar o.d. som är ämnat för ändamålet.
Rättar mig efter landets lagar - både skrivna och oskrivna.
Om man av misstag gör något som visar sig strida mot landets seder och bruk och blir påtalad detta så får man be om ursäkt och försöka anpassa sig.
2015-04-06, 10:51
Medlem
Citat:
Du misstolkar nog Lekebergs Kommunlagar. Annars så bryter Lekeberg Kommun mot Lagen.http://www.unt.se/uppland/uppsala/kommuner-kan-inte-forbjuda-tiggeri-3154879.aspx
Nu är det inte Lekebergs kommun utan många kommuner har precis denna formulering

Och jag är böjd att hålla med dig om att tiggeri hamnar utanför denna paragraf

Citat:
Med beaktande av motiven till ordningslagens krav på tillstånd och med en analogisk tolkning av vad som synes gälla för gatumusikanters penninginsamlingar anser tingsrätten att det som [kvinna 1], [kvinna 2] och [kvinna 3] har ägnat sig åt genom att sitta på gatan och samla in pengar i muggar respektive en plastlåda inte kan anses utgöra aktiva penninginsamlingar. Dessa torde då inte heller vara tillståndspliktiga.

Tingsrätten finner således att åtalet ska ogillas.

http://databas.infosoc.se/rattsfall/26857/fulltext
2015-04-06, 11:15
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Dom är här på semester. Inget annat. De får väl uppföra sig som jag som turist förväntas uppföra mig i länder jag besöker.
Om jag campar så har jag med mig egen campingutrustning (d.v.s jag stjäl inte utrustningen i närheten av campingplatsen).
Campar på platser som är avsedda för detta och betalar för mig. Om man anmodas till detta får man betala i förskott.
Sätter mig inte på ställen som kan förorsaka hinder eller att folk stör sig på mig.
Om man av misstag gör något som visar sig strida mot landets seder och bruk och blir påtalad detta så får man be om ursäkt och försöka anpassa sig.
du tror dom åker till sverige på semester
2015-04-06, 11:44
Bannlyst
Kommunist-coop har gjort samma sak.

Låt krukorna stå kvar till jul. Eller varför inte året runt? Mer växtlighet och mindre smuts, ty.
2015-04-06, 12:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Enligt användaren Chantre, i papperskorgad tråd, är Maja en journalist på SR.

Har lagt märke till det i fler "nyheter". Alltså att det är någon journalist eller (wannabe-) politiker som får representera en slumpmässig medborgare. Finns antagligen helt enkelt inga vanliga människor att få tag i med dessa åsikter.
2015-04-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ytan utanför en butik betraktas som Allmän Plats. Därav kan en fattig person sätta sig bland palmerna och tigga. En butiksägare kan ej obstruera med diverse bråte på en Allmän Plats.
I detta fall är situationen flagrant. Butiksägaren gillar ej att en fattig människa sitter utanför hens butik!
Fattig människa? Vet du vilka sociala förmåner tiggare har i Rumänien? Nej just det. Du har ingen aning. Det enda du kan upprepa är det inlärda politiska mantrat. Hens butik? Du menar dennes butik?
2015-04-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas

Det enda krav som finns är att du måste kunna visa på hur du klarar ditt uppehälle, du har inte rätt att komma utan medel för att försörj dig. Det är att krav inom EU, vilket vi i Sverige inte följer......
2015-04-06, 13:14
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Har lagt märke till det i fler "nyheter". Alltså att det är någon journalist eller (wannabe-) politiker som får representera en slumpmässig medborgare. Finns antagligen helt enkelt inga vanliga människor att få tag i med dessa åsikter.
Jo, det är ett ytterst vanligt fenomen inom svensk media. Jag antar att det beror på att de känner sig obekväma utanför ankdammen och ogärna vill beblanda sig med "pöbeln". Våra åsikter är ju oftast diametralt motsatta deras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in