2015-04-06, 09:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Eftersom du tillhör dom som tror att deras hemland skiter i dom rekommenderas jag denna länk till hotell paradiset. En dokumentär om var Rumänien försökt göra. http://youtu.be/aHpYRgflzo8

Det är i själva verket ett exempel på att rumänerna gjort sitt bästa för att bli av med romerna. De byggde eländet för att romerna skulle bo där och inte driva runt på gatorna, men som alla som sett domumentären vet så lyckades romerna själva totalt förstöra hela huset på rekordtid. Den som sett dokumentären vet också att romerna själva säger att både förstörelsen av byggnaden och en ovilja att arbeta ligger i deras natur. Så det är Gudi Behagligt att du länkar till denna dokumentär!
2015-04-06, 09:37
Medlem
Arkiaters avatar
Det har länge rapporterats i media om att tiggeriet är organiserat och att tiggarna utnyttjas till det yttersta av skrupulösa landsmän. Flera poliser kan styrka att så är fallet. Verksamheten begränsar sig heller inte till tiggeriet utan i dess spår följer inbrott, barnprostitution mm. Varför är då svenska politiker, med undantag för SD, så passiva? Varför säger Stefan Löfven & Co blankt nej till att kriminalisera tiggeriet? Vilka poäng förväntar de sig vinna på en sådan hållning, då en majoritet av svenskarna vill förbjuda tiggeriet nu omedelbart?
http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor
2015-04-06, 10:10
Medlem
FnurrHas avatar
Ytan utanför en butik betraktas som Allmän Plats. Därav kan en fattig person sätta sig bland palmerna och tigga. En butiksägare kan ej obstruera med diverse bråte på en Allmän Plats.
I detta fall är situationen flagrant. Butiksägaren gillar ej att en fattig människa sitter utanför hens butik!
2015-04-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontbeahero
När man tänker på saken så är det rätt märkligt att det sällan är bråk mellan tiggarplatserna runt om i Sverige. Det är nästan så man börjar tro att det är väldigt organiserat vilka platser de åker till.
Det är nästa så man tror att det finns en ledningscentral någonstans som leder tiggeritrafiken, så det inte uppstår stockningar och onödigt åkande.
Sällan bråk? Det är bråk varje dag? Du kanske bara läser Expressen och Aftonbladet?
2015-04-06, 10:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Ytan utanför en butik betraktas som Allmän Plats. Därav kan en fattig person sätta sig bland palmerna och tigga. En butiksägare kan ej obstruera med diverse bråte på en Allmän Plats.
I detta fall är situationen flagrant. Butiksägaren gillar ej att en fattig människa sitter utanför hens butik!
Beror väl på? Större varuhus med parkeringar, "uteserveringar" och annat utanför äger väl marken utanför entrén också, och borde få sätta egna regler där.
2015-04-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Kan det möjligen vara så att tiggare inte vågar sätta sig utanför "vissa butiker"? Har aldrig sett någon tiggare sitta utanför någon närbutik som ägs av invandrare. Vad kan det bero på? Och dessa brukar inte ha blommor vid ingången.
Vår närbutik ägs av invandrare och det sitter tiggare där. Varje dag.
2015-04-06, 10:20
Medlem
Citat:

Allmän Plats är föråldrat och nu används offentlig plats.
Och ytan precis utanför affärer brukar inte vara offentlig plats utan kvartersmark så där kan butiksinnehavaren göra vad han/hon vill.
2015-04-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är i själva verket ett exempel på att rumänerna gjort sitt bästa för att bli av med romerna. De byggde eländet för att romerna skulle bo där och inte driva runt på gatorna, men som alla som sett domumentären vet så lyckades romerna själva totalt förstöra hela huset på rekordtid. Den som sett dokumentären vet också att romerna själva säger att både förstörelsen av byggnaden och en ovilja att arbeta ligger i deras natur. Så det är Gudi Behagligt att du länkar till denna dokumentär!

Jo, det gjordes ju för att bli av med dem från gatorna. Men det byggdes trots allt nya hus åt dem som om de inte hade haft sin demoraliserande och destruktiva kultur skulle kunna förvaltats på ett bra sätt. Det är faktiskt ganska tänkvärt när den gamle mannen sitter och förundrar sig och säger något i stil med: "Hur kunde de tro att detta skulle fungera? Vi är ju zigenare".

OnT
Detta med blommor framför entrén är nog bra tills alla har det. Då åker dom nog väck med hjälp av zigenarna så man får hitta på något annat. Ett sätt kanske vore att anställa en turk som butikschef i varenda affär...
2015-04-06, 10:21
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Beror väl på? Större varuhus med parkeringar, "uteserveringar" och annat utanför äger väl marken utanför entrén också, och borde få sätta egna regler där.
Citat:
- Det spelar ingen roll vem som äger marken runt om butiken, den är oavsett ägare att betrakta som allmän plats.
http://www.svenskhandel.se/Nyheter--rapporter/Nyheter/2014/Tiggare-utanfor-butiken-/
Sålunda kan en fattig person negligera en butiksägares sätt att slippa en fattig själ. Vidare är jag villig att sätta en peng på att ICA kommer prata med denna butik. De vill ej få dålig publicitet angående fattiga människor och enskilda handlares agerande.
2015-04-06, 10:28
Medlem
Citat:
http://www.svenskhandel.se/Nyheter--rapporter/Nyheter/2014/Tiggare-utanfor-butiken-/
Sålunda kan en fattig person negligera en butiksägares sätt att slippa en fattig själ. Vidare är jag villig att sätta en peng på att ICA kommer prata med denna butik. De vill ej få dålig publicitet angående fattiga människor och enskilda handlares agerande.

Om så blir fallet så hoppas jag verkligen ICA-handlaren står på sig och försöker få med fler på tåget. Det skulle vara intressant att se på hur kundunderlaget förändrades om ett antal av butikerna i en stad följde hans exempel.
Dessutom läste jag igenom Svensk Handels text från länken och kunde inte hitta något lagligt hinder för handlaren att "bygga bort" zigenaren med blommor, skyltar, cykelställ eller vad man kan komma på.
Senast redigerad av Kallas 2015-04-06 kl. 10:33. Anledning: Tillägg
2015-04-06, 10:32
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Med ideologin att världen tillhör oss alla så borde staten se till att tiggarna får bostad (lägre klass) och jobb (skräpplockare ex.vis). Så slipper man kanske dessa tiggare. Dessa pengar kan tas från allt annat skräp som staten lägger ner pengar på såsom attraktionen Storsjöodjuret som tatt flera miljoner. Sånt jävla skit slöseri!!! PINSAMT Sverige!

Personligen skrattade jag när jag läste artikeln om Maja och hennes agg. Jag avskyr att tiggarna sitter precis vid entrén till tunnelbanestationer samt matbutiker etc. Jag ger dom aldrig pengar då de inte gör ett skit för att förtjäna dom (sad but true!).
så dom som inte jobbar ska inte ha nåt alls? (finns liberala stater där det är så)
de som är sjukskrivna ska inte ha en krona ens?
jag tror inte du tänkt så långt...
2015-04-06, 10:32
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Om så blir fallet så hoppas jag verkligen ICA-handlaren står på sig och försöker få med fler på tåget. Det skulle vara intressant att se på hur kundunderlaget förändrades om ett antal av butikerna i en stad följde hans exempel.
Personligen önskar jag denna/dessa handlare lycka till! Utan någon avancerad uträkning skulle de troligen tappa upp till 50 % i omsättning. Dessutom skulle det säkerligen bli aktioner utanför dessa handlares butiker.
Men det är vad jag tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in